Kytkin

Wanhojen Saabien oma alue. Mallivuodet 1950-1980.
Vastaa Viestiin
tiukka
"Kaasari"
Viestit: 13
Liittynyt: To Touko 20, 2004 22:48

Kytkin

Viesti Kirjoittaja tiukka »

MOI !
Laitoin uuden kytkin paketin kuupaan, jostain kumman syystä kytkin ei irrota.
Säädin sylinteriä 4 kpl rikkoja mutta ei auttanut.
Olisko kellään hyviä vinkkejä?
reisumies
"Kaasari"
Viestit: 26
Liittynyt: La Joulu 06, 2003 13:16
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja reisumies »

Noissa vanhoissa viesteissä on aika paljon ohjeita, kun vaan jaksaa selata.
Itellä meni kans kytkin uusiksi vasta ja se ei vieläkään ole oikein kunnolla säädöissä. Ei nimittäin irroita kunnolla ilman prikkoja ja sitten kun laittaa prikkaa, niin alkaa kuulua kolinaa kun kytkin on painettuna pohjaan. Pitäis vissiin avata vielä ja katsoa olisko jotain tehtävissä. Ongelma on vaan että mulla ei ole oikein kunnollista värkkäyspaikkaa. Ärryttää.
tasa
"Kaasari"
Viestit: 18
Liittynyt: To Huhti 15, 2004 20:49
Paikkakunta: Ahvenkoski

kuupan kytkin

Viesti Kirjoittaja tasa »

Noin 20 vuotta sitten taistelin saman ongelman kanssa.Ostin nimittäin kuuppaani tarvikeliikkeestä kytkinlevyn.Eihän se pakana toiminut (irroittanut).Ostin uuden asetelman :sama juttu.Kun olin ottanut koneen pois keulalta kolme kertaa,käväisin paikallisessa saab liikkeessä,jossa varaosamyyjä kysäisi: ethän vaan ole ostanut tarvikelevyä?Vastasin myöntävästi.Ostettuani alkuperäisen kytkinlevyn homma toimi!!Kun myöhemmin mittailin tarvikelevyä totesin sen paksuuden olevan aivan kirjoissa annettujen arvojen ylärajalla (kuitenkin saliituissa mitoissa)?Olisikohan mahdollista että se olisi ollut jäykempi ts. se ei joustanut riittävästi asetelman puristuksessa?
ile76
"Kaasari"
Viestit: 46
Liittynyt: Ke Helmi 04, 2004 15:39
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja ile76 »

Prikat ei ole kovin hyvä ratkaisu tuon liikapainumisen takia. Kyllä sen kytkimen pitäisi pelittää ilman prikkojakin, jos on

-säätänyt painelaakerin vapaaliikkeen noin 4mm:iin, siitä kytkin kopan ruuvista.

-kytkin polkimen ja sylinterin paininvivun välisen tappiliitoksen reiät ei ole kuluneet soikeiksi. Reiät saa korjattua vaikkapa hitsaamalla ja viilaamalla pyöreiksi.

-sekä pää- että työsylinteri ovat kunnossa ja järjestelmä on ilmattu oikein. Vaikkapa pumppaamalla (esim. tippakannulla) neste säiliöön työsylinterin ilmausnipan kautta, sylinterin ollessa paikallaan.

-jos kytkin vielä "räpättää" pohjaan painettuna, niin kannattaa lisätä painelaakerin välystä hieman.
Vastaa Viestiin