lasinpyyhkijän moottorin kunnostus

Wanhojen Saabien oma alue. Mallivuodet 1950-1980.
Vastaa Viestiin
Jyrki73
"Turbo"

lasinpyyhkijän moottorin kunnostus

Viesti Kirjoittaja Jyrki73 »

Onko vinkkejä asiantuntevasta liikkeestä, jossa voisi kunnostuttaa lasinpyyhkijöiden moottorin (Sonett III / wanha 99). Mielellään Etelä-Suomessa.
mart96
"Viggen"

Viesti Kirjoittaja mart96 »

onkohan se kovasti erilainen, kuin 96-n?

Meinaan oman kuupan lasinp. moottorin kunnostin ihan itse.

Rohkeutta vaan enemmän ja eikun kokeilemaan. Kerta se ensimmäine ainaa :D
KeijoAnnikki
"Hirsch"

Re: lasinpyyhkijän moottorin kunnostus

Viesti Kirjoittaja KeijoAnnikki »

Jyrki73 kirjoitti:Onko vinkkejä asiantuntevasta liikkeestä, jossa voisi kunnostuttaa lasinpyyhkijöiden moottorin (Sonett III / wanha 99). Mielellään Etelä-Suomessa.
No jopas on samatyyppisiä vikoja Sonettissa. Itse korjasin juuri omani pari viikkoa sitten. Pyyhkijät toimi kun ostin autoni syksyllä 2002, mutta ei kauaa. Selvittelin sähköistystä ja kokeili kaikkea ja pakko oli uskoa että se oli moottori mikä hajosi. Moottori on perustoiminnaltaan sama kuin 96:ssa, mutta vaijeri ohjaus ja eri välityssuhde muuttaa sisukaluja. 96:n moottorista otin sen osan, missä on hiilet ja sen jälkeen joutui väkivaltaa käyttäen yhdistelemään niitä. Sähköliitin on myös erilainen kiinnitykseltään Sonett:n moottorin runkoon. Toimii nyt kuitenkin. Ammattilainen varmaankin avaa ja vaihtaa hiillet ja saat toimivan moottorin ilman virittelyjä.
Saab 96 vm -73 viri 1.8 L
Jokkista Saab 96 V4:lla 1998-2010
EX Saab Sonett 3 vm -70 ( https://www.youtube.com/watch?v=K6bjUI-KQbg )
Jyrki73
"Turbo"

KeijoAnnikki kirjoitti:
Jyrki73 kirjoitti:Onko vinkkejä asiantuntevasta liikkeestä, jossa voisi kunnostuttaa lasinpyyhkijöiden moottorin (Sonett III / wanha 99). Mielellään Etelä-Suomessa.
No jopas on samatyyppisiä vikoja Sonettissa. Itse korjasin juuri omani pari viikkoa sitten. Pyyhkijät toimi kun ostin autoni syksyllä 2002, mutta ei kauaa. Selvittelin sähköistystä ja kokeili kaikkea ja pakko oli uskoa että se oli moottori mikä hajosi. Moottori on perustoiminnaltaan sama kuin 96:ssa, mutta vaijeri ohjaus ja eri välityssuhde muuttaa sisukaluja. 96:n moottorista otin sen osan, missä on hiilet ja sen jälkeen joutui väkivaltaa käyttäen yhdistelemään niitä. Sähköliitin on myös erilainen kiinnitykseltään Sonett:n moottorin runkoon. Toimii nyt kuitenkin. Ammattilainen varmaankin avaa ja vaihtaa hiillet ja saat toimivan moottorin ilman virittelyjä.
Tuli tuo nyt sitten "välityönä'" itse purettua ja putsattua. Vanhat vaseliinit kun putsasi ja laittoi uudet, niin kas kummaa: Pelaa.
Mutta, mitenkäs pitäisi moottorin osata pysäyttää itsensä. Nyt vivusta höllätessä jättää pyyhkijät mihin asentoon sattuu.
KeijoAnnikki
"Hirsch"

