Saab 96 (1963) museorekisteröinti?

Wanhojen Saabien oma alue. Mallivuodet 1950-1980.
Vastaa Viestiin
Timothei
"Koeajolla"
Viestit: 1
Liittynyt: Su Touko 16, 2004 19:40
Paikkakunta: Helsinki

Saab 96 (1963) museorekisteröinti?

Viesti Kirjoittaja Timothei »

Hei!

Olen ollut takavuosina jonkin aikaa seuran jäsen, mutta sittemmin makselu unohtui. Nyt kuitenkin mieleeni juolahti tämän klubin olemassaolo. Asia on nimittäin se, että minulla ja isälläni on jo vuodesta 1987 saakka ollut omistuksessa upea, valkoinen ysikuutonen vuodelta 1963 ja erittäin pitkälti alkuperäisessä kunnossa. Auto on ollut koko ajan rekisterissä ja ajelin sillä itse aktiivisesti kesäisin aina viime vuosiin asti. Nyttemin ajelu on vähentynyt ja siksi mieleen on tullut, että auton voisi museorekisteröidä. Mutta mistä sitä tietää, mitä kaikkea museorekisteröinnissä vaaditaan? Suuria muutoksi autoon ei ole tehty, mutta esim. moottoritilassa on muistaakseni jotain maalailtu. Onko täällä ketään, kuka tietäisi kuinka rekisteöinnissä olisi syytä lähteä liikkeelle. Pitäisikö autoa ensin näyttää jollekulle joka osaisi sanoa, mitä pitää tehdä? Onko jossain tietoja (kuvia, tekstiä tms.) siitä, mitä pitäisi olla tehty? Vai olisiko syytä hakeutua kuvaamaan/katselemaan jotain vastaavaa autoa Suomessa? Rekisteröitävä auto on tätä nykyä Koillis-Savossa, hyvässä hoivassa.

Vastauksianne odotellen,
Tmo
reisumies
"Kaasari"
Viestit: 26
Liittynyt: La Joulu 06, 2003 13:16
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja reisumies »

Moro!

Ota selville kuka tekee museoajoneuvotarkastuksia kotipaikkasi lähellä ja käy kysy hänen mielipidettään asiaan. Tarkastajat ovat yleensä itse vanhojen ajopelien harrastajia ja osaavat parhaiten neuvoa sinulle mitä Saballesi tarvisi museorekisteröintiä varten tehdä. Ainakin kun kaverin kuplaa kerran näytettiin sattumalta paikalla olleelle tarkastajallle, saimme ihan ilmaiseksi kohtuuhyvät neuvot. Käsittääkseni autoissa sallitaan tietty ajan patina, mutta mitään kustomointivirityksiä ei katsota hyvällä silmällä. Omaa Saabianikin on joku entinen omistaja koettanut museokilpiin, mutta ainakin maalipinnasta (joka on sähköruiskulla vetäisty) oli tullut sanomista. Mutta toivotan omasta puolestani onnea museorekisteröintihankkeelle!

Antti
Jukka T
"Viggen"
Viestit: 514
Liittynyt: Ke Marras 12, 2003 23:42
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja Jukka T »

Museoajoneuvoasioissa kannattaa aina aloittaa SA-HK:n sivuilta:
http://www.sahk.fi/fi/museoajoneuvo.htm

Sitten kun ne on kahlattu läpi, voi heränneisiin kysymyksiin etsiä vastauksia oman paikkakunnan (tai sen paikkakunnan, missä museoajoneuvotarkastus aiotaan tehdä, kannattaa kuunnella juoruja ja valita paikkakuntaa sen mukaan) museoajoneuvotarkastajilta. Detaljiongelmiin löytyy sitten täältäkin (ehkä/toivottavasti) apua.
Vastaa Viestiin