V4 nokka-akseli?

Wanhojen Saabien oma alue. Mallivuodet 1950-1980.
Vastaa Viestiin
Suppari
"Hölösuu"
Viestit: 2178
Liittynyt: Su Tammi 25, 2004 20:02

Viesti Kirjoittaja Suppari »

himmee kirjoitti:Katsokaa greenbeastin sivuilta kuinka tehdään paremmat kiertokanget tai edes jotain osviittaa..
900 kanki ainakin näyttää pidemmälle,kuin alkuperäinen kanki.Tämä taas vaatii mäntämuutoksia.Ja oikeastaan tuohon hiontaan voi saada koneistamolla kulumaan satasia,jolla saa jo h-profiilikanget.

Itse koitan ainakin alkuperäisten kankien ''kipurajaa''.Niitä ei siis kevennellä tai kiilloiteta.Vahvemman oloiset nuo on ainakin kuin volvon koneissa tavatut ''linnunluut'' jotka ''kestävät'' 250hp.
Veikkaan ,että originellit männät pettää ensin.Saa nähdä. :roll:
///M
Designed by computer, built by robot, driven by moron. BMW.
kallejh
"Saabisti"
Viestit: 441
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 07:52
Paikkakunta: Loppi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kallejh »

Suppari kirjoitti:
himmee kirjoitti:Katsokaa greenbeastin sivuilta kuinka tehdään paremmat kiertokanget tai edes jotain osviittaa..
900 kanki ainakin näyttää pidemmälle,kuin alkuperäinen kanki.Tämä taas vaatii mäntämuutoksia.Ja oikeastaan tuohon hiontaan voi saada koneistamolla kulumaan satasia,jolla saa jo h-profiilikanget.

Itse koitan ainakin alkuperäisten kankien ''kipurajaa''.Niitä ei siis kevennellä tai kiilloiteta.Vahvemman oloiset nuo on ainakin kuin volvon koneissa tavatut ''linnunluut'' jotka ''kestävät'' 250hp.
Veikkaan ,että originellit männät pettää ensin.Saa nähdä. :roll:
Kas, täällähän mainitaan meikäläinenkin! :wink:

Juu satkun kanki on tosiaan hieman pidempi kuin kajakin vakio, ja tietysti männät menee vaihtoon. Mulla se ei ollut merkittävää koska männät meni vaihtoon joka tapauksessa. Nythän tallilta löytyy ihan suoraan kajakkiin menevät H-profiilikangetkin (evo2 moottoria varten), mutta ovat vielä pidemmät kuin satkun, mutta ei se mitään, mittatilaus Wisecot alkaa olemaan jo niin edullisia. :lol:

Vakiokankien kestävyyttä voi kysellä Leväsen Jarilta :wink: , yhteystiedot löytyy ainakin merkkiluokan sivuilta.
- Kalle Heikkilä #973 -
- Saab 96 V4 1978 turbo - Saab 99 Turbo Historic rata-auto projekti -
Suppari
"Hölösuu"
Viestit: 2178
Liittynyt: Su Tammi 25, 2004 20:02

Viesti Kirjoittaja Suppari »

kallejh kirjoitti:
Suppari kirjoitti:
himmee kirjoitti:Katsokaa greenbeastin sivuilta kuinka tehdään paremmat kiertokanget tai edes jotain osviittaa..
900 kanki ainakin näyttää pidemmälle,kuin alkuperäinen kanki.Tämä taas vaatii mäntämuutoksia.Ja oikeastaan tuohon hiontaan voi saada koneistamolla kulumaan satasia,jolla saa jo h-profiilikanget.

Itse koitan ainakin alkuperäisten kankien ''kipurajaa''.Niitä ei siis kevennellä tai kiilloiteta.Vahvemman oloiset nuo on ainakin kuin volvon koneissa tavatut ''linnunluut'' jotka ''kestävät'' 250hp.
Veikkaan ,että originellit männät pettää ensin.Saa nähdä. :roll:
Kas, täällähän mainitaan meikäläinenkin! :wink:

Juu satkun kanki on tosiaan hieman pidempi kuin kajakin vakio, ja tietysti männät menee vaihtoon. Mulla se ei ollut merkittävää koska männät meni vaihtoon joka tapauksessa. Nythän tallilta löytyy ihan suoraan kajakkiin menevät H-profiilikangetkin (evo2 moottoria varten), mutta ovat vielä pidemmät kuin satkun, mutta ei se mitään, mittatilaus Wisecot alkaa olemaan jo niin edullisia. :lol:

Vakiokankien kestävyyttä voi kysellä Leväsen Jarilta :wink: , yhteystiedot löytyy ainakin merkkiluokan sivuilta.
Moro.