Jyrki73 kirjoitti:Tuli tuo nyt sitten "välityönä'" itse purettua ja putsattua. Vanhat vaseliinit kun putsasi ja laittoi uudet, niin kas kummaa: Pelaa.
Mutta, mitenkäs pitäisi moottorin osata pysäyttää itsensä. Nyt vivusta höllätessä jättää pyyhkijät mihin asentoon sattuu.
Itsellä jää myös siihen asentoon mihin pysäyttää. Moottorihan ei sitä automatiikkaa tee vaan joku muu rele tms jutska. :o
mart96
"Viggen"

Viesti Kirjoittaja mart96 »

ei mitään releitä.
Nimenomaan mootorissa on semmoinen, eee viroksi se on loppukytkin, ties mikä on suomenkielinen oikee nimi :)

96-ssa ainakin on näin, ja kyllä kaikissa autoissa pitäis olla sama systeemi.. Siinä(nyt panen ihan muistin perusteella, että älkää puukottako, jos jotain menee väärin) muovihammaspyörässä on semmoinen kohouma ja alla sitten toi kosketinlaite, joka sitten katkaisee oliko se maadoituksen vaan yhdessä paikassa..

Sen systeemin kyllä näkee ja jos vähän miettii, niin ymmärtääkin. Mulla vaan muistaakseni se mitatessa näytti ihan vääriä tuloksia, mutta kun puhdistin kontaktit, niin rupes toimimaan.
Vm 69 saakka pystyi jopa säätämään sitä asentoa sinisen piiblian mukaan..uudemmissa ei.
Jyrki73
"Turbo"

mart96 kirjoitti:ei mitään releitä.
Nimenomaan mootorissa on semmoinen, eee viroksi se on loppukytkin, ties mikä on suomenkielinen oikee nimi :)

96-ssa ainakin on näin, ja kyllä kaikissa autoissa pitäis olla sama systeemi.. Siinä(nyt panen ihan muistin perusteella, että älkää puukottako, jos jotain menee väärin) muovihammaspyörässä on semmoinen kohouma ja alla sitten toi kosketinlaite, joka sitten katkaisee oliko se maadoituksen vaan yhdessä paikassa..

Sen systeemin kyllä näkee ja jos vähän miettii, niin ymmärtääkin. Mulla vaan muistaakseni se mitatessa näytti ihan vääriä tuloksia, mutta kun puhdistin kontaktit, niin rupes toimimaan.
Vm 69 saakka pystyi jopa säätämään sitä asentoa sinisen piiblian mukaan..uudemmissa ei.
Olen kyllä Keijon kannalla, jos sallit. Sonettin lasinpyyhkijän moottori on erilainen kuin 96:ssa. Lyön vaikka vetoa, että mitään rajakytkintä tuolla moottorin sisällä ei ole koskaan ollutkaan. Tiedän kyllä, että tavallisesti moottoreissa on kärjet (99:n lampunpesimen moottorin joskus korjanneena).
KeijoAnnikki
"Hirsch"

mart96 kirjoitti:ei mitään releitä.
Siinä muovihammaspyörässä on semmoinen kohouma ja alla sitten toi kosketinlaite, joka sitten katkaisee oliko se maadoituksen vaan yhdessä paikassa..

Itse purin myös tuon moottorin ja en huomannut mitään tuon tyyppistä. Muovinen hammaspyörä ja koko runko on alkuperäistä ja mulla se pysähtyy juuri siihen kohtaan missä vivun heittää off asentoon.
mestari
"Hölösuu"

kytkin

Viesti Kirjoittaja mestari »

kyllä ainakin kuupassa oli sellainen kytkin joka joskus herkesi toimimasta ja silloin moottori lensi välittömästi edwin linkosuolle ja uusia osia kehiin.
ei kai se olisi iso homma tarkastaa sillon, mutta uusia kun oli hyllyssä.
Vastaa Viestiin