Ugissa alkanut 96sen valmistus
Ugissa alkanut 96sen valmistus
tapasin tuossa kajakkini edellisen omistajan jälkikasvua joka totesi että peli olisi "ensimmäisiä" Uudessakaupungissa tehtyjä. Onko jotain sarjanumero"avainta" josta osaisi päätellä kuinka keulassa oma sammakko on linjalta tullut?
onnellinen(?) 96 vm 70 haltia
-
- "Viggen"
- Viestit: 690
- Liittynyt: Ti Maalis 16, 2004 11:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Kiitos tiedosta
eli 60601458 on sitten n. 1450s valmistunut. Taisi olla tuotantolinjat hitaampia kuin nykyään, monta kpl lienee päivässä tullut...
onnellinen(?) 96 vm 70 haltia
Eli tuon mukaan voisi arvailla, että autosi olisi alkukesästä (touko-kesäkuu?) 1970 valmistunut.
Uskoakseni valmistustahti on vuoden ja mallivuoden mittaan nopeutunut.
Jos rekisteriotteesta löytyy ensirekisteröintipäivämäärä, se tietysti kertoo
jotain myös.
Oma 1971-mallivuoden kutvoseni on rekisteröity tammikuun 1971 puolimaissa, joten sen osalta on paha mennä veikkailemaan, kumman kalenterivuoden aikana on valmistunut. Ehkä kuitenkin todennäköisemmin vuoden 1971 ekoina arkipäivinä? Todennäköisesti useimmille valmistuneille autoille on ollut tilaaja valmiiksi odottelemassa ja kuljetukseen ja rekisteröintiin tuskin on montaa päivää tärväytynyt.
Uskoakseni valmistustahti on vuoden ja mallivuoden mittaan nopeutunut.
Jos rekisteriotteesta löytyy ensirekisteröintipäivämäärä, se tietysti kertoo
jotain myös.
Oma 1971-mallivuoden kutvoseni on rekisteröity tammikuun 1971 puolimaissa, joten sen osalta on paha mennä veikkailemaan, kumman kalenterivuoden aikana on valmistunut. Ehkä kuitenkin todennäköisemmin vuoden 1971 ekoina arkipäivinä? Todennäköisesti useimmille valmistuneille autoille on ollut tilaaja valmiiksi odottelemassa ja kuljetukseen ja rekisteröintiin tuskin on montaa päivää tärväytynyt.
9-5, 96, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
-
- "Viggen"
- Viestit: 690
- Liittynyt: Ti Maalis 16, 2004 11:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
ja -71 tiedot..
61600001-2639
alku tuotannosta reilut 20 kpl oli ihan harjoittelu ja opiskelu kappaleita ja sitten vasta tehtiin EKA-96, tämänkin jälkeekin korit tuli maalattuina ruotsista ennen kuin oma maalamo alkoi toimia huhtikuussa -70 yhtä aikaa hitsaamon kanssa, varsinainen tehtaan vihkiminenkin oli kesäkuussa -70..
eli tässä mielessä autosi saatta tosiaan olla niitä ekoja "kokonaan" Suomessa tehtyjä, hitsattuja ja maalaattuja... tarkka valmistus/luovutus hetki löytyy tehtaalta, sinne vaan sähköpostia T.Åhlmanille
61600001-2639
alku tuotannosta reilut 20 kpl oli ihan harjoittelu ja opiskelu kappaleita ja sitten vasta tehtiin EKA-96, tämänkin jälkeekin korit tuli maalattuina ruotsista ennen kuin oma maalamo alkoi toimia huhtikuussa -70 yhtä aikaa hitsaamon kanssa, varsinainen tehtaan vihkiminenkin oli kesäkuussa -70..
eli tässä mielessä autosi saatta tosiaan olla niitä ekoja "kokonaan" Suomessa tehtyjä, hitsattuja ja maalaattuja... tarkka valmistus/luovutus hetki löytyy tehtaalta, sinne vaan sähköpostia T.Åhlmanille
#544
-
- "Ruisku"
- Viestit: 106
- Liittynyt: Ti Huhti 05, 2005 11:48
- Paikkakunta: Iisalmi
- Viesti:
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1102
- Liittynyt: Pe Syys 22, 2006 14:29
- Paikkakunta: Hausjärvi - Tre- Seinäjoki
onkohan mulla jo kummajainen
Seiskaykkönen mullakin on, mutta en pääse sarjanumeroa tarkistamaan. Sen muistan, että autossa lukee "made in sweden". Sitä olen ihmetellyt. Auto on ensirekisteröity Suomeen 1971 eli ei ole jälkituotu.
Onkohan tuossa jotain erikoista, vai tuotiinko kajakkeja samaan aikaan kun niitä on myös tehty Suomessa.
Onkohan tuossa jotain erikoista, vai tuotiinko kajakkeja samaan aikaan kun niitä on myös tehty Suomessa.