Sopiiko jonkun v8 koneen tjsp kanget suoraan?Pituudella tosiaan ei niin väliä,koska mäntävaihtoehtoja on monia.Tuo satasen kanki taitaa painaa pienen vauvanorsun verran verrattaessa H-profiiliin.Ojennuksella teetän hamassa tulevaisuudessa kanget,luulenpa.Ja cossun männille.Kampiakseli tulee tuskin ikinä vaihtumaan 1.7 :wink:

Heh,kait se itseltäkin selviää tuossa kevään/kesän mittaan jos kaikki hommat ei mene reisille.
///M
Designed by computer, built by robot, driven by moron. BMW.
kallejh
"Saabisti"
Viestit: 441
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 07:52
Paikkakunta: Loppi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kallejh »

Suppari kirjoitti: Moro.

Sopiiko jonkun v8 koneen tjsp kanget suoraan?Pituudella tosiaan ei niin väliä,koska mäntävaihtoehtoja on monia.Tuo satasen kanki taitaa painaa pienen vauvanorsun verran verrattaessa H-profiiliin.Ojennuksella teetän hamassa tulevaisuudessa kanget,luulenpa.Ja cossun männille.Kampiakseli tulee tuskin ikinä vaihtumaan 1.7 :wink:

Heh,kait se itseltäkin selviää tuossa kevään/kesän mittaan jos kaikki hommat ei mene reisille.
Voin selvittää mitkä nuo kanget on, jäivät yli yhden tutun V6-projektista ja jenkeistä on tosiaan tilatut. Ojennuksen kanget on kyllä pro, ainoa mikä on huonoa on yllätysyllätys hinta :wink: . Mulla on tossa kilpurissa sellaset.
Toki satkun kanget painaa, mutta so what. Käyttäähän ne niitä F-ryhmän Escorteissakin. Mutta anyways kyllähän H-profiili on rok, varsinkin jos ja kun voi käyttää orkkiksia laakereita.
Tuo minun evo1 moottori tullee myyntiin ensi talvena, joten varauksia ja tarjouksia voi jättää jo nyt :lol: .... tulossa uusvanha lohko (jollaista voi tarjota mulle!), UUSI kampiakseli, H-profiilit, Wisecon männät. Muu jää vanhasta.

Ja noihin kk-pultteihin liittyen, itsekin käytin ARP:n pultteja, halpa henkivakuutus koneelle jos meinaa oikein antaa runtua.
- Kalle Heikkilä #973 -
- Saab 96 V4 1978 turbo - Saab 99 Turbo Historic rata-auto projekti -
Suppari
"Hölösuu"
Viestit: 2178
Liittynyt: Su Tammi 25, 2004 20:02

Viesti Kirjoittaja Suppari »

kallejh kirjoitti:
Voin selvittää mitkä nuo kanget on, jäivät yli yhden tutun V6-projektista ja jenkeistä on tosiaan tilatut. Ojennuksen kanget on kyllä pro, ainoa mikä on huonoa on yllätysyllätys hinta :wink: . Mulla on tossa kilpurissa sellaset.
Toki satkun kanget painaa, mutta so what. Käyttäähän ne niitä F-ryhmän Escorteissakin. Mutta anyways kyllähän H-profiili on rok, varsinkin jos ja kun voi käyttää orkkiksia laakereita.
Tuo minun evo1 moottori tullee myyntiin ensi talvena, joten varauksia ja tarjouksia voi jättää jo nyt :lol: .... tulossa uusvanha lohko (jollaista voi tarjota mulle!), UUSI kampiakseli, H-profiilit, Wisecon männät. Muu jää vanhasta.

Ja noihin kk-pultteihin liittyen, itsekin käytin ARP:n pultteja, halpa henkivakuutus koneelle jos meinaa oikein antaa runtua.
Kysy vaan että mistä kotoisin.

Tilasitko itse ojennukselta?Jossain nähnyt että hintaa olis ~500eur.En laske tuota kovinkaan kalliiksi,koska niitä tuskin saa ajamalla rikki,ja saa millä mitoilla haluaa.Ja tuohon viellä ~200eur cossun orig. männät,niin jäädään silti selvästi fulldome wisecojen hinnasta,ja taatusti kestää.

Oletko saanut sitä vanhaakaan viellä käymään :D Miten hommat muuten edistyy?
Satasen tarjoan,tai päittäiskauppaa uusvanhaan lohkoon :lol:
Multa löytyy sellainen ja on ilmainen,porauksen se vaatii ja muut normaalit systeemit,mutta se ei ole sulle ongelma.

