Kajakki käyttiksenä
-
- "Ruisku"
- Viestit: 110
- Liittynyt: Ke Kesä 21, 2006 09:53
- Paikkakunta: Vaasa
- jariha
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 4027
- Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
- Paikkakunta: Kajaani
- Viesti:
Käsijarru näyttää jäävän molemmilta puolin ajoittain hieman laahaamaan. Tänään jopa oikean puolen vanne tuntui lämmenneen. Ihmettelin sitä tuossa juuri ja näyttäisi äkkiseltään säädöt olevan aika hyvin kohdallaan, mutta se vipu, johon vaijeri tulee rummun päässä kiinni, ei palaudu tarpeeksi. Vähän kun avittaa kädellä, niin jo pyörii rengas kevyesti. Ikään kuin vaijeri menisi loppuosaltaan mutkalle, mutta ei vain jaksa palautua. Olisiko mitään vinkkiä ensiapuun? Niin, ja sitten pidemmän tähtäimen apuun tietty myös? Käsijarru kyllä pitää hyvin ja sellaisen 5-6 pykälää sitä kahvasta voi vetää.
#1851 Jari Haverinen :: Saab 9-3 SC TTiD '09 :: instagram.com/autoileva_veijari
-
- "Viggen"
- Viestit: 526
- Liittynyt: Ma Touko 12, 2003 10:49
- Paikkakunta: Kuopio
Käsijarru on 96 heikko kohta. Kaiken kaikkiaan vanhemmiten paljon huoltoa vaativa kohde. Luluneet vivustot ja rummut lisäävät huollon ja kehimisen tarvetta. Kerran vuoteen joutuu rassaamaan (Lue katsastukseen). 96 on mahtava auto, mutta käsojarru mekanismi on sanalla sanoen paska.
SAAB 95 73 KA, SAAB 96 78 KE, SAAB 99 78 5D COMBI COUPE GL SUPER (AC) MR,SAAB 99 78 3D COMBI COUPE TURBO KE, KR SAAB 9-5 ttid NG vector KA,SAAB 9-5 wag 2.0 biopower KA
Ihan 'ensiapu'vinkiksi ei kai ole muuta kuin juurikin tuo vivun palauttaminen manuaalisesti. Periaatteessa käsijarrua on hyvä käyttää säännöllisesti, ettei paikat ala pahemmin jumittaa (toisaalta tässä ko. tapauksessa laahaus alkaa uudelleen alusta jokaisen käsijarrun käyttökerrran jälkeen).
Pidempiaikaista apua saa:
-uudesta vaijerista (jos vaijeri on ollut rispaantunut, ruosteinen, tahmeassa rasvassa tai muuten vain kitkainen). Vaijerin mukanahan vaihtuu myös jousi uuteen.
-avaamalla rummun ja putsaamalla jarrupölyt ym. moskat käsijarrun käyttövivusta ja voitelemalla sen esim. CRC:llä (itselläni toimi hyvin).
Jos käsijarrun käyttövipu siellä rummun sisässä on pahoin kulunut, jää käsijarru melko tehottomaksi em. toimenpiteiden jälkeenkin. Sinun tapauksessasihan teho oli onneksi nykyiselläänkin riittävä.
P.S. Laitoin postia, pitäisi olla torstaina perillä kun ei tämän illan tyhjennykseen ehtinyt.
Pidempiaikaista apua saa:
-uudesta vaijerista (jos vaijeri on ollut rispaantunut, ruosteinen, tahmeassa rasvassa tai muuten vain kitkainen). Vaijerin mukanahan vaihtuu myös jousi uuteen.
-avaamalla rummun ja putsaamalla jarrupölyt ym. moskat käsijarrun käyttövivusta ja voitelemalla sen esim. CRC:llä (itselläni toimi hyvin).
Jos käsijarrun käyttövipu siellä rummun sisässä on pahoin kulunut, jää käsijarru melko tehottomaksi em. toimenpiteiden jälkeenkin. Sinun tapauksessasihan teho oli onneksi nykyiselläänkin riittävä.
P.S. Laitoin postia, pitäisi olla torstaina perillä kun ei tämän illan tyhjennykseen ehtinyt.
