kytkin ongelma...

Wanhojen Saabien oma alue. Mallivuodet 1950-1980.
Vastaa Viestiin
I_K_E_H
"Kaasari"
Viestit: 27
Liittynyt: To Joulu 11, 2003 09:40
Paikkakunta: muhos\oulu

kytkin ongelma...

Viesti Kirjoittaja I_K_E_H »

elikkäs, oli ny pakko tehä uus kytkin topik :D

ni irrotin nyt sitten ton koneen ja sain sit kaverilta uuden levyn, joka oli iha hyvä ja ollu kuupassa kiinni jo ennenki, ni kun mie laitoin sen kiinni ni vähä aikaa toimi aivan moitteettomasti, kunnes yhtäkkiä se alko tekee nii et aina ku yritti laittaa vaihetta päälle nii kuulu vaa hirveetä rutinaa, eli kytkin ei oikeen irrottanu... mutta sit se vaihe yhtäkkiä saatto mennä päälle ja kun lähti ajamaan ni kytkin irrotti ihan hyvin 8O ihme vika kylläki... pitäs varmaan ilimata se kytkin, mutta ei oikeen kerkiä, ku alkaa rippikoulu huomenna...


sitten vielä pikku kysymys:
sutiiko kumpiki etupyörä kuupassa tavallisesti? ku mulla lentää sora kummastaki isolla kaarella... että onkohan tuossa lukko perä, vai keulako se ny on :D eihän se kyllä mitään haittaa. ja soralla ku ajaa kurviin ni jää rantua toiselle puolelle...
vaikuttaako muuten vapaa kytkimen asento tuohon?
Naura ongelmillesi, niin muutkin tekevät.
Playboy
"Turbo"
Viestit: 264
Liittynyt: Ti Syys 23, 2003 22:47
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Playboy »

Irrottaa näköjään vähän liiankin hyvin kun rutisee :)

Koitapa laittaa kytkin pohjaan ja vaihde silmään ennen kuin lyöt koneen tulille. Jos auto liikkuu eteenpäin kun käynnistää niin vika on liian suurissa kytkinvälyksissä. Siellä kytkinkopan takana työsylinteriin nähden vastakkaisella puolella on 13 mm mutterilla oleva säätönippa jonka säätöosa kääntyy helpoiten 8 mm lenkillä. Sitä nippaa vaan enemmän kiinni niin johan rupee pelaamaan. Ohjekirja muistaakseni sanoo että 4 mm välykset, mutta se nyt vähän riippuu. Nykyisessä on ehkä 1 mm kun alkaa levy olla niin finit.

Ja kyllähän siellä molemmat pyörät lyö tyhjää kun kaasua painaa. Etuvetoisissa autoissa on vetoakselit takavetoisten perän sijaan, joka sitten taas voi olla joko lukollinen tai lukoton.
Tämänhetkiset räpsät:
Saab 96 V4 Super RS 1979
Jukka T
"Viggen"
Viestit: 514
Liittynyt: Ke Marras 12, 2003 23:42
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja Jukka T »

No nyt kyllä mennään aika vahvasti määrittelykysymyksiin, mutta ei perä tarkoita vain jäykkää, vetävää akselia. Yleiskielessä melkeinpä vakiintuneena synonyymina voisi käyttää sanaa vetopyörästö, joka sisältää pitkittäismoottorisissa kulmavaihteen ja tasauspyörästön kun taas poikittaismoottorisissa ei tarvita kulmavaihdetta eli selvitään pelkällä tasauspyörästöllä, joka voi olla lukollinen vetopyörien sijainnista riippumatta. Vetopyörästöstä sitten lähtevät vetoakselit joko avoimina, niinkuin nykyään yleensä tai akseliputken suojissa, niinkuin jäykissä akseleissa on tapana (jäykkä, vetävä akseli, voi muuten olla myös edessä). Eli "perä" on myös etuvetoisessa autossa ja nelikossa haukutaan palikoita etuperäksi ja takaperäksi.
Itse alkuperäiseen kysymykseen. Kuupassa ei ole tasauspyörästössä akseleiden pyörimisnopeuksien eroja vähentävää laitteistoa, haukutaanko sitä lukoksi tai rajoittimeksi tai miksi tahansa, ainakaan tehtaan jäljiltä.
Molempien pyörien sutiminen johtuu onnistuneesta tasauspyörästö-vetoakselisto yhdistelmän mitoituksesta. Samaa ilmiötä on kuulemma ollut havaittavissa myös esim. W201 meisseleissä.
Vastaa Viestiin