Leffa oli Jörn Donnerin ohjaama "Täällä alkaa seikkailu" ja poliisiautona esiintyi valkoinen kuuppa, jossa sinivilkku katolla ja poliisi-kyltti. Perhana kun vaihdoin kanavaa juuri niin, etten nähnyt kuin vilauksen kohtauksen lopusta.
Ettei olisi ollut yksi noista "hyvän tahdon" poliisisaabeista:
Leffa on vuodelta '65 ja ne autot taidettiin juur noihin aikoihin lahjoittaa poliisille.
Suurehkolla todennäköisyydellä leffassa on siis mahdollista bongata uudenkarhea pitkänokka Sportti tai Special poliisivarustuksella.
96GL -79 (MR)
900T16 Cabriolet -93
9-5 AERO A MY2004 BioPower, 9-5 2.0t A MY2006 BioPower
NG 9-5 2.0TiD MY2011 Jäsen nro 341 - "Kuupasta se kaikki alkoi..."
"Goodwill" Saabithan ei olleet Tarvajärven lahjoittamia, vaan ne lahjoitti aikoinaan Scan-Auto.
Piti oikein kaivaa tuo Saabisti esille missä niistä on juttua - ensimmäinen lahjoitettiin 16.2.1965 ja se oli saman vuotinen Sportti. Olisiko jopa tuo yksilö leffassa...
...
Rupesi muuten nyt samalla mietityttämään, että noista autoista piti tulla vielä lisää juttua lehteen silloin aikoinaan. Saabistista löytyy artikkeli ensimmäisestä autosta, mutta teksti antaa ymmärtää, että muitakin piti käsitellä.
Niitä lahjoitettiin 4 kpl, joista eka oli lyhytnokka Sport ja muut pitkänokkia.
Kaksi oli 2-T ja kaksi V-4. Toinen 2-T oli Special. Muistaakseni näin se meni.
Näillä ei ollut mitään tekemistä Tarvajärven autojen kanssa
Juttusarja jäi ja oma aktivitetti klubin toiminassa muutenkin kun tuli muita kiireitä (juniorijalkapallo). Matskua on jonkin verran, mutta ongelma oli ja on varmasti nytkin se, että monet asiaan sekaantuneet ovat siirtyneet autuammille metsästysmaille.
Sen verran, että yksi auto jopa löytyi Pohjanmaalta yhden navetan takaa silloin 10 vuotta sitten. Tuskin kukaan sitä on pelastanut. Jos ketä kiinnostaa voin antaasilloiset yhteystiedot jos ne löydän kotoa.
Noista taisi olla joskus juttua Mobilistissa. Eivät olleet mitään parhaita partioautoja: kun kaksitahtinen oli putputtanut tyhjäkäyntiä pitkän aikaa tien laidassa, ja tuli tarve napata kiinni joku hurjastelija, oli kone niin karstainen ettei vetoa riittänyt takaa-ajoon.
Vanhoja lehtiä äskettäin selatessa taas näin kuinka uskollisesti mm. Suomen Autolehti ja AK:n Moottori julkaisivat Scan-Auton tiedotteita ko. luovutuksista.
Ei net Saabit mitään sakotusautoja olleet, net olivat ns. good-will-autoja, tarkoitettu liikenneturvallisuustyöhön ja näkyvään valvontaan, olihan yksi poliisin kampanjatunnuskin: "Poliisi - yksi meistä".
pentti.kostamo2@luukku.com
040-5950109
96 -64... ja uudempiakin
V4-purkuvaraosia maan paras (?) valikoima
Tää kuvassa esintyvä kutvonen on special 387500, joka oli LP-Vaasan käytössä rekkarilla AL-60. Vaihtoivat siihen V-4 koneen keväällä 67. Vaihto käytiin tekemässä Trollhättanissa saakka ja matkan teki Pekka Erkkilä (oli siis silloin poliisina) sittemmin tutustunut oikeuslaitokseen sisältäpäin.
Auton vika henkilöomistaja myi sen Autovisio-nimiseen liikkeeseen v.77 Mellumäessä ja sai maksuksi väritelkkarin. Autovisio niminen liike muuten oli 10-vuotta sitten Länsi-Auton tytäryhtiö.
Ja todistuksena siitä, että on todella Good-Will auto, mulla on yksi kuva ja lehtijuttu missä esitellään juuri tämän auton tarvikearsenaalia.
Mielenkiintoinen juttu ja hyviä kuvia. Edesmennyt isäni teki elämäntyönsä Liikkuvassa poliisissa ja oli juuri 60-luvulla Vaasassa. Erkkilän Pekka oli mm. hänen työkaverinaan. Harmittavasti en ymmärtänyt kysyä näistä tarkemmin vaikka poliisisaabien (99, 900) kyydissä usein lapsena istuinkin. Kun isäni oli myöhemmin Porin Liikkuvan poliisin päällikkönä muistan kuvan jostain 1970-luvun alusta, jossa LP:n talon edessä oli toistakymmentä uutta poliisi-kuplavolkkua rivissä. Taisivat olla niitä Tarvajärven lahjoittamia?
Se noista poliisisaabeista on jäänyt elävästi mieleen, että kaikissa oli hanskalokeron kanteen ruuvattu kaksi telinettä, jossa oli analoginen sekuntikello. Silloin ei digitaalisista nopeudenmittausjärjestelmistä ollut vielä aavistustakaan....
Kiitos Tommi.
Vaikka juniorijalkapallo tosiaan vie vieläkin vapaa-aikani, vietin poikkeuksellisesti pari päivää Pääsiäisenä 2-T:n konehuonetta penkoen. (huonolla menestyksellä toistaiseksi)