Juu,ARPt tulee kankiin ja vp.Haen ne ja kannet tänään koneistamolta niin pääsee vkl aikaan lyömään hipolohkon kasaan ja keulille. :wink:
///M
Designed by computer, built by robot, driven by moron. BMW.
kallejh
"Saabisti"
Viestit: 441
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 07:52
Paikkakunta: Loppi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kallejh »

Juu PO:lla maksaa kanget ainakin Starlettiin noin 800e, mutta onhan ne sitten aika pro. Katson arkistoista mistä nuo mun ovat kotoisin, jostain kasista ne oli että sitten täytyy ostaa aina se pari sarjaa.... :wink:
Jonkun turbo-mitsun tai subarun männät kävisi, mutta mitäs sitten kun samaan rahaan saa teetettyä ihan mittatilausmännät.

Jos ei mitään kovin suuria vaikeuksia tule eteen (kopkop), savut tosta mosasta olisi tarkoitus ottaa ensi kuun aikana. Puuttuu enää bensalinjojen viimeistely/liittimet.... niin ja tietysti aikaa! :?

Mutta nyt tämä on mennyt jo aika ohi alkuperäisen aiheen....sorry :oops:
- Kalle Heikkilä #973 -
- Saab 96 V4 1978 turbo - Saab 99 Turbo Historic rata-auto projekti -
Suppari
"Hölösuu"
Viestit: 2178
Liittynyt: Su Tammi 25, 2004 20:02

Viesti Kirjoittaja Suppari »

kallejh kirjoitti:Juu PO:lla maksaa kanget ainakin Starlettiin noin 800e, mutta onhan ne sitten aika pro. Katson arkistoista mistä nuo mun ovat kotoisin, jostain kasista ne oli että sitten täytyy ostaa aina se pari sarjaa.... :wink:
Jonkun turbo-mitsun tai subarun männät kävisi, mutta mitäs sitten kun samaan rahaan saa teetettyä ihan mittatilausmännät.

Jos ei mitään kovin suuria vaikeuksia tule eteen (kopkop), savut tosta mosasta olisi tarkoitus ottaa ensi kuun aikana. Puuttuu enää bensalinjojen viimeistely/liittimet.... niin ja tietysti aikaa! :?

Mutta nyt tämä on mennyt jo aika ohi alkuperäisen aiheen....sorry :oops:
Aiheen ''karkaus'' tuskin haittaa,topicin otsikoksikin voisi vaihtaa v4 piristystä osa2

Jos muistat/ehdit niin tarkista että mistä kotoisin!
///M
Designed by computer, built by robot, driven by moron. BMW.
KeijoAnnikki
"Hirsch"
Viestit: 759
Liittynyt: To Kesä 12, 2003 21:43
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja KeijoAnnikki »

Suppari kirjoitti:
kallejh kirjoitti:Mutta nyt tämä on mennyt jo aika ohi alkuperäisen aiheen....sorry :oops:
Aiheen ''karkaus'' tuskin haittaa,topicin otsikoksikin voisi vaihtaa v4 piristystä osa2
"V4 piristystä" -juttu täällä pyörikin aikanaan (näköjään viimeiset höpötykset toukokuussa kuluvaa vuotta). Sinnehän nämä turbo jutut uppoaisi hienosti ja ko juttu nousisi taas unhon yöstä näkyviin. :P
Saab 96 vm -73 viri 1.8 L
Jokkista Saab 96 V4:lla 1998-2010
EX Saab Sonett 3 vm -70 ( https://www.youtube.com/watch?v=K6bjUI-KQbg )
Ronska
"Hirsch"
Viestit: 910
Liittynyt: To Maalis 04, 2004 11:47

Viesti Kirjoittaja Ronska »

Rupeaa piakkoin olemaan FAQ-ainesta nämä viriviri-ketjut,
näitä kuitenkin aina kysellään...
hopo
"Tuplakaasari"
Viestit: 93
Liittynyt: Ke Huhti 06, 2005 21:28

Viesti Kirjoittaja hopo »

Moro

En tiedä onko tämä sivu ollut esillä, mutta jos ette ole vilkaisseet niin KÄYKÄÄ KATSOMASSA ja varatkaa aikaa...


http://www.netikka.net/kp-rallyteam/rallikuvatsivu2.htm


Paljon ralli saabeja.

On herra Pesonen nähnyt vaivaa ja luultavasti hänellä olisi vielä lisääkin kuvia...

