Tasapainoakselin mekitys V4:ssa??

Wanhojen Saabien oma alue. Mallivuodet 1950-1980.
Vastaa Viestiin
Saab.96
"Hölösuu"
Viestit: 4071
Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
Viesti:

Tasapainoakselin mekitys V4:ssa??

Viesti Kirjoittaja Saab.96 »

Olen useasti lukenut että kun näitä V4:sia viritetään niin myös tasapaino akseli usein poistetaan. Miksi?
Lisäksi olisi kiva tietaa mitä vaikutuksi tasapainoakselin poistamisella on? Ilmeisesti kierrosherkkyyttä ainakin tulee lisää? Mitkä mahtaa olla sitten haitat???

Uuda konetta rakennellessa tulee mieleen paljon kysymyksiä 8O
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Johnny V4
"Viggen"
Viestit: 623
Liittynyt: To Loka 30, 2003 21:32
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Johnny V4 »

Kaipa sillä poistolla muutaman lisähevosen ja kierroksen saa, lisäksi yksi hajoava fiiberipyörä lähtee pois. Jokkiksessahan noita on pois otettu, mutta siviilikäytössä ei kovin kannattavaa. Joudut rakentamaan vesipumpulle erillisen sähkömoottorin tai muun vastaavan käyttövoiman. Lisäksi laturi täytyisi myös saada toimimaan. Itselläni on kiinni ja tärinöitä löytyy jo sen verran, että yks akselin poisto ei varmaan kyllä suurempia lisätärinöitä toisi. :wink:

Jos kuitenkin päätät ottaa akselin pois, muista kääntää laakerit niin, että öljyreiät eivät ole kohdallaan. Muuten ei öljynpaineet nouse tarpeeksi.
#2277
anaconda
"Hirsch"
Viestit: 870
Liittynyt: Su Maalis 13, 2005 20:52
Paikkakunta: syyläri city

Viesti Kirjoittaja anaconda »

Kuva
Kuva
eli tässä tapauksessä pääsi käymään niin että tasapaino akselin rattaasta kaikki hampaat irti ja öljyn sekaan, Olen myös kuullut että jos akseli on paikallaan ja konetta huudattaa niin akselin laakerit kuluu helposti ja alkaa kolisemaan. Jos poistat tasapaino akselin niin täytyy myös irroittaa laakerit ja kääntää ne silleen että ne öljyreiät on "tukittuna" . Edit: johnny kerkesi ensin.
bmw e46 alias proteesi
Suppari
"Hölösuu"
Viestit: 2178
Liittynyt: Su Tammi 25, 2004 20:02

Viesti Kirjoittaja Suppari »

No perkele,roiskaisin jo tonne nokkaakseli ketjuun kun en tätä huomannut. :oops:
Mitäs vaurioita siinä rillan rikkoutumisessa tapahtuu?Olikos se niin että tukkii öljypumpun sihtin ja siten ei saa öljyä?Vai rikkooko se puru laakerit tms?En meinaan loppujen lopuksi siihen jätemoottoriin niitä viitsinyt vaihtaa..Öljynpainemittari varmaan tulee,että jos vaan tukkii sen sihdin,niin ehtii sammuttamaan ajoissa,toivottavasti.Faktaa,ei mutuja.
///M
Designed by computer, built by robot, driven by moron. BMW.
KeijoAnnikki
"Hirsch"
Viestit: 759
Liittynyt: To Kesä 12, 2003 21:43
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja KeijoAnnikki »

