Bullnose 96 ostettu

Wanhojen Saabien oma alue. Mallivuodet 1950-1980.
MindW
"Viggen"
Viestit: 620
Liittynyt: Pe Huhti 23, 2004 18:16
Paikkakunta: Helsinki

Bullnose 96 ostettu

Viesti Kirjoittaja MindW »

Terve!

Olisin pelastamassa vanhaa 96:sta ja ehkä varaosa-autoa eräältä romuttamolta. Mitä kannattaisi ottaa huomioon? Paljonko aihiosta voisi maksaa? Paljonko projekti tulisi maksamaan ja paljonko siinä olisi hommaa? Auton kunnosta sen verran että, sanoivat kun soitin romuttamolle, että toista autoa on säilytetty sitä varten että joku tekisi siitä auton. Enempää en kunnosta tiedä.
Viimeksi muokannut MindW, Ti Kesä 22, 2004 16:09. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Jukka T
"Viggen"
Viestit: 514
Liittynyt: Ke Marras 12, 2003 23:42
Paikkakunta: Lahti

Re: Bullnose 96:sta ostamassa

Viesti Kirjoittaja Jukka T »

MindW kirjoitti:Olisin pelastamassa vanhaa 96:sta ja ehkä varaosa-autoa eräältä romuttamolta. Mitä kannattaisi ottaa huomioon?
Aihion kunto, omat resurssit (aika, tila, raha).
MindW kirjoitti: Paljonko aihiosta voisi maksaa?
Ihan niin paljon, kuin sitä haluat.
10-100 e on projektikuntoisen aihion hinta ja siitä ylös tai alaspäin, riippuen mitä siitä puuttuu tai mitä muuta tulee mukaan.
MindW kirjoitti: Paljonko projekti tulisi maksamaan ja paljonko siinä olisi hommaa?
Siihen menee kaikki rahasi ja perheen rahat ja kaverienkin aika.
Tai riippuu mitä ole tekemässä ja mitä olet ennen tehnyt.

Jos kyse on kesän festareiden kiertämiseen ja syksyllä paalaamiseen ajateltu, niin katsastusta varten tarvii toki ruosteet korjata, saada valot toimimaan ja käyttämättömässä autossa tietysti jarrut on käytävä läpi ja uusittava tarpeellisilta osiltaan. Niin ja toki olisi hyvä, jos moottori kävisi ja vaihteisto välittäisi voimaa vetopyörille. Näitäkin voi joutua korjaamaan. Kaikki vähääkään isompi korjaaminen alkaa moottorin nostamisella pois paikaltaan (ei nyt mikään paha rasti)

Jos taas tarkoitus on tehdä harraste- tai museoauto, niin edellisen lisäksi tietysti joudut miettimään mitä ulkonäkö (maalaus, lommot, ruosteet, listat, merkit, lasien tiivisteet, pyörät ja valaisimet) vaativat, että täyttävät vaatimuksesi. Sama pohdinta sisustuksen suhteen (penkit, niiden verhoilu, lattiamatto, kattoverhous, tavaratilan matto, pohja, näkyvät peltiosat).

Täydellinen läpikäyminen vie tapauksesta riippuen kuukausista vuosiin, jopa vuosikymmeniin ;-) Riittääkö pinna, onko tila käytettävissä yhtä kauan?
MindW kirjoitti: Auton kunnosta sen verran että, sanoivat kun soitin romuttamolle, että toista autoa on säilytetty sitä varten että joku tekisi siitä auton. Enempää en kunnosta tiedä.
Eli voisi olettaa, että mitään merkittäviä detaljeita ei puutu, mutta jotain tavallisia osia saattaa joutua haeskelemaan (esim. lattia tai tekniikka).
Hyvin säilytetyssä riittää tekniikan herkistely ja katsastus, huonosti säilytetyssä ja ehkä jo vähän puretussa vain täydellinen läpiäkyminen saa raadon liikenteeseen.
kayak75
Matalapaineturbo
Viestit: 185
Liittynyt: Pe Tammi 16, 2004 15:44
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kayak75 »

