Toin pari viikkoa sitten vuoden 1960 mallia olevan vanhana auton Ruotsista. Homma kulkee suurinpiirtein näin:
1) Auton rekisteriotteen tarkistus (typpinumerot, valmistusnumerot vastaavat kyltissä ja rungossa olevia) ja että myyjä omistaa auton. Myyjän henkilöllisyys on tietenkin hyvä tarkistaa ajokortista tai vastaavasta
2) Ilmoitusosan (anmälan) täyttäminen ja postitus Ruotsin autorekisterikeskukselle, jossa todetaan omistajavaihdos
3) Kauppakirja, josta näkyy, että olet auton uusi omistaja ja kuitti maksusta ellei sitä kirjata kauppakirjaan esim. että tämän kauppakirjan allekirjoituksella hinta kuitataan kokonaan maksetuksi (käteiskauppa)
4) Jos ajat auton esim. laivaan varmista, että vakuutus on voimassa tai autoon on tehty siirtovakuutus. Jos tuot auton trailerilla tätä ei tarvita
5) Auto laivaan ja aamulla ajelet tulliin, josta otat siirtokilven kotipaikkakunnalle ajamista varten, niitä on eri mittaisia, Jos tuot auton trailerilla ajlet suoraan kotiin, koska Ruotsista tulleista autoista ei makseta tullia, myöhemmin ainoastaan autovero
6) Kotona viet auton katsastusasemalle rekisteröintiä varten ja samalla teet autoveroilmoituksen tullille, jos auto on siinä kunnossa, että sitä pitää laittaa sinulla ei ole mitään kiirettä, koska autoveron maksusta ei ole mitään aikarajamäärityksiä, laittelet kaikessa rauhassa ja sitten kun se on siinä kunnossa, että päätät katsastaa ja rekisteröidä sen teet myös samalla autoveroilmoituksen (tulli saattaa pyytää auton näyttöä)
7) Sitten vaan kovaa ajamista
Yksityiskohdat voi tarkistaa tullin sivuilta
http://www.tulli.fi