kampi-akseli

Wanhojen Saabien oma alue. Mallivuodet 1950-1980.
wilerdo
"Kaasari"
Viestit: 11
Liittynyt: Su Tammi 14, 2007 23:02
Paikkakunta: pori

Viesti Kirjoittaja wilerdo »

onko niis kampiakseleissa eri iskupituudet
Suppari
"Hölösuu"
Viestit: 2178
Liittynyt: Su Tammi 25, 2004 20:02

Viesti Kirjoittaja Suppari »

wilerdo kirjoitti:onko niis kampiakseleissa eri iskupituudet
Ei,ovat ihan samanlaiset,toisessa vaan tulee iskutilavuutta 2desiä lisää. :wink:
///M
Designed by computer, built by robot, driven by moron. BMW.
KeijoAnnikki
"Hirsch"
Viestit: 759
Liittynyt: To Kesä 12, 2003 21:43
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja KeijoAnnikki »

wilerdo kirjoitti:onko niis kampiakseleissa eri iskupituudet
Kyllä on. Molemmissa sama lohko. 1.5 l:ssa on lyhyempi isku ja siksi korkeampi mäntä, jotta mäntä tulee lohkon yläreunan tasalle. Pitää mitata tuo mäntien ero huomenna tallilla, mutta on se ainakin 2-3 mm matalampi. Eli edellä arvuuteltu "kävisikö 1.5 kampi ja 1.7 männät hyvin eko-turbo moottorin yhdistelmäksi ?", niin käyhän se sellaisenaan kampiakseliin, mutta taitaa jäädä aivan liikaa alle lohkon alapuolelle jotta sais edes säädyllisiä puristuspaineita.
Saab 96 vm -73 viri 1.8 L
Jokkista Saab 96 V4:lla 1998-2010
EX Saab Sonett 3 vm -70 ( https://www.youtube.com/watch?v=K6bjUI-KQbg )
KeijoAnnikki
"Hirsch"
Viestit: 759
Liittynyt: To Kesä 12, 2003 21:43
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja KeijoAnnikki »

Karkea mittaus 1.5 L ja 1.7 L männistä sanoisi, että n 5 mm on korkeampi 1.5 L:n mäntä (mitattu männän yläreuna - männäntapin reijän yläreuna). Männänrenkaat näytti olevan saman näköiset.
Saab 96 vm -73 viri 1.8 L
Jokkista Saab 96 V4:lla 1998-2010
EX Saab Sonett 3 vm -70 ( https://www.youtube.com/watch?v=K6bjUI-KQbg )
maucka
"Koeajolla"
Viestit: 3
Liittynyt: Ti Maalis 20, 2007 20:50

Viesti Kirjoittaja maucka »

mistäs nämä 1,7 koneet tunnistaa päällepäin? mulla pitäs olla 2kpl, ois varmaan edullisia.
KeijoAnnikki
"Hirsch"
Viestit: 759
Liittynyt: To Kesä 12, 2003 21:43
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja KeijoAnnikki »

Päältäpäin mahdoton nähdä. Joskus Taunuksen V4 koneissa oli lohkossa koneen takaa katsottuna yläosassa vasemmalla puolella edessä jonkinlainen kohoke/holkki, josta pystyi asiaa arvaamaan. Öljypohja irti ja allaolevaa merkintä kampiakselista etsimään. Tietysti iskun mittaaminen tuo tiedon myös.
KeijoAnnikki kirjoitti:1.7 kampiakselissa on yhdessä limpussa merkintä 17 ja 1.5 L kampurassa ei sitä ole.
Saab 96 vm -73 viri 1.8 L
Jokkista Saab 96 V4:lla 1998-2010
EX Saab Sonett 3 vm -70 ( https://www.youtube.com/watch?v=K6bjUI-KQbg )
Suppari
"Hölösuu"
Viestit: 2178
Liittynyt: Su Tammi 25, 2004 20:02

Viesti Kirjoittaja Suppari »

