kampi-akseli

Wanhojen Saabien oma alue. Mallivuodet 1950-1980.
wilerdo
"Kaasari"
Viestit: 11
Liittynyt: Su Tammi 14, 2007 23:02
Paikkakunta: pori

kampi-akseli

Viesti Kirjoittaja wilerdo »

onko saabin 1,5 ja 1,7 koneiden kampiakseleissa eroa
Suppari
"Hölösuu"
Viestit: 2178
Liittynyt: Su Tammi 25, 2004 20:02

Re: kampi-akseli

Viesti Kirjoittaja Suppari »

wilerdo kirjoitti:onko saabin 1,5 ja 1,7 koneiden kampiakseleissa eroa
On.
///M
Designed by computer, built by robot, driven by moron. BMW.
Avatar
Juha96
"Hölösuu"
Viestit: 2892
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 23:16
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Juha96 »

Onko noiden koneiden välillä muuten mitään muuta eroa kuin kampiakseli ja kiertokanget?
9-5, 96, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24070
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

männät ja vauhtipyörän neulalaakeri.ainakin... mulla olis projekti kuntoinen 1.7 tallessa. kannet avarrettu ja laskettu tuplajousilla.
taitaa olla muistaakseni porattukin ...en ole varma en ole konetta 5v katsonut...
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Suppari
"Hölösuu"
Viestit: 2178
Liittynyt: Su Tammi 25, 2004 20:02

Viesti Kirjoittaja Suppari »

Juha96 kirjoitti:Onko noiden koneiden välillä muuten mitään muuta eroa kuin kampiakseli ja kiertokanget?
Olisko ollu matalampi mäntä?
///M
Designed by computer, built by robot, driven by moron. BMW.
wilerdo
"Kaasari"
Viestit: 11
Liittynyt: Su Tammi 14, 2007 23:02
Paikkakunta: pori

Viesti Kirjoittaja wilerdo »

niin mulla on tulossa 1,5 kampiakseli 95mm männille. lohko on porattu siit 1,7 lohkost ni sopiiko toi 1,5 kampi sin ja mitä eroa niil kampi-akseleilla on
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24070
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

iskun pituus... tieto lopppuu kesken....
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
wilerdo
"Kaasari"
Viestit: 11
Liittynyt: Su Tammi 14, 2007 23:02
Paikkakunta: pori

Viesti Kirjoittaja wilerdo »

onko tuo huononpi että siellä on 1,5 kampi-akseli
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24070
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

hmm jos lyhyt iskunen kampi ja pitkäsikusen lohko niin lohkosta joutuu ottamaan tavaraa pois... kait ..... tai sitten käy niin että tuo 1.5 tarkotettu mäntä kurkkaa yli lohkon jolloin pitää männästä ottaa!
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
eltzi
"Turbo"
Viestit: 279
Liittynyt: Ti Heinä 13, 2004 23:42
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja eltzi »

TÄH!! Siis,lohko on TÄYSIN sama,kiertokanget TÄYSIN samat, mäntä on matalampi ja kampiakseli on eri! toki poraamatta/ hoonaamatta ei 1,5 lohkoon voi heittää 1,7 hiluja, koska sielä on sitä pykälää kuitenkin aina tullu jo lyhyemmästä iskusta! Jos männät on ne fordin OHC:t ja kampi 1,7 niin käyvät kyllä kuhan poraa! mutta 1,5 kampi ja fordin OHC männät / 1,7 männät jää liian mataliksi! mutta löytyyhän noita kampiakseleita suht helposti kun kyselee!
Viimeksi muokannut eltzi, Ma Tammi 22, 2007 16:21. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Eltzi #1888 p.040-7416902
Saab 96 V4 SUPER -78
Saab 9-5 Aero -00
Suppari
"Hölösuu"
Viestit: 2178
Liittynyt: Su Tammi 25, 2004 20:02

Viesti Kirjoittaja Suppari »

eltzi kirjoitti:TÄH!! Siis,lohko on TÄYSIN sama,kiertokanget TÄYSIN samat, mäntä on matalampi ja kampiakseli on eri! toki poraamatta/ hoonaamatta ei 1,5 lohkoon voi heittää 1,7 hiluja, koska sielä on sitä pykälää kuitenkin aina tullu jo lyhyemmästä iskusta! Jos männät on ne fordin OHC:t ja kampi 1,7 niin käyvät kyllä kuhan poraa! mutta 1,5 kampi ja fordin OHC männät / 1,7 männät jää liian mataliksi! mutta löytyyhän noita kampiakseleita suht helposti kun kyselee!
No niin,tulihan sitä faktaakin sieltä.En uskaltanut itse sanoa,kun ei ihan 100% varmaa tietoa ollut.

