Kytkinremppaa
Kytkinremppaa
Vuoden -77 ysikuupasta hajosi mitä ilmeisimmin kytkin. Vaihteet ei mene päälle millään ilveellä (jos yrittääkin niin mekkala on kaamea), eikä kytkin pelitä sitten yhtään, vaan on täysin tunnoton. Koskapa ei ole pahemmin tiloja, missä tuon kanssa värkätä, ajattelin suosiolla viedä auton korjaamolle. Onko kellään mitään arviota, mitä tuollainen remppa tulis maksamaan pahimmassa tapauksessa (eli, jos koko kytkinpaketti joudutaan vaihtamaan)?
Kallistahan auton vieminen korjaamolle on, siitä ei pääse mihinkään. Kytkinpaketin vaihto V4:ään vaatii koneen irroittamista vaihdelaatikosta, joka taitaa olla minkä tahansa korjaamon mittapuulla kallis projekti. Tosin ammattimies tekee tuon vaihdoksen 4-5 tuntiin. Kustannukset kipuu kyllä yli 300€ joka tapauksessa osineen.
Toisaalta jos kytkinpoljin on veltto, tuo ei kuulosta ollenkaan levyn, asetelman tai painelaakerin pettämiseltä. Todennäköisemmin pää- tai työsylinteristä on mennyt tiivisteet tms. joka aiheuttaa kytkinnesteen vuotamisen pihalle ja ilman pääsyn järjestelmään. Seuraa kytkinnestesäiliöltä letkua työsylinterille ja tarkkaile näkyykö vuotoja. Pyydä vaikka kaveria painelemaan poljinta samalla kun itse vilkuilet konehuoneeseen. Noiden sylintereiden vaihto ei ole kovin kallista olettaen että osia saa. Ainakin korjaussarjoja vanhoihin taitaa löytyä.
Toisaalta jos kytkinpoljin on veltto, tuo ei kuulosta ollenkaan levyn, asetelman tai painelaakerin pettämiseltä. Todennäköisemmin pää- tai työsylinteristä on mennyt tiivisteet tms. joka aiheuttaa kytkinnesteen vuotamisen pihalle ja ilman pääsyn järjestelmään. Seuraa kytkinnestesäiliöltä letkua työsylinterille ja tarkkaile näkyykö vuotoja. Pyydä vaikka kaveria painelemaan poljinta samalla kun itse vilkuilet konehuoneeseen. Noiden sylintereiden vaihto ei ole kovin kallista olettaen että osia saa. Ainakin korjaussarjoja vanhoihin taitaa löytyä.
Tämänhetkiset räpsät:
Saab 96 V4 Super RS 1979
Saab 96 V4 Super RS 1979
Kytkinremppa
Tiedustelin joku aika sitten paljonko kytkinpaketti maksaa ja sain varaosaliikkeestä tarjouksen 191,45 euroa. Päälle tulee vaihtokulut, jolloin helposti ollaan 400 - 500 euron luokissa.
Tarkista, että kytkinnestettä on riittävästi ja kokeile sitten pumpata kytkintä, autaa useimmiten vaihteen päällesaamiseksi. Sitten tarkastelemaan onko vuotoja, ilmaa, onko välyssäädöt kohdallaan (tästä hyvä kuva saabin sinisessä kirjassa "Tee se itse").
Tällä foorumilla on aiemmin ansiokkaasti selvitelty tätä asiaa, joka on useimmille saabisteille tuttu ongelma. Vika on todennäköisesti juuri tuossa nestelinjassa, ei itse kytkimessä
Tarkista, että kytkinnestettä on riittävästi ja kokeile sitten pumpata kytkintä, autaa useimmiten vaihteen päällesaamiseksi. Sitten tarkastelemaan onko vuotoja, ilmaa, onko välyssäädöt kohdallaan (tästä hyvä kuva saabin sinisessä kirjassa "Tee se itse").
Tällä foorumilla on aiemmin ansiokkaasti selvitelty tätä asiaa, joka on useimmille saabisteille tuttu ongelma. Vika on todennäköisesti juuri tuossa nestelinjassa, ei itse kytkimessä
Jos siellä on vielä vanha/alkuperäinen käpäläkytkin ja käpälä katkennut, niin menee täysin veltoksi. Vastushan tulee pääasiassa paineasetelman jousista ja kun siellä ei ole mikä vastustaisi, niin melko vapaastihan se poljin heiluu.Playboy kirjoitti:Toisaalta jos kytkinpoljin on veltto, tuo ei kuulosta ollenkaan levyn, asetelman tai painelaakerin pettämiseltä.
Lisäyksenä:
Tosin sen käpälän murtumisen kyllä huomaa, koska sehän poikii rasituksen alla. Eli kun painaa kytkintä, niin poljin napsahtaa yhtäkkiä pohjaan. (tai onhan sieltä ollut voinu mennä pelkät jousetkin tietysti).
Eli jos vika ei löydy työsylinteristä, niin sitten se on kytkinrempan paikka.
Tommi Järvinen #253, Puh. 044 214 2552
93B 1959, 93F 1960, 96 '64, Sport '64, 96 ralli '69, 99 Turbo '78
Viimesintä projekteista: Saabisti.fi | Saabisti Facebookissa | Saab 96 rallisivut: SaabWorks.fi
93B 1959, 93F 1960, 96 '64, Sport '64, 96 ralli '69, 99 Turbo '78
Viimesintä projekteista: Saabisti.fi | Saabisti Facebookissa | Saab 96 rallisivut: SaabWorks.fi
96:n kytkin on tavallisessa ajossa mekaanisesti hullunvarma laite, joskus vain levyn kuluessa kaipaa säätöruuvin kiertämistä.
Pääsylinterin ja työsylinterin tiivisteet hapertuvat vuosikymmenten kuluessa ja männät ym ruostuvat kun nesteeseen kertyy vettä. Eli kaipa se vika on käyttöjärjestelmän puolella - ei hardwaressa.
Pääsylinterin ja työsylinterin tiivisteet hapertuvat vuosikymmenten kuluessa ja männät ym ruostuvat kun nesteeseen kertyy vettä. Eli kaipa se vika on käyttöjärjestelmän puolella - ei hardwaressa.
No toivotaan näin, muuten tulee kallis tikki. Aika ihmeellinen juttu, onnistuin nimittäin äsken kuitenkin ajamaan auton korjaamolle ja jostain syystä se toimi lähes normaalisti, vasta korjaamon pihassa alkoi taas takkuamaan. No huomenna ainakin saa tietää, mikä siinä oikeen mättää.kostape kirjoitti:96:n kytkin on tavallisessa ajossa mekaanisesti hullunvarma laite, joskus vain levyn kuluessa kaipaa säätöruuvin kiertämistä.
Pääsylinterin ja työsylinterin tiivisteet hapertuvat vuosikymmenten kuluessa ja männät ym ruostuvat kun nesteeseen kertyy vettä. Eli kaipa se vika on käyttöjärjestelmän puolella - ei hardwaressa.