kytkytinvikaa

Wanhojen Saabien oma alue. Mallivuodet 1950-1980.
Vastaa Viestiin
JiiVee
"Hölösuu"

kytkytinvikaa

Viesti Kirjoittaja JiiVee »

Aivan ennalta arvaamatta ilman varoitusta meni saappi rikki. Kun V4-voimanlähde käy niin kuulu rahinaa kytkin-vaihdelaatikko-suunnalta. Kun painaa kytkytintä, ääni pahenee huomattavasti. Kytkin ja vapaakytkin toimii ylimääräisistä äänistä huolimatta, jopa normaalisti.
Kysyisinkin valistuneita arvauksia että mikähän mahtaa olla hajoamassa? Oma arvaus on että painelaakeri on irronnut "haarukasta". Mikähän kytkin mahtaa olla sopiva tällaiseen 170 Nm / reilut 100 hv kajakkiin.
Vastaus löytynee jokkismiehiltä. Nyt kun koneen nostaa keulilta niin voisi vaikka vaihtaa kytkimen järeämpään tai sitten palautan tekniikan vakioksi.
Saab 9000 CDE 2,3 T -95 (Speedparts stage 4), Saab 96 -71 (stage 1), Saab 96 -63, Audi A4 1,9 Tdi Quattro -03 stage 1, Taunus 17 m umpikylki -61 (MR), Rover 75 estate 2,5 V6 -03, Taunus 17 M sedan -61, Corolla LB
f.pentti88
"Turbo"

Re: kytkytinvikaa

Viesti Kirjoittaja f.pentti88 »

Rahina voi johtua loppuun kuluneista kitkapinnoista tai painelaakeri entinen, voi olla myös että haarukka ottaa kiinni paineasetelmaan mutta silloin järkyttävää ääntä pitäisi tulla vain kytkin pohjassa.. Jos kokeilunhalua riittää niin pieni suihkaus esim crc:tä painelaakerille päin työsylinterin tapin aukosta voisi auttaa poistamaan pienehköt ulinat, tiedä sitten kuinka paljon kytkin kusee sen jälkeen.. eli en ota vastuuta seurauksista :lol:
JiiVee
"Hölösuu"

Tuota crc:tä voisin kokeilla. Uusi kytkin on kyllä hyllyssä mutta tällä nykyisellä on ajettu vasta pari tuhatta kilometriä. Jos kytkin on kulunut loppuun noilla kilometreillä niin en taida uhrata uutta vakiokytkintä.
Saab 9000 CDE 2,3 T -95 (Speedparts stage 4), Saab 96 -71 (stage 1), Saab 96 -63, Audi A4 1,9 Tdi Quattro -03 stage 1, Taunus 17 m umpikylki -61 (MR), Rover 75 estate 2,5 V6 -03, Taunus 17 M sedan -61, Corolla LB
Vesa Pohjalainen
"Saabisti"
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vesa Pohjalainen »

Vaihdoitko koko paketin eli asetelman, laakerin ja levyn?
Minulle on joskus käynyt, että kytkimen asetelman jousi oli irronnut.
# 419 Vesa Pohjalainen
JiiVee
"Hölösuu"

Kyllä vaihdoin koko paketin. Joskus toiseen yksilöön keräsin laakerin, asetelman ja levyn ehjistä käytetyistä, mutta kokonaisuus toimi huonosti.
JiiVee
"Hölösuu"

Suihkautin crc:tä painelaakeriin ja ääni vaimeni. Ei se kokonaan poistunut, mutta on sen verran hiljaisempi että pääsee leimalle ennen seisontaan laittoa.
Jorppe
"Viggen"

Viesti Kirjoittaja Jorppe »

Änkeänpä itsekkin tähän threadiin. Hätäkonsteja kaivataan, eli kuinka saada kytkin irrottamaan?? En nyt tiiä että onko siellä asetelma levahtanu vai mitä kummaa, oireet kyllä viittaa samaan kun yleensä kuupassa talviseisotuksen jälkeen. Eli jotta kytkin oisi vain väliaikaisesti jumissa. Kuitenkaan ajamalla hankala toistaiseksi lähteä kokeileen irrotusta, eli olisikohan tuohon jotain nopsaa vippaskonstia kun ei jaksaisi toimivaa konetta taasen irti tempoa...? Joku joskus puhu coca-colasta kitkapinnoille aseteltuna, toimiikohan? :D Tuota sattuisi olemaan litran verran, puskureita kiillottelin taannoin :)

Sylkät pelaa, siellä vehkeet kumminki liikkuu ku pedaalia polkee.
Jäsen #3551

Saab 9-5 Aero '04 (KA), + 95, 96, 90, 900 malleja vuosilta '62-'91
tuuttana
"Ruisku"