Suppari kirjoitti:No perkele,roiskaisin jo tonne nokkaakseli ketjuun kun en tätä huomannut. :oops:
Mitäs vaurioita siinä rillan rikkoutumisessa tapahtuu?Olikos se niin että tukkii öljypumpun sihtin ja siten ei saa öljyä?Vai rikkooko se puru laakerit tms?En meinaan loppujen lopuksi siihen jätemoottoriin niitä viitsinyt vaihtaa..Öljynpainemittari varmaan tulee,että jos vaan tukkii sen sihdin,niin ehtii sammuttamaan ajoissa,toivottavasti.Faktaa,ei mutuja.
Joo pelkkää faktaaaaa...Tuossa Anan koneessa ko hihnapyörä pyöri yksistään tyhjänä (ei laturia eikä tuulettajan propellia) ja sähkömoottori pyöritti vesipumppua. Tämä huomattiin täysin sattumalta heti koeajon jälkeisessä tarkastuksessa. Ei ehtinyt imeä minnekkän sitä moskaa, sillä kone purettiin heti. Jos ei oltais huomattu, niin kyllähän se olis imeytynyt pumpulle ja mahdollisesti pienimmät roippeet kanaviin ja ei tiedä hyvää. Vakio systeemissä tasapainoakselin hihnapyörän kautta välittyy voima vesipumpulle ja pyörän hajoamisen huomaa siitä, että vesipumppu lopettaa pyörimisen ja kone ylikuumenee hetkessä. Laakerit eivät meidän tapauksessa hajonneet, mutta yllättävän nopeasti meni tuo pyörä. Ko lohko oli aikaisemmin vakiovireisenä mun Sonettissa ja ei oireillut pätkääkään.
Saab 96 vm -73 viri 1.8 L
Jokkista Saab 96 V4:lla 1998-2010
EX Saab Sonett 3 vm -70 ( https://www.youtube.com/watch?v=K6bjUI-KQbg )
Suppari
"Hölösuu"
Viestit: 2178
Liittynyt: Su Tammi 25, 2004 20:02

Viesti Kirjoittaja Suppari »

No juu olinpa tollo..Mähän huomaan sen rillan antautumisen siitä,että auto sammuu :) Triggeri siinä pyörän päässä.Meneekö se kaljuksi kerrasta,vai vähitellen?Löin paikoilleen parhaan,jonka hyllystä löysin.Klappia ei akselissa ainakaan viellä ole.
///M
Designed by computer, built by robot, driven by moron. BMW.
KeijoAnnikki
"Hirsch"
Viestit: 759
Liittynyt: To Kesä 12, 2003 21:43
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja KeijoAnnikki »

Suppari kirjoitti:Meneekö se kaljuksi kerrasta,vai vähitellen?Löin paikoilleen parhaan,jonka hyllystä löysin.Klappia ei akselissa ainakaan viellä ole.
Eihän tuota tiedä ja koneen käyttö sen ratkaisee. Analla meni todella nopeasti, mutta kyllähän sitä konetta huudatettiinkin paikalla ja testivedoissa. Pyörän hajoaminen ei tee itsessään mitään erityistä ääntä kun taas tasapainoakselin laakereiden hajoamisen alkaa kuulemaan korvaan terävänä lisääntyvänä naputuksena tietyllä kierrosalueella (ei tyhjäkäynnillä). Sen voi sitten varmistaa heiluttelmalla sitä hinapyörää. Kun laakeri alkaa oireileen, niin silloin menee varmasti myös fiiberipyörä nopeasti.
Saab 96 vm -73 viri 1.8 L
Jokkista Saab 96 V4:lla 1998-2010
EX Saab Sonett 3 vm -70 ( https://www.youtube.com/watch?v=K6bjUI-KQbg )
hopo
"Tuplakaasari"
Viestit: 93
Liittynyt: Ke Huhti 06, 2005 21:28

Viesti Kirjoittaja hopo »

Moro

Kisakäytössä käytettiin metallista ratasta fiberisen tilalla...

t.hopo
Suppari
"Hölösuu"
Viestit: 2178
Liittynyt: Su Tammi 25, 2004 20:02

Viesti Kirjoittaja Suppari »

hopo kirjoitti:Moro

Kisakäytössä käytettiin metallista ratasta fiberisen tilalla...

t.hopo
Tiedossa on,myös nokkaratas oli alumiinia(muistaakseni).Olen yrittänyt näitä metsästää,mutta mistään ei löydy.Ruotsin klubilta loppu ja kysyttäessä sanottiin että uusien rillojen teetätys maksaisi ~800eur.Ei kiitos.

