Öljykylpy
Öljykylpy
Nyt olisi hyvät neuvot tarpeen. Liityin Saabin omistajien joukkoon hankkimalla vuoden -73 Saab 96:n. Ajokin taival oli päättynyt kaksi vuotta sitten siihen, että autoon oli laitettu liikaa öljyä ( PALJON JA SYNTEETTISTÄ!). Öljy oli tulvinut yli eikä auto enää suostunut käynnistymään. Myös startti mykistyi. Kokeeksi puhdistin startinjohdot, vaihdoin tulpat, kärjet, öljyt ja öljynsuodattimen ja kokeilin käynnistyykö. Auto starttaa, mutta ei käynnisty ja ehkä hyvä niin. Öljyä löytyi ilmanputsarista, virranjakajasta...ja se on parin vuoden seisomisen jälkeen aika pinttynyttä. Mitä neuvoisitte tekemään? Seuraavaksi ajattelin kurkistaa venttiilikopan alle ja aion varmuuden vuoksi tarkistaa puristuspaineet.
Kaikki ehdotukset siitä mitä kannattaisi puhdistaa tai vaihtaa ovat tervetulleita. Harrastukseksi auto on hankittu, joten manuaali rasvassa ja hyvien vinkkejen säestyksellä yritän saada auton koristamaan kesäistä katukuvaa.
Kiitos jo etukäteen.
Kaikki ehdotukset siitä mitä kannattaisi puhdistaa tai vaihtaa ovat tervetulleita. Harrastukseksi auto on hankittu, joten manuaali rasvassa ja hyvien vinkkejen säestyksellä yritän saada auton koristamaan kesäistä katukuvaa.
Kiitos jo etukäteen.
Katselin, että vastauksia 0, joten asialle on tehtävä jotain. Kertomuksesi perusteella synteettiset öljyt ovat saattaneet pestä moottorista kaikki 30 vuoden kuonat. Semmoset pikiset liisterit aika usein jumittavat männänrenkaat. Jo yhdenkin pytyn jumirenkaat saa riittävät kampikammiopaineet sylkemään öljyt lämmettyään ilmanputsariin. Kun vanhoissa moottoreissa mineraaliöljyistä vaihdetaan synteettisiin olisi mielestäni ensimmäiset synteettiset uhrattava samantien. Eli kunnon tunnin lenkki ja satsi ulos ja taas uudet tilalle. Jos ne on vain vaihdettu, ja auto jätetään muutamaksi viikoksi ajamatta, on mielestäni edellä kuvattu seuraus jokseenkin todennäköinen. Virranjakajassa on varmaankin tiiviste ollut jo väljä tai kuiva ja siksi sieltäkin tulvii. Eli toinen moottori tilalle, (ellei siellä sitten ollut kyseessä reilu ylitäyttö) luulisi niitä olevan kavereilla hyllyssä kun laitat ilmoituksen ostetaan palstalle.
No, mikä on tilanne? Oletko ja selvittänyt asian, olisi kiva tietää.
No, mikä on tilanne? Oletko ja selvittänyt asian, olisi kiva tietää.
Ritari
Ikänsä mineraaliöljyillä ajettu moottori on pahimmillaan entinen, jos sinne vaihtaa synteettiset ilman muita toimenpiteitä. No ei tietenkään heti, mutta kun synteettinen saa kaikki vanhat karstat liikkeelle saattaa joku kanava tukkeutua ja voitelun puutteessa sitten jotain kuluu ennen aikojaan loppuun tai leikkaa kiinni. (itsellä kiertokangen laakeri)
Ainakin öljyvuotoja ja savutusta voi odottaa.
Läpikäytyyn (puhdistettu ja uudet tiivisteet) sitten on aivan sama mitä laittaa.
Ainakin öljyvuotoja ja savutusta voi odottaa.
Läpikäytyyn (puhdistettu ja uudet tiivisteet) sitten on aivan sama mitä laittaa.
Kiitos vinkeistä.
Sain auton hinauksessa käyntiin ja ajoin sen siirtokilvillä ostopaikasta kotipihaan (80km). Ajossa auto oli puhditon, mutta kyllä sillä maantienopeuksia ajeli . Yhden sylinterin puristuspaineet ovat alhaiset ja luulen, kuten tekin, että männänrenkaat ovat jumissa. Venttiilien tiivisteet ovat kovettuneet/murentuneet, joten jonkinlaista remonttia on tiedossa. Koko koneen puhdistus/tiivisteiden vaihto hieman hirvittää, mutta katsotaan mihin tämä johtaa. Eräs tuttu ja kokenut autonkorjaaja (oma korjaamo vuodesta 1960) sanoi, ettei koneen purkamisen kanssa kannata kiirehtiä ja hän ehdotti, että ruiskuttaisin reilusti crc:tä tulpan reiästä sylinteriin ja antaisin sen vaikuttaa pitkään. Ajattelin kokeilla, vaikka hurjalta se kuulostaakin. Koneen yläpuoliset tiivisteet aion vaihtaa jossain vaiheessa joka tapauksessa. Ilmoittelen, kun pääsen remontissa eteenpäin.