Saab 9000 CDE 2,3 T -95 (Speedparts stage 4), Saab 96 -71 (stage 1), Saab 96 -63, Audi A4 1,9 Tdi Quattro -03 stage 1, Taunus 17 m umpikylki -61 (MR), Rover 75 estate 2,5 V6 -03, Taunus 17 M sedan -61.
Korjaamokäsikirjasta: 96:n valmistenumero vuosimallissa 1971:
Trollhättanissa valmistetut autot 96600001 - 96627413.
Uudessakaupungissa valmistetut autot 61600001 - 61602639.
(95 Trollhättan 95... ja Uusikaupunki 516...)
Jos asia kismittää kovasti ja rekisteriotekin on auton hanskalokerossa tiettömien taipaleiden takana, AKEn maksullisesta numerosta 0100 7810 (joka päivä klo 7.30 - 22.00 2,95 €/min+pvm/mpm) voi rekisteritunnuksella kysellä valmistenumeroa.
Käsittääkseni tuohon aikaan oltiin (verosyistäkö, ilmeisesti autoveron laskentakaava oli kotimaisilla ja tuontiautoilla eri?) melko tarkkoja 'hygieniasta', Suomessa ei periaatteessa myyty Ruotsissa tehtyjä Saabeja ellei jostain syystä ollut pakko.
1980- luvulla ei enää oltu yhtä tarkkoja, esim. uuden vuosimallin esittelyautot kai tulivat tännekin yleensä Trollhättanista kun ei ilmeisesti katsottu kannattavaksi valmistaa näitä suuria salaisuuksia monessa paikassa samaan aikaan pieninä sarjoina.
Ja 9000:tta tuotiin aluksi Ruotsista tänne, koska tuotanto Ukissa alkoi ainakin vuotta myöhemmin kuin Ruotsissa. Samoin ekat CD-koriset tonnarit tulivat Ruotsista - niitä ei kovin kauaa ehdittykään Suomessa valmistaa, kun 80-luvun lopulla tuotantoa alettiin rationalisoida ja tonnarin tuotanto keskitettiin Ruotsiin. Sori jaarittelu, kuupastahan täällä piti puhua...
Trollhättanissa valmistetut autot 96600001 - 96627413.
Uudessakaupungissa valmistetut autot 61600001 - 61602639.
(95 Trollhättan 95... ja Uusikaupunki 516...)
Jos asia kismittää kovasti ja rekisteriotekin on auton hanskalokerossa tiettömien taipaleiden takana, AKEn maksullisesta numerosta 0100 7810 (joka päivä klo 7.30 - 22.00 2,95 €/min+pvm/mpm) voi rekisteritunnuksella kysellä valmistenumeroa.
Käsittääkseni tuohon aikaan oltiin (verosyistäkö, ilmeisesti autoveron laskentakaava oli kotimaisilla ja tuontiautoilla eri?) melko tarkkoja 'hygieniasta', Suomessa ei periaatteessa myyty Ruotsissa tehtyjä Saabeja ellei jostain syystä ollut pakko.
1980- luvulla ei enää oltu yhtä tarkkoja, esim. uuden vuosimallin esittelyautot kai tulivat tännekin yleensä Trollhättanista kun ei ilmeisesti katsottu kannattavaksi valmistaa näitä suuria salaisuuksia monessa paikassa samaan aikaan pieninä sarjoina.
Ja 9000:tta tuotiin aluksi Ruotsista tänne, koska tuotanto Ukissa alkoi ainakin vuotta myöhemmin kuin Ruotsissa. Samoin ekat CD-koriset tonnarit tulivat Ruotsista - niitä ei kovin kauaa ehdittykään Suomessa valmistaa, kun 80-luvun lopulla tuotantoa alettiin rationalisoida ja tonnarin tuotanto keskitettiin Ruotsiin. Sori jaarittelu, kuupastahan täällä piti puhua...
9-5, 96, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
Ai niin, niistä lätkistä... omasta 1971:stäni löytyy sekä lätkä, jossa lukee (ulkomuistista) 'Assembled by Saab-Valmet, Uusikaupunki, Finland' että toinen, jossa lukee 'Manufactured by Saab-Scania, Sweden'.
Käsittääkseni varhaisimmissa kotimaisissa yksilöissä oli vain tuo Saab-Scanian kilpi, mutta kun se herätti ihmetystä ja närää kotimaisen auton ostajissa ja kokoonpanijoissa, lisäsi Saab-Valmet oman kilpensä rinnalle.
Käsittääkseni varhaisimmissa kotimaisissa yksilöissä oli vain tuo Saab-Scanian kilpi, mutta kun se herätti ihmetystä ja närää kotimaisen auton ostajissa ja kokoonpanijoissa, lisäsi Saab-Valmet oman kilpensä rinnalle.
9-5, 96, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm