Lämppärin kopan oikea väri?

Wanhojen Saabien oma alue. Mallivuodet 1950-1980.
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Ei muuta kuin pyhiinvaellus Uuteenkaupunkiin kiiltomittarin kanssa :wink:

Oma muistikuva on kyllä jo aika himmeä, mutta oikea pinta noissa osasissa taitaa olla se "silkinhimmeä".
Vesa Pohjalainen
"Saabisti"
Viestit: 3983
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vesa Pohjalainen »

Tämä on tyypillistä fanaatikkojen keskustelua. Mikä onkaan T - Fordin pakoputken kannatinlaakerin pultin oikea väri ja materiaali. :lol:

Pääasia on, että niitä kajakkeja yleensäkin entisöidään, oli se lämppärin kotelo tai muut osat sitten kiiltäviä tai ei. Säilyttäminenhän tässä se oleellinen asia on. Tuskinpa tuo suuri virhe on, maalaa osat sitten kiiltäviksi, silkinhimmeiksi tai mataksi. Tuskinpa ne alunperinkään ovat olleet yhtä ja ainoata sorttia. :D
# 419 Vesa Pohjalainen
P:n Vee
"Aero"
Viestit: 400
Liittynyt: To Touko 15, 2003 07:29
Paikkakunta: Ii

kiiltää, ei kiiltää...

Viesti Kirjoittaja P:n Vee »

"Kiiltääkö vaiko eikö kiiltää", eikö se ollut joku saarivaltakunnan Sukkahousu-Hamlet, joka silkinhimmeää katseli ja aprikoi. Minä olen, kuten myös jämsäläinen kaimapoikani on, vaan niin harvoin väärässä, että on myös varaa antaa periksi, vai mitä? Maalin laatu tosiaankaan ei ole nykyaikaista akryylimaalia, vaan tod.näk. jotain keinohartsimaalia, joka ei kauaa kiiltoaan pidä ainakaan vahaamatta. Se nyt on ainakin varmaa, että pohjamaalia ei ole liiemmin käytetty. Esitteissä voi lisäksi olla fiksaaja pistäytynyt konepeiton alla puunaamassa ennen kuvan näppäisyä. Loppujen lopuksi lie siis se ja sama, maalaako kotelon kiiltävällä vaiko matalla, kunhan sävy on oikea. Mikä se oikea sävy olikaan?

teevee P:n Vee
tn
"Turbo"
Viestit: 220
Liittynyt: Su Helmi 15, 2004 10:59
Paikkakunta: joutsa

vielä sävystä

Viesti Kirjoittaja tn »

Voin lämmöllä suositella sävyä, jonka jo edellä mainitsin eli RAL7022, hyvä tuli ja kelpasi tiukoille MA-tarkastajille ja näyttää jokseenkin oikealta. Maalaus kannattaa tietty suorittaa koppa irrallaan.
Viimeksi muokannut tn, Su Elo 25, 2019 21:04. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Vesa Pohjalainen
"Saabisti"
Viestit: 3983
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Re: vielä sävystä

Viesti Kirjoittaja Vesa Pohjalainen »

tn kirjoitti:Ihan hyvä soppa tästä kiehui, toivottavasti ei palanut kenelläkään pohjaan... :lol:

Voin lämmöllä suositella sävyä, jonka jo edellä mainitsin eli RAL7022, hyvä tuli ja kelpasi tiukoille MA-tarkastajille ja näyttää jokseenkin oikealta. Maalaus kannattaa tietty suorittaa koppa irrallaan.

ps. yllättävän asiallisenahan keskustelu tällä kertaa pysyi

t. tee
Ei kai tuosta kukaan keittelemään ryhtynyt. Tämähän vain osoittaa, että porukka on todellakin sitoutunut tekemään huippuunsa vietyjä entisöintejä yms, jolloin halutaan saada selville alkuperäinen yksityiskohtien olemus. T
Mitä tulee tuohon värisävyyn, niin Teron auton nähneenä voin suositella sitä lämpimästi. Konetila on kuten muukin auto erittäin hieno.

Minusta on mieltä lämmittävää, että varsinkin kumihuulikajakkeja on alettu vihdoin kunnostaa ja sitä kautta myös arvostaa. Ei ole tarve mennä kuin kymmenen vuotta taaksepäin, niin kumihuulikajakin entisöinnille lähinnä hymyiltiin vinosti, kun peltipuskurinen oli se ainut oikea ja kumihuulen taltioiminen ja kunnostus oli lähinnä säälittävää asiantuntemattomuutta..... :wink: ...näin omakohtaisena kokemuksena koettuna....
# 419 Vesa Pohjalainen
Avatar
Juha96
"Hölösuu"
Viestit: 2892
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 23:16
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Juha96 »

Vesa Pohjalainen kirjoitti:Tämä on tyypillistä fanaatikkojen keskustelua. Mikä onkaan T - Fordin pakoputken kannatinlaakerin pultin oikea väri ja materiaali. :lol:
Vaikkei tuo tainnut ollakaan vastattavaksi tarkoittu kysymys niin kuitenkin: Laippamutteri, jolla pakoputki kiinnitetään pakosarjaan, on ainakin meidän 1924-mallisessa ollut alunperin valurautaa, mutta kierteet ovat kipertyneet sieltä irti. Uustuotantona saa vain messinkisiä! 8O Että sen verran on alkuperäisestä poikettu, koska mutterin koko ja muoto on aivan omansa.

