Onkohan moottorissa vika kun ajovalojen pyyhkijät vaan seilaa edestakaisin kokoajan kun laittaa virran päälle? Auto vm-79 ja vasta ostettu Aloin tutkimaan toimimattomuutta ja kun laitoin sulakkeen paikoilleen pyyhkijät alko seilaa
Epäilisin että kuupan ajovalopyyhkijät ovat erilaiset kuin 900/9000 tai uudempien Saabien.
99:ssä valonpyyhinmoottorissa on lepoasennon osoittava sulkeutuva/avautuva kontakti. Tuo kontakti ohjaa relettä, joka lepoasentoon tultaessa katkaisee jännitteen moottorilta oikosulkee moottorin navat (=jarrutus).
Kiitos jus! Näin mäkin vähän epäilin sen olevan koska näyttää kyllä päällisin puolin samanlaiselta systeemiltä ku 99:ssä... Huomenna ehtii taas Kuupan kimppuun... Illalla ehkä viisaampi moottorin suhteen kun otan sen irti ja katson mitä se on syönyt
Entä missä on vika kun ei palaudu ollenkaan takaisin vaan toimii aina silloin kun pissapojalla ruuttaa laseihin. Rasittavaa aina hakea oikeeta paikka ajovalonpyyhkijöille.. jos randomina ruuttaa niin varmasti jää uloimpaan asentoon.. 3 moottori menossa, ei jaksais enää pelleillä
f.pentti88 kirjoitti:Entä missä on vika kun ei palaudu ollenkaan takaisin vaan toimii aina silloin kun pissapojalla ruuttaa laseihin.
Vika on siinä moottorin yhteydessä olevassa vaihtokoskettimessa, moottorin pitäisi sen kautta saada jännite lepoasentoon ajamiseen, mutta jos kontaktit on hapettuneet, ei onnistu.
Omasta 99:stä olen pari kertaa jo tuon "pysähtyy mihin sattuu" korjannut noita kontakteja puhdistamalla, mutta parhaillaan on vika taas päällä. Pitäisi ottaa akku irti, jotta pääsee käsiksi. Vaihtokosketin on liittimien vieressä olevan vaalean muovilipareen alla, ei tarvitse purkaa tai irrottaa moottoria isommin.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
okeis, kiitti tiedosta. täytynee huomenna purkaa se atomeiksi ihan tarkistuksen vuoksi. se on varmaan sen keltaisen johdon liitin siinä moottorissa joka oikuttelee? ruskeassa muistaakseni kulkee virta vain kun ruuttaa
Unohtui mainita että ensimmäiseksi pitää tarkistaa että ajovalopyyhkijän sulake on ehjä ja puhdas. Lepoasentoon ajo saa jännitteen tuon sulakkeen kautta, liikkeellelähtöön riittää pissapojan sulakkeelta saatu jännite. Pitääpä omastakin tarkistaa tämä ennen pidemmälle meneviä tutkimuksia.
Moottoria ei kannata purkaa sitä muovikantta edemmäs, siitä saa kurkattua että koskettimia liikuttava työntötanko liikkuu lepoasennon kohdalla. Kärkien putsaus ja tarvittaessa taivutus tai säätö.
Kun pissapoikaa käytetään, releen käämille 86 tulee jännite, rele vetää, ja ruskeassa menee virta (pissapojan sulakkeelta) kunnes moottori on ajanut pois lepoasennosta.
Jatkuva jännite pyyhkäisyn aikana saadaan punaisesta johdosta (valonpyyhkimen sulakkeelta). Moottorissa oleva vaihtokytkin johtaa 53a -> moottorin käämille.
Keltainen johto on jarrutusjohto, rele maadoittaa sen aina paitsi silloin kun rele on vetäneenä pyyhintää aloittaessa. Lepoasentoon palatessa moottorissa oleva vaihtokytkin johtaa 31b moottorin käämille, eli moottorin käämin kumpikin pää on maadoitettuna. Tämä pysäyttää moottorin ennen kuin moottori pyörii lepokohdan ohi. Ilman tätä maadoituskytkentää pyöriminen voisi jatkua stoppikohdan ylikin pelkästään liike-energian turvin, josta taas pyyhkäisy jatkuisi jatkuvan jännitteen avulla -> ikiluuppi.
Mahdollisesti tulkitsin kytkentäkaaviota oikein. Vanhemmissa 99:ssä (69 - 76) kytkentä on erilainen, valonpyyhkijärelettä ohjataan viiksestä maadoittamalla.
