Kaksportti kannet ysikuuppaan
Kaksportti kannet ysikuuppaan
Morjens arvon asiantuntijat.
Kertokaas mistä olette löytäneet kaksporttikannet 96 Saabiin tai onko jossain paja, joka hallitsisi moisten teon. Ja kuinka kannet käytännössä on toteutettu?
Kertokaas mistä olette löytäneet kaksporttikannet 96 Saabiin tai onko jossain paja, joka hallitsisi moisten teon. Ja kuinka kannet käytännössä on toteutettu?
-
- "Hirsch"
Pääosa taitaa olla itse tehtyjä joko tehtaan palikoista hitsaamalla tai kokonaan itse tekemällä. Saabin virityspaja tms teki aikanaan valmista valupalaa - itse olen sellaiset nähnyt. Homma oli, että vakio kannesta "rälläköitiin" mittojen mukaan vanha 1-portti osa pois. Sen jälkeen suurennettiin pakokanava mittoihin (ja tietysti pakollisena oli, että venttiilit isonnettiin ja palotilat muotoiltiin) ja hitsattiin Rallitallin viritys 2-porttipala paikalleen. Itselläni on ollut käytössä / omistan edelleen kahdet 2-porttiset jokkis-koneissa ja ne molemmat on itse tehdyt. Viimeisimmät on vielä niin tehty, että pakokanavat ei lähde vakio kansien 1-portti pakokanavien suunnassa alaviistoon vaan ne nousee reilusti ylöspäin eli Saabin V-4 koneessa pakokanavat on abaut vaakasuoraan vanhojen suunnatessa alaviistoon. Jos virikannet ei tule aivan pro-käyttöön, niin varmasti löytyy potkua myös kunnon yksi porttikansista. Mulla on myös yhdet yks-porttiset isoventtiilit ja iso kanavaiset ex- Pohjolan Heikit jotka oli 2-porttisten jälkeen samassa jokkis kisakoneessa ja ei sitä mahdollista eroa 2-porttisten suuntaa ollut helppoa havaita. Yks-porttisissa pakokanavat mahdollisimman suuriksi (järjen käyttö sallittu, jotta tiivistyspintaa jää), isot venttiilit + jäykät jouset, palotilat esim Vauhdin Maailman Saab 96 viriohjeiden mukaan, kannen lasku ja imukanavissa järkevän tason suurentaminen (ei missään tapauksessa kanavien viilausta max kokoon).
Ruotsista saa strömmiltä niitä paloja en tiedä niiden hintaa tanä päivänä, mä maksoin aikanaan 1000 mk./ kpl. ja siitä on aikaa.
Se kannen koneistus on sitten toinen juttu mulla on siihen kyllä mitat mut se ei käynyt ihan mistä vaan kannesta kun se puhkeaa koneistettaessa vesitilan se piti olla joku määrätty vuosimalli siitäkannesta että olisi paksumpi se valu. Hitsaus ei kans onnistu ihan tuosta vaan kun on kyseessä valu. Vinkua saa huudattaa per**leesti et saa ne kanavat tehtyä. Taitaapa löytyä kuvat jostain arkistojen aarteista jos oikein rupee kaivamaan.
Niin ja on sitten vaihtoehtona tilata valmiit kannet Strömmiltä ja HALVALLA.

Se kannen koneistus on sitten toinen juttu mulla on siihen kyllä mitat mut se ei käynyt ihan mistä vaan kannesta kun se puhkeaa koneistettaessa vesitilan se piti olla joku määrätty vuosimalli siitäkannesta että olisi paksumpi se valu. Hitsaus ei kans onnistu ihan tuosta vaan kun on kyseessä valu. Vinkua saa huudattaa per**leesti et saa ne kanavat tehtyä. Taitaapa löytyä kuvat jostain arkistojen aarteista jos oikein rupee kaivamaan.
Niin ja on sitten vaihtoehtona tilata valmiit kannet Strömmiltä ja HALVALLA.

Kyllähän sitä kaikkea rakentais kun olis rahaa ja aikaa.
Taitaa Kari tarkoittaa tätä:
Ströms Trimservice
Viksängen, TROLLHÄTTAN
Telefon: 0520-197 46
Ja viitaten KeijoAnnikin kirjoitukseen, olisikin muuten kiva nähdä dynossa ihan OIKEA ero yksi- ja kaksiporttisten välillä samassa koneessa, eli käppyrät ennen ja jälkeen muutoksen.
Oliskohan itellä virtaa kintaissa ruveta moiseen "testiin"
.........? Saisi taas sitä mustaa valkoiselle.
Piru kun olis vaan niin paljon muutakin tekemistä, ja kun valitettavasti taloudellinen tilanne on sellainen että töissäkin pitää (ainakin vielä) käydä eli loppuu kellosta tunnit...
Ströms Trimservice
Viksängen, TROLLHÄTTAN
Telefon: 0520-197 46
Ja viitaten KeijoAnnikin kirjoitukseen, olisikin muuten kiva nähdä dynossa ihan OIKEA ero yksi- ja kaksiporttisten välillä samassa koneessa, eli käppyrät ennen ja jälkeen muutoksen.
Oliskohan itellä virtaa kintaissa ruveta moiseen "testiin"

Piru kun olis vaan niin paljon muutakin tekemistä, ja kun valitettavasti taloudellinen tilanne on sellainen että töissäkin pitää (ainakin vielä) käydä eli loppuu kellosta tunnit...

- Kalle Heikkilä #973 -
- Saab 96 V4 1978 turbo - Saab 99 Turbo Historic rata-auto projekti -
- Saab 96 V4 1978 turbo - Saab 99 Turbo Historic rata-auto projekti -
Mullakin tuo 2-porttikansien teko on melko ajankohtainen, sillä viriviri kone odottelee tallin nurkassa remonttia. Uuni ja valupuikot on jo tallin nurkassa odottelemassa inspiraatiota. Jos et mistään muualta löydä niitä VM:n kanavien teko ohjeita, niin mulla pitäisi olla jossain öljyiset kopiot.
Kannattaa laikata joku vanha kansi auki, jotta näet missä vesikanavat ovat.
Kannattaa laikata joku vanha kansi auki, jotta näet missä vesikanavat ovat.
-
- "Hirsch"
Onko VM:n materiaali se sama mikä julkaistiin vuonna 1979 otsikolla Saab 96 Ryhmä 2: "Kajakkikaksikolla ehtii vielä". Oli kopio artikkelista Saabisti nro 10 (toukokuu 1993).vuorpe kirjoitti:VM:tä tulee kohta puoliin s-postina nuo ohjeet joihin sain myös luvan viljellä niitä täällä
Saab 96 vm -73 viri 1.8 L
Jokkista Saab 96 V4:lla 1998-2010
EX Saab Sonett 3 vm -70 ( https://www.youtube.com/watch?v=K6bjUI-KQbg )
Jokkista Saab 96 V4:lla 1998-2010
EX Saab Sonett 3 vm -70 ( https://www.youtube.com/watch?v=K6bjUI-KQbg )