Lämppärin kopan oikea väri?

Wanhojen Saabien oma alue. Mallivuodet 1950-1980.
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9392
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Hieman OT mutta tässä linkittämässänne kuvassa näkyy tuon upean juhlakajakin jarrupääsylinteri ja tehostin:
http://netti.nic.fi/~jbjorkqv/juhlamalli/P1010060.JPG

Eivät nuo sattumalta ole samoja kuin vanhemmassa 99:sissä, vai näenkö oikein että kajakin pääsylinteriltä on vain 2 jarruputkilähtöä ja ne haaroittuvat vasta tuossa rintapellissä? Vai onko tuossa sylinterissä etupyörien lähdöt sylinterin alla kuten omassani?
Äkkiä katsottuna tuo tehostin ja sylinteri näyttäisi hyvinkin smanlaiselta kuin oman -73 99:ni vastaava. (Kytkimen sylinteri ainakin sama pönikkä koska vaihdoin omaani kajakin vastaavan).
Sellainen vaan on hakusessa joten ajattelin josko kajakkin tarkoitettu kävisi, niitä sentään löytyisi varmaankin helpommin.
99:ni sylinterin halkaisija on 19.05mm, jarrutehostajan koko on 7" täsmääkö kajakin kanssa?
Avatar
Juha96
"Hölösuu"
Viestit: 2892
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 23:16
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Juha96 »

Kyllä, tuossa rintapellissä haarautuu.

Helpoimmin ja varmimmin sopivuus selviäisi, kun tsekkaisi täsmäävätkö valmistenumerot. Harmi kun ei ole varaosakirjaa...
9-5, 96, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
Avatar
Juha96
"Hölösuu"
Viestit: 2892
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 23:16
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Juha96 »

Muuten, jännän näköinen tuossa kuvassa tuo moottorin ilmanoton 'skuuppi'.... :) En ole koskaan livenä nähnyt.
9-5, 96, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9392
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Juha96 kirjoitti:Kyllä, tuossa rintapellissä haarautuu.

Helpoimmin ja varmimmin sopivuus selviäisi, kun tsekkaisi täsmäävätkö valmistenumerot. Harmi kun ei ole varaosakirjaa...
Ok eli sylinterissä on vain 2 lähtöä eli ei passaa 99:iini jossa lähtöjä on 4.
Entä onko kajakin tehostajan halkaisija 7" kuten 99:sissä vm. 1971 eteenpäin?
Kajakkiin tuli tehostin saabklubbenin tietojen mukaan vuonna 1969 eli pahasti epäilen että on sama kuin vm 1969-1970 99:seissän eli pienempi kuin 7"?
Sylinterin säiliö ainakin näyttäisi samalta, se tosin on laiha lohtu.
Eikös tuo ilmanoton torvi ole ihan vakiomallinen?
tn
"Turbo"
Viestit: 220
Liittynyt: Su Helmi 15, 2004 10:59
Paikkakunta: joutsa

ilmanputsarikotelon jatke

Viesti Kirjoittaja tn »

Ilmanputsarin kotelo on toisaan normaali superin kotelo, mutta erikoisuus löytyy hieman alempaa eli muovinen syyläriin kiinitetty kesäbuusteri/skuuppi. Imutorvi näyttää kuvassa olevan talviasennossa, mutta käännettynä kesäasentoon muovikotelon kautta virtaa "raikasta" kesäilmaa maskin takaa kaasuttajalle. Jotkut viisaammat puhuvat parista lisähevosvoimasta.

Näitä ilmanohjauskoteloita pitäisi löytymän 80-vuosimalleista. Kuinka yleisiä ne loppujen lopuksi olivat, käsittääkseni niitä asennettiin vain osaan "kasikymppejä", mites asia oikein on? Eli jälleen pientä pähkinää purtavaksi. Huomatkaa myös paisuntasäiliön kiinnitys em. vempeleen kanssa eli kotelo syrjäytti säiliön paikaltaan.

t. tee
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9392
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Olipas erikoinen tuo "buusteri" ikinä en ole kuullutkaan moisesta.
Eikö kuitenkin suurempi tehohyöty tule jos leikkaa tuosta ilmanputsarikotelosta pelkän kannen suodattimen päälle?
Isolohko
"Hirsch"
Viestit: 740
Liittynyt: La Helmi 14, 2004 16:50
Paikkakunta: Ylivieska

Re: ilmanputsarikotelon jatke

Viesti Kirjoittaja Isolohko »

tn kirjoitti:Ilmanputsarin kotelo on toisaan normaali superin kotelo, mutta erikoisuus löytyy hieman alempaa eli muovinen syyläriin kiinitetty kesäbuusteri/skuuppi. Imutorvi näyttää kuvassa olevan talviasennossa, mutta käännettynä kesäasentoon muovikotelon kautta virtaa "raikasta" kesäilmaa maskin takaa kaasuttajalle. Jotkut viisaammat puhuvat parista lisähevosvoimasta...


