Taloudellisuusmittari ja kytkimen keskittäminen

Wanhojen Saabien oma alue. Mallivuodet 1950-1980.
f.pentti88
"Turbo"
Viestit: 261
Liittynyt: To Loka 07, 2004 21:03
Paikkakunta: Turku

Taloudellisuusmittari ja kytkimen keskittäminen

Viesti Kirjoittaja f.pentti88 »

Tervehdys. Kyselen tässä kahta asiaa ku on vaivannut pidemmän aikaan, eli mitenkäs tommonen taloudellisuus-tyhjiömittari kannattaa asentaa kun on solexin kaasari kiinni? Uskaltaako jonkun alipaineletkun napsauttaa katki T-putkelle tai täytyykö imusarjaan laittaa joku nippa mistä se mittaa alipaineen, tiedä sitten kuinka tarkkaa arvoa antaa näillä vaihtoehdoilla. :?: Niin ja sitten tuo kytkimen keskittäminen pitäisi suorittaa kun tuo motti tahtoo ajossa täristää juuri kytkimen takia. Helpoin taitaa olla kait kun käyttää kytkinakselia?kö? Niin ja jos joku haluasi semmosta lainata pariksi päivää korvausta vastaan niin olisin kiitollinen :lol:

t. reetu
korpijaakko
"Viggen"
Viestit: 526
Liittynyt: Ma Touko 12, 2003 10:49
Paikkakunta: Kuopio

Re: Taloudellisuusmittari ja kytkimen keskittäminen

Viesti Kirjoittaja korpijaakko »

Uskaltaa. Akseli on hyvä siihen hommaan
SAAB 95 73 KA, SAAB 96 78 KE, SAAB 99 78 5D COMBI COUPE GL SUPER (AC) MR,SAAB 99 78 3D COMBI COUPE TURBO KE, KR SAAB 9-5 ttid NG vector KA,SAAB 9-5 wag 2.0 biopower KA
U2
"Tuplakaasari"
Viestit: 64
Liittynyt: Su Tammi 23, 2005 15:01

Re: Taloudellisuusmittari ja kytkimen keskittäminen

Viesti Kirjoittaja U2 »

kyllä täristäminen johtuu jostin ihan muusta kun kytkin levyn keskittämisestä kytkinakselilla keskitetään levy paikalleen,että kytkinakseli menee levyn pooreihin.Jos levy ei ole keskitetty oikein, niin et vain saa laatikkoa paikalleen.
f.pentti88
"Turbo"
Viestit: 261
Liittynyt: To Loka 07, 2004 21:03
Paikkakunta: Turku

Re: Taloudellisuusmittari ja kytkimen keskittäminen

Viesti Kirjoittaja f.pentti88 »

selvä homma, taas sitä oppii uutta. Vaihderasia vaihtuu kohtapuolin et täytyy tarkistaa jos tärrää senkin jälkeen.. tiedä jos vetarin kupit ois lootassa kulunu tai jotain.
nero4
"Kaasari"
Viestit: 48
Liittynyt: La Loka 30, 2004 21:31
Paikkakunta: Helsinki

Re: Taloudellisuusmittari ja kytkimen keskittäminen

Viesti Kirjoittaja nero4 »

Pari kertaa on kytkin alkanut täristää ja se on johtunut paineasetelman yhden käpälän jumiuumisesta eli kannattaa katsoa onko asetelma jumissa jos aikoo irroittaa laatikon.
On se vaan hurja peli
Avatar
Juha96
"Hölösuu"
Viestit: 2892
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 23:16
Paikkakunta: Helsinki

Re: Taloudellisuusmittari ja kytkimen keskittäminen

Viesti Kirjoittaja Juha96 »

Jos vika on vetoakselin kupeissa, tärinä yleensä ilmenee hienoisena tärinänä maantienopeuksissa, joillain tietyllä nopeudella ja tietynlaisella vedolla (kevyt veto). Näkyykö kupeissa kulumia? Kevyet kulumajäljet eivät vielä välttämättä aiheuta tärinää. Puoltenvaihto voi lievittää oireita. Mulla on ylimääräisiä kuppeja, mutta käytettyjä kaikki.