9-5, 96, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
Yksi mieleen tuleva seikka (käytännön kokemukseen perustuva) on sellainen, että jos käsijarruvaijeri on kiristetty (ohjaamon puolelta) "liian" tiukalle, aiheuttaa se mainitsemasi kaltaista palautumattomuutta. Silloin, kun käsijarrun vivusto plus vaijeri ovat kunnossa/liikkuvia, ei jumiutumista pääse tapahtumaan. Jotenkin muistelisin (käsivarsituntumalla), että kunnossa ja sopivissa säädöissä olevasta käsijarrukahvasta pystyy vetäisemään enemmän kuin nuo viisi "napsahdusta"...
Takajarrut (eritoten juuri käsijarru) yleisesti tosiaan ovat 96:n mielenkiintoinen ja haasteellinen osio. Katsastusasemien tilastoista esim. Kajaanissa löytyy minunkin autoistani lukuisia hylkäksiä käsijarrun vuoksi. Edellinen käyttöautoni rekisterikilpi sisälsi kohtalokkaan numerosarjan -861 ja talvella käsijarrun moitteettomaan katsastuskuntoon saaminen oli ihan järkyttävää puuhaa, kun ihminen ei silloin vielä omistanut autotallia...
Takajarrujen suhteen olen itse suosinut sekä viime että tällä vuosituhannella sellaista metodia, että helpoimmalla pääsee, kun purkaa takajarrut pilpuiksi ja vaihtaa sinne vaijerit, letkut, putket, kengät ja sylinterit suht pieninkin perustein ja tekee edellisessä viestissäkin mainitut CRC-säädöt vivustoille sekä erityisesti jarrujen säätöruuveille.
Se ainakin on varmaa, että näistä takajarruasioista saisi melkoisen käyttäjäkokemushistoriikin itse kultakin 96-kuskilta
Takajarrut (eritoten juuri käsijarru) yleisesti tosiaan ovat 96:n mielenkiintoinen ja haasteellinen osio. Katsastusasemien tilastoista esim. Kajaanissa löytyy minunkin autoistani lukuisia hylkäksiä käsijarrun vuoksi. Edellinen käyttöautoni rekisterikilpi sisälsi kohtalokkaan numerosarjan -861 ja talvella käsijarrun moitteettomaan katsastuskuntoon saaminen oli ihan järkyttävää puuhaa, kun ihminen ei silloin vielä omistanut autotallia...
Takajarrujen suhteen olen itse suosinut sekä viime että tällä vuosituhannella sellaista metodia, että helpoimmalla pääsee, kun purkaa takajarrut pilpuiksi ja vaihtaa sinne vaijerit, letkut, putket, kengät ja sylinterit suht pieninkin perustein ja tekee edellisessä viestissäkin mainitut CRC-säädöt vivustoille sekä erityisesti jarrujen säätöruuveille.
Se ainakin on varmaa, että näistä takajarruasioista saisi melkoisen käyttäjäkokemushistoriikin itse kultakin 96-kuskilta
- jariha
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 4027
- Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
- Paikkakunta: Kajaani
- Viesti:
Eli tosiaan käsijarru pitää, mutta jää laahaamaan. Kyllä sitä rengasta jaksaa silti vielä käsin pyörittää, mutta selvästi se laahaa. Ja jos kädellä vapautan rummun päästä, niin muuttuu todella kevyeksi. En usko, että vaijerin säädöissä tai vaijerissa vika sillä, jos kädellä "jarrutan" rummun päästä ja vapautan, niin se jää silloinkin laahaamaan. Mutta tutkin joku päivä vähän enemmän.. ei tuo nyt autoa käyttökelvottomaksi kuitenkaan tee varsinkin, kun sen tietää
#1851 Jari Haverinen :: Saab 9-3 SC TTiD '09 :: instagram.com/autoileva_veijari
Re: Kajakki käyttiksenä
Laita vaan reteesti ylimääräinen vetojousi palauttamaan käsijarrun vipua siellä rummun päässä. Vaikka hinauskorvakkeen suunnasta, rautalankavirityksen avulla. Sehän ei ole varsinaisesti kiellettyä. Voit sanoa katsastuksessa että huolsit ja kiristit väljää vivustoa, ja niitti meni aavistuksen liian kireäksi. (Näin pääsi nimittäin itselläni käymään.) Jousiviritystä voi pitää paikallaan, kunnes vivusto on kulunut sopivaan käyttöväljyyteensä.
