Sonetin synnyn alkuvaiheet paljastettu

Wanhojen Saabien oma alue. Mallivuodet 1950-1980.
Vastaa Viestiin
kostape
"Hölösuu"
Viestit: 1270
Liittynyt: To Kesä 19, 2003 13:32
Paikkakunta: Nurmijärvi/Renko

Sonetin synnyn alkuvaiheet paljastettu

Viesti Kirjoittaja kostape »

Enpä ole Sonetteihin paljoa perehtynyt, mutta nyt tuli kaikki kerralla selväksi. Sokeakin kana löytää joskus jyvän, eli löysin Lahnuksen Shelliltä hiirenkoville selatun lehden (12,10 e) Collectible Automobile-lehden, Feb. 2007, jossa on mitä parhaimmalle liitupaperille painettu 10-sivuinen juttu Soneteista. Parhainta on alkuvaiheiden kuvaus, jollaista tuskin löytyy muista lähteistä. Muutamia kohtia lyhyesti:
- 1960 USA:n Saab-myyjät alkoivat kaipailla urheiluautoa malliston täydennykseksi. Samaan aikaan Walter Kern, urheiluautoista kiinnostunut insinööri MIT:ssä (Massachusetts Institute of Technology, tuo USA:n paras yliopisto) alkoi rakentaa mieleistään autoa pääasiassa Saabin komponenteista. Häntä erikoisesti viehätti erinomainen 2T-moottori, jossa tiukassa kaarreajossa öljyjen hölskymiset eivät aiheuta voiteluvaurioita kuten öljypohjallisissa moottoreissa. W. Kern käytti IBM:n isoa tietokonetta ja suunnitteli urheiluauton, joka sai nimekseen Quantum.
- 1962 Saab maahantuoja vei Quantumin New Yorkin autonäyttelyyn, se herätti innostusta niin, että Saab ilmoitti sen tulevan myyntiin 1963 lopulla FOB-hintaan USD 2995,-.
- Kern teki paremman toisen proton ja lähetti sen Ruotsiin nähtäväksi ja testattavaksi. Siellä Quantum törmäsi tyypilliseen NIH-esteeseen (Not Invented Here) ja tyrmättiin täydellisesti.
- USA:n Saab-myyjät jatkoivat urheiluauton vaatimistaan ja tehdas myöntyi 1964 sellaista suunnittelemaan, nyt ruotsalaisin voimin, syntyi projekti "97".
- 1965 tehtiin myyntiin 24 kpl ja 1965 mentiin näyttämään New Yorkin näyttelyyn, ja siitä sitten Amerikan valloitus alkoi. Sonettejahan tehtiin sittemmin runsaat 10 000 kpl.
- Ensimmäinen malli ei kovin kummoisia arvosteluja saanut. Car and Driver-lehti totesi auton olevan kasa satunnaisia keräilyosia ja komponentteja. Jos Saabin merkit poistaa niin auto käy hyvin harrastajan omatekoisesta. Kyrillisin/slaavilaisin kirjaimin laitettu nimi voisi vieläpä lisätä eksoottista vaikutelmaa.
- Autoja tehtiinkin aluksi projektinmaisesti 3 kpl päivässä entisessä rautatievaunuverstaassa, ja osia keräiltiin monista lähteistä, ja siksi autoista oli erilaisia versioita.

Loppuosa artikkelista kuvaa sitten sitä paremmin tunnettua (ja maineikkaampaa) Sonetin historiaa.

Hauska on lukea että joskus USA:ssakin on ollut edes yksi urheiluautoja ja moottoreita ymmärtävä insinööri. Paljon nähnyt autotekniikan opettaja kun tapasi kuvata amerikkalaisia urheiluautoja seuraavasti: Se on niinkuin (huono) amerikkalainen henkilöauto varustettuna urheiluauton epämukavuuksilla.
pentti3.kostamo@gmail.com
045-2502018
96 -64... ja uudempiakin
V4-purkuvaraosia
Avatar
Rin-tin-tin
"Viggen"
Viestit: 604
Liittynyt: Su Joulu 12, 2004 00:32
Paikkakunta: Borgå

Viesti Kirjoittaja Rin-tin-tin »

Juu sain käteeni viimeisen Nines #285 eli Amerikan Saab Clubin lehden. Siinä oli Dave Hosmerin kolmisivunen juttu Walter Kernistä ja hänen Quantum I ja II:sta kuvien kanssa. Koetanpa liittää jutun luettavaksi asap
Where have all the 2-strokes gone?
SAAB 95/96 = Talviauto jonka kanssa pärjää kesälläkin!
Vinterbil med fina sommar egenskaper!
Avatar
Rin-tin-tin
"Viggen"
Viestit: 604
Liittynyt: Su Joulu 12, 2004 00:32
Paikkakunta: Borgå

Viesti Kirjoittaja Rin-tin-tin »

Ok tässä lupaamani juttu viimeisestä Amerikan Saabklubin Nines lehdestä:

http://us.share.geocities.com/cen1saabi ... umsaab.pdf
Where have all the 2-strokes gone?
SAAB 95/96 = Talviauto jonka kanssa pärjää kesälläkin!
Vinterbil med fina sommar egenskaper!
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5867
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja tturku »

Ei näy :cry:
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Raimo Miettinen
"Hölösuu"
Viestit: 1723
Liittynyt: Ma Heinä 12, 2004 18:45
Paikkakunta: Raum
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Raimo Miettinen »

tturku, lisää osoiteriville loppuun väliä kerran niin johan avautuu.
#3058 | Auto: k u v a t | v i d e o t
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5867
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja tturku »

Kiitos! Nyt on tallessa.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Petri Tyrkkö
"Viggen"
Viestit: 691
Liittynyt: Ti Maalis 16, 2004 11:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Viesti Kirjoittaja Petri Tyrkkö »

Kiito C-E:lle tiedosta "Q" I ja II:stä, karua muotoilukieltä

Tekstissä
http://www.saabclub.fi/info/historia_osa3.pdf

puolivälin paikkella esiintyvä "Q" on numero III
#544
Raimo Miettinen
"Hölösuu"
Viestit: 1723
Liittynyt: Ma Heinä 12, 2004 18:45
Paikkakunta: Raum
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Raimo Miettinen »

Jos oikein ymmärsin niin tässä in-car-kuvaa kyseisen auton kyydissä: http://www.youtube.com/watch?v=lmuBBxX01Vo

Rattimiehiä kaiken kaikkiaan ja onnistunut "kuvaus".
#3058 | Auto: k u v a t | v i d e o t
Johnny V4
"Viggen"
Viestit: 623
Liittynyt: To Loka 30, 2003 21:32
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Johnny V4 »

Raimo Miettinen kirjoitti:Jos oikein ymmärsin niin tässä in-car-kuvaa kyseisen auton kyydissä: http://www.youtube.com/watch?v=lmuBBxX01Vo

Rattimiehiä kaiken kaikkiaan ja onnistunut "kuvaus".
Ei, kun tämä on saman miehen tekemä formula Saabin osista.
#2277
Vastaa Viestiin