KeijoAnnikki kirjoitti:Päältäpäin mahdoton nähdä. Joskus Taunuksen V4 koneissa oli lohkossa koneen takaa katsottuna yläosassa vasemmalla puolella edessä jonkinlainen kohoke/holkki, josta pystyi asiaa arvaamaan. Öljypohja irti ja allaolevaa merkintä kampiakselista etsimään. Tietysti iskun mittaaminen tuo tiedon myös.
KeijoAnnikki kirjoitti:1.7 kampiakselissa on yhdessä limpussa merkintä 17 ja 1.5 L kampurassa ei sitä ole.
Jaa,muistelisin jostain lukeneeni,että moottorinnumerosta voisi jotain päätellä?Vai olikohan niin että jos korissa on alunperin 1.7 niin sen näkee VIN numerosta?
///M
Designed by computer, built by robot, driven by moron. BMW.
Suppari
"Hölösuu"
Viestit: 2178
Liittynyt: Su Tammi 25, 2004 20:02

Viesti Kirjoittaja Suppari »

Kuinka tunnistaa 1.7 litraisen 96:sen koneen?
Jos koneen valmistenumero on 174000 tai suurempi on kyseessä 1.7 litran kone. Jos sarjanumeron perässä on S kirjain on kyseessä Sonetin kone
///M
Designed by computer, built by robot, driven by moron. BMW.
maucka
"Koeajolla"
Viestit: 3
Liittynyt: Ti Maalis 20, 2007 20:50

Viesti Kirjoittaja maucka »

pääteekö tuo sarjanumero juttu myös tanarin koneisiin? Ja kiitos muuten tiedoista.
jamala
"Turbo"
Viestit: 266
Liittynyt: Ke Heinä 07, 2004 14:54
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jamala »

Ei päde. Tuolta löytyy lista niiden moottorikoodeista. http://www.taunusfinland.com/tiedostot/ford/
Myös googlella löytyy selvempi lista noista koodeista josta itse katselin, mutta nyt ei heti sattunut silmään.
Jaakko #2077
9-5 Aero Wagon -09 KA
OG900S Cabriolet -94 HA
2x96 -75, Toinen ajossa, toinen museoprojekti
KeijoAnnikki
"Hirsch"
Viestit: 759
Liittynyt: To Kesä 12, 2003 21:43
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja KeijoAnnikki »

Suppari kirjoitti:
Kuinka tunnistaa 1.7 litraisen 96:sen koneen?
Jos koneen valmistenumero on 174000 tai suurempi on kyseessä 1.7 litran kone. Jos sarjanumeron perässä on S kirjain on kyseessä Sonetin kone
Eiköhän nuo 1.7 L Saabin koneet ole erittäin harvinaisia muissa autoissa kuin Sonett III:ssa vm -71 alkaen.

Etsin kuvaa netistä, missä olisi tuo mainitsemani "tulppa# tms. Taunuksen V4 koneesta en sellaista kuvaa löytänyt, mutta V6 koneessa sellainen oli täällä: http://images.google.fi/imgres?imgurl=h ... i%26sa%3DN .

Kuvassa F V6 engine (Essex) on takaa katsottuna vasemman sylinterikannen etupuolella ja termarin kotelon alla pyöreä tulppa, jonka olen nähnyt myös Taunuksen V4 1.7 moottoreissa, mutta sitä ei ole SaabinV4 koneiden lohkoissa.
Saab 96 vm -73 viri 1.8 L
Jokkista Saab 96 V4:lla 1998-2010
EX Saab Sonett 3 vm -70 ( https://www.youtube.com/watch?v=K6bjUI-KQbg )
maucka
"Koeajolla"
Viestit: 3
Liittynyt: Ti Maalis 20, 2007 20:50

Viesti Kirjoittaja maucka »

juu näin olen ymmärtänyt, siis ettei 1,7. kaa juuri saabeissa alunperin ole. Ameriikan vientimalleihinhan niitä laitettiin, kun koneen piti jaksaa pyörittää ilm.laitetta. Näitä ei varmaan montaa suomessa ole, liekkö muuallakaan. Ja ralliautoihinhan niitä laitettiin jo tehtaan pajassa.
Tero_s
"Viggen"
Viestit: 688
Liittynyt: Ke Kesä 18, 2003 14:23
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Tero_s »

http://www.ajovalo.net/Ford_moottorit.htm löytyy hyvin ford moottorien koodeja.
Samalla SAABilla jo vuodesta 1992
Disclaimer: Tero_s kirjoittaa vain mielipiteitään.
Vastaa Viestiin