Muotoletkun teettäminen

Wanhojen Saabien oma alue. Mallivuodet 1950-1980.
jalmari
"Tuplakaasari"
Viestit: 76
Liittynyt: To Tammi 13, 2005 10:07

Viesti Kirjoittaja jalmari »

KeijoAnnikki kirjoitti:
jalmari kirjoitti:
KeijoAnnikki kirjoitti: Viritysaste on niin korkea, että tarvitaan korkeilla kierroksilla runsaasti sytytysennakkoa. Arvoa ei oo revitty hatusta, vaan kone säädettiin rullilla 1,5 viikkoa sitten. Vastaava ennakko on JM-kisakoneessakin. Alipainesäädin on tietysti lukittu ja keskipakosäätimen jousikin on vaihdettu jäykemmäksi eli jakaja on myös "viritetty".
Muistelin vaan, että aikanaan VM:n viritysohjeissa olisi ollut vakioennakko. Onko tietämys tällä rintamalla lisääntynyt? Eipä silti, dynotulos on lahjomaton.
Piti oikein tarkastaa tuo juttu Saabistista nro 10. Siinä sanotaan, että "sopivammaksi sytytysennakokosi on havaittu 6 astetta mitattuna silloin kun käyvän mt:n kierrosluku on alle 800 r/min". Viritetty kone käy tyhjäkäyntiä aina yli tuon - itsellä Sonettissa se on 1300 r/min ja tuplilla se olisi vähintään 1000 r/min. En tiedä (en ole katsonut), mikä sillä kierrosnopeudella on sytytysennakko Sonettissa (ns perusennakko), sillä tuo 32 asteen ennakko on mitattu 5000 r/min = maksimiennakko. Jakaja ei saa hakea liikaa maksiennakkoa eli sekin pitää rajottaa jakajaa säätämällä. Mitä korkeampi kierrosnopeus, sitä enemmän tarvitaan ennakkoa ja sitä vartenhan siellä on alipaine- ja keskipakosäädin. Alipainesäädin alhaisille kierrosnopeuksille ja keskipakosäädin keskialue-korkea. Löysä keskipakosäätimen jousi säätää liikaa ennakkoa korkeilla kierrosnopeuskilla ja kone alkaa nakuttamaan, joten sen johdosta jousta pitää jäykistää. Nokka-akseli (venttiilien aukiolo)/puristuspaine/palotilan muoto vaikuttaa myös käyntiin korkeilla kierrosnopeuksilla, joten ei tässä ole helppo sanoa mikä on juuri sinun V4 koneellesi oikea. Siksi auto kannattaa käydän säädättämässä ja hakea sieltä se turvallinen seossuhde tyhjäkäynnille ja koko moottorin käyntialueelle (laihalla = koneen kiinnileikkaantuminen, rikkaalla = tulpat nokeentuu ja jopa kastuu). Toinen säätö on jakajan virittäminen ja oikean sytytysennakon haku huippukierroksilla. 8)
Jep-jep! Tässäpä se ero, sun konessa on mitattu maksimiennakko. Silloin 32 ast ei varmaankaan ole vallan kauhia, koska ihan vakiossakin perusennakko on vain pieni osa kokonaisennakkoa.
Jari Ala-Ilomäki
KeijoAnnikki
"Hirsch"
Viestit: 799
Liittynyt: To Kesä 12, 2003 21:43
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja KeijoAnnikki »

jalmari kirjoitti:Jep-jep! Tässäpä se ero, sun konessa on mitattu maksimiennakko. Silloin 32 ast ei varmaankaan ole vallan kauhia, koska ihan vakiossakin perusennakko on vain pieni osa kokonaisennakkoa.
Näin on. En tuota pohdiskellut kun kirjoitin sen ensimmäistä kertaa. Pitää katsoa joku kerta mikä se mahtaa olla tyhjäkäynnillä. 32 astetta on todennäköisesti kisakäytössäkin aikalailla maksimi ja vain kisabensalla voi ennakkoa nostaa. Nakutusta pelätään, sillä se helposti rikkoo moottorin. Säätäjä vetää aina pienen letkun imusarjasta kuulokkeiden sisään kuullakseen missä se raja menee.
Saab 96 vm -73 viri 1.8 L
Jokkista Saab 96 V4:lla 1998-2010
EX Saab Sonett 3 vm -70 ( https://www.youtube.com/watch?v=K6bjUI-KQbg )
jalmari
"Tuplakaasari"
Viestit: 76
Liittynyt: To Tammi 13, 2005 10:07