Huonotkin kuupat kannattanee nykyään pelastaa romutukselta, sillä onhan niissä useimmiten edes jotain käyttökelpoisia osia. Niitä kannattaisi muuten yrittää myydä ulkomaille, sillä Euroopassa Ysikuutosten arvo on nousussa. Pari vuotta sitten Practical Classics -lehdessä oli 96:n osto-opas, ja siinä mainittiin mm. että uudet etuvalot maksavat 100£ pari. Orimattilan rompetorilla sellaiset huutokaupattiin pari vuotta sitten muutamalla eurolla.
Avatar
jt
"vanha pieru"
Viestit: 2215
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 13:03
Paikkakunta: Porvoon seutu

Viesti Kirjoittaja jt »

Käydäänkö katsomassa aihiota?

Jos torstaina 29.4. klo 16-17 sopii sun aikatauluun ja romuttamon aukioloaikoihin, laita tekstaria mahd. pian numeroon 0400 457 332.

Olen tulossa sinnepäin pks-potkijaisiin, mikäli tekniikan jumalat ovat suosiolliset.

terv. jt
Jari "jt" Talvela
http://www.saab95.net/ * 95 STW '75 * 95E '70 "Hra 47" (rojetti) * 96 '71 "Battered Beige" * 96 '73 rallitribuutti * 96 '65 2t "Skorpan" (rojetti) * 9000 CS '97 *
MindW
"Viggen"
Viestit: 620
Liittynyt: Pe Huhti 23, 2004 18:16
Paikkakunta: Helsinki

Tilanneraporttia.

Viesti Kirjoittaja MindW »

Kävin tänään Nousiaisten autohävittämöllä katsomassa kyseisiä kuuppia. Samalla kyselin hintaa, joka olisi 1200 euroa yhteensä 8O :evil: . Hyvä että en soittanut poliisia ryöstön yrityksestä :lol: , tuota hintaa en maksaisi missään tapauksessa. Autot eivät ole kovin hyvässä kunnossa: Pisteosia puuttuu ja jotkin peltiosat ovat puhkiruostuneita etenkin toisessa, jossa lattia oli ruostunut puhki. Kuvia laitan kohta.

Sattuisiko joku tietämään jos jossain lojuisi hyvä projektikuntoinen kaksitahti kuuppa?
Jukka T
"Viggen"
Viestit: 514
Liittynyt: Ke Marras 12, 2003 23:42
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja Jukka T »

Jahas, siinä taas yksi, joka on tehnyt europäivityksen ilman matematiikkaa (1 mk = 1 euro :mrgreen: ).
Toki ottaen huomioon kuinka yleisiä tahtarit nykyään on, niin ehkä tuo on sopiva pyynti kunnon tinkijälle ;-).
Sisustuksen kunnosta riippuen puolet tai alle on varmaan kohtuu hinta, kun ei sieltä nyt kauhean isoja palasia kuitenkaan näytä puuttuvan.
Sedällä aikanaan ollut tahtari oli jo kahdeksan vuotiaana mädempi.
kostape
"Hölösuu"
Viestit: 1249
Liittynyt: To Kesä 19, 2003 13:32
Paikkakunta: Nurmijärvi/Renko

Viesti Kirjoittaja kostape »

Kannattaa muistaa, että Ruotsista löytyy hyviä projekteja kohtuuhintaan. Vaivaa ja kulujakin aiheutuu, mutta paljon työtä ja osien etsimistä saastyy, jos hankit hyvän aihion sieltä.
Meikäläisellä on jonkin verran tylppänokan osia hyllyssä oman -64 mallin rakentelun jäliltä.
pentti.kostamo2@luukku.com
040-5950109
96 -64... ja uudempiakin
V4-purkuvaraosia maan paras (?) valikoima
Tero_s
"Viggen"
Viestit: 688
Liittynyt: Ke Kesä 18, 2003 14:23
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Tero_s »

