94 mm Männät V4:seen?

Wanhojen Saabien oma alue. Mallivuodet 1950-1980.
Saab.96
"Hölösuu"
Viestit: 4071
Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Saab.96 »

PeTorace kirjoitti:Mikä oli keiteleellä päivän hinta mahleille?

kannattaa ottaa samalla paremmat renkaat,mahlejen mukana tulevilla
voi heittää sitä vesilintu parkaa.
Hinta oli 185 euroa sarja. Hyvä tietää tuo männänrengasjuttu, Kiitos!
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
KeijoAnnikki
"Hirsch"
Viestit: 752
Liittynyt: To Kesä 12, 2003 21:43
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja KeijoAnnikki »

Saab.96 kirjoitti:KeijoAnnikki-> olisikto ystävä ja varmistaisit tuon holkin, oliko se golffin vai mikä niin osaan koneistamossa pyytää oikeit osia... KIITOS =)
No niin - kävin tallilla tarkastamassa tietoja ja ne V4:seen sopivat VW:n männät 1.7 L kampuralla on juuri ne 39.6 lakikorkeudella (mulla kisakoneessa 92 mm x 39.6). Holkki, jolla saa sovitettua Mahlen männäntapin ja V4 kiertokangen oli tälläisella tiedoilla kuitissa: nro 10705, tapin hela VW. Hinta oli viisi vuotta sitten noin 2.5 euroa kipale. Muuta tietoa ei ole tosta holkista, mutta mun koneeseen ne tuli Hämeen Moottorin kautta ja kaveri teki vastaavan moottorin ja tilas ne tietääkseni Tammer Dieselin kautta, joten eiköhän ne löydy.

Mahlet 185 euroa sarja on todella edullinen hinta ja eihän se haittaa vaikka ne takomännät olisikin. Tavalliset Mahlen Ford OHC:n mäntäsarja hyvillä alennuksilla maksoi mulla vajaa vuosi sitten muistaakseni 210 euroa. Niistä Granadan 94 mm:stä vielä se, että niissä käy tuo mäntä suoraa V4:n kiertokankeen.

1.7 kampuralla kuplan männistä löytyy näköjään koot 90,5 mm (1719 cm3), 92 mm (1778 cm3) ja 94 mm (1854 cm3). Ford OHC:ssä oli eka ylikoko n 91.8 mm ja toka ylikoko n 92.3 mm.

Kun nyt teet sen koneen VW:n männillä, niin mittaa silloin kokoamisvaiheessa, paljonko mäntä jää lohkon yläreunan alapuolelle. Kiinnostaa tietona, koska tuo oma kone on nipussa ja tieto ei nyt saa. Sellaisenkin voisi joskus tehdä ja ottaa lohkosta pois se tarvittava milli tai vajaa. 94 mm:ssä kannattaa myöskin muistaa se, että vakio kannentiiviste ei todennäköisesti käy eli se on noin 93 mm reijällä. Kannattaa mitata - joissakin on ollut isompaa reikää. Ja kuten monta kertaa olen kirjoittanut, niin me käytetään 95 mm:ssä sitä vanhan Granada V6 2.8 L:n kansipahvia vähän leikeltynä ja modattuna.

Eikun konetta tekemään. :D
Saab 96 vm -73 viri 1.8 L
Jokkista Saab 96 V4:lla 1998-2010
EX Saab Sonett 3 vm -70 ( https://www.youtube.com/watch?v=K6bjUI-KQbg )
olli siekkinen
"Ruisku"
Viestit: 145
Liittynyt: Ke Touko 11, 2005 15:03
Paikkakunta: Laukaa

Viesti Kirjoittaja olli siekkinen »

Varaa koneen rakentamiseen sellasen 1500€ niin alkaa melkii saamaan koko roskan kaikkine hilppeineen.

oma 1.7L kone maksoi
-porattu vakiosta 90->91.33mm
-kaikki kaulat kiillotettu alakerrasta
-kaikki uudet laakerit AE
-GT-motorin nokka n.100€
-OHC-AE männät 91.33mm n.200€
-uudet nostajat n.60€
-koko alakerta tasapainoitettu
-kannet plaanattu
+ kaikki uudet tiivisteet/tevat
-itse kasattu ja kannet avarrettu ja vauhtipyörä kevennetty
n.1500€ 2 vuotta sitten
Lisä hintaa tulee kivasti siitä tasapainotuksesta n.200€ ja jokainen reikä joka ylitti yli 0.5mm poraukseen tuli lisämaksua.