Viesti Kirjoittaja jalmari »

KeijoAnnikki kirjoitti: Säätäjä vetää aina pienen letkun imusarjasta kuulokkeiden sisään kuullakseen missä se raja menee.
Siis ihan imusarjan ilmatilaan yhteydessä olevan?
Jari Ala-Ilomäki
KeijoAnnikki
"Hirsch"
Viestit: 799
Liittynyt: To Kesä 12, 2003 21:43
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja KeijoAnnikki »

jalmari kirjoitti:
KeijoAnnikki kirjoitti: Säätäjä vetää aina pienen letkun imusarjasta kuulokkeiden sisään kuullakseen missä se raja menee.
Siis ihan imusarjan ilmatilaan yhteydessä olevan?
Ei vaan ihan siihen pintaan kiinni nippusiteellä.
Saab 96 vm -73 viri 1.8 L
Jokkista Saab 96 V4:lla 1998-2010
EX Saab Sonett 3 vm -70 ( https://www.youtube.com/watch?v=K6bjUI-KQbg )
Jyrki73
"Turbo"
Viestit: 233
Liittynyt: Ti Syys 16, 2003 09:39
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Jyrki73 »

Jyrki73 kirjoitti:
KeijoAnnikki kirjoitti:
Jyrki73 kirjoitti: Tsemppiä Sonettin parissa. Itsellä säädöt on tehty ja lasikuituinen nokkapala menee kiinni viikonloppuna ja sitten katsastamaan.
Tv: KeijoA
Laitoin koneen takaisin, mutta ei pelaa. Kytkin ei pidä lainkaan, laitoin pykälän silmään ja vapaakytkin kiinteälle ja työntelin autoa tallissa, mutta ei välity liike moottorille... Taitaa ne tavalliset M8 prikat olla sittenkin liian paksut. En jaksanut vaan itse uskoa, että se olisi noin pienestä kiinni. Sitähän voisi vaikka leikellä jostakin 0,75 mm pellistä lisuja ja kokeilla. Toinen vaihtoehto on, että laitan vanhan kytkimen kiinni. Se tuli vaihdettua aikanaan varoiksi, koska oli jumissa. Tossa katselin vanhoja hiluja, niin levy on kyllä ihan OK ja tuskin asetelmakaan tiensä päässä on. Uuden painelaakerin nyt kuitenkin pitää...
Laatikkoa asentaessa testasin tuon keinon ottaa toinen alapallo irti tukivarresta. Viiden minuutin homma ja helpotti muuten paljon työtä eli voipi suositella.
No niin, auto liikkunut jo omin voimin. Laitoin vanhan levyn ja asetelman, koska levy ei ollut paljonkaan kulunut. Kytkin pitää ja irroittaa, mutta ravistaa luistattaessa. En ala tuon vuoksi tällä erää repimään konetta pois vaan katsotaan, josko tuo asettuisi itsekseen... Ja kun siihen pisteeseen joskus pääsen, että autolla voi ajaa, testaillaan muuten tekniikkaa.
Koska mulla ei ole keskitystuurnaa eikä ylimääräistä kytkinakselia, tein moottorin asennuksen seuraavasti. Löysäsin hieman astelmaa ja muljuttelin koneen laatikoon kiinni. Kun kytkinakseli asettui mukavasti, kiristelin asetelman kytkinkopan pikkuluukusta. Voi olla, että asetelma ei asettunut paikoilleen aivan papillisesti ja aiheuttaa ravistusta.
Vastaa Viestiin