KeijoAnnikki osaa varmaan kertoa tuosta tasapainoakselittomasta moottorista, josta joku kyseli. Riippuu kait käytöstäkin.

t.hopo
KeijoAnnikki
"Hirsch"
Viestit: 759
Liittynyt: To Kesä 12, 2003 21:43
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja KeijoAnnikki »

Hienoja on noi vanhat rallikuvat. Paljon ollut Saabia kisassa tuohon aikaan.
hopo kirjoitti:KeijoAnnikki osaa varmaan kertoa tuosta tasapainoakselittomasta moottorista, josta joku kyseli. Riippuu kait käytöstäkin.
Joni ja Ana jo vastasivat kyssäriin. Lyhyttempoisessa kisakäytössä (esim jokkis) ihan ok juttu ja nuo syythän siinä vaikuttaa eli ei hajoa fiiberipyörä ja ehkä vähän kierrosherkempi on kone. Ralliin tai kadulle (tarvitaan laturia ja vesipumppua) sitä ei kannata poistaa ja joka kerta kun koneen avaa kokonaan, niin kannattaa uhrata ne 30 euroa laakereiden vaihtoon. Tasapainoakselin ajoitusmerkeistäkin on säätäessä apua. Itsellä on kerran nimenomaan tasapainoakselin laakerit hajonneet viritetystä katukoneesta - aikanaan Apparan klubipäivien se "viimeinen nopeakierros" ja kolina alkoi aivan varoittamatta. :evil:
Saab 96 vm -73 viri 1.8 L
Jokkista Saab 96 V4:lla 1998-2010
EX Saab Sonett 3 vm -70 ( https://www.youtube.com/watch?v=K6bjUI-KQbg )
hopo
"Tuplakaasari"
Viestit: 93
Liittynyt: Ke Huhti 06, 2005 21:28

Viesti Kirjoittaja hopo »

Moro

Juu kyllä on ollut paljon uutta ja vanhaa Saabia kisoissa noihin aikoihin. Onpa siellä muutakin mielenkiintoista kalustoa...

t.hopo
hopo
"Tuplakaasari"
Viestit: 93
Liittynyt: Ke Huhti 06, 2005 21:28

Viesti Kirjoittaja hopo »

Moro vielä

Kisamoottoreissa oli metallisia rataspyöriä ja olikohan myös alumiininen tai jotain kestävämpää metallia oleva siimapyörä. samoin laturin siimapyörä oli erilainen. Taisi olla isompi, jottei laturi pyörisi liian kovaa, kun moottori kiertää enemmän kuin tavallisesti...

t.hese
anaconda
"Hirsch"
Viestit: 870
Liittynyt: Su Maalis 13, 2005 20:52
Paikkakunta: syyläri city

Viesti Kirjoittaja anaconda »

KeijoAnnikki kirjoitti:
Suppari kirjoitti:
anaconda kirjoitti:täällä kun on noita muitakin videoita niin laitetaan sitten tämäkin, eli koe ajot tolla pikku-lohko saabilla :) alussa temppuili kytkin niin siks sammuili. http://video.tinypic.com/player.php?v=2yjoapl
Buahah,tykki \o/
Ei vissiin oikein rokkaa noin kireällä akselilla,ja muuten kovin lopolta kuulostavassa kokoonpanossa?Myys se mulle :)
Jos jotain ymmärrät koneen kokoonpanosta ja videon äänistä, niin sehän rokkaa vakioventtiliseksi yksi kaasariseksi oikein hyvin. Kone on täysin koeajokunnossa eli säätämättä. Videossa sillä ajettiin ekan kerran muuta kuin tallista ylos ja sisään. Tuo laatikko on aivan ylipitkä ykkösen ja kakkosen suhteen noin vähätehoiseksi (olisko moottorista jotain 100 hv). Kutsumme tuota laatikkoa tyypillä "pirunpitkä ykkönen - pirunpitkä kakkonen" - vakio kolmonen ja vakio nelonen. Ko laatikko on jo vaihtumassa versioon "pitkä ykkönen - pitkä kakkonen" - vakio kolmonen - vakio nelonen. Nuorelle Anacondalle aivan hyvä ensimmäinen oma auto. Odotan mielenkiinnolla kun sun turbokoneesta saadaa vastaavaa videoo - kuvat ja jutut ei hirveesti kerro. :D :lol:
auto ajettu rullilla, pyöriltä 86hv ja kone teho n.100hv.
bmw e46 alias proteesi
Johnny V4
"Viggen"
Viestit: 623
Liittynyt: To Loka 30, 2003 21:32
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Johnny V4 »

Buahah. Tässä olis videonpätkää Anacondan auton säätämisestä. Hyvin rokkaa noinkin lopolta kuulostavalla kokoonpanolla. Tätä tykkiä ei myydä. :twisted: :wink: http://lyhytlinkki.net/?00awyf88
#2277
Vastaa Viestiin