96:sen vanteet

Wanhojen Saabien oma alue. Mallivuodet 1950-1980.
sammakko
"Kaasari"
Viestit: 12
Liittynyt: Ke Huhti 21, 2004 09:51
Paikkakunta: Oulu

96:sen vanteet

Viesti Kirjoittaja sammakko »

Pitäisi saada kajakkiin vähän kummemmat renkaat alle, nykyiset 155:set tahtoo kääntyä mutkissa alle. Eikä noita 155:sia ole oikein enää saatavanakaan. Tässäpä asiantuntijoille taas muutama kysymys.
Mitä muutoksia kuupaan pitää tehdä, että mahtuu leveämmät pyörimään? Mitä vanteita kuupaan on tehty, siis sellaisia joihin vähän leveämmät renkaat käy? Olisiko ideaa metsästää ruotsista jotain alkuperäisiä erikoisvanteita, ja mistähän sieltä? Levike/muutospalat ei taida katukäytössä olla laillisia? Niin ja haluaisin alle vähintään 185:set..
Jos jollain on myydä vanteita, niin tarjotkaa ihmeessä.
96 -75 EX-'sammakko'
Kaneettikuski
"Aero"
Viestit: 308
Liittynyt: Ma Touko 24, 2004 17:41
Paikkakunta: Kempele-Käläviä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kaneettikuski »

Moro

Mulla omassani alla 185/65, profiilista en oo satavarma, siis edessä ja takana. Eteen oon suunnitellu pikkasen kaposempaa ku meinaa olla aika raskas ruorattava varsinki kaupunki olosuhteissa. Mistään ei ota kaariin kiinni, vaikka maavaraa on TOSI vähän. Putken alle on hyvä jos saa sovitettua stidiaskin. :?
Madallustekniikasta ei muuta tietoa, kuin että rälläkkää on käytetty...(edellinen omistaja)

Vanteita voipi olla vaikee saada, ainakin kun tätä foorumia oon seurannu, niin monella tuntuu olevan tarvetta mutta sitäkin harvemmalla on mitä tarjota.
Jos jostain löydät kuupan mallia sport, niin siitä sovita akselit omaas ja sit on jako johon pitäs sopia useimmat uudet aluvanne-mallit.

Taas viisaammat korjatkaa, jos olen väärässä.. :oops:
#2595
Saab 96L-75
Kesäajossa.
KeijoAnnikki
"Hirsch"
Viestit: 752
Liittynyt: To Kesä 12, 2003 21:43
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja KeijoAnnikki »

Kaneettikuski kirjoitti:Jos jostain löydät kuupan mallia sport, niin siitä sovita akselit omaas ja sit on jako johon pitäs sopia useimmat uudet aluvanne-mallit.

Taas viisaammat korjatkaa, jos olen väärässä.. :oops:
Jos sportin osia on hallussa niin helposti saa näköä 96:een / 95:een / Sonettiin. Sportin takarummut menee suoraan akseliin ja etujarrujen jarrulevyt (joissa kiinni 4 pulttiset keskiöt) pienellä viilaamisella, jos haluaa käyttää 96:n omia jarruja. Mulla ongelma tuli pyörän pulttien kanssa, kun aloin niihin sovittelmaan 99:n tykkivanteita. Alkuperäiset pultit on liian lyhyet ja vielä niin harvinaista kierrettä että ei löytynyt mistään. No sitten tilattiin erikois kuusiokolopultit (100 euroa satsi) ja isonnettiin tykkivanteiden reikiä 13 millisiksi ja näin saatiin aikaiseksi erikoisvanteet.
Avatar
jt
"vanha pieru"
Viestit: 2213
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 13:03
Paikkakunta: Porvoon seutu

Viesti Kirjoittaja jt »

Joku muu tietää varmaan tarkemmin... mun havainnot on vähän
hataranpuoleisia. Mutta voisin väittää, että vuodesta 19xx vuoteen 1971
joissain 95-malleissa on ollut leveämmät vanteet kuin 96:ssa.

95 farmari tuli tuotantoon vuonna 1959, hieman ennen 96-mallia. Olisiko
siinä ollut leveämmät 4,5" vanteet jo tuolta, vuoteen 1972, jolloin
vannemalli muuttui. On myös mahdollista, että leveämmät sai vain
pakettimalliin eli 95E Estate Wagoniin.

-76 kuuppaan tuli vakioksi 4,5" vanteet, ja STW-malliin 1977. Eli
uudemman mallisiakin pitäisi olla kahta leveyttä liikenteessä???

