Hei
Koneeni on 1850cc V4, johon ajattelin askarrella kupariset kannentiivisteet. Onko kellään tietoa, kuinka paksusta levystä ne tulisi tehdä, pitääkö tiivisteen ja pintojen välissä käyttää lisänä esim. kuparitahnaa ja pitääkö lohkoon tehdä erilliset liekkirengasurat ja niihin omat renkaat?
Ihmettelyä aiheuttaa myös vanhat varaosatiivisteeni, joita meinasin käyttää mallina.
Pahoittelen huonoa grafiikkaa, mutta ei ollut kuvia/kameraa saatavilla.
Eli vihreällä merkitsin kanavat, joista nesteet pääsevät liikkumaan lohkon ja kansien välillä, punaisella merkitsin kansien kanavat jotka "päättyvät" kannentiivisteeseen ja sinisellä ylimääräiset reijät jotka ovat pahveissa.
Eniten hämmästystä aiheuttaa imukanavien alla olevat kanavat jotka on pahvissa kuristettu pienillä reijillä, samalla periaatteella oli kanava torpattu myös imusarjan tiivisteessä.
Myöskin lohkosta tulee kanavia joille ei ole vastaparia kansissa, vaan päättyvät tiivisteeseen.
Miten tulevaan kupariseen tiivisteeseen tulisi reijät avata, vai käytänkö tätä hieman kummallista kaavaa mallina?
V4 Kupariset kannentiivisteet?
-
- "Hirsch"
- Viestit: 759
- Liittynyt: To Kesä 12, 2003 21:43
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Kuparisesta tiivisteestä en tiedä, mutta normaalista tiivisteestä ja liekkirenkaista on paljon kokemusta. Saat helpommalla 94 ja 95 mm sylintereihin sopivat kannentiivisteet, kun teet ne Ford Granada V6 2.8 l tiivisteistä. Vuosimalli oli muistaakseni 1978 tai vanhempi. Ylimääräiset sylinterinreijät leikkaat pois peltisaksilla, pari vesireikää pitää porata (vrt vakio tiivisteen reijät) ja pienet kaistaleet tiivistettä pitää laitta ykkös- ja nelossylintereiden yläkulmiin. Liekkirengas jutuista jotkut pitävät, mutta ainakin 95 mm lohkossa jää todella pienet kaistaleet tiettyjen vesitilojen reikien ja sylinterin väliin, joten turhia "vedet ja öljyt sekaisin" saattaa ilmetä.
Itse olen hylännyt ko liekkirengasjutut jo kahdesta lohkosta. Yhdet uudet kannentiivisteet on tallilla, josta on poistettu alkuperäinen alumiininen tms tiivisterengas ja mitkä on tarkoitettu liekkirenkaalliseen lohkoon. Kaikenkaikkiaan 95 mm lohkot tuo niin vähän lisää kuutioita hyötyyn nähden (93 mm; 1815 cm3 => 95 mm 1890 cm3), että itse olen siirtymässä pois niiden käytöstä. Yksi kone on enää jäljellä. 93 mm lohko tai OHC/VW Kuplan 92 mm männillä voi käyttää vakio tiivistettä ja lämmöt on kisakäytössä selvästi alhaisemmat paksummasta seinämävahvuudesta johtuen.
Itse olen hylännyt ko liekkirengasjutut jo kahdesta lohkosta. Yhdet uudet kannentiivisteet on tallilla, josta on poistettu alkuperäinen alumiininen tms tiivisterengas ja mitkä on tarkoitettu liekkirenkaalliseen lohkoon. Kaikenkaikkiaan 95 mm lohkot tuo niin vähän lisää kuutioita hyötyyn nähden (93 mm; 1815 cm3 => 95 mm 1890 cm3), että itse olen siirtymässä pois niiden käytöstä. Yksi kone on enää jäljellä. 93 mm lohko tai OHC/VW Kuplan 92 mm männillä voi käyttää vakio tiivistettä ja lämmöt on kisakäytössä selvästi alhaisemmat paksummasta seinämävahvuudesta johtuen.