T-mallin Fordia on tehty, säilynyt ja entisöity maailmassa sellaiset määrät, että uustuotanto-osille on laajasti kysyntää ja tarjontaa. Amerikoissa toimii malliin erikoistuneita varaosafirmoja. Paremmin siihen osia saa kuin vanhoihin Saabeihin, tosin laatu ei ole aina häävi. T-mallin osat eivät ole keskimäärin ainakaan kalliimpia kuin esim. uuden Mondeon osat olisivat.

Sorry todellinen offtopic, vaikka moottorin valmistaja onkin sama kuin V4-Saabeissa.
9-5, 96, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
Vesa Pohjalainen
"Saabisti"
Viestit: 3983
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vesa Pohjalainen »

Juha96 kirjoitti: Sorry todellinen offtopic, vaikka moottorin valmistaja onkin sama kuin V4-Saabeissa.
8O Todellinen tietopläjäys :D
Tässä se taas nähdään, mikä laaja-alainen asiantuntemus foorumilla piilee....
# 419 Vesa Pohjalainen
utunpe-2
"Ruisku"
Viestit: 118
Liittynyt: Su Helmi 06, 2005 21:15

Viesti Kirjoittaja utunpe-2 »

Mulla olisi muutama kuva juhlamallin konehuoneesta uutena, kuka saisi hoidettua ne liitteeksi?
JB
"Tuplakaasari"
Viestit: 93
Liittynyt: Ti Maalis 02, 2004 18:58
Paikkakunta: pargas
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JB »

Mulla olisi muutama kuva juhlamallin konehuoneesta uutena, kuka saisi hoidettua ne liitteeksi?
Voin laittaa ne liiteeksi
lehtola
"Aero"
Viestit: 302
Liittynyt: Ma Joulu 08, 2003 12:20
Paikkakunta: Helsinki

Re: kiiltää, ei kiiltää...

Viesti Kirjoittaja lehtola »

P:n Vee kirjoitti:"Kiiltääkö vaiko eikö kiiltää", eikö se ollut joku saarivaltakunnan Sukkahousu-Hamlet, joka silkinhimmeää katseli ja aprikoi.
teevee P:n Vee
Jatketaan tätä OT:ia. Eihän se "iso" mies sukkahousuissa saarivaltakunnassa näitä asioita pohdiskellut vaan vähän lähempänä eli Tanskassa.
Kirjalilija kyllä oli saarivaltakunnasta, etunimeltään William.

Mitä tulee tuohon koppaan, niin uskoisin, että eri aikoina on ollut käytössä hieman erilaisia sävyjä kirkkaudeltaan/mattapinnaltaan eli kaikki ovat tavallaan oikeassa omissa huomioissaan.

Matti
JB
"Tuplakaasari"
Viestit: 93
Liittynyt: Ti Maalis 02, 2004 18:58
Paikkakunta: pargas
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JB »

No nyt löytyy muutama kuva juhlamallin (sininen+plyysi+ronalit :lol: ) konehuoneesta

http://netti.nic.fi/~jbjorkqv/juhlamalli/
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Kyllä silmä lepää noin puhdasta ja siistiä konehuonetta katsellessa :D
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

autoharrastajan sanavarastoa pitäisi kai laajentaa: "konehuonekiilto" = kiiltää mutta ilman "autoglym peilausta"
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
argi
Matalapaineturbo
Viestit: 189
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 10:48
Paikkakunta: Espoo

Re: vielä sävystä

Viesti Kirjoittaja argi »

tn kirjoitti:Ihan hyvä soppa tästä kiehui, toivottavasti ei palanut kenelläkään pohjaan... :lol:

Voin lämmöllä suositella sävyä, jonka jo edellä mainitsin eli RAL7022, hyvä tuli ja kelpasi tiukoille MA-tarkastajille ja näyttää jokseenkin oikealta. Maalaus kannattaa tietty suorittaa koppa irrallaan.

ps. yllättävän asiallisenahan keskustelu tällä kertaa pysyi

t. tee
Eihän tässä mikään pohjaan palanut... Tällaista satunnaista harrastajaahan vain lämmittää kun on sattunut kysymään Olennaisen Kysymyksen ;)

Ja tämän jälkeen mulle tulee myös paineita esitellä ensi kesänä, millaiseen kiiltoon sitten päädyin...

--Timo A.
#513
tn
"Turbo"
Viestit: 220
Liittynyt: Su Helmi 15, 2004 10:59
Paikkakunta: joutsa

pohjaan palaminen

Viesti Kirjoittaja tn »

Verrattain aktiivisena palstan seuraajana yritin kiitellä keskustelijoita aiheellisesta, asiallisesta, hyvästä ja (mielestäni oikealla tavalla) humoristisesta kirjoittelusta. Valitettavasti toisinaan tahtoo "moska" lentää ja hyvästä mausta ei ole tietoakaan. Em. on johtanut muutamien harrastajakollegoiden kohdalla siihen, että palstan seuraaminen on loppunut tai ainakin kirjoittelu on tyrehtynyt.

Aktiivisin harrasteterveisin tn, ottakaahan yhteyttä, jos haluatte piipahtaa tarkastamassa minkälainen koppa minun juhlamallin pellin alla on.
Vastaa Viestiin