Sylinterikulma?

Wanhojen Saabien oma alue. Mallivuodet 1950-1980.
Vastaa Viestiin
himmee
"Hölösuu"
Viestit: 1311
Liittynyt: Su Touko 02, 2004 19:43
Paikkakunta: Vaasa

Sylinterikulma?

Viesti Kirjoittaja himmee »

Hää..nyt on tullut jotain muttietoa, että kuuppaa tai foorttiin olisi valmistettu v-nelosta kahdella eri kulmalla 60 ja 90? Pitääkö paikkaansa vae?

Kumminki korjaamokirja väittää 60 kulmaa vain ja ainoastaan.

Onko joihinki foortteihin sitten tehty ns. leikattuja lohkoja?
VW transporter 2.5tdi vm.99
timoT
"Kaasari"
Viestit: 14
Liittynyt: Pe Loka 28, 2005 14:59
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja timoT »

Onko joihinki foortteihin sitten tehty ns. leikattuja lohkoja?
90 kulmaa on myös mahdollinen spesiaalituning varuste Ruotsissa. Jotain näitä autoja tullut muuttoautoina Suomeen.
jalmari
"Tuplakaasari"
Viestit: 76
Liittynyt: To Tammi 13, 2005 10:07

Viesti Kirjoittaja jalmari »

timoT kirjoitti:
Onko joihinki foortteihin sitten tehty ns. leikattuja lohkoja?
90 kulmaa on myös mahdollinen spesiaalituning varuste Ruotsissa. Jotain näitä autoja tullut muuttoautoina Suomeen.
Mitäh... niihinhän olisi pitänyt valaa uudet lohkot?
Jari Ala-Ilomäki
mikan
"Hölösuu"
Viestit: 1857
Liittynyt: Ma Heinä 28, 2003 14:04
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja mikan »

Nyt tahtoo lisää tietoa ja kuvia!!!

t. Mika
Jäsen #720 6 * turbo, 1 * Aero
Avatar
Rin-tin-tin
"Viggen"
Viestit: 604
Liittynyt: Su Joulu 12, 2004 00:32
Paikkakunta: Borgå

Viesti Kirjoittaja Rin-tin-tin »

mikan kirjoitti:Nyt tahtoo lisää tietoa ja kuvia!!!

t. Mika
Minulle myös lisää tietoa tästä asiasta! Samalla joku voisi selittää mitä hyötyä V :n avartamisesta olisi paitsi, että hökötys tekisi huollot tosi vaikeiksi kun vitalit osat jäisivät katveeseen.
Where have all the 2-strokes gone?
SAAB 95/96 = Talviauto jonka kanssa pärjää kesälläkin!
Vinterbil med fina sommar egenskaper!
jalmari
"Tuplakaasari"
Viestit: 76
Liittynyt: To Tammi 13, 2005 10:07

Viesti Kirjoittaja jalmari »

Rin-tin-tin kirjoitti: Minulle myös lisää tietoa tästä asiasta! Samalla joku voisi selittää mitä hyötyä V :n avartamisesta olisi paitsi, että hökötys tekisi huollot tosi vaikeiksi kun vitalit osat jäisivät katveeseen.
Veenelkku 90 asteen kulmalla on paremmin tasapainossa, 60 asteinen passaa hyvin kutoseen.
Jari Ala-Ilomäki
kostape
"Hölösuu"
Viestit: 1270
Liittynyt: To Kesä 19, 2003 13:32
Paikkakunta: Nurmijärvi/Renko

Viesti Kirjoittaja kostape »

V4:n persoonallinen käyntiääni johtuu juuri 60-asteen kulmasta, pakokaasun pärähdykset eivät tule tasavälein alhaisilla kierroksilla jolloin korva niitä erottaa. Toisaalta virranjakaja on pyöreä ja jakaa tasavälein? Ei oikein synkkaa?
Kulman valintaan kuten moottorin muotoon yleensäkin vaikuttaa tilakysymykset, on tapeellista että moottori mahtuu lokasuojien väliin ja tässä tapauksessa pienen 3-sylinterisen rivimoottorin tilalle.
pentti3.kostamo@gmail.com
045-2502018
96 -64... ja uudempiakin
V4-purkuvaraosia
jalmari
"Tuplakaasari"
Viestit: 76
Liittynyt: To Tammi 13, 2005 10:07

