Tahtariin virimännät :D + oudot jalkalistat

Wanhojen Saabien oma alue. Mallivuodet 1950-1980.
Vastaa Viestiin
tommij
"Hölösuu"
Viestit: 1376
Liittynyt: Ti Joulu 09, 2003 13:38
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Tahtariin virimännät :D + oudot jalkalistat

Viesti Kirjoittaja tommij »

Sain käsiini tällaisia:

KuvaKuva

Ei tietoa toimivuudesta, mutta selkeästikin ne on ajossa olleet viilailun jälkeenkin...:D

Mittailin viilauksia ja ne on identtiset kaikissa kolmessa männässä, eli aika systemaattisesti tehty. Olisi kiintoisaa tietää onko näitä ihan tehtailtu, vaiko autotallivirityksiä...
Viimeksi muokannut tommij, To Heinä 26, 2007 19:24. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Tommi Järvinen #253, Puh. 044 214 2552
93B 1959, 93F 1960, 96 '64, Sport '64, 96 ralli '69, 99 Turbo '78
Viimesintä projekteista: Saabisti.fi | Saabisti Facebookissa | Saab 96 rallisivut: SaabWorks.fi
tommij
"Hölösuu"
Viestit: 1376
Liittynyt: Ti Joulu 09, 2003 13:38
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tommij »

Ja ihan kysyttävääkin, eli mistäs mallista nämä on?

Kuva Kuva

Päälipinnalla on kevyt aaltokuvio, sivu on kuvioton. Ja tulevat juuri noin päin, että kuvioton sivu palkin ulkosivulle.

- - -
edit: löysin kuvan ruotsalaisesta 67 peruskuupasta, jossa on tuollaiset.
Tommi Järvinen #253, Puh. 044 214 2552
93B 1959, 93F 1960, 96 '64, Sport '64, 96 ralli '69, 99 Turbo '78
Viimesintä projekteista: Saabisti.fi | Saabisti Facebookissa | Saab 96 rallisivut: SaabWorks.fi
kostape
"Hölösuu"
Viestit: 1270
Liittynyt: To Kesä 19, 2003 13:32
Paikkakunta: Nurmijärvi/Renko

Viesti Kirjoittaja kostape »

Männistä tulee mieleen, että kyseessä on "asiantuntijan" keino hieman muuttaa sylinterien huuhtelun ajoitusta paremmaksi, mäntähän avaa ja sulkee huuhteluaukkoja. Joku voisi laskea paljonko tekee kammen asteina. Ilmiselvää autotalliviritystä siis.
pentti3.kostamo@gmail.com
045-2502018
96 -64... ja uudempiakin
V4-purkuvaraosia
tommij
"Hölösuu"
Viestit: 1376
Liittynyt: Ti Joulu 09, 2003 13:38
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tommij »

Juu, asteiden lasku oli suunnitelmissa. Aika paljon aikaistettu kaikkia aukkoja, joten kyllä tuolla pitäisi vaikutustakin olla... :D
Ja huuhtelukin mitä ilmeisimmin optimoitu vinolla uralla.

Jalkalistat ovat kuulemma n. 67-68 V4sesta, ovat olleet tuolloin varustelistalla, eli ei valmiiksi asennettuna mihinkään malliin.
Tommi Järvinen #253, Puh. 044 214 2552
93B 1959, 93F 1960, 96 '64, Sport '64, 96 ralli '69, 99 Turbo '78
Viimesintä projekteista: Saabisti.fi | Saabisti Facebookissa | Saab 96 rallisivut: SaabWorks.fi
kostape
"Hölösuu"
Viestit: 1270
Liittynyt: To Kesä 19, 2003 13:32
Paikkakunta: Nurmijärvi/Renko

Viesti Kirjoittaja kostape »

Niin ja huuhtelun ajoitukseen voi vaikuttaa sylinteriryhmässä olevia aukkoja muotoilemalla. Jotain sellaista tehtiin 1967 65-mallin autooni crossi-mp-spesialistin opastuksella. Tavoitteena oli vaikuttaa moottorin kierrosnopeusalueeseen, eli saada tehoa lisää yläpäässä ja samalla autolle vauhtia. No kantta höylättin myös, eli tehtiin herrasmieskatuviritys.
pentti3.kostamo@gmail.com
045-2502018
96 -64... ja uudempiakin
V4-purkuvaraosia
tommij
"Hölösuu"
Viestit: 1376
Liittynyt: Ti Joulu 09, 2003 13:38
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tommij »

Oliko toimivat viritykset? :D


Multa löytyy Haynesin viritysoppaasta pari sivua - siinä on myös mitat porttien koneistuksille. Löytyy myös ylimääräinen lohko (tai pari...) johon kokeilla. Siihen lisäksi sportin kampura ja avarretut kaasuttajat isommilla suuttimilla. Pakoputkisto ruotsinmallin mukaan. Katsoo mitä tapahtuu...

