Detalji-hämmästelyä
Detalji-hämmästelyä
Tuore ostos on 96 -74, entinen projekti on saman vuotinen ja värinen, valmistennumeron mukaan 27 yksilöä uudempi. Kuitenkin siinä on erilaiset merkit takaluukussa ja erilaiset etupenkit.
Esitteen mukaan tuoreessa on oikeanlaiset takaluukun merkit ja projektissa sitten jostain vanhemmasta. Tuoreessa on uudemmat penkit, projektissakin on ilmeisesti uudemmat penkit, sillä vaikka penkki itsessään on samanlainen, kuin -74:sen esitteessä, siinä on musta muovinen, läpinäkyvä niskatuki.
Onkohan noita merkkejä laiteltu joskus ristiin ts. Ruotsissa käytetty erilaisia merkkejä kuin Suomessa, vai miten nuo valmistenumerot menee? Kummassakin muuten identtiset valmistenumerot, vain kahdessa viimeisessä numerossa tuo 27:n pykälän ero.
Oliko -74:seen edes loppuvuonna tai eri tilauksesta uutena saanut noita niskatuellisia etuistuimia?
Esitteen mukaan tuoreessa on oikeanlaiset takaluukun merkit ja projektissa sitten jostain vanhemmasta. Tuoreessa on uudemmat penkit, projektissakin on ilmeisesti uudemmat penkit, sillä vaikka penkki itsessään on samanlainen, kuin -74:sen esitteessä, siinä on musta muovinen, läpinäkyvä niskatuki.
Onkohan noita merkkejä laiteltu joskus ristiin ts. Ruotsissa käytetty erilaisia merkkejä kuin Suomessa, vai miten nuo valmistenumerot menee? Kummassakin muuten identtiset valmistenumerot, vain kahdessa viimeisessä numerossa tuo 27:n pykälän ero.
Oliko -74:seen edes loppuvuonna tai eri tilauksesta uutena saanut noita niskatuellisia etuistuimia?
Tehtaalla mallivuosi vaihtui kesälomien jälkeen, eli kesken kalenterivuoden tuli seuraavan vuoden malliksi kutsuttua tavaraa. Eli on mahdollista, että autosi ovat tämän elokuisen muutosajankohdan kahta puolta. Logiikka vaatii tietenkin, että siinä numeroltaan isommassa on ne uudemmat varusteet.
pentti.kostamo2@luukku.com
040-5950109
96 -64... ja uudempiakin
V4-purkuvaraosia maan paras (?) valikoima
040-5950109
96 -64... ja uudempiakin
V4-purkuvaraosia maan paras (?) valikoima
Penkeistä en sen enempää tiedä, mutta valmistenumerosta näkee vaikka mitä. Esim. sanotaan vaikka että kuuppasi valmistenumero on 967460001234.
Tässä numerosarjassa tarkoittaa:
96 = Malli
74 = Vuosimalli
6 = Valmistuspaikka, tässä tapauksessa Uusikaupunki (2=Arlöv, 3=Trollhättan)
1234 = Monesko Saab 96 joka on vuonna 1974 rullannut tehtaalta
Tässä numerosarjassa tarkoittaa:
96 = Malli
74 = Vuosimalli
6 = Valmistuspaikka, tässä tapauksessa Uusikaupunki (2=Arlöv, 3=Trollhättan)
1234 = Monesko Saab 96 joka on vuonna 1974 rullannut tehtaalta
Tämänhetkiset räpsät:
Saab 96 V4 Super RS 1979
Saab 96 V4 Super RS 1979
Jukka T kirjoitti: Oliko -74:seen edes loppuvuonna tai eri tilauksesta uutena saanut noita niskatuellisia etuistuimia?
Tuolla esitteessä on mainittu niskatuet lisävarusteena vuodesta 1969
http://koti.mbnet.fi/saab9596/mallit/mallit.html#999669
Ja samalta sivulta löytyy muutakin pientä. Mm. että niskatuet tulivat vakiovarusteeksi 1974. Niskatukien irrotettavat tyynyosat ilmeisesti pysyivät aina lisävarusteina?
Ovatko niskatukien tyynyt "kuosiltaan" erilaiset esim. -71-mallissa, verrattuna näihin myöhempiin sileähköihin tyynyihin? Muistelen nähneeni jonkinlaista pystyraidoitusta, kuten vanhemmissa kojetaulun päällisissä. Tämä voi tietysti olla kroonikkokuupahtaneen hourailua...
terv. jt
Kiitos!
Eli tuossa varaosaraadoksi alennetussa olisi sittenkin oikeanlaiset penkit
http://www.geocities.com/jtoyryla/Saab9 ... 2064524190
Hieno homma!
Samanvuotisen paperiesitteessä on kuvat samanlaisista penkeistä ilman niskatukia.
Vielä on keksimättä selitys tuon raadon takaluukun merkeille.
Tai no onhan sille sellainen selitys, että siihen on joskus vaihdettu koko takaluukku vanhemmasta, mutta olisiko parempaa?
Eli tuossa varaosaraadoksi alennetussa olisi sittenkin oikeanlaiset penkit
http://www.geocities.com/jtoyryla/Saab9 ... 2064524190
Hieno homma!
