96:sta perusinfoa...

Wanhojen Saabien oma alue. Mallivuodet 1950-1980.
Vastaa Viestiin
Mika
"Kaasari"
Viestit: 23
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 01:26
Paikkakunta: Hyvinkää

96:sta perusinfoa...

Viesti Kirjoittaja Mika »

Tänään huvikseni autokauppoja kierrellessä osui silmään auto,
joka heti herätti mielenkiintoni.

Nykyään tyytyväisenä 900:n omistajana, olen jo vähän aikaa himoinnut
vanhempaa, nostalgista saabia. Useita 99 malleja olen katsellut, muutamaa ollut jo ostamassakin, mutta ei ole tärpännyt.

Mutta tänään se iski: 96:nen on SAATAVA.
Löytyi yllättävän tervepeltinen yksilö TODELLA halvalla.

Joten olisikin kiva, jos joku viitsisi vähän valottaa 96:sten mailmaa;
huomasin vasta tänään että en ole niistä saanut kasattua minkäänlaista tietämystä.

Auto jota olen hankkimassa on 96 Super v4.
Mitä tuo super tuossa tarkoittaa?
Muutakin yleistä infoa otetaan ilolla vastaan.

-Mika, kohta syöksysämpylän omistaja :)
---------
862 Produktions
Audiovisual solutions
862_ep@kolumbus.fi
MikkiV4
"Aero"
Viestit: 302
Liittynyt: Ke Touko 21, 2003 12:07
Paikkakunta: Mäntsälä

Super

Viesti Kirjoittaja MikkiV4 »

Tuossa super-mallissa on kaksikurkkuinen Solexin kaasari. Henkilökohtaisesti en pidä tuosta virityksestä, koska kulutus nousee lähinnä automaattiryypyn johdosta melko paljon. Eikä pari heppaa paljon tunnu..

..Mutta onnea ja menestystä valitsemallasi tiellä kuupan parissa!
Mitään yleiskuvausta tekniikasta en nyt tähän ehdi rustaamaan, mutta kyseleppä sitä mukaa kun epäselvyyksiä ilmenee, täältähän niitä vastauksia saa! :idea:
Viritys on onnistunut, jos alle 10% tehoista häviää.
96 V4 Super -77 1700cc
96L V4 -76, odottaa aikaa ja motivaatiota | 96 super -78 K/VA | 9000 CD iA -89 VA
Forester XT 2.5T -07 (modified) | #2020
vesapo

Re: 96:sta perusinfoa...

Viesti Kirjoittaja vesapo »

Mika kirjoitti: Auto jota olen hankkimassa on 96 Super v4.
Mitä tuo super tuossa tarkoittaa?
Muutakin yleistä infoa otetaan ilolla vastaan.

-Mika, kohta syöksysämpylän omistaja :)
Ensinnäkin onnittelut hienosta valinnasta :D

Super tarkoittaa Solexin kaksikurkkuista kaasutinta, kaksikerros tuulilasia yms. Tuli vuoden 1977 alkupuolella. Ekat superit olivat hopeaharmaitaija ensimmainen runkonumero oli kaiketi 96776006000
Huuska
"Ruisku"
Viestit: 136
Liittynyt: La Huhti 05, 2008 21:19
Paikkakunta: Rusko

Re: Super

Viesti Kirjoittaja Huuska »

MikkiV4 kirjoitti:Tuossa super-mallissa on kaksikurkkuinen Solexin kaasari. Henkilökohtaisesti en pidä tuosta virityksestä, koska kulutus nousee lähinnä automaattiryypyn johdosta melko paljon. Eikä pari heppaa paljon tunnu..

..Mutta onnea ja menestystä valitsemallasi tiellä kuupan parissa!
Mitään yleiskuvausta tekniikasta en nyt tähän ehdi rustaamaan, mutta kyseleppä sitä mukaa kun epäselvyyksiä ilmenee, täältähän niitä vastauksia saa! :idea:
Tuo kulutuksen nousu on helppo kumota ja parantaa tehoa ja toimivuuutta ostamalla DGV Weber kaasari tilalle. Sopii samaan imusarjaan pienellä modauksella ja on manuaali ryypyllä varustettu. Viritysvaraa riittävästi 96 katukäyttöön.
Saab 96 Draken vm.-79
SaaB 95 postivaunu vm.-74
Saab 96 Tunnan vm.-79
Saab 9-3 Hirsch cabriolet vm.-02
kostape
"Hölösuu"
Viestit: 1249
Liittynyt: To Kesä 19, 2003 13:32
Paikkakunta: Nurmijärvi/Renko

Re: 96:sta perusinfoa...

Viesti Kirjoittaja kostape »

Superin kaasutin on hankalampi korjaamisen, säädön ja varaosien suhteen.
Nuuka henkilö varoo myöskin viimeisiä malleja, joille katsastus vaatii savujen tarkastuksen. Silloin on parasta säädättää kaasutin korjaamolla ja ottaa sitten printti kun on kohdallaan. Se vaan maksaa.
pentti.kostamo2@luukku.com
040-5950109
96 -64... ja uudempiakin
V4-purkuvaraosia maan paras (?) valikoima
Avatar
ristos
"Saabisti"
Viestit: 2929
Liittynyt: To Marras 13, 2003 13:51
Paikkakunta: Kajaani

Re: 96:sta perusinfoa...

Viesti Kirjoittaja ristos »

Lue tätä foorumin palstaa tarkemmin, niin kyllä tietoa löytyy. Niin, osta klubikaupasta 96;sen korjaamokäsikirja, niin pääset sillä auton sielunelämään hyvin kiinni.

Onnea vaan harrastukselle ja terveiset ns. vapaa-ajalle! :D

ps. Kuuppa voi viedä mennessään! :mrgreen:
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7570
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: Super

Viesti Kirjoittaja mestari »

Huuska kirjoitti:
MikkiV4 kirjoitti:Tuossa super-mallissa on kaksikurkkuinen Solexin kaasari. Henkilökohtaisesti en pidä tuosta virityksestä, koska kulutus nousee lähinnä automaattiryypyn johdosta melko paljon. Eikä pari heppaa paljon tunnu..

..Mutta onnea ja menestystä valitsemallasi tiellä kuupan parissa!
Mitään yleiskuvausta tekniikasta en nyt tähän ehdi rustaamaan, mutta kyseleppä sitä mukaa kun epäselvyyksiä ilmenee, täältähän niitä vastauksia saa! :idea:
Tuo kulutuksen nousu on helppo kumota ja parantaa tehoa ja toimivuuutta ostamalla DGV Weber kaasari tilalle. Sopii samaan imusarjaan pienellä modauksella ja on manuaali ryypyllä varustettu. Viritysvaraa riittävästi 96 katukäyttöön.
ja samalla kun vaihta weberiä ,tullaan nostaneeksi laatikkokin pöydälle lähempää tutkiskelua silmälläpitäen, löytyykö äänen lähde?
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Vastaa Viestiin