Faq tavaraa olisi tämäkin,jos sellainen osio tänne joskus siunaantuisi.
///M
Designed by computer, built by robot, driven by moron. BMW.
wilerdo
"Kaasari"
Viestit: 11
Liittynyt: Su Tammi 14, 2007 23:02
Paikkakunta: pori

Viesti Kirjoittaja wilerdo »

miten erotan 1,5 ja 1,7 kampi-akselit kun sain kaverilt kampi-akselin ja se ei tie kummast se on
KeijoAnnikki
"Hirsch"
Viestit: 759
Liittynyt: To Kesä 12, 2003 21:43
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja KeijoAnnikki »

wilerdo kirjoitti:miten erotan 1,5 ja 1,7 kampi-akselit kun sain kaverilt kampi-akselin ja se ei tie kummast se on
Homma kuten eltzi sanoi. Kampi eri, kiertokanki sama ja 1.5 mäntä on pidempi kuin 1.7:ssa. OHC:n mäntä tai VW kuplan männät menee vain 1.7 L kampiakseliin, sillä ne on abaut sama kuin 1.7 L orkkis (OHC aavistus yli lohkon; ei haittaa ja VW jää abaut millin alle). Molemmat jää 1.5 L kammella selkeesti lohkon alapuolelle eli ei voi käyttää. VW:n männät kisatouhussa paranis, jos ottais lohkosta pois, mutta kuten wilerdo näki alastarossa, niin kyllä VW männilläkin ilman lohkon alennusta pysyy joukon mukana (puristus sylinterissä vain noin 10 kiloa lasketuilla kansilla+palotilat muotoiltu). Opelin männistä sorvatut pattipäätkin käy vain pidempi iskuiseen. Eräs kaveri yritti tehdä 1.5 L männistä sopivia pattipäitä 1.7 L kammelle sorvaamalla ylimmäräistä pois männän päältä, mutta sen verran männänlaki oheni, että sulatti reijän mäntään eli ei kestä.

1.7 kampiakselissa on yhdessä limpussa merkintä 17 ja 1.5 L kampurassa ei sitä ole.
Saab 96 vm -73 viri 1.8 L
Jokkista Saab 96 V4:lla 1998-2010
EX Saab Sonett 3 vm -70 ( https://www.youtube.com/watch?v=K6bjUI-KQbg )
Mikael
"Kaasari"
Viestit: 26
Liittynyt: Pe Marras 04, 2005 15:49
Paikkakunta: Kavala

Viesti Kirjoittaja Mikael »

KeijoAnnikki kirjoitti:
wilerdo kirjoitti:miten erotan 1,5 ja 1,7 kampi-akselit kun sain kaverilt kampi-akselin ja se ei tie kummast se on
Homma kuten eltzi sanoi. Kampi eri, kiertokanki sama ja 1.5 mäntä on pidempi kuin 1.7:ssa. OHC:n mäntä tai VW kuplan männät menee vain 1.7 L kampiakseliin, sillä ne on abaut sama kuin 1.7 L orkkis (OHC aavistus yli lohkon; ei haittaa ja VW jää abaut millin alle). Molemmat jää 1.5 L kammella selkeesti lohkon alapuolelle eli ei voi käyttää. VW:n männät kisatouhussa paranis, jos ottais lohkosta pois, mutta kuten wilerdo näki alastarossa, niin kyllä VW männilläkin ilman lohkon alennusta pysyy joukon mukana (puristus sylinterissä vain noin 10 kiloa lasketuilla kansilla+palotilat muotoiltu). Opelin männistä sorvatut pattipäätkin käy vain pidempi iskuiseen. Eräs kaveri yritti tehdä 1.5 L männistä sopivia pattipäitä 1.7 L kammelle sorvaamalla ylimmäräistä pois männän päältä, mutta sen verran männänlaki oheni, että sulatti reijän mäntään eli ei kestä.

1.7 kampiakselissa on yhdessä limpussa merkintä 17 ja 1.5 L
kampurassa ei sitä ole.

Eli budjetti ratkaisuna 1.7 männät 1.5 akselilla laskemattomilla kansilla olisi aika passeli yhistelmä ahdettuna!? (Ei porauksia, ei uusia mäntiä...)

Tietääkö joku onko männänrenkaat samanlaisett 1.5 ja 1.7 männissä?
#1174
95 -77 V6 kesä, 96 -64, 93b -58, 9-5 2.2 -03
Suppari
"Hölösuu"
Viestit: 2178
Liittynyt: Su Tammi 25, 2004 20:02

Viesti Kirjoittaja Suppari »

Mikael kirjoitti: Eli budjetti ratkaisuna 1.7 männät 1.5 akselilla laskemattomilla kansilla olisi aika passeli yhistelmä ahdettuna!? (Ei porauksia, ei uusia mäntiä...)
Budjettiratkaisuna riittää useimmille pieni kuoppa original 1.5 mäntään ja palotilan muotoilu.
Original 1,5 männät ilman kuoppaakin ovat luultavasti kestävempi ratkaisu,kuin tuo sekasikiö.Ts,mitä lähempänä männänlaki on dekkitasoa,sitä parempi seoksenmuodostus yms.Eli nakuttaa luultavammin herkemmin tuolla 1.7 männällä,vaikka puristukset ovatkin matalemmat.

Kokeile ja ylläty!
///M
Designed by computer, built by robot, driven by moron. BMW.
Vastaa Viestiin