Maantienopeus-tärinän aiheuttaja voi olla myös väsynyt bensapumppu.

Esimerkiksi liikkeellelähdön yhteydessä tulevan, joskus voimakkaankin tärinän ja ravistuksen paikantaisin todennäköisimmin kytkimeen (tai 96-tottumattomaan kuskiin).

Millaisena ja missä oloissa tärinä sinulla esiintyy?
9-5, 96, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
f.pentti88
"Turbo"
Viestit: 261
Liittynyt: To Loka 07, 2004 21:03
Paikkakunta: Turku

Re: Taloudellisuusmittari ja kytkimen keskittäminen

Viesti Kirjoittaja f.pentti88 »

juu eli pientä päivitystä juttuun, nyt on vaihdelaatikko vaihtunut ja maantieajo muuttui heti miellyttävämmäksi. kovan tärinän aiheutti luultavasti yhden neulalaakerin puuttuminen, sittemmin viiden kun irrotin vetoakselin päissä olevat laakerikupit ja hävitin ne neulat, suur kiitos vielä teemulle kun viitsi tuoda niitä kymmenen aikaa illalla :lol:. Tärinää löytyy vielä, tai tosiaankin hyvin pientä, luulen vetareiden olevan syypää tähän, mutta eipä tuo menoa haittaa jos siihen vanhaan tärinään vertaa. Luulen kuitenkin että ne on vaihtolistalla kesän puolella. Tärinä ilmenee ainakin kakkosvaihteella ja kun "rennosti" vedättää.
f.pentti88
"Turbo"
Viestit: 261
Liittynyt: To Loka 07, 2004 21:03
Paikkakunta: Turku

Re: Taloudellisuusmittari ja kytkimen keskittäminen

Viesti Kirjoittaja f.pentti88 »

Niin ja kytkimestä vielä, koko setti on uusi, vanhan vaihdelaatikon kanssa säädöt oli ihan ok, nyt olen joutunut laittamaan viisi prikkaa työsylinterin taakse ja tuntuu kun sekään ei riittäisi. Tämän `uuden´ laatikon mukana tuli myös painelaakeri johon en sen enempää kajonnut, rasvaa kyllä laitoin siihen varmuuden vuoksi, välillä tuntuu että tärinä liikkeelle lähdettäessä johtuu painelaakerista ja välillä taas siitä että prikkoja ei ole tarpeeksi vielä työsylinterin takana, tiedä sitten.. Parempi vaan kokeilla vaihtoehtoja taas kun aika sallii.
tuuttana
"Ruisku"
Viestit: 114
Liittynyt: Ma Kesä 27, 2005 10:53
Paikkakunta: suomussalmi

Re: Taloudellisuusmittari ja kytkimen keskittäminen

Viesti Kirjoittaja tuuttana »

minulla oli samoja ongelmia aikaisemmin kesällä... piti laittaa prikkoja kans sinne työsylinterin taakse että sai kytkimen toimimaan ja tärinää oli myös!!! kaikki ongelmat ja tärinät katosi kun laitoin korjaussarjan työsylinteriin. ja kun rupesin tarkemmin miettimään niin tärinä johtui siitä,että kykin yritti luistaa koskapa työsylinteriä joutui säätämään niin pitkälle jotta se toimisi... kyllä se toimi,mutta ei enää palautunut tarpeeksi... en tiedä johtuuko sinun tärinä siitä vai mistä. olethan saanut ilmattua kytkimen kunnolla?
on se hyvä ettei lehmät lennä ja taivaalta suolta tyhjennä.
Saab 96 gl v4 super vm:78
Avatar
Juha96
"Hölösuu"
Viestit: 2892
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 23:16
Paikkakunta: Helsinki

Re: Taloudellisuusmittari ja kytkimen keskittäminen

Viesti Kirjoittaja Juha96 »