Jollain sivustolla muistelen lukeneeni, että tuoreempana virityskeinona kampikammio oli osittain täytetty jollain epoksiseoksella, että puristukset saadaan korkeammiksi. Lisäksi oli kannesta viistetty reilusti - en muista puristuslukemia, mutta olivat radikaalisti originaalia suuremmat.
Tommi Järvinen #253, Puh. 044 214 2552
93B 1959, 93F 1960, 96 '64, Sport '64, 96 ralli '69, 99 Turbo '78
Viimesintä projekteista: Saabisti.fi | Saabisti Facebookissa | Saab 96 rallisivut: SaabWorks.fi
Svc
"Saabisti"
Viestit: 3103
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 11:16
Paikkakunta: Hanko

Viesti Kirjoittaja Svc »

tommij kirjoitti:Oliko toimivat viritykset? :D

Jollain sivustolla muistelen lukeneeni, että tuoreempana virityskeinona kampikammio oli osittain täytetty jollain epoksiseoksella, että puristukset saadaan korkeammiksi.
Samasta syysta laitettiin Wartburgia viritettäessä kampiakselin limpuissa oleviin kohdistusreikiin vielä korkkitäyte.
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21
Kartsa
"Aero"
Viestit: 342
Liittynyt: To Kesä 05, 2003 20:28
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Viesti Kirjoittaja Kartsa »

Noilla männän koloilla tosiaan on sama vaikutus kuin lohkon kanavien kasvattamisella ylöspäin. Mopeteihin oli joskus kultaisella 80-luvulla (surkea vuosikymmen olla teini, BTW) tapana askarrella "tehomäntiä" just tuolla tavalla. Oli halvempi uusia kuin sylinteri, jos tuli "tarve" palauttaa laite vakioksi... Saatoin yhden männän tehdä itsekin kun ei huuhtelukanavaan sopivaa viilaa löytynyt isukin työkalupakista :oops:

Toinen, ja todennäköisempi tarkoitus noilla Tommin Saab-mukeilla voisi olla viilauksen rajojen hakeminen. Kanavien korkeudellahan on se herkkupiste aikas tarkkaan rajattu, ja männillä tuon pisteen hakeminen lienee ollut aikoinaan huomattavasti halvempaa kuin lohkoilla, etenkin jos kyseessä on ollut sportin lohko...

Jotkut "kurut" meilläpäin laittoi korkkia mopon männän sisällekin, puristussuhteen nostamiseksi. Ja oli yhdessä soliferissa mulle tullessaan silikonitäyte männässä... Ei se kyllä häävisti kulkenut :D Tosin männän helmoistakin oli lohkeillut paloja. Saattaa sillycone olla aika painavaakin männän sisälle laitetttavaksi, korkista en tiedä.
Kartsa #233
Saab 9-3 1.8t 2007
Kartsa
"Aero"
Viestit: 342
Liittynyt: To Kesä 05, 2003 20:28
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Viesti Kirjoittaja Kartsa »

Juu, nyt kun katoin kuvia tarkemmin, tuo helman viistäminen on muuten ainakin mopossa aika oleellinen juttu, antaa kampikammiolle enemmän aikaa täyttyä.

Onko kellään "tukevaa" tietoa tuosta kampikammion puristussuhteen vaikutuksesta tehoon?

Ja ennenkaikkea seuraavaan haluaisin vastauksen: Onko sportin kampuran ainoa hyöty siinä puristussuhdehommassa vai onko sen tasapainotus, kestävyys tms parempi? Kiertokangethan lienevät samat?

Nimim. on tuossa ittelläkin yks taktarin kone ylimääräisenä...
Kartsa #233
Saab 9-3 1.8t 2007
Svc
"Saabisti"
Viestit: 3103
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 11:16
Paikkakunta: Hanko

Viesti Kirjoittaja Svc »

Kartsa kirjoitti:Jotkut "kurut" meilläpäin laittoi korkkia mopon männän sisällekin, puristussuhteen nostamiseksi. Ja oli yhdessä soliferissa mulle tullessaan silikonitäyte männässä... Ei se kyllä häävisti kulkenut :D Tosin männän helmoistakin oli lohkeillut paloja. Saattaa sillycone olla aika painavaakin männän sisälle laitetttavaksi, korkista en tiedä.
Saattaa männäntapin laakerin voitelu olla aika heikkoa. Joissain crossipyörissä tehdään sylinterin takaseinään (kaasuttimen yläpuolelle) pieni huuhtelukanava ja mäntään aukko niin, että osa seoksesta kiertää varmasti männäntapin vierestä ja jäähdyttää samalla männän päätä.
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21
Vastaa Viestiin