Juhla-kuuppa??

Wanhojen Saabien oma alue. Mallivuodet 1950-1980.
kostape
"Hölösuu"
Viestit: 1249
Liittynyt: To Kesä 19, 2003 13:32
Paikkakunta: Nurmijärvi/Renko

Viesti Kirjoittaja kostape »

Ruotsin Classic Motor-lehden toukokuun numerossa mainitaan lyhyesti 96-mallin lopetuksesta:
- viimeinen tehtiin Ukissa 07.01.1980 ja se oli järjestyksessä no 730 607
- Erik C. ajoi sen samantien museoon Trollhättaniin
- Saab valmisti pienen sarjan juhlamalleja tuotannon loppumisen merkiksi
- kaikki ne maalattiin akvamariinin sinisiksi ja saivat plyyssisisustukset
- kaikissa oli lisäksi alumiinivanteet
Kirjoittaja Robert Gustavsson, liekö hänellä ollut jotain salaista tietoa, vai onko tämä yhtä tarkkaa ja luotettavaa kuin kommentit tässä keskustelussa?
pentti.kostamo2@luukku.com
040-5950109
96 -64... ja uudempiakin
V4-purkuvaraosia maan paras (?) valikoima
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7534
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

olen ostanut

Viesti Kirjoittaja mestari »

kouvolassa asuessa aikoinani muistini mukaan ainakin 5 juhlamallia joissakin oli etuspoileri joissakin ei enää eikä tietenkään tykkipyöriä, mutta yhteistä oli plyysisisustus, teipit, kapselit,snobi rinkulat ainoastaan yhdessä autossa ( nykyään roikkuu naulassa, voin myydäkkin ne) reiät etuhelmassa,
akku kaatunut peräkontissa ja muuallakin... taisivat kokea re -inkarnaation silloin ja ovat jossakin maailmalla nykyään...
Vesa Pohjalainen
"Saabisti"
Viestit: 3983
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vesa Pohjalainen »

kostape kirjoitti:Ruotsin Classic Motor-lehden toukokuun numerossa mainitaan lyhyesti 96-mallin lopetuksesta:
- viimeinen tehtiin Ukissa 07.01.1980 ja se oli järjestyksessä no 730 607
- Erik C. ajoi sen samantien museoon Trollhättaniin
- Saab valmisti pienen sarjan juhlamalleja tuotannon loppumisen merkiksi
- kaikki ne maalattiin akvamariinin sinisiksi ja saivat plyyssisisustukset
- kaikissa oli lisäksi alumiinivanteet
Kirjoittaja Robert Gustavsson, liekö hänellä ollut jotain salaista tietoa, vai onko tämä yhtä tarkkaa ja luotettavaa kuin kommentit tässä keskustelussa?
Tämä koko käsite juhlamallista on todella sekava, koska sen kummempaa dokumentointia esim. runkonumeroiden perusteella ei tunnu olevan. Samanlaisia autoja on tehty paljon enemmän kuin tuo 300 autoa. Milloin on mukana snobirinkulat, milloin etuspoileri ja kaikissa on ajoittain ollut tykkivanteet. Ainakin Suomen mallit ovat olleet vailla tykkäreitä, mutta vastaavasti vientimalleihin ei etuspoileria ole ollut tarjolla. Mm. tuo viimeinen yksilö taitaa olla ilman spoileria, mutta vastaavasti on alla Ronalit. Ota näistä sitten selvä. Oma arvio on, että koko juhlamalli on ollut lähinnä myyntikikka, jolla loppuja autoja on saatu kaupaksi. 300 viimeistä on pelkkää huuhaata ja samanlaisia autoja on tehty varmaan toista tuhatta, joten se käsitteestä aito juhlamalli. Folklorea koko homma. Omakin yksilö mahtuu tuohon laskennalliseen runkonumerosarjaan, mutta siihen väliin mahtuu myös muun värisiä autoja. Lopputulos taitaa olla, että kaikki siniset -80 malliset plyysiverhoillut yksilöt ovat ihan yhtä juhlavia kuin ne laskennalliset 300 yksilöä. Autoja ei kaiketi edes tehty numerojärjestyksessä.
# 419 Vesa Pohjalainen
veini siekkinen
"Hirsch"
Viestit: 889
Liittynyt: To Helmi 03, 2005 11:56

JUHLAKAJAKKI

Viesti Kirjoittaja veini siekkinen »

Juhlakajakki.oman tietojeni mukaan kaikki valmistettut 96 vm80 met.sin ovat juhlakajakkeja ja niissä on sininen sisusta ja helmassa teippaukset.lisänä on saanu muut varusteet esim.tykkipyörät ja spoilerin eteen.rugon nro.ei ole mikään peruste.itsellä 2kpl juhla kajakkeja joissa loppu 2258 ja 2452 valmistettu uudessa kaupugissa.(myytävänä).
Vesa Pohjalainen
"Saabisti"
Viestit: 3983
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vesa Pohjalainen »

Helmateipitkin tulivat jo -79 vuoden tavallisiin kauppamalleihin, joten sekään ei riitä tunnisteeksi. Oikeastaan ainut ero on plyysiverhous.
# 419 Vesa Pohjalainen
Mara2
"Kaasari"
Viestit: 8
Liittynyt: Ma Kesä 11, 2007 22:56
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja Mara2 »

Tervehdys! Olen jonkin aikaa lueskellut tätä foorumia ja muistin tän aiheen.
Satuinpa löytämään metsän siimeksestä loputtoman mädän, runkonumeron perusteella -79 GL-kuupan, jossa oli nuo snobirinkulat, 137 väri ja helmaraidat. Sisusta oli harmaa (ehkä, oli pahoin homeessa).
Mutta nyt sitten noviisilta tyhmä kysymys: Kuuluuko tavan GL:n varustukseen noin uudessa kojetauluun kello siihen "96"-merkin paikalle?
Tässä yksilössä sellainen siis oli, koskaan ennen en ole moista nähnyt.
Itellä vaan -72/73-ikuisuusprojekti..
Avatar
Juha96
"Hölösuu"
Viestit: 2892
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 23:16
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Juha96 »

Ei ollenkaan tyhmä kysymys! Kello ei ole ollut vakiona, vaan lisävaruste.
9-5, 96, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
Petri Tyrkkö
"Viggen"
Viestit: 690
Liittynyt: Ti Maalis 16, 2004 11:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Viesti Kirjoittaja Petri Tyrkkö »

moron

glassic motor taitaa nojata markkinointi osaston tietoihin jutussa, joka toisin pitää noilla sana muodoilla paikkansa...
kolmanneksi viimeinen auto kun oli punainen ja meni englantiin ja neljänneksi viimein punannen kuuppa meni saksaan... se toiseksi viimeinen oli juhlis ja sitä puikotti tehtaalta Simo Lampinen...

noi 300 kpl oli jaettu niin että jokaisen piirimyyjä sai yhden niin kuin hyvästiksi ja samalla rinnalla tehtiin tilattuja autoja, varmin tunniste näille on siis 137 ja plyyssit, alut ja spoikka oli lisävaruste
#544
Vastaa Viestiin