Bensatankin anturin korjaamisesta

Wanhojen Saabien oma alue. Mallivuodet 1950-1980.
Vastaa Viestiin
kostape
"Hölösuu"
Viestit: 1270
Liittynyt: To Kesä 19, 2003 13:32
Paikkakunta: Nurmijärvi/Renko

Bensatankin anturin korjaamisesta

Viesti Kirjoittaja kostape »

Anturi eli ns. tankkikoje on se koholla varustettu vekotin, mikä on upotettu tankin yläpintaan.
Auton seisoessa pitkään tankki tyhjänä koje hapettuu ja unohtaa tehtävänsä eli dataa ei tule bensamittarille.
Yksinkertaisen verryttelyn lisäksi kojetta voi yrittää korjata purkamalla ja puhdistamalla.
Sähköiset kytkennät ovat sellaiset, että on maajohto kojeesta tankkiin ja kaksi jännitteellistä johtosarjasta tulevaa johdinta. Anturi maadoittaa niistä toisen kun bensa on loppumaisillaan ja koho painuu ala-asentoon, silloin mittarin varoitusvalo syttyy. Toinen virtajohdin maadoittuu käämin kautta, jonka vastus/resistanssi riippuu kohon asennosta. Vastuksen suuruutta ja logiikkaa voi mittailla yksinkertaisella ohmi-mittarilla. Jos laborointiharjoituksessa et totea vastuksen suuruuden vaihtelua järkevästi kohon asennosta riippuvaksi, lienee hapettumaa käämiä hankaavan kosketusnastan päässä.
Kohon vivun akselilla on kaksi kosketinta, toinen merkkivaloa ja toinen mittaria varten. Avaamalla peltirungon kielekkeet laite purkautuu ja hyvällä onnella akselilla oleva pieni jousi ei silloin katoa. Koskettimien puhdistuksen jälkeen voit yrittää kokoonpanoa ja testata toimintaa.
On toinenkin anturityyppi, jossa käämi on sijoitettu rasianmuotoiseen kanteen ja kohon liike muutetaan pyöriväksi.
pentti3.kostamo@gmail.com
045-2502018
96 -64... ja uudempiakin
V4-purkuvaraosia
Vastaa Viestiin