PS.Voi kannattaa miettiä tarkasti tarviiko niitä muutamia heppoja oikeesti lisää..
KeijoAnnikki
"Hirsch"
Viestit: 752
Liittynyt: To Kesä 12, 2003 21:43
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja KeijoAnnikki »

Mulla tuli maksamaan 600 euroa:
- OHC Mahlen eka ylikoko 91.8 mm
- poraus
- kampuran kaulojen hionta
- laakerit
- tiivistesarja

Alennukset oli paikallisesta hiomosta 20-30 %.
Saab 96 vm -73 viri 1.8 L
Jokkista Saab 96 V4:lla 1998-2010
EX Saab Sonett 3 vm -70 ( https://www.youtube.com/watch?v=K6bjUI-KQbg )
Saab.96
"Hölösuu"
Viestit: 4071
Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Saab.96 »

Tuo kokonais hinta onkin se syy miksi olen pikkuhiljaa haalinut kasaan tarvittavia osia. Nyt ajatuksena on saada alakerta ensin kasaan ja sitte kannet ja muut hilppeet, kiire ei ole nyt on menny kolme vuotta jo osia haaliessa, joten kiire ei ole :wink:
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3105
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja V-M »

PeTorace kirjoitti:kannattaa ottaa samalla paremmat renkaat,mahlejen mukana tulevilla
voi heittää sitä vesilintu parkaa.
Perusteita? Ainakin niissä orkkis mahleissa joita olen asennellut (eri merkkeihin sopivissakin) on olleet ihan ok renkuloita? Varsinkin jos on ollut merkkiin tarkoitetut eli renkaan materiaali on sylinterin materiaaliin pinnoitukseen sopiva.

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
Suppari
"Hölösuu"
Viestit: 2178
Liittynyt: Su Tammi 25, 2004 20:02

Viesti Kirjoittaja Suppari »

V-M kirjoitti:
PeTorace kirjoitti:kannattaa ottaa samalla paremmat renkaat,mahlejen mukana tulevilla
voi heittää sitä vesilintu parkaa.
Perusteita? Ainakin niissä orkkis mahleissa joita olen asennellut (eri merkkeihin sopivissakin) on olleet ihan ok renkuloita? Varsinkin jos on ollut merkkiin tarkoitetut eli renkaan materiaali on sylinterin materiaaliin pinnoitukseen sopiva.

V-M
Toi pätee vaan(ilmeisesti) niihin kuplan tako mahleihin.En enää muista mitä vikaa niissä oli..
///M
Designed by computer, built by robot, driven by moron. BMW.
PeTorace
"Tuplakaasari"
Viestit: 70
Liittynyt: Pe Tammi 27, 2006 22:07
Paikkakunta: Numminen

Viesti Kirjoittaja PeTorace »

Ilmeiseti rinkulat liian kovaa tavaraa,katkeilee ainakin vesikoneissa.
Tiedä kuin kuplassa toimii ja joku huhuili että renkaiden laatu ois parantunut.
Kupla miehetkin taitaa heti suositella Grantin renkaita.
Itellä oli 94mm mahleissa ylemmät renkaat n.4mm pätkinä.
96 -73
96 -76 vuorotteluvapaalla
96 -75 kustom
96 -76
ruotsin rauta
Matalapaineturbo
Viestit: 161
Liittynyt: Su Tammi 01, 2006 20:51
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja ruotsin rauta »

Ihan kiinnostuksesta kertokaa onko ne Mahlen renkaat todella noin huonoja? :roll:

SAAB 9-3 2.0t -01 (käyttis)
SAAB 96-79 (ikuisuus projekti)
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24012
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

vaikea sanoa pitkän ajan käytössä,kuplan padassa on mahlet tällä hetkellä
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3105
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja V-M »

Mulla on tuossa turbo pösössä tommoset 94mm VW "takoset" ja 1bar paineella olen sitä puskenut. Renkaat on ehyet kun purin koneen (laitoin 96mm männät) ja ihan asiallisen tuntoisetkin.

