Mitenhän onnistuu starttimoottorin irroitus, huolto ja korjaus?
Onkelmani on vm. '76 kuupassa se, että startti ei aina pyöräytä. napsuu, napsuu ja sitten kohta vasta alkaa pyörittään, tai sitten vaan vonkaisee, eli pyörähtää tyhjää.
Miten startin saa irti?
Startin irroitus.
Startin irroitus.
96 V4 Super ´79
96 V4 ´76
900i ´86
900tic ´86
9000t ´88
All rest in peace
96 V4 ´76
900i ´86
900tic ´86
9000t ´88
All rest in peace
Jooh. Starttimoottoria kiinni pitävät pinnapultit voi löystyä, jolloin kone ei enää starttaa - ei tietenkään edes pyöritä. Mulle inssi aikoinaan ka-korttia ajaessa sanoi, että se on tyyppivika, kun tuli saabeista puhetta. Oli niitä kuulemma merkkihuollossa aikoinaan kiristellyt. Ja tosiaan, putosihan tuo omastakin kuupasta.
Voi siihen startin irroitukseen kokeilla pelkkiä "räikkä, hylsy ja jatkovartta" tai "pieni lenkki ja rystyset verillä" konsteja - jos se vaan mahtuu tulemaan sieltä alta pois konetta nostamatta.
Eetu
#1516
Voi siihen startin irroitukseen kokeilla pelkkiä "räikkä, hylsy ja jatkovartta" tai "pieni lenkki ja rystyset verillä" konsteja - jos se vaan mahtuu tulemaan sieltä alta pois konetta nostamatta.
Eetu
#1516
-
- "Hirsch"
- Viestit: 759
- Liittynyt: To Kesä 12, 2003 21:43
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Joskus rasvamontulla olen saanut sen pujoteltua pois myös ilman koneen nostoa, mutta pirun hankalaa se on. Alapultti tulee hienosti näkyviin kun nostaa hieman myllyä. Tuo vesapo:n ohje on nopein ja helpoin - max 15 min ja startti on irti.Ant_ti kirjoitti:voiko irroittaa starttia ilman koneen nostamista? olen myös kuullut, että kuupissa startti "löystyy" paikoltaan ajan myötä, ja sitä pitää kiristää..
Startin hankalimmasta "piilopultista"
Koneen kestää nostaa pois tukityynyjen pulteista, ja se alkaakin jo riittää pultinpään paljastumiseen 14mm hylsylle. Ainakin kaasuvivuston pitkä vaakatanko on vaarassa vääntyä, jos enemmän nostaa.
Purku voi onnistua konetta nostamatta, mutta takaisin asentamisessa pitäiskin jo sitten olla aika fakiiri. Jatkovarsia peliin sen verran, että vääntiön/räikän saa ulottumaan öljypohjan etupuolelle.
Takaisinlaitossa kannattaa olla tarkkana, tuo hankalin pultti lähtee tosi herkästi väärille kierteille. Vaihdelaatikon puoleinen naaraskierre pitää putsata hyvin. Pulteista ei saa unohtaa aluslevyjä pois!
Jatkovartta kannattaa kääntää alkuun sormin pari kierrosta, että säilyy tuntuma. Väärille kierteille lähtemisen huomaa pultin epäilyttävän nopeana kiristymisenä eli kiinni hirttämisenä.
Itse jouduin viilaamaan pultin päähän ohjuritapin. Lattaviilalla pari kierrosta eli n. 5mm matkalta kierteitä pois (kierteen uran pohjaa myöten), ja lopuksi kolmioviilalla kierre siistiksi ja alkamaan juohevasti. Jo vain lähti vetämään heti ensimmäisellä kerralla![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Tuli otettua pikkuisen pois myös startin kiinnityskorvakkeista, eli pyöröviilalla reikää hiukan soikeaksi. Milli molemmista nätisti pois, niin että "kiinnityspulttien välimatka suurenee". Tämä tietysti heikentää startin kiinnityskorvakkeita, joten tämä toimenpide omalla vastuulla, ja vain jos e.m. pultin viilaus ei yksin auta.
terv. jt, männä viikolla startin asennustaisteluista selvinneenä
Purku voi onnistua konetta nostamatta, mutta takaisin asentamisessa pitäiskin jo sitten olla aika fakiiri. Jatkovarsia peliin sen verran, että vääntiön/räikän saa ulottumaan öljypohjan etupuolelle.
Takaisinlaitossa kannattaa olla tarkkana, tuo hankalin pultti lähtee tosi herkästi väärille kierteille. Vaihdelaatikon puoleinen naaraskierre pitää putsata hyvin. Pulteista ei saa unohtaa aluslevyjä pois!
Jatkovartta kannattaa kääntää alkuun sormin pari kierrosta, että säilyy tuntuma. Väärille kierteille lähtemisen huomaa pultin epäilyttävän nopeana kiristymisenä eli kiinni hirttämisenä.
Itse jouduin viilaamaan pultin päähän ohjuritapin. Lattaviilalla pari kierrosta eli n. 5mm matkalta kierteitä pois (kierteen uran pohjaa myöten), ja lopuksi kolmioviilalla kierre siistiksi ja alkamaan juohevasti. Jo vain lähti vetämään heti ensimmäisellä kerralla
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Tuli otettua pikkuisen pois myös startin kiinnityskorvakkeista, eli pyöröviilalla reikää hiukan soikeaksi. Milli molemmista nätisti pois, niin että "kiinnityspulttien välimatka suurenee". Tämä tietysti heikentää startin kiinnityskorvakkeita, joten tämä toimenpide omalla vastuulla, ja vain jos e.m. pultin viilaus ei yksin auta.
terv. jt, männä viikolla startin asennustaisteluista selvinneenä
Jari "jt" Talvela
http://www.saab95.net/ * 95 STW '75 * 95E '70 "Hra 47" (rojetti) * 96 '71 "Battered Beige" * 96 '73 rallitribuutti * 96 '65 2t "Skorpan" (rojetti) * 9000 CS '97 *
http://www.saab95.net/ * 95 STW '75 * 95E '70 "Hra 47" (rojetti) * 96 '71 "Battered Beige" * 96 '73 rallitribuutti * 96 '65 2t "Skorpan" (rojetti) * 9000 CS '97 *