Olettehan säätäneet myös siitä säätöruuvista joka on kytkinkotelossa oikealla puolella suunnilleen samalla suunnalla, missä sylinteri on vasemmalla?
9-5, 96, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
f.pentti88
"Turbo"
Viestit: 261
Liittynyt: To Loka 07, 2004 21:03
Paikkakunta: Turku

Re: Taloudellisuusmittari ja kytkimen keskittäminen

Viesti Kirjoittaja f.pentti88 »

työsylinteri on ilmattu ja liikkuu ihan tappiin saakka kun kytkimen painaa pohjaan, huomasin tossa että kytkimen säätöruuvi on löystynyt tärinästä koska en ollut kiristänyt lukitusmutteria, nyt on säädöt kohdallaan ja tärrääminen hävisi kytkimestä.. onneksi :P
f.pentti88
"Turbo"
Viestit: 261
Liittynyt: To Loka 07, 2004 21:03
Paikkakunta: Turku

Re: Taloudellisuusmittari ja kytkimen keskittäminen

Viesti Kirjoittaja f.pentti88 »

Nonni, nyt levis vaihdelaatikko. Luulisin, hyvä ku sillä eteenpäin pääsee. Vika ilmenee ykkös ja kolmosvaihteella, eli vaihteisto jää "sutimaan" tyhjää. Aluksi se teki sitä vapaakytkin päällä, nyt poiskytkettynä myös.. Kuuluu vain metallinen rohina ja pauke, ja auto jää melkein paikoilleen vaihde päällä. Perhana sentään, just ku luulin että oisin saanu vihdoin ja viimein toimivan vaihdelaatikon tohon pirssiin.
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7379
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Taloudellisuusmittari ja kytkimen keskittäminen

Viesti Kirjoittaja tetammi »

f.pentti88 kirjoitti:Nonni, nyt levis vaihdelaatikko. Luulisin, hyvä ku sillä eteenpäin pääsee. Vika ilmenee ykkös ja kolmosvaihteella, eli vaihteisto jää "sutimaan" tyhjää. Aluksi se teki sitä vapaakytkin päällä, nyt poiskytkettynä myös.. Kuuluu vain metallinen rohina ja pauke, ja auto jää melkein paikoilleen vaihde päällä. Perhana sentään, just ku luulin että oisin saanu vihdoin ja viimein toimivan vaihdelaatikon tohon pirssiin.
Harmin paikka.
Muistelisin aiemmin lukeneeni että vapaakytkin vois hajota noin mutten jaksanu käyttää hakua.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
f.pentti88
"Turbo"
Viestit: 261
Liittynyt: To Loka 07, 2004 21:03
Paikkakunta: Turku

Re: Taloudellisuusmittari ja kytkimen keskittäminen

Viesti Kirjoittaja f.pentti88 »

Joo harmittaa todella paljon, varsinki nytten kun sain asennettua ton simonsin putkiston tohon autoon :lol: Noh sunnuntaina ostan kaiketi toisen laatikon ja vien sen vaihdettavaksi johonkin, täytyy ensin tiedustella hintoja kun ei enään millään jaksais ite vaihtaa tota lootaa.. Into hävinny täysin
U2
"Tuplakaasari"
Viestit: 64
Liittynyt: Su Tammi 23, 2005 15:01

Re: Taloudellisuusmittari ja kytkimen keskittäminen

Viesti Kirjoittaja U2 »

No älä nyt luovuta, kun olet kerran jo homman tehnyt, niin se menee jo puolet nopeammin seuraavalla kerralla.Toisekseen korjaamolla korjaus tänä päivänä on niin hemmetin kallista puuhaa, että tämmösen 96:n remppaus maksaa saman verran kun ehjä kuuppa. Ja vielä: ei ne siellä korjaamolla sitä sen paremmin laita kun sinä, joka olet tehnyt homman muutama viikko sitten. Niiden edellisestä vastaavasta rempasta on voinut kulua 20 vuotta,tai jos on kyseessä nuori asentaja, niin ei ole tehnyt ikinä, joten on samassa alkulähtöasetelmassa kuin sinä ekalla kertaa!
Vastaa Viestiin