Faktat multa puuttuu, mutta vuosien varrella varastoon on kertynyt 4
kpl näitä leveitä vanhan mallin (<-1971) soikeareikäisiä vanteita. Se ½
tuumaa taitaa olla suoraan offsetissä, koska eron vakiovanteeseen
huomaa helposti.

Uudemman mallin vanteista eroa ei niin helposti huomaa. Olikohan
vanteisiin stanssattu joku numerosarja, josta leveyden voi päätellä?
Edellen ihmettelen, liekö levennystä lisätty symmetrisemmin
kiinnityslaippaan nähden, eli myös auton keskustaan päin?

terv. jt
Avatar
jt
"vanha pieru"
Viestit: 2213
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 13:03
Paikkakunta: Porvoon seutu

Viesti Kirjoittaja jt »

Ei varmaa tietoa, pikemminkin mielipiteitä:

Leveys 185 taitaa olla jo vakiovanteelle laiton, ainakin jos auton rekisteriotteessa lukee renkaiden kohdalla 155. Toleranssi lienee 20 mm rek. otteeseen merkitystä (mikäli säännökset eivät ole muuttuneet), eikä rengas saa tulla lokasuojan ulkopuolelle. Tästähän ei ole huolta kuupan kohdalla.

Kokemuksieni mukaan 175 on sekä käytännöllisempi että paremman näköinen. Noilla 4½" vanteilla, jos semmoisia sattuu bongaamaan, ( ks. aihe "itseäni naurattaa"
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=7760
) voisi kai teoriassa saada pitää 185-renkaita laillisesti.

Satunnaisessa ratakäytössä olen kokeillut 195/65 edessä, ja 185/65 takana täysin vakioalustalla. Ei ihmeempiä rohinoita, ja pysyivät sen kerran vakiovanteellakin. Olivat todennäköisesti nuo 4½"-vanteet. Törkiän näkösethän ne kyllä oli...
Jari "jt" Talvela
http://www.saab95.net/ * 95 STW '75 * 95E '70 "Hra 47" (rojetti) * 96 '71 "Battered Beige" * 96 '73 rallitribuutti * 96 '65 2t "Skorpan" (rojetti) * 9000 CS '97 *
Kaneettikuski
"Aero"
Viestit: 308
Liittynyt: Ma Touko 24, 2004 17:41
Paikkakunta: Kempele-Käläviä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kaneettikuski »

Leveys 185 taitaa olla jo vakiovanteelle laiton, ainakin jos auton rekisteriotteessa lukee renkaiden kohdalla 155.
En ny muista ku ei oo auto tässä käsillä, että ovatko katatusmiehet siitä mainintaa rekisteriotteeseen laittaneet, mutta oma kuuppa jo useamman kerran on noilla 185 kumeilla katastettu. Jos otteeseen siitä maininta tulee, nii sithän ne on ihan lailliset. :D
Eikä paikalliset teiden sinivuokotkaan niihin ees huomannu puuttua. Kyselivät vain tyyliin: Mistä tämmösen oot löytäny...

Vanteina ilmeisesti ihan vakio vanteet ei omasta mielestä näytä mitenkään häjyltä...
Vielä kun saa alkuperäset pölärit kiillotettua ja puluportaat takalasiin asennettua nii kyllä kelepaa.. 8)
#2595
Saab 96L-75
Kesäajossa.
Avatar
jt
"vanha pieru"
Viestit: 2213
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 13:03
Paikkakunta: Porvoon seutu

Viesti Kirjoittaja jt »

Määräykset / käytäntö on tietysti saattaneet muuttua vuosien varrella. Kyselin tuota viimeksi yli 20 vuotta sitten, kun piti selvittää oliko Fiat 600:n alla olevat 165/13 kesänakit lailliset.

Se epäsuhta ja huomiota kiinnittävyys tuleekin niillä 4" vanteilla helpommin. -76...-80 välillä 4½" - vanteet on olleet kuupassa vakiona, joten aika yleisiä niiden pitäisi oleman. Ja törkeys, kuten kauneuskin, on aina katsojan silmässä ;)

Soikeareikäiset "vanhan mallin" vanteet ovatkin sitten 4½"-tuumaisina jo harvinaisempia. Jos kellä on, luulen löytäväni kysyntää 95-harrastajien keskuudesta.


terv. jt
sammakko
"Kaasari"
Viestit: 12
Liittynyt: Ke Huhti 21, 2004 09:51
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja sammakko »