On tainnut olla kallista niiden siirto keskeltä peltoa kuusiaidan suojaan, syksyllä pyynti oli muistaakseni "vain" 800€. Silloin kaikki firman muutkin romut tuntuivat maksavan saman verran.
Kartsa
"Aero"
Viestit: 342
Liittynyt: To Kesä 05, 2003 20:28
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Viesti Kirjoittaja Kartsa »

Surullisintahan tässä on se että tuollaisilla älyttömillä pyynneillä nuo jäävät taatusti tuonne kaseikkoon makaamaan :( . Olihan siinä joku vanha farmari tai muu hyötyajoneuvokin siinä vieressä (edit: eiku piikkinokkamossehan se oli). Tuo Nousiaisten paikka on ollut Mobilistissakin esillä, mutta turha tosiaan kenenkään urveltaa "herranlahjojen" saamattomuudesta jos jermut kynsin hampain roikkuvat romuissaan ja kehtaavat pyytää hintoja joilla vaikkapa Ruotsista löytyy katsastettuja samanlaisia valittavaksi asti. Tai sitten vaan luulevat ihan oikeasti että nuo ovat yhteensä kuuden kilomummon väärtit.

Jos mulla olisi rahaa kuin Bill Gatesilla, ajelisin piruuttani omalla 24-vuotiaalla satkullani sinne pihaan ihmettelemään, kyselisin hinnat kajakeille, löisin rahat kouraan silmää räpäyttämättä ja kyytisin autot pois helikopterilla. Jäisipä äijä miettimään aamuyöhön asti että menikö liian halvalla :D
Kartsa #233
Saab 9-3 1.8t 2007
MindW
"Viggen"
Viestit: 620
Liittynyt: Pe Huhti 23, 2004 18:16
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja MindW »

No nyt on pihassa hieno -63 vuosimallinen 96 projekti. :D
Saab 96 vm. -63 PR/HA Kaksitahtinen sen olla pitää!
#2028 Elias Penttinen
Jukka T
"Viggen"
Viestit: 514
Liittynyt: Ke Marras 12, 2003 23:42
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja Jukka T »

Hienoa!
Onnea uudelle Saabille!
Ja voimia sen valmiiksi saamiseen!
Avatar
jt
"vanha pieru"
Viestit: 2215
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 13:03
Paikkakunta: Porvoon seutu

Viesti Kirjoittaja jt »

Onnittelut ja jaksamista projektin kanssa! Sehän on yhtä vanha kuin "vanha pieru"!

Tallipaikka tarjolla

http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=7661



terv. jt, eoea
kostape
"Hölösuu"
Viestit: 1249
Liittynyt: To Kesä 19, 2003 13:32
Paikkakunta: Nurmijärvi/Renko

Viesti Kirjoittaja kostape »

Oma -64 projektini jätti jälkeensä jonkin verran materiaalia, ehkä jotain käyttökelpoistakin hankkeeseesi.
pentti.kostamo2@luukku.com
040-5950109
96 -64... ja uudempiakin
V4-purkuvaraosia maan paras (?) valikoima
MindW
"Viggen"
Viestit: 620
Liittynyt: Pe Huhti 23, 2004 18:16
Paikkakunta: Helsinki

Virranjakaja

Viesti Kirjoittaja MindW »

Pitäisi laittaa virranjakaja kuntoon, olisi kiva saada kone käyntiin :twisted:. Ainakin siitä puuttuu johdot sytytystulppiin ja sytytyspuolaan. Olisiko jollain kattavempia korjausohjeita virranjakajaan, kuin mitä ruotsinkielisessä instruktionsbokissa on?

Mitkä veenelkun virranjakajan osat menee kaksitahtisen virranjakajaan? Meneekö katkojan kärjet? Olisi niin suuri houkutus hakea Biltemasta yms.

Pitäisi varmaan hommata korjaamokäsikirja. Tuon ikäisiin ei taida ainakaan uutena saada.
Saab 96 vm. -63 PR/HA Kaksitahtinen sen olla pitää!
#2028 Elias Penttinen
Vastaa Viestiin