t. tee

Oisko tuon "skuupin" tehtävänä vähentää käyntihäiriöitä kesäkuumalla?
Ainakin tuossa minun yksilössä (-79 ilman skuuppia) kuumalla kelillä
pikkupyörityksessä auto tahtoi uutenakin nykiä.
Paremmin kai kaasari helteellä toimii, jos sinne johdetaan edes hieman viileämpää ilmaa.
96GL -79 (MR)
900T16 Cabriolet -93
9-5 AERO A MY2004 BioPower, 9-5 2.0t A MY2006 BioPower
NG 9-5 2.0TiD MY2011 Jäsen nro 341 - "Kuupasta se kaikki alkoi..."
Vesa Pohjalainen
"Saabisti"
Viestit: 3983
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Re: ilmanputsarikotelon jatke

Viesti Kirjoittaja Vesa Pohjalainen »

tn kirjoitti:
Näitä ilmanohjauskoteloita pitäisi löytymän 80-vuosimalleista. Kuinka yleisiä ne loppujen lopuksi olivat, käsittääkseni niitä asennettiin vain osaan "kasikymppejä", mites asia oikein on? Eli jälleen pientä pähkinää purtavaksi. Huomatkaa myös paisuntasäiliön kiinnitys em. vempeleen kanssa eli kotelo syrjäytti säiliön paikaltaan.

t. tee
Kyllä se on juuri näin. Noita oli uusina jopa kerhokaupassa, liekö enää, en tiedä. Minun molemmissa kasikympeissä ko. käikäle oli, muttei -79 mallissa.
# 419 Vesa Pohjalainen
Avatar
Juha96
"Hölösuu"
Viestit: 2892
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 23:16
Paikkakunta: Helsinki

Re: ilmanputsarikotelon jatke

Viesti Kirjoittaja Juha96 »

tn kirjoitti: Huomatkaa myös paisuntasäiliön kiinnitys em. vempeleen kanssa eli kotelo syrjäytti säiliön paikaltaan.

t. tee
Joo, tuohon kiinnitin myös huomiota! Omassa '79:ssä paisuntasäiliö oli tutulla paikallaan jäähdyttimen kyljessä, mistä päättelin, että ainakaan siinä ei ole uutenakaan moista skuuppia ollut...
9-5, 96, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
hpjr
"Kaasari"
Viestit: 26
Liittynyt: To Marras 17, 2005 19:55

Viesti Kirjoittaja hpjr »

Minulla on 79 mallinen kuupa ja siinä lämppärin väri on himeähkä vihreä (armeijan vihreä). Olen melkom varma, että se on alkuperäinen?
Vesa Pohjalainen
"Saabisti"
Viestit: 3983
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vesa Pohjalainen »

hpjr kirjoitti:Minulla on 79 mallinen kuupa ja siinä lämppärin väri on himeähkä vihreä (armeijan vihreä). Olen melkom varma, että se on alkuperäinen?
Sellainen ihmeellinen harmaanvihreäsinertävähän se koppa on. Varmaan myös sävy on hieman vaihdellut, koska tuskinpa siihen parhaita värejä on käytetty.
# 419 Vesa Pohjalainen
argi
Matalapaineturbo
Viestit: 189
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 10:48
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja argi »

Moi,

tässäpä tulos Nikkasen vinkkaamalla värillä "RAL7022/Umbragrau".

--Timo A.
#513

Kuva
Viimeksi muokannut argi, Ti Loka 31, 2006 19:07. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Suppari
"Hölösuu"
Viestit: 2178
Liittynyt: Su Tammi 25, 2004 20:02

Viesti Kirjoittaja Suppari »

argi kirjoitti:Moi,

tässäpä tulos Nikkasen vinkkaamalla värillä "RAL7022/Umbragrau". Maalarimestarina toimi ansiokkaasti klubikollega J. Laakko.

--Timo A.
#513
Kaunista,ei vimpan päälle entisöity,vaan äärettömän nätti patina tuolla konehuoneessa.
Pesurin säiliö ja moottori vääriä?
tn
"Turbo"
Viestit: 220
Liittynyt: Su Helmi 15, 2004 10:59
Paikkakunta: joutsa

säiliö ok

Viesti Kirjoittaja tn »

Näyttäisi olevan timantinkova -73 kyseessä eli kaikki hyvin. Uusi pesunestesäiliö tuli mm. muovimaskin kera seuraavana vuonna.

Tiukkaa virittämistäkin on Timon A:n kutosessa harjoitettu; viimeisetkin mehut on puristettu myllystä irrottamalla ilmanottotorvi - vääntöä löytyy varmasti...

Kopan väri ja kiilto on samat kuin allekirjoittaneella eli hieman harhaanjohtavasti leveilin kiiltävyydellä aikaisemmissa viesteissä, olisiko tarkempi ilmaisu "puolikiiltävä".

t. tee
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9392
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Olikos tuo sama väri millä oli maalattu alkupään 99:n lämppärinkopatkin? Omani oli suunnilleen tuon värinen, nyt tosin sinkkimaalilla maalattu ruosteenpoiston jälkeen.
Vastaa Viestiin