Viesti Kirjoittaja jalmari »

kostape kirjoitti:V4:n persoonallinen käyntiääni johtuu juuri 60-asteen kulmasta, pakokaasun pärähdykset eivät tule tasavälein alhaisilla kierroksilla jolloin korva niitä erottaa. Toisaalta virranjakaja on pyöreä ja jakaa tasavälein? Ei oikein synkkaa?
Kulman valintaan kuten moottorin muotoon yleensäkin vaikuttaa tilakysymykset, on tapeellista että moottori mahtuu lokasuojien väliin ja tässä tapauksessa pienen 3-sylinterisen rivimoottorin tilalle.
Virranjakajassa on todellakin 90 asteen jako ja asettamalla kampien 1-3-2-4 kaulat 0-240-180-60 asteeseen päästään (käsittääkseni) sytytykseen 90 asteen välein. Tuo ääni johtunee siitä, että kone sytyttää vas ja oik puolen sylintereissä peräkkäin ja kaasut johdetaan ikäänkuin vastakkain etupöntössä. Vastaavaa moottoria käyttävissä Fordeissahan tuo pakoäänen röpötys on vähäisempi.
Jari Ala-Ilomäki
JB
"Tuplakaasari"
Viestit: 93
Liittynyt: Ti Maalis 02, 2004 18:58
Paikkakunta: pargas
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JB »

Sylinterien välinen kulma on 60 astetta (vertaa WV VR6 moottori 15 astetta), mutta kiertokanget eivät ole laakeroitu samaan kaulaan vaan akseli on porrastettu niin että sytys välit ovat tasaiset.
Avatar
rr
"Hirsch"
Viestit: 933
Liittynyt: Ma Syys 01, 2003 15:39
Paikkakunta: Oulainen

Viesti Kirjoittaja rr »

jalmari kirjoitti:Tuo ääni johtunee siitä, että kone sytyttää vas ja oik puolen sylintereissä peräkkäin ja kaasut johdetaan ikäänkuin vastakkain etupöntössä. Vastaavaa moottoria käyttävissä Fordeissahan tuo pakoäänen röpötys on vähäisempi.
Ääni johtuu juuri tuosta älyttömästä etupöntöstä. Tekemällä samanmittaiset putket molemmille puolille ja yhdistämällä järkevästi auton alla, veenelkkuun saa uskomattoman siistin ja tasaisen pakoäänen. Kokeiltu on.
900i16 3d 1989, 9000 CS 2,0t 1997
vuodesta -87: 5kpl 96, 12kpl 99, 9kpl OG900, 9000 aero ja OG9-3 TiD
himmee
"Hölösuu"
Viestit: 1311
Liittynyt: Su Touko 02, 2004 19:43
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja himmee »

rr kirjoitti:
jalmari kirjoitti:Tuo ääni johtunee siitä, että kone sytyttää vas ja oik puolen sylintereissä peräkkäin ja kaasut johdetaan ikäänkuin vastakkain etupöntössä. Vastaavaa moottoria käyttävissä Fordeissahan tuo pakoäänen röpötys on vähäisempi.
Ääni johtuu juuri tuosta älyttömästä etupöntöstä. Tekemällä samanmittaiset putket molemmille puolille ja yhdistämällä järkevästi auton alla, veenelkkuun saa uskomattoman siistin ja tasaisen pakoäänen. Kokeiltu on.
Mallia taunus?
VW transporter 2.5tdi vm.99
Jukka T
"Viggen"
Viestit: 515
Liittynyt: Ke Marras 12, 2003 23:42
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja Jukka T »

Mulla oli tehty Y-putki joka yhdistyi jotakuinkin rintapellin kohdalla ja siitä taaksepäin vakio. Aika käskevä ääni siinä oli, kun etupönttö puuttui, mutta kyllä sen tunnisti V-moottoriksi äänen perusteella.
96 V4 -75
Vastaa Viestiin