Syylari takakonttiin,vesipumppu?

Wanhojen Saabien oma alue. Mallivuodet 1950-1980.
Vastaa Viestiin
Suppari
"Hölösuu"
Viestit: 2178
Liittynyt: Su Tammi 25, 2004 20:02

Syylari takakonttiin,vesipumppu?

Viesti Kirjoittaja Suppari »

Keulalle pitäs raivata tilaa toisenlaiselle jäähdyttimelle,jolloin ei jää tilaa syylarille,kysymys kuuluukin jaksaako se vakio pumppu pumpata konttiin saakka,vaiko millaisella systeemillä kannattais tehdä,jokkismiehet?
///M
Designed by computer, built by robot, driven by moron. BMW.
Johnny V4
"Viggen"
Viestit: 623
Liittynyt: To Loka 30, 2003 21:32
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Syylari takakonttiin,vesipumppu?

Viesti Kirjoittaja Johnny V4 »

Ei ole tainnut kukaan koskaan laittaa syyläriä V4:sen kanssa takakonttiin, joten pumpun jaksamisesta en osaa sanoa, mutta lähes poikkeuksetta takasyylärisissä autoissa on lämpöongelmia.
#2277
tommij
"Hölösuu"
Viestit: 1376
Liittynyt: Ti Joulu 09, 2003 13:38
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Syylari takakonttiin,vesipumppu?

Viesti Kirjoittaja tommij »

http://www.lihikset.net/images/kuuppa/S ... power2.jpg
Pumpusta en tiedä muuta kuin että vakio se ei ole...
Tommi Järvinen #253, Puh. 044 214 2552
93B 1959, 93F 1960, 96 '64, Sport '64, 96 ralli '69, 99 Turbo '78
Viimesintä projekteista: Saabisti.fi | Saabisti Facebookissa | Saab 96 rallisivut: SaabWorks.fi
Suppari
"Hölösuu"
Viestit: 2178
Liittynyt: Su Tammi 25, 2004 20:02

Re: Syylari takakonttiin,vesipumppu?

Viesti Kirjoittaja Suppari »

No höh..

Tuo tissarin kuppa olikin tiedossa,vesipumpusta olis kiva kuulla faktaa..

Pitää tutkia saisko välijäähyn mahtumaan ilman syylarin siirtoa..
///M
Designed by computer, built by robot, driven by moron. BMW.
Jusau

Re: Syylari takakonttiin,vesipumppu?

Viesti Kirjoittaja Jusau »

Ei ole Saabi, mutta tuollaisesta toteutuksesta on kokemusta, vanha Toyota jäärata/hiekkaratakäytössä, jossa 1,6 litraisen tilalle heivattu ulkomitoiltaan kookkaampi 2,0L vähän piristettynä-> ei mahu jäähytin. Noh, mokoma konttiin, vesiputket pohjaa pitkin, kumiletkua tarvittaessa. Kontissa aika fiksun kokoinen ison diesel Nissanin jäähdytin ja iso sähköflekti. Flekti päällä koko ajan, niin ei ongelmaa edes tyhjäkäynnillä kesällä, talvella jouti olla välillä vaikka poissa päältä, takaluukkua oli nostettu etureunasta ja 'takapaneelissa' oli siististi reikäpeltiä. Moottorissa oli oma normaali vesipumppu, joka jaksoi kyllä tuon verran kierrättää, suurin vaikeus oli kunnollinen ilmaus ko. järjestelmässä.
Avatar
Juha96
"Hölösuu"
Viestit: 2892
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 23:16
Paikkakunta: Helsinki

Re: Syylari takakonttiin,vesipumppu?

Viesti Kirjoittaja Juha96 »

Onko niissä autoissa, joissa on moottori takana ja syyläri edessä (mm. 1980-luvun VW Transporterit ja 105, 120, 130 ja 135-mallin Skodat) järeämmät vesipumput kuin muissa vastaavankokoisissa ja -tehoissa autoissa?

Pitkillä putkillakin lienee oma lisäjäähdyttävä ja lämpenemistä hidastava vaikutuksensa.
9-5, 96, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
KeijoAnnikki
"Hirsch"
Viestit: 759
Liittynyt: To Kesä 12, 2003 21:43
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Syylari takakonttiin,vesipumppu?

Viesti Kirjoittaja KeijoAnnikki »

Juha96 kirjoitti:Pitkillä putkillakin lienee oma lisäjäähdyttävä ja lämpenemistä hidastava vaikutuksensa.
Vesitilavuus kyllä lisääntyy, mutta miten saa hyvin jäähdytysilman käyttöön ja sen poistettua. Pohja pois takakontista ja joku ohjain pohjaan vai? Ajoviima on tehokkain systeemi kuitenkin. Jokkisautoissa tulee jo ongelmaa, kun syyläri nostetaan keulalta moottorin päälle. Jotkut käyttää vesipumppuna jopa sähkökäyttöistä pumppua (esim kaksi Webaston kiertovesipumppua), jolloin moottorin kierrosnopeudella ei ole merkitystä. EDIT: Niin lisätään myös ilmaamisen merkitys/ongelmat, joita "syyläri takakontissa" on ollut.
Saab 96 vm -73 viri 1.8 L
Jokkista Saab 96 V4:lla 1998-2010
EX Saab Sonett 3 vm -70 ( https://www.youtube.com/watch?v=K6bjUI-KQbg )
kromipuskuri
"Ruisku"
Viestit: 106
Liittynyt: Ti Huhti 05, 2005 11:48
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Re: Syylari takakonttiin,vesipumppu?

Viesti Kirjoittaja kromipuskuri »

Löysin joskus taannoin ruotsin poikien sivuilta rakennelman, jossa kutvoseen oli istutettu välijäähdytetty h-moottori. Siinä oli syyläri pistetty takakontiin. Jutussa oli muistaakseni aika kattavasti kerrottu kuvien kanssa kaikki projektiin liittyvät kommervenkit...

Edit: Tuostapa löyty se juttu: http://www.lowbudgetrides.com/forum/viewtopic.php?t=69
# 2348
Saab 96 -75 (PR)
Saab 96 -70 (OE)
Vastaa Viestiin