96 ja jarruongelmat
96 ja jarruongelmat
Olen nyt pitkään paininut sämpyläni repsikan puoleisen etujarrun laahaamis ongelman parissa ja nyt tuntuu, että keinot ja ideat ovat vähissä. Muissa pyörissä jarrut toimivat normaalisti ja jarrutettaessa auto pysyy hienosti suorassa mutta jostain syystä tämä repsikan puolen etujarru jää laahaamaan ja ajottain ajaessa jarrusta kuuluu kitinää sekä pysähdyttäessä jarrusta helpatessa, auton rullatessa hieman taaksepäin eräänlainen kolahdus joka vaikuttaisi siltä, että jarrupalat pääsevät liikkumaan satulassa jotenkin luonnottomalla tavalla. Kyseisen pyörän vanne lämpenee jonkin verran muttei kumminkaan niin paljoa ettei pitkänkään ajon jälkeen pystyisi pitämään näppejään kiinni vanteessa.
Tehdyt korjaukset
- Jarrupääsylinterin hoonaus & tiivisteiden vaihto
- Jarruletku vaihdettu 2 kertaa
- Jarrulevyt vaihdettu uusiin
- Jarrusylinterin hoonaus + uuden jarrumännän asennus uusien tiivisteiden kera
- Tarkistettu kyseisen jarrun jarruputken kunto rassaamalla putken läpi rautalankaa muutamia kertoja.
Viimeksi vaihdoin toisen kerran jarruletkun sillä luulin, että ensimmäisellä asennus kerralla olin jotenkin taittanut letkua ja tämä olisi nyt toiminut eräänlaisena taka iskuventtiilinä. Eli öljy pääsisi jarrusylinterille muttei sieltä helposti pois. Testasin tätä niin, että nostin kyseisen kulman pyörän ilmaan ja pyörittelin rengasta. Jarru tuntui laahaavan joten avasin hieman ilmausventtiiliä. Tämän jälkeen pyörä pyöri selvästi helpommin. Luulin jo lopulta ratkaiseeni ongelman ja vaihdoin jarruletkun uuteen mutta laahaaminen jatkui
Nyt olisi hyvät vinkit kalliit.
Tehdyt korjaukset
- Jarrupääsylinterin hoonaus & tiivisteiden vaihto
- Jarruletku vaihdettu 2 kertaa
- Jarrulevyt vaihdettu uusiin
- Jarrusylinterin hoonaus + uuden jarrumännän asennus uusien tiivisteiden kera
- Tarkistettu kyseisen jarrun jarruputken kunto rassaamalla putken läpi rautalankaa muutamia kertoja.
Viimeksi vaihdoin toisen kerran jarruletkun sillä luulin, että ensimmäisellä asennus kerralla olin jotenkin taittanut letkua ja tämä olisi nyt toiminut eräänlaisena taka iskuventtiilinä. Eli öljy pääsisi jarrusylinterille muttei sieltä helposti pois. Testasin tätä niin, että nostin kyseisen kulman pyörän ilmaan ja pyörittelin rengasta. Jarru tuntui laahaavan joten avasin hieman ilmausventtiiliä. Tämän jälkeen pyörä pyöri selvästi helpommin. Luulin jo lopulta ratkaiseeni ongelman ja vaihdoin jarruletkun uuteen mutta laahaaminen jatkui
Nyt olisi hyvät vinkit kalliit.
Saabbina alla:
96L -76 V4
96L -76 V4
Lisäyksenä vielä...
Et mainunnut kuuppasi vuosimallia mutta uudemmissahan muistaakseni on tuliseinässä sellainen venttiili joka tasaa jarrujen toimintaa eri jarrupiirien välillä. Miköli jarrut piirit ovat olleet epätasapainossa tai toinen piiri on vuotanut tms. siirtyy tuon venttiilin luisti toiseen laitaan. Kun jarrut on sitten korjattu niin tuo venttiili pitää siirtää käsin keskiasentoon.
Et mainunnut kuuppasi vuosimallia mutta uudemmissahan muistaakseni on tuliseinässä sellainen venttiili joka tasaa jarrujen toimintaa eri jarrupiirien välillä. Miköli jarrut piirit ovat olleet epätasapainossa tai toinen piiri on vuotanut tms. siirtyy tuon venttiilin luisti toiseen laitaan. Kun jarrut on sitten korjattu niin tuo venttiili pitää siirtää käsin keskiasentoon.
Tahtari-Pekka
95, 1962 (MA) - 900 OG, 1984 (MA)
95, 1962 (MA) - 900 OG, 1984 (MA)
Moi,
Jeps jarrusatula on het alkujaan irroitettu ja purettu osiin (montaa osaahan ei ole) putsattu, maalattu ja rasvattu. Satula tuntuu kääntyvän ihan mukavasti kun tätä liikkuttelee jarrupalojen ollessa pois paikoiltaan.
Saabbini on vuodelta 1976 mutta tuollaisen tasausventtiilin olemassa olosta en ollutkaan tietoinen. Pitäisikö -76 vuosimallin kajakista tuollainen löytyä. Onko venttiili siis matkustamon puolella kuskin jalkatilan yläpuolella?
Jeps jarrusatula on het alkujaan irroitettu ja purettu osiin (montaa osaahan ei ole) putsattu, maalattu ja rasvattu. Satula tuntuu kääntyvän ihan mukavasti kun tätä liikkuttelee jarrupalojen ollessa pois paikoiltaan.
Saabbini on vuodelta 1976 mutta tuollaisen tasausventtiilin olemassa olosta en ollutkaan tietoinen. Pitäisikö -76 vuosimallin kajakista tuollainen löytyä. Onko venttiili siis matkustamon puolella kuskin jalkatilan yläpuolella?