nimim. viimeksi joskus 90-luvulla Kajaanissa käsijarrusta hylätty
p.s.edit Käyttiskuupasta on muistaakseni olemassa aikaisempikin topicci, jos ketään kiinnostaa...
nimim. viimeksi joskus 90-luvulla Kajaanissa käsijarrusta hylätty
p.s.edit Käyttiskuupasta on muistaakseni olemassa aikaisempikin topicci, jos ketään kiinnostaa...
Jari "jt" Talvela
http://www.saab95.net/ * 95 STW '75 * 95E '70 "Hra 47" (rojetti) * 96 '71 "Battered Beige" * 96 '73 rallitribuutti * 96 '65 2t "Skorpan" (rojetti) * 9000 CS '97 *
http://www.saab95.net/ * 95 STW '75 * 95E '70 "Hra 47" (rojetti) * 96 '71 "Battered Beige" * 96 '73 rallitribuutti * 96 '65 2t "Skorpan" (rojetti) * 9000 CS '97 *
- jariha
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 4027
- Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
- Paikkakunta: Kajaani
- Viesti:
Re: Kajakki käyttiksenä
No löytyihän se, kun osasi oikein hakea. Kerrassaan hauska topicci: http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?t=25087jt kirjoitti:p.s.edit Käyttiskuupasta on muistaakseni olemassa aikaisempikin topicci, jos ketään kiinnostaa...
Niin ja tuosta mun käsijarrusta. jt:llä kuulosti olevan aika mainio vinkki. Mutta se vain säikäytti minulla. Nyt parina päivänä ei oo laahannu, vaikka kuinka on käyttäny ja yrittäny saada sitä jumimaan. Ehkä se oli vain käytön puutetta..
#1851 Jari Haverinen :: Saab 9-3 SC TTiD '09 :: instagram.com/autoileva_veijari
-
- "Saabisti"
- Viestit: 3983
- Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
- Paikkakunta: Jämsä
- Viesti:
Re: Kajakki käyttiksenä
Kaikkia systeemin liikkuvien osien kontaktipintoja kannattaa myös joskus voidella. Rummun sisällä levittäjähaarukan liukupintoihin voi pistää vaikka kuparitahnaa. Levittäjävipu on yleisin käppärin heikon tehon syy, mutta sullahan ne ottaa kiinni, mutteivät malttaneet irroittaa. Käyttämättömyys on ilman muuta myös yksi hyvä syy.
# 419 Vesa Pohjalainen
Re: Kajakki käyttiksenä
On ollut kajakki, tai sanotaan kajakkeja käytössä vuodesta 1996. Talvet 2003-04 ja 2004-05 en kuupalla ajellut, mutta sen jälkeen taas. Vuosimalleja on ollut 1968:ta -79:in ja kilometrejä yhteensä kertynyt 11 vuoden aikana noin 170 tuhatta. Punaisella -79:llä, jonka myin Urjalaan keväällä, ajoin yhdeksän vuoden aikana yli 60 tuhatta kilsaa.
Käyttö on halpaa, verrattuna uudempiin. Osat halpoja ja vakuutuskin on halpa. Tällä hetkellä on käytössä vaaleansininen -71 ja kun lokakuu koittaa, niin vaihtuu Met.hohtovihr. -79 talveksi alle. Tuli taas -71:n mittariin 8000 km kesän aikana ja muuta ei tarvinnut tehdä, kuin normaalit huollot (vent.säätö, öljyjen ja suod vaihto jne jne.)
Aja millä ajat, kunhan se on SAAB.
Käyttö on halpaa, verrattuna uudempiin. Osat halpoja ja vakuutuskin on halpa. Tällä hetkellä on käytössä vaaleansininen -71 ja kun lokakuu koittaa, niin vaihtuu Met.hohtovihr. -79 talveksi alle. Tuli taas -71:n mittariin 8000 km kesän aikana ja muuta ei tarvinnut tehdä, kuin normaalit huollot (vent.säätö, öljyjen ja suod vaihto jne jne.)
