Kallistuksenvakaaja....

Wanhojen Saabien oma alue. Mallivuodet 1950-1980.
Kartsa
"Aero"
Viestit: 342
Liittynyt: To Kesä 05, 2003 20:28
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Viesti Kirjoittaja Kartsa »

Muistan joskus lukeneeni oikein kirjasta että etupään kallistuksenvakaajan jäykistäminen vähentää yliohjautuvuutta, ts. lisää aliohjautuvuutta. Mun kokemusten perusteella veenelkku on ihan riittävän aliohjautuva jo luonnostaan :wink: Taka-akselin vakaajan jäykistäminen taas lisää yliohjautuvuutta.

Tahtarissa tosiaan on vakaaja mutta se on muutenkin tasapainoisemman tuntuinen, kun on kevyempi keulastaan.

Tosin se tanko on about pikkurillin paksuinen, joten vaikutus taitaa olla lähinnä psykologinen kuten aiemmin on todettu.

Viikonloppuja vaan kaikille!
Kartsa #233
Saab 9-3 1.8t 2007
Saab.96
"Hölösuu"
Viestit: 4071
Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Saab.96 »

Kuulin "huhun" että kallistuksenvakaaja jätettiin pois kajakista pikemminkin taloudellisista syistä kuin syystä että se parantaisi tai heikentäisi ajo-ominaisuuksia. 99-esiteltiin muistaakseni -69 ja oli valmistuskustannuksiltaan 96 huomattavasti edullisempi. Siksi 96 ryhdyttiin karsimaan "turhia" varusteita pois, jotta autosta saataisiin halvempi valmistuskustannuksiltaan. 96 kun oli myyntihinnaltaan kuitenkin 99:ä halvempi mutta kalliimpi valmistaa.

Tämän lausunnon kuulin henkilöltä joka on ollut huoltomiehenä Saabilla -60 ja -70 luvula. Aihesta voi ilmeisesti jahkailla maailman tappiin koska jokaisella on asiasta oma teoria. Tässä yksi niistä joka on uskottava jos asiaa tarkastelee taloudellisesta näkökulmasta.


Rock, rock kesä tulee, eikun baanalle testaamaan! 8)
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24013
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

ajattelin irroittaa tuosta 95 vm70 tuon vakaajatangon ja asentaa sen 96:seen vm75 onnistuuko? eli löytyykö paikat sille? sehän tulee alapalloihin ! onkohan siellä paikat valmiina vai joutuuko poraus hommiin!!!
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Avatar
Mikko_H
"Hirsch"
Viestit: 991
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 16:58
Paikkakunta: Äänekoski

Viesti Kirjoittaja Mikko_H »

Jos se vakaaja on viipassa paikallaan, niin on siinä sitten kaikki tarvittavat osatkin. Tukivarsien puoleiset kiinnikkeet tulee alapallojen kiinnityspulttien alle.
Vastaa Viestiin