Sain auton hinauksessa käyntiin ja ajoin sen siirtokilvillä ostopaikasta kotipihaan (80km). Ajossa auto oli puhditon, mutta kyllä sillä maantienopeuksia ajeli . Yhden sylinterin puristuspaineet ovat alhaiset ja luulen, kuten tekin, että männänrenkaat ovat jumissa. Venttiilien tiivisteet ovat kovettuneet/murentuneet, joten jonkinlaista remonttia on tiedossa. Koko koneen puhdistus/tiivisteiden vaihto hieman hirvittää, mutta katsotaan mihin tämä johtaa. Eräs tuttu ja kokenut autonkorjaaja (oma korjaamo vuodesta 1960) sanoi, ettei koneen purkamisen kanssa kannata kiirehtiä ja hän ehdotti, että ruiskuttaisin reilusti crc:tä tulpan reiästä sylinteriin ja antaisin sen vaikuttaa pitkään. Ajattelin kokeilla, vaikka hurjalta se kuulostaakin. Koneen yläpuoliset tiivisteet aion vaihtaa jossain vaiheessa joka tapauksessa. Ilmoittelen, kun pääsen remontissa eteenpäin.
ekana autona oli kuuppa....
ja siihen se pakollinen ensimmäinen ja viimeinen iso koneremontti tehtiinkin...
vaan kyllä se onnistui ihan kokemattomaltakin... tietysti autokorjaajan pienellä avustuksella.... ainakin kansia on kevyt pyöritellä... ei ole paha urakka...
ja siihen se pakollinen ensimmäinen ja viimeinen iso koneremontti tehtiinkin...
vaan kyllä se onnistui ihan kokemattomaltakin... tietysti autokorjaajan pienellä avustuksella.... ainakin kansia on kevyt pyöritellä... ei ole paha urakka...
Turkka Kivelä #(ei voi muistaa ulkoa)
9-5 2.3 AERO -08, käyttis
9000 2.3 CDTA griffin -97, 96 -77, harrastuksia pitää olla.
9-5 2.3 AERO -08, käyttis
9000 2.3 CDTA griffin -97, 96 -77, harrastuksia pitää olla.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 4071
- Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
- Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
- Viesti:
CRC:llä on ennenkin irroitettu juuttuneita männänrenkaita Homma toimii ei kannata pelätä. Koneremonntti(kaan) ei ole pelon paikka V 4:nen on simppeli kone homat vain saabin korjaamokäsikirjan Klubin kautta Se on korvaamaton apu.
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
-
- "Aero"
- Viestit: 308
- Liittynyt: Ma Touko 24, 2004 17:41
- Paikkakunta: Kempele-Käläviä
- Viesti:
Kauan ehti kulua ennen kuin löytyi aikaa pistää auto kuntoon, mutta nyt se komistaa Suomen suvea katsastettuna. Loppujen lopuksi vika jäi hieman mysteeriksi, mutta luultavasti joku noista aikaisemmin puhutuista oli syyllinen. CRC hoitoa tuli tehtyä, hioin venttiilit, vaihdoin yläpuoliset tiivisteet ja tarkistelin erinäisiä säätöjä. Kone pyörii tosi nätisti ja itse asiassa se on parantunut koko ajan ajossa. Mahtava peli ajella kevään kynnyksellä. Pintatöitä on vielä luvassa, mutta tämän kesän ajelen ja sitten voisi harkita vähän tarkempaa remppaa. Niin ja kiitoksia vielä neuvoista.
-
- "Viggen"
- Viestit: 654
- Liittynyt: To Elo 12, 2004 19:37
- Paikkakunta: Orivesi
- Rin-tin-tin
- "Viggen"
- Viestit: 604
- Liittynyt: Su Joulu 12, 2004 00:32
- Paikkakunta: Borgå
Luin vasta tuosta ongelmastasi ja tukka nousi pystyyn! Eli oletko koskaan saanut selville miksi moottorissa oli liikaa öljyä? Seuraava opettavainen kertomus: Ostin kauan havittelemani keltaisen kuupan ´73 mallisen. Sain lopulta osettua sen koska laatikko oli hajonnut: rattaat tulivat ulos nestemäisessä muodossa. Auton mittarissa oli silloin autenttiset 86000 km lukema. No uusi laatikko paikalleen ja sitten tarkistamaan muita nesteitä ennen liikkeellelähtöä. Moottorissa oli huikea määrä öljyä jota piti juoksuttaa pois.......varmasti arvaat mitä oli tapahtunut edellisen öljynvaihdon yhteydessä?
Joten tarkista pikaisesti laatikon öljymäärä! -jollet ole sitä jo tehnyt.
Joten tarkista pikaisesti laatikon öljymäärä! -jollet ole sitä jo tehnyt.
Where have all the 2-strokes gone?
SAAB 95/96 = Talviauto jonka kanssa pärjää kesälläkin!
Vinterbil med fina sommar egenskaper!
SAAB 95/96 = Talviauto jonka kanssa pärjää kesälläkin!
Vinterbil med fina sommar egenskaper!
Jep jep. Laatikossa näyttäisi olevan öljyä, mutta vaihto ei ole sujunut minulta koska pohja proppu ei suostu irtoamaan. Ilmeiseti se ei ole auennut myöskään muille Onnistuisikohan vaihto yläkautta? Ehkä kokeilen vielä avata sitä, mutta hirvittää tempoa mutterin kantaa pyöreäksi. (Se on varsin pyöreä jo ennestään.) Tarkistin kyllä laatikkoöljyn mielestäni, mutta taidanpa tarkistaa vielä uudelleen.