Viesti Kirjoittaja tuuttana »

onko totta ettei 96:seen saa enää kytkin levyä mistään? mulla meni levy sukeaksi ja menin uutta ostamaan,niin ei mistään löytyny. otimma yhteyden sachssin maahantuojaan ja niinhän siinä kävi että rupesivat tekemään mulle uuden levyn!!! sitä vain että onko näitä levyjä sitten missään muualla tarjolla?
on se hyvä ettei lehmät lennä ja taivaalta suolta tyhjennä.
Saab 96 gl v4 super vm:78
Juha96
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja Juha96 »

tuuttana kirjoitti: otimma yhteyden sachssin maahantuojaan ja niinhän siinä kävi että rupesivat tekemään mulle uuden levyn!!!
Sopiiko kysyä, onko kauhean kallis? Ja tuleeko nopeasti? Voivatko tehdä jatkossakin?

Mulla on jossain ullakolla Sachsin kytkinpaketti kuuppaan, ostin joskus markka-aikana siltä varalta että jos saatavuus tulevaisuudessa vaarantuisi.
9-3, 9-5, 9-5, 96 V4, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
tuuttana
"Ruisku"

Juha96 kirjoitti:
tuuttana kirjoitti: otimma yhteyden sachssin maahantuojaan ja niinhän siinä kävi että rupesivat tekemään mulle uuden levyn!!!
Sopiiko kysyä, onko kauhean kallis? Ja tuleeko nopeasti? Voivatko tehdä jatkossakin?

Mulla on jossain ullakolla Sachsin kytkinpaketti kuuppaan, ostin joskus markka-aikana siltä varalta että jos saatavuus tulevaisuudessa vaarantuisi.
hintaa en edes uskaltanu kysyä vielä... mutta 40euroa piti maksaa ylimääräistä että se on viikossa perillä muuten kolme viikkoa toimitus aika!!! uskoisin että tekevät niitä lisää ja jos saataisiin isompi tilaaja määrä niin ihan varmaa tekevät. ilmoitan hinnan kunhan saan osat. ehkä perjantaina.
tmerila
"Ruisku"

Viesti Kirjoittaja tmerila »

Itse kävin aivan vasta kuupan kytkinpakettia (siis levy + asetelma + laakeri) kyselemästä paikallisesta tarvikeliikkeestä. Ensin sanottiin jotta kun tilaa, seuraavaksi päiväksi saa... no, kun sitten menin viikkoa myöhemmin tilaamaan, liikkeessä soiteltiin maahantuojat läpi ja lopputulos oli, jotta mistään ei juuri nyt löytynyt. Sanoivat kuitenkin, että yhdelle maahantuojalle oli neljä kappaletta ko. paketteja tulossa ensi viikolla.

Mikäli siis tuo viimeinen väittämä oli paikkansa pitävä, niin kyllä niitä saa vielä. Tai sitten ovat yhden tilauksen saatuaan päättäneet valmistaa saman tien isomman erän. :mrgreen:

--Tuomas
timos
"Turbo"

Viesti Kirjoittaja timos »

En saanut paikallisesta yleisvaraosaliikkeestä kytkinlevyä, vaikka omistajalla 30v kokemus.
Timo
tmerila kirjoitti:Itse kävin aivan vasta kuupan kytkinpakettia (siis levy + asetelma + laakeri) kyselemästä paikallisesta tarvikeliikkeestä. Ensin sanottiin jotta kun tilaa, seuraavaksi päiväksi saa... no, kun sitten menin viikkoa myöhemmin tilaamaan, liikkeessä soiteltiin maahantuojat läpi ja lopputulos oli, jotta mistään ei juuri nyt löytynyt. Sanoivat kuitenkin, että yhdelle maahantuojalle oli neljä kappaletta ko. paketteja tulossa ensi viikolla.

Mikäli siis tuo viimeinen väittämä oli paikkansa pitävä, niin kyllä niitä saa vielä. Tai sitten ovat yhden tilauksen saatuaan päättäneet valmistaa saman tien isomman erän. :mrgreen:

--Tuomas
tuuttana
"Ruisku"

tuuttana kirjoitti:onko totta ettei 96:seen saa enää kytkin levyä mistään? mulla meni levy sukeaksi ja menin uutta ostamaan,niin ei mistään löytyny. otimma yhteyden sachssin maahantuojaan ja niinhän siinä kävi että rupesivat tekemään mulle uuden levyn!!! sitä vain että onko näitä levyjä sitten missään muualla tarjolla?
no niin levy tuli ja hinta oli sama ku aikasemmin eli 70euroa...
Vastaa Viestiin