Samanvuotisen paperiesitteessä on kuvat samanlaisista penkeistä ilman niskatukia.
Vielä on keksimättä selitys tuon raadon takaluukun merkeille.
Tai no onhan sille sellainen selitys, että siihen on joskus vaihdettu koko takaluukku vanhemmasta, mutta olisiko parempaa?
Pitäis kantaa aina varaosakirjaa mukana. Sieltä löytyisi vastaukset mitä mihinkin pitäisi kuulua. Poikkeuksiahan tietysti kuitenkin on. Muistaakseni kuitenkin minun 73:ssa ei ole kromattua "V4" merkkiä keskellä takaluukkua ja luukku on alkuperäinen, joten tuohon siniseen 74:ään luukku lienee vaihdettu. Penkkien verhoilu näyttää kovasti oikealta (nyt pitää kehua, että olen istunut uusillakin tuollaisilla penkeillä 30 v sitten ). Niskatuen tyynyt oli vanhemmissa pystyraidoilla ja pehmeämpää kumia. Olis oikeastaan hakusassakin, jos vanhat penkit seitenykkösessäni pidän.
Huomasin, että jt:n -71:ssä on samalla tavalla merkit, kuin tuossa valmistenumeron mukaan uudemmassa Saabissani
Kun väri on kartan mukaan tullut vuosimalliin -73, niin ilmeisesti vielä tuossa on sitte ollut merkit vanhalla tavalla. Tähän viittaa Tuulilasin artikkelikin, jossa todetaan takaluukun merkien muuttuneen.
Kun väri on kartan mukaan tullut vuosimalliin -73, niin ilmeisesti vielä tuossa on sitte ollut merkit vanhalla tavalla. Tähän viittaa Tuulilasin artikkelikin, jossa todetaan takaluukun merkien muuttuneen.
Lainaan seuraavassa pätkän saabismionsairaus-sivuston mallimuutosluettelosta, johon tein 40v.historiikin pohjalta hieman tarkistuksia ja lisäyksiä kevättalvella.
1970 - upotettu tankin korkki, kojetauluun kaksi isoa pyöreätä mittaria, uusi ratti, ajovalot yhdistetty virtalukkoon, keikautettava takaselkänoja (puolifarmari)
1971 - silmän pesimet, kumi/kromilistat helmoihin, takajalkatilan lämmityskanavat, parempi ruostesuojaus
1972 - kumipalat puskureihin kromikäpyjen tilalle, uudet teräsvanteet, jäykemmät etujouset, etuistuinlämmittimet
1973 - halogeenivalot, uudet "Saab"-ja V4-merkit takaluukun kanteen, kapseleihin ja roiskeläppiin suora SAAB-logo
1974 - muovimaski, rullavyöt, etuvöitten muistutusvalo, parannettu ruostesuojaus
1975 - vyörenkaat, mustat pyyhkijänvarret, plug-in huoltopistoke konetilaan. tehtiin erä 25-vuotis -juhlamallia (met.hopea + mustat kylkiteipit)
terv. jt
1970 - upotettu tankin korkki, kojetauluun kaksi isoa pyöreätä mittaria, uusi ratti, ajovalot yhdistetty virtalukkoon, keikautettava takaselkänoja (puolifarmari)
1971 - silmän pesimet, kumi/kromilistat helmoihin, takajalkatilan lämmityskanavat, parempi ruostesuojaus
1972 - kumipalat puskureihin kromikäpyjen tilalle, uudet teräsvanteet, jäykemmät etujouset, etuistuinlämmittimet
1973 - halogeenivalot, uudet "Saab"-ja V4-merkit takaluukun kanteen, kapseleihin ja roiskeläppiin suora SAAB-logo
1974 - muovimaski, rullavyöt, etuvöitten muistutusvalo, parannettu ruostesuojaus
1975 - vyörenkaat, mustat pyyhkijänvarret, plug-in huoltopistoke konetilaan. tehtiin erä 25-vuotis -juhlamallia (met.hopea + mustat kylkiteipit)
terv. jt
Kiitos taas!
Mitähän minä en ole huomannut vai ymmärränkö väärin, kun tuon Saabklubben:in sivun (http://www.saabklubben.com/data/farger/ ... 7-80.shtml)mukaan tuo väri (Karolinerblå, B8) olisi tullut käyttöön -73 ja silloin olisi pitänyt olla tuon muutosluettelon mukaan jo uudemmat merkit?
Eikös 9673 600 0001 -> tarkoita vuosimallin -73 alusta (siis -72 kesälomien jälkeen tjsp.)[/url]
Mitähän minä en ole huomannut vai ymmärränkö väärin, kun tuon Saabklubben:in sivun (http://www.saabklubben.com/data/farger/ ... 7-80.shtml)mukaan tuo väri (Karolinerblå, B8) olisi tullut käyttöön -73 ja silloin olisi pitänyt olla tuon muutosluettelon mukaan jo uudemmat merkit?
Eikös 9673 600 0001 -> tarkoita vuosimallin -73 alusta (siis -72 kesälomien jälkeen tjsp.)[/url]