No hyvä että ainakin 175 menee noillekin vanteille ja heittämällä alle. Itse elin siinä luulossa, että tuohon ei saa ilman väkivaltaa ja vasaraa edes tuon kokoisia. Joku viisas väitti, että 165 on ehdottomasti isoin joka mahtuu vakio vanteille. No hyvä kun oli väärässä.
Tässä jo suunnittelin sellaisten levikepalojen hommaamista, että ne palat muuttaisi pulttijaonkin samalla, vaikka 4x100:ksi. Ei tosi taida olla lailliset, mutta ei taida olla nekään, jotka muuttaa pelkkää offsett:ia. Vai kuinka?
Tuo sportistista osien ottaminen olisi varmasti järkevää. Olisin sportin saanut 200e:llä ostaakin, mutta kun ei ole säilytystilaa! :evil:
96 -75 EX-'sammakko'
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24013
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

sen verran tuohon et nuo vanteet eli 4" ja 41/2 " ovat niillä "neliöreillä!
mut löytyy myös ainakin 2kpl vanteita soikealla reiällä!!!
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Saab.96
"Hölösuu"
Viestit: 4071
Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Saab.96 »

sammakko kirjoitti:Tässä jo suunnittelin sellaisten levikepalojen hommaamista, että ne palat muuttaisi pulttijaonkin samalla, vaikka 4x100:ksi. Ei tosi taida olla lailliset, mutta ei taida olla nekään, jotka muuttaa pelkkää offsett:ia. Vai kuinka?
Tuo sportistista osien ottaminen olisi varmasti järkevää. Olisin sportin saanut 200e:llä ostaakin, mutta kun ei ole säilytystilaa! :evil:
Olisko ajatusta lähteä hommaamaan porukoilla noita levikepaloja jotka muuttais pulttijaon 4x??? jaoksi??? Itse olen nimittäin ajatellut samaa. Vaikka eivät ole lailliset, eihän niistä ole pakko huudella! Katsastukessa laittaa orkkisvanteet alle...

Olisko se Sportti vielä myytävänä?????
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
sammakko
"Kaasari"
Viestit: 12
Liittynyt: Ke Huhti 21, 2004 09:51
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja sammakko »

Kyselin noista paloista tuolta Tommi's Billetistä (http://www.tommisbillet.com/suomi/racing/). Asia vielä vähän kesken. Kyllähän tuo yhteistilaus on ihan hyvä idea, jos vaan saadaan porukkaa kasaan. Onko halukkaita rupeamaan puuhamieheksi? (itsellä ei taida oikein aika riittää, mutta jos ei kiirehditä niin allekirjoittanutkin syksymmällä kerkeää)
Sportti on muuten mennyt. Tästä tuli jo yksityisviestiäkin, eli kysyttyjä ovat... Olisi sittenkin pitänyt se ostaa :wink:
Toistaiseksi kyllä itselle riittäisi varmaan tuo 185/65 orkkisvanteilla. Mutta kyllähän sitä näköä vähän saisi, jos nuo vanteetkin vaihtais..
96 -75 EX-'sammakko'
Saab.96
"Hölösuu"
Viestit: 4071
Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Saab.96 »

Puuhamieheksi ei taida minusta olla :oops: On olevinaan niin paljon työtä ja harrastuksia... :wink: Mutta yhteistilaus on varmasti hyvä idea. Mitä jos laitetaan oma topiikki tilaukselle ja otetaan selvää halukkaista, jos vaikka sieltä löytyisi samalla puuhamies......

Löytyykö kannantusta????
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24013
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

kyllä
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Tero_s
"Viggen"
Viestit: 688
Liittynyt: Ke Kesä 18, 2003 14:23
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Tero_s »

Mun mielestä ei kannata tehdä sovituspaloja. Vanteen kiinnityspinta siirtyy ulospäin ja tarvitaan enemmän offsettiä, koska ei ole varaa tuoda vanteita ulospäin kovin paljon. Samalla vaivalla muuttaa navat oikeasti esim. 4x114,3 (99) jaolle. Mä olen toteuttanut homman 99:n osia soveltaen.
Saab.96
"Hölösuu"
Viestit: 4071
Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Saab.96 »

Ainakin henk. koht. ei haittaa vaikka navat tulisivat ulommas. Uusissa lokasuojissa joissa on levikkeet on tilaa vaikka kuinka.... Tosin olet oikeassa muutostyö napoihin on järkevin vaihtoehto tosin aika paljon työläämpi.....
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Vastaa Viestiin