Jos löytyy jollakin teräsjakopää ylimääräisenä,niin lunastan sen pois hyvään rahaan.
///M
Designed by computer, built by robot, driven by moron. BMW.
kostape
"Hölösuu"
Viestit: 1249
Liittynyt: To Kesä 19, 2003 13:32
Paikkakunta: Nurmijärvi/Renko

Viesti Kirjoittaja kostape »

Tasapainoakselia tarvitaan tasoittamaan moottorin käyntiä. Kun moottorin v-kulma on vähän mitä sattuu, niin kampikoneiston ns. toisen kertaluvun massavoimat esiintyvät epätasaisesti. Kun lisätään sopivasti muotoiltu ja ajoitettu tasapainoakseli niin kyllä kymmenpenninenkin pysyy pystyssä mottorin päällä. Käydessäkö?
pentti.kostamo2@luukku.com
040-5950109
96 -64... ja uudempiakin
V4-purkuvaraosia maan paras (?) valikoima
kallejh
"Saabisti"
Viestit: 441
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 07:52
Paikkakunta: Loppi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kallejh »

Johnny V4 kirjoitti:Joudut rakentamaan vesipumpulle erillisen sähkömoottorin tai muun vastaavan käyttövoiman. Lisäksi laturi täytyisi myös saada toimimaan.
Laittamalla V6:n jakokopan ja vesipumpun (jossa siipi toisinpäin), niin rokkaa!
- Kalle Heikkilä #973 -
- Saab 96 V4 1978 turbo - Saab 99 Turbo Historic rata-auto projekti -
Johnny V4
"Viggen"
Viestit: 623
Liittynyt: To Loka 30, 2003 21:32
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Johnny V4 »

Ahaa! Hyvä tietää. Mistä vehkeestä laturi on?
#2277
Saab.96
"Hölösuu"
Viestit: 4071
Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Saab.96 »

kallejh kirjoitti:
Johnny V4 kirjoitti:Joudut rakentamaan vesipumpulle erillisen sähkömoottorin tai muun vastaavan käyttövoiman. Lisäksi laturi täytyisi myös saada toimimaan.
Laittamalla V6:n jakokopan ja vesipumpun (jossa siipi toisinpäin), niin rokkaa!
Mä en oikeen tajunnu mitäö toi V6.sen koppa auttaa :oops: (nolo juttu)
voisitko tarkentaa?
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
KeijoAnnikki
"Hirsch"
Viestit: 759
Liittynyt: To Kesä 12, 2003 21:43
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja KeijoAnnikki »

Nyt kun muistui niin pitääkin laittaa se oma metallinen tasapainoakselin pyörä kiinni seuraavaan koneeseen.
Saab 96 vm -73 viri 1.8 L
Jokkista Saab 96 V4:lla 1998-2010
EX Saab Sonett 3 vm -70 ( https://www.youtube.com/watch?v=K6bjUI-KQbg )
PeTorace
"Tuplakaasari"
Viestit: 70
Liittynyt: Pe Tammi 27, 2006 22:07
Paikkakunta: Numminen

Viesti Kirjoittaja PeTorace »

Saab.96 kirjoitti:
Mä en oikeen tajunnu mitäö toi V6.sen koppa auttaa :oops: (nolo juttu)
voisitko tarkentaa?
Siinä on hihnapyörä kampuran päässä.
Ja samalla sais laitettua säädettävän jakopään joita V6:seen löytyy :wink:

Mutta onko kellään pitempi aikaista kokemusta(paljon km) ilman tasapainoakselia.
Kun noilla Kostapen mainitsemilla kertaluvun massavoimilla on
kait taipumusta katkoa kampuroita,siinä kait suurin syy miksi akseli on alkujaan laitettu.
Essex V4 taitaa olla ilman tasapainoakselia,onko kampuran kulmat erilaiset vai miten saatu toimimaan.

Vai onko ne ikinä toiminutkaan :roll:
96 -73
96 -76 vuorotteluvapaalla
96 -75 kustom
96 -76
Vastaa Viestiin