96:n kytkennästä minulla ei ole aavistustakaan.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
"Keltainen johto on jarrutusjohto, rele maadoittaa sen aina paitsi silloin kun rele on vetäneenä pyyhintää aloittaessa. Lepoasentoon palatessa moottorissa oleva vaihtokytkin johtaa 31b moottorin käämille, eli moottorin käämin kumpikin pää on maadoitettuna. Tämä pysäyttää moottorin ennen kuin moottori pyörii lepokohdan ohi. Ilman tätä maadoituskytkentää pyöriminen voisi jatkua stoppikohdan ylikin pelkästään liike-energian turvin, josta taas pyyhkäisy jatkuisi jatkuvan jännitteen avulla -> ikiluuppi." Juurikin tämä vika meikäläisellä.... Rele kylläkin näytti terveeltä mutta täytyy koittaa toisella jos sattuis nurkista löytyyn... Moottorin kärjet putsasin ja hioin puhtaaksi ja irrottaa ja sulkee mielestäni hyvin mutta eipäs vaan ikiliikkuja pysähtynyt... Pysähdyskohdassa imee virtaa kyllä melkoisesti. Kelt. johto irroitettuna ei tätä tapahdu.
Aikas on erikoinen toi mun ikiliikkuja Aina kun virta on päällä moottori pyörii vaikka olisi rele irti ja kaikki muut johdot paitsi punainen Pissapoika kyllä ohjaa releen vetämään eli sulake irroitettuna pyyhkjät toimii niin kauan kuin pissapoikaa käyttää. Tässä viisaammille kytkentäkaavio: http://kuvablogi.com/blog/13783/2/
Tomppa95 kirjoitti:Aikas on erikoinen toi mun ikiliikkuja Aina kun virta on päällä moottori pyörii vaikka olisi rele irti ja kaikki muut johdot paitsi punainen
Pyöriikö se ihan yhtenäisesti, ilman mitään pientäkään pätkäisyä lepoasennon kohdalla - eli olisiko sittenkin ongelma jarruttamisessa eikä jännitteen katkaisussa? Pätkäisyn huomaa paremmin jos pyyhkijöitä kuormittaa.
Jos ei edes yritä pysähtyä, niin sittenhän moottorissa oleva kytkin ei irrota lepoasennossa jatkuvaa jännitettä käämiltä, tai punainen johto menee väärään napaan (pitää mennä napaan 53a)
Pysähdyskohdassa imee virtaa kyllä melkoisesti. Eli valot himmenee.Kelt. johto irroitettuna ei tätä tapahdu. jus:illa oli tossa kuvassa vaan kolme johtoa kiinni. Mulla kaavio sanoo tohon ylimmäiseen paikkaan punaisen johdon sitten keltainen ja ruskea ja musta...
Tomppa95 kirjoitti:Pysähdyskohdassa imee virtaa kyllä melkoisesti. Eli valot himmenee.Kelt. johto irroitettuna ei tätä tapahdu. jus:illa oli tossa kuvassa vaan kolme johtoa kiinni.
Niinhän näissä kaikissa kuvissa on, mutta taitaa maadoittaa moottorin runkokiinnityksen kautta, joten maajohtoa ei tarvita moottorille ainakaan 99:ssä.
Mulla kaavio sanoo tohon ylimmäiseen paikkaan punaisen johdon sitten keltainen ja ruskea ja musta...
Oletko katsonut moottorin liittimien merkinnät, vai oletatko liittimien olevan kytkentäkaaviossa samassa järjesteyksessä kuin moottorissa?
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Hyvä huomio toi liittimien merkintä Eipä tullu mieleen kun toi että ne vois olla peilikuvana mutta että vielä keskenään eri järjestyksessä... Otin umpion pois että näin merkinnät niin johan rupes lyyti kirjottaan KIITOS JUS!!! Johtojen värit ylhäähtä alas ruskea, keltainen, punainen ja musta
Tomppa95 kirjoitti:...Johtojen värit ylhäähtä alas ruskea, keltainen, punainen ja musta
Järjestys on ainakin sama, mitä mun -79 kuupassa.
96GL -79 (MR)
900T16 Cabriolet -93
9-5 AERO A MY2004 BioPower, 9-5 2.0t A MY2006 BioPower
NG 9-5 2.0TiD MY2011 Jäsen nro 341 - "Kuupasta se kaikki alkoi..."