Aja millä ajat, kunhan se on SAAB.
Saab 96 1969 & 1973
ja varaosiksi 1972 & 1975
ja varaosiksi 1972 & 1975
- jariha
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 4027
- Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
- Paikkakunta: Kajaani
- Viesti:
Re: Kajakki käyttiksenä
Koska fiilistä on vaikea mitattavin suurein teille kertoa (ette usko kuitenkaan), niin kerronpa kulutuslukemista...
-382 km 7,76 l/100km
-135 km 11,21 l/100km (puhdasta kaupunkiajoa)
-396 km 7,96 l/100km
-369 km 7,57 l/100km (tankillisella käy hyvin Oulussa mutkin)
On kyllä mainio auto, kun tähän on nyt tottunu. Joka päivä tuntuu eilistä mukavammalta
-382 km 7,76 l/100km
-135 km 11,21 l/100km (puhdasta kaupunkiajoa)
-396 km 7,96 l/100km
-369 km 7,57 l/100km (tankillisella käy hyvin Oulussa mutkin)
On kyllä mainio auto, kun tähän on nyt tottunu. Joka päivä tuntuu eilistä mukavammalta
#1851 Jari Haverinen :: Saab 9-3 SC TTiD '09 :: instagram.com/autoileva_veijari
-
- Matalapaineturbo
- Viestit: 185
- Liittynyt: Pe Tammi 16, 2004 15:44
- Paikkakunta: Hämeenlinna
- Viesti:
Re: Kajakki käyttiksenä
Kannattaa niillä ajaa. Itse olen joutunut ikävään noidankehään: kuuppani oikuttelee joskus, joten en oikein luota siihen ja ajan harvakseltaan aivan lyhyitä matkoja. Tällöin luottamus siihen ei kasva, ja vähäinen käyttö taas aiheuttaa jarrujen jumittelua, sulakkeiden hapettumista ym. vikaa. Korjaamattomiin pikkuvikoihin en saa aikaan puututtua kun en kuitenkaan aja sillä paljoakaan. Enkä viitsi ajaa paljoakaan kun siinä on pientä häikkää. Mutta iloa siitä on silti. Kyllä komea kuuppa pihassa on kymmenen kertaa parempi koriste kuin suihkulähteet tai puutarhatontut.
-
- "Kaasari"
- Viestit: 22
- Liittynyt: To Loka 14, 2004 08:48
- Paikkakunta: Mustio
Re: Kajakki käyttiksenä
Käyttö autona paketti 95-70 jossa ajettu yli puoli miljoona kilsaa! V4 kilometrejä vuoden aikana kertyy 20-30 tuhatta ja kiva ja halpa on .
Ajan minne tahansa 95 V4 kans mutta haluan pitää mukaan haalari ja muutama kilo työkaluja ja varaosia kyllä!!
On muuten alkuperäiset pallonivelet vielä kiini minun 95-70 (rasvanippeli on kova sana...)
Joka päivä on V4 päivä!
Ajan minne tahansa 95 V4 kans mutta haluan pitää mukaan haalari ja muutama kilo työkaluja ja varaosia kyllä!!
On muuten alkuperäiset pallonivelet vielä kiini minun 95-70 (rasvanippeli on kova sana...)
Joka päivä on V4 päivä!
-
- "Viggen"
- Viestit: 679
- Liittynyt: La Heinä 24, 2004 10:53
- Paikkakunta: Kouvola
Re: Kajakki käyttiksenä
Asenne kohdallaan!Gustav Juslin kirjoitti:Käyttö autona paketti 95-70 jossa ajettu yli puoli miljoona kilsaa! V4 kilometrejä vuoden aikana kertyy 20-30 tuhatta ja kiva ja halpa on .
Ajan minne tahansa 95 V4 kans mutta haluan pitää mukaan haalari ja muutama kilo työkaluja ja varaosia kyllä!!
On muuten alkuperäiset pallonivelet vielä kiini minun 95-70 (rasvanippeli on kova sana...)
Joka päivä on V4 päivä!
Kyllä jokaisella itseään kunnioittavalla miehellä tulee löytyä täysin mätä 96!