Saab 96 vm -73 viri 1.8 L
Jokkista Saab 96 V4:lla 1998-2010
EX Saab Sonett 3 vm -70 ( https://www.youtube.com/watch?v=K6bjUI-KQbg )
Jokkista Saab 96 V4:lla 1998-2010
EX Saab Sonett 3 vm -70 ( https://www.youtube.com/watch?v=K6bjUI-KQbg )
Pahveista skannataan kuvat jotka siirretään CAD-ohjelmaan. Sitten CAD-kuvat (mahdollisten muutosten jälkeen, esim. männän koko) vesileikkaamoon ja esimerkiksi 2 mm:n kuparilevystä leikataan uudet tiivisteet. Tiivisteet pitää plöijätä ja sitten vedetään momenttiin VHT:n copper gasket sprayn kanssa. Kansien ja lohkon pinnat on toki suoristettu tai ainakin niiden suoruus varmistettu tuota ennen.
t. Mika
ps. Miksi kuparipahvi?
t. Mika
ps. Miksi kuparipahvi?
Jäsen #720 6 * turbo, 1 * Aero
Vähän asian vierestä sori. Mutta..mikan kirjoitti:Pahveista skannataan kuvat jotka siirretään CAD-ohjelmaan. Sitten CAD-kuvat (mahdollisten muutosten jälkeen, esim. männän koko) vesileikkaamoon ja esimerkiksi 2 mm:n kuparilevystä leikataan uudet tiivisteet. Tiivisteet pitää plöijätä ja sitten vedetään momenttiin VHT:n copper gasket sprayn kanssa. Kansien ja lohkon pinnat on toki suoristettu tai ainakin niiden suoruus varmistettu tuota ennen.
t. Mika
ps. Miksi kuparipahvi?
Löytyykö tietoo millä softalla saa siirrettyä kotiskannerilta otetut muodot (jpg) cadiin esim dxf tai dwg?
Monessa leikkauspuljussahan on itellään skanneri joka sopii tähän touhuun, mutta nyt olis Pertti Kotinikkari meininki!
#1174
95 -77 V6 kesä, 96 -64, 93b -58, 9-5 2.2 -03
95 -77 V6 kesä, 96 -64, 93b -58, 9-5 2.2 -03
Meinasin, että jos kuparinen kestäis paremmin, tosin ei toi KeijoAnnikin mainitsema modaus Granadan tiivisteistäkään pois suljettu ajatus ole. Onkos noi kupariset välttämätöntä leikata vesileikkurilla, vai onnistuuko niitten sahaaminen esim. lehtisahalla?mikan kirjoitti:Pahveista skannataan kuvat jotka siirretään CAD-ohjelmaan. Sitten CAD-kuvat (mahdollisten muutosten jälkeen, esim. männän koko) vesileikkaamoon ja esimerkiksi 2 mm:n kuparilevystä leikataan uudet tiivisteet. Tiivisteet pitää plöijätä ja sitten vedetään momenttiin VHT:n copper gasket sprayn kanssa. Kansien ja lohkon pinnat on toki suoristettu tai ainakin niiden suoruus varmistettu tuota ennen.
t. Mika
ps. Miksi kuparipahvi?
Muunto pikselimössöstä vektorigrafiikaksi vaatii vektorointisoftan, joita en tiedä yhtään halpaa/ilmaista kotikäyttöön.Mikael kirjoitti: Löytyykö tietoo millä softalla saa siirrettyä kotiskannerilta otetut muodot (jpg) cadiin esim dxf tai dwg?
Itse piirtäisin leikkausgeometrian Coreldraw:lla siihen importatun ja lukitun jpg:n päälle. Piirtämisen jälkeen jpg kuva pitää poistaa taustalta ja sitten tallentaa geometria exportilla dxf-muotoon. Autocadilla vielä mitoittaisin esim. sylinterin reiän ja tarvittaessa skaalaisin kuvan tiivisteestä mitattuun todelliseen mittaan. Vesileikkauskoneen työstöratojen ohjelmointisofta huolii sitten suoraan tuon dxf:än.
http://www.tecwater.fi/wgeometriat.htm