Saabbina alla:
96L -76 V4
96L -76 V4
Jarrujen tasaus tapahtuu kyllä pääsylinterillä. Asiat alkaa muistumaan mieleen pätkittäin, siinä tulipellissä olevassa mötikässä on kyllä luisti mutta se ei ilmeisesti kuitenkaan vaikuta jarrujen toimintaan vaan se on katkaisin joka sysyttää jarrujen merkkivalon mikäli jarrupiirien välillä on liikaa epätasapainoa. kun valo on sitten syttynyt niin luisti pitää käsin palauttaa keskiasentoonsa jolloin merkkivalo sammuu. Mutta ongelma ei tässä tapauksessa varmastikaan ole tuolla.
Olen samaa mieltä edellisen kirjoittajan kanssa että pääsylinteri kannattanee tutkia uudelleen,, saattaa hyvin olla että toisen piirin mäntä jumittaa eikä palaudu kunnolla jolloin toiseen voi jäädä painetta vaikka toinen pyörii täysin vapaasti.
Olen samaa mieltä edellisen kirjoittajan kanssa että pääsylinteri kannattanee tutkia uudelleen,, saattaa hyvin olla että toisen piirin mäntä jumittaa eikä palaudu kunnolla jolloin toiseen voi jäädä painetta vaikka toinen pyörii täysin vapaasti.
Tahtari-Pekka
95, 1962 (MA) - 900 OG, 1984 (MA)
95, 1962 (MA) - 900 OG, 1984 (MA)
Ajattelinkin, että tuo pääsylinteri olisi varmaankin hyvä laittaa vielä kerran osiksi ja tarkistaa, ettei mikään paikka ole jumissa/tukossa.
Seuraava homma voisi olla sitten tuo ehdoitettu jarruputkien uusiminen. Jos kaikki putket uusii, kannattaa ilmeisesti hankkia jarruputkea metritavarana ja ostaa taittelu työkalut?
Seuraava homma voisi olla sitten tuo ehdoitettu jarruputkien uusiminen. Jos kaikki putket uusii, kannattaa ilmeisesti hankkia jarruputkea metritavarana ja ostaa taittelu työkalut?
Saabbina alla:
96L -76 V4
96L -76 V4
Jarruputkien vaihto voisi tosiaan tehdä terää. Putkea kannattaa ostaa metritavarana. Hommaan tarvitset työkalun jolla tehdään putken päähän kartiot (mm. motonet ja biltema myyvät noita kartiotyökaluja sarjana jossa tulee putkileikkuri mukana) Taivuttelutyökalua et välttämättä tarvitse, mutkien teko onnistuu kyllä "polven päällä", sopivan halkaisijaiseen putkeen tukien jne. Toki taivuttimella saanee hieman siistimmät mutkat. Itselläni on kyllä taivutinkin mutta silti tulee valtaosa mutkista tehtyä muuten.
Kun teet uudet putket niin kannattaa samalla vaihtaa putkiliittimet uusiksi, ei maksa paljoa. Pitää vaan ennakkoon tutkia millaiset mutterit ja kuinka monta tarvitsee, noita kun on uros/naaras malleja ja eri kierteellä (ellen väärin muista niin kajakissa taitaa olla 3/8" UNF kierre)
Kun teet uudet putket niin kannattaa samalla vaihtaa putkiliittimet uusiksi, ei maksa paljoa. Pitää vaan ennakkoon tutkia millaiset mutterit ja kuinka monta tarvitsee, noita kun on uros/naaras malleja ja eri kierteellä (ellen väärin muista niin kajakissa taitaa olla 3/8" UNF kierre)
Tahtari-Pekka
95, 1962 (MA) - 900 OG, 1984 (MA)
95, 1962 (MA) - 900 OG, 1984 (MA)
Mulla laahasi oikea etupyörä syy oli se että pääsylinterin mäntienvälissä ollut tanko oli pyörähtänyt auki eikä toisen piirin mäntä pystynyt laskemaan paineita pois. Mutta jos olet jo sen pääsylinterin siitä säiliön alta avannut niin tuskin se siitä johtuu tuo vaan tuli mieleen kun oireet oli samat.
On se vaan hurja peli
On muuten harvinaisen ärsyttäviä nuo putkien liittimet. Mutteri on todella pieni ja kun liitin on ruostunut kiinni niin pyöreeksihän se mutteri menee (vaikka käyttää oikeankokoista kiintoavainta). Saa jarrusylintereitä irrotellessa käyttää puukkoa ja rälläkkää/rautasahaa. Sitten pitää vielä liotella hapossa että saa mutterin auki.
Mistäs tuota jarruputkea ja noita liittimiä kannattaa hankkia?
Mistäs tuota jarruputkea ja noita liittimiä kannattaa hankkia?
Saab 96 vm. -63 PR/HA Kaksitahtinen sen olla pitää!
#2028 Elias Penttinen
#2028 Elias Penttinen
Ainakin jotkut varaosaliikkeet myyvät putkia ja niiltä löytyy myöskin valmiit mitat, jotta saat aivan valmiin putken. Eikä pitäis maksaa hirviästi. TMindW kirjoitti:On muuten harvinaisen ärsyttäviä nuo putkien liittimet. Mutteri on todella pieni ja kun liitin on ruostunut kiinni niin pyöreeksihän se mutteri menee (vaikka käyttää oikeankokoista kiintoavainta). Saa jarrusylintereitä irrotellessa käyttää puukkoa ja rälläkkää/rautasahaa. Sitten pitää vielä liotella hapossa että saa mutterin auki.
Mistäs tuota jarruputkea ja noita liittimiä kannattaa hankkia?
Taivuttelun vaatii kyllä.
VW transporter 2.5tdi vm.99