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
kallejh
"Saabisti"
Viestit: 441
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 07:52
Paikkakunta: Loppi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kallejh »

Kuten Keijoannikki sanoi, se korkeampi kuplan mahle on se oikea. Tai oikea ja oikea, riippu paljon haluaa puristuksia. Saab 1700cc:n männän orkkis puristuskorkeus on 40,5mm, eli noin millin jää kuplan Mahle alemmaksi. Tosin isompi poraushan nostaa puristussuhdetta.
Mm. accralitelta löytyy 94mm mäntää OHC:n puristuskorkeudella 41,6mm (joka menee kajakkiin!) ja tappikin on sama, tosin sillä puristukset nousee sitten vielä. Ja on niitä muitakin sopivia.
- Kalle Heikkilä #973 -
- Saab 96 V4 1978 turbo - Saab 99 Turbo Historic rata-auto projekti -
KeijoAnnikki
"Hirsch"
Viestit: 752
Liittynyt: To Kesä 12, 2003 21:43
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja KeijoAnnikki »

kallejh kirjoitti:Mm. accralitelta löytyy 94mm mäntää OHC:n puristuskorkeudella 41,6mm (joka menee kajakkiin!) ja tappikin on sama, tosin sillä puristukset nousee sitten vielä.
Onko toi 41.6 mm myös vakio OHC:n puristuskorkeus ? Itselä on Sonettissa OHC:n toisen ylikoon 92.3 mm männät ja tallissa uusi ekan ylikoon setti (91.8 mm) odottamassa. Nuo 94:set OHC:t tuli itselle uutena asiana esille kun etsin Saab.96:n kysymyksiin tietoja netistä.
Saab 96 vm -73 viri 1.8 L
Jokkista Saab 96 V4:lla 1998-2010
EX Saab Sonett 3 vm -70 ( https://www.youtube.com/watch?v=K6bjUI-KQbg )
kallejh
"Saabisti"
Viestit: 441
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 07:52
Paikkakunta: Loppi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kallejh »

KeijoAnnikki kirjoitti: Onko toi 41.6 mm myös vakio OHC:n puristuskorkeus ? Itselä on Sonettissa OHC:n toisen ylikoon 92.3 mm männät ja tallissa uusi ekan ylikoon setti (91.8 mm) odottamassa. Nuo 94:set OHC:t tuli itselle uutena asiana esille kun etsin Saab.96:n kysymyksiin tietoja netistä.
Jep, on juu, NOIN 41,6mm (vaihtelee valmistajilla hieman). Mullahan oli myös OHC:n männät edellisessä koneessa, ne on juuri sopivan korkuset jos haluaa samalla vähän nostaa puristuksia ja tappikin on just-eikä-melkein sopiva. Eli helpot soveltaa kajakkiin.
- Kalle Heikkilä #973 -
- Saab 96 V4 1978 turbo - Saab 99 Turbo Historic rata-auto projekti -
KeijoAnnikki
"Hirsch"
Viestit: 752
Liittynyt: To Kesä 12, 2003 21:43
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja KeijoAnnikki »

kallejh kirjoitti:
KeijoAnnikki kirjoitti: Onko toi 41.6 mm myös vakio OHC:n puristuskorkeus ? Itselä on Sonettissa OHC:n toisen ylikoon 92.3 mm männät ja tallissa uusi ekan ylikoon setti (91.8 mm) odottamassa. Nuo 94:set OHC:t tuli itselle uutena asiana esille kun etsin Saab.96:n kysymyksiin tietoja netistä.
Jep, on juu, NOIN 41,6mm (vaihtelee valmistajilla hieman). Mullahan oli myös OHC:n männät edellisessä koneessa, ne on juuri sopivan korkuset jos haluaa samalla vähän nostaa puristuksia ja tappikin on just-eikä-melkein sopiva. Eli helpot soveltaa kajakkiin.
Ok - OHC:n mäntä on tuttu ja hyväksi havaittu, mutta puristuskorkeutta en ole koskaan rekisteröinyt. Ja kuten edellisessä ihmettelin, niin tuo 94 mm mäntä vaihtoehto tuli tietooni vasta jokunen viikko sitten. Lähinnä tuonne harrastus-puolelle siitä voisi olla iloa.
Saab 96 vm -73 viri 1.8 L
Jokkista Saab 96 V4:lla 1998-2010
EX Saab Sonett 3 vm -70 ( https://www.youtube.com/watch?v=K6bjUI-KQbg )
Vastaa Viestiin