Mitähän tälle nyt oikein tekisi..

Wanhojen Saabien oma alue. Mallivuodet 1950-1980.
Vastaa Viestiin
99_GL_77
"Turbo"
Viestit: 277
Liittynyt: Ti Joulu 14, 2004 13:02
Paikkakunta: 06

Mitähän tälle nyt oikein tekisi..

Viesti Kirjoittaja 99_GL_77 »

Elikkäs mulla on vuodesta 2001 saakka omistuksessa tällainen Saab 96 vuodelta 1979. Auto on viime vuodet koristanut vanhempien kotipihaa ja nyt se pitäisi saada pois rumentamasta maisemaa. Olen ajanut sillä viimeksi joskus 2002 ja rekisteristä se on poistettu joskus 90-l. lopulla.

Kori on (yllätys, yllätys) takakontista ihan näkkileipää. Teknikka on kyllä vetreässä kunnossa, tai ainakin oli vielä 2002 kun sen silloin tuolle paikalle ajoin. Muistaakseni ajokilometrit eivät olleet mitään kovin suuria. Auto kun on ollut vuodesta 1983 saakka aina rekisteristä poistoonsa eräällä opettajalla suht lyhyessä työmatka-ajossa.

Eli mitä tuolle nyt sitten tekisi? Myyn kokonaisena nettiauton kautta ja voin saada siitä jotain€? Tai sitten otan käyttökelpoisen tavaran talteen ja romunkerääjä hakee loput pois. Klubilaisilla tuskin on tuolle halukuutta, väri on äärimmäisen ruma, noita kun löytää vielä jossain määrin parempikuntoisena.

Takalokasuojat on ihan läpilahot, takavalot ja halkeilleet rikki yms.. Ehdotuksia mitä teen tuolle?
Viimeksi muokannut 99_GL_77, To Tammi 29, 2009 19:52. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Kaneettikuski
"Aero"
Viestit: 308
Liittynyt: Ma Touko 24, 2004 17:41
Paikkakunta: Kempele-Käläviä
Viesti:

Re: Mitähän tälle nyt oikein tekisi..

Viesti Kirjoittaja Kaneettikuski »

joo kyllähän näistä on vaikea päästä eroon. helpoimmalla varmasti pääset ku otat talteen mikä ny kannattaa ja annat mennä paaliin.
onko etulokarit minkälaisella hapella?onko tuo näkyvä vaan pintaruostetta vai onko jostain menny jo läpi?
#2595
Saab 96L-75
Kesäajossa.
kayak75
Matalapaineturbo
Viestit: 185
Liittynyt: Pe Tammi 16, 2004 15:44
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: Mitähän tälle nyt oikein tekisi..

Viesti Kirjoittaja kayak75 »

Jos tilaa osien säilyttämiseen on niin kannattaa siitä nyt ainakin kaikki helposti irtoava ja hyvin säilyvä ottaa, mm. ikkunat ja voimalaitteet. Eritoten kaikki pikkusälä kuten merkit, listat ja nupit kannattaa säilöä, koska ne eivät vie tilaa ja niitä aina joku entisöijä tarvitsee. Istuimet käyvät työtuoleiksi jos kukaan ei osta, tai ainakin kannattaa purkaa ne ja ottaa pohjakumit talteen jos ovat ehjiä. Nämä repeävät monesta Saabista jolloin penkki muuttuu istumakelvottomaksi.
99_GL_77
"Turbo"
Viestit: 277
Liittynyt: Ti Joulu 14, 2004 13:02
Paikkakunta: 06

Re: Mitähän tälle nyt oikein tekisi..

Viesti Kirjoittaja 99_GL_77 »

Noniin nyt alkoi Saabin purku. Naapurin lestadiolaislapset pällistelivät ihmeissään että mitä se tuo oikein hommaa.
99_GL_77
"Turbo"
Viestit: 277
Liittynyt: Ti Joulu 14, 2004 13:02
Paikkakunta: 06

Re: Mitähän tälle nyt oikein tekisi..

Viesti Kirjoittaja 99_GL_77 »

Olen ottamassa kone/vaihteistopakettia irti. Neuvot olisivat tervetulleita?
timos
"Turbo"
Viestit: 242
Liittynyt: Ke Touko 16, 2007 12:20
Paikkakunta: Sastmola

Re: Mitähän tälle nyt oikein tekisi..

Viesti Kirjoittaja timos »

Ei siinä mitään ihmeellistä pitäis olla. Jalkatilassa on vaihteistoa pitävä ruuvi (muist. 14 mm kanta), joka pitää irrottaa. Itse olen paikalla irrottanut moottorin ja vaihteiston ja nostanut erikseen, niin paljon kevyempi yksin työskennellen. Sitten vois vielä vaihteistoöljyn valuttaa pois ennen nostoa.
Timo #3339
99_GL_77
"Turbo"
Viestit: 277
Liittynyt: Ti Joulu 14, 2004 13:02
Paikkakunta: 06

Re: Mitähän tälle nyt oikein tekisi..

Viesti Kirjoittaja 99_GL_77 »

Noniin nyt Saabi lähti.. Vuosi sitten mulla oli vielä 4 Saabia (96 -75, 96 -79, 99 -77 ja 99 -83). Nyt enää jäljellä ensimmäinen noista eli 96 -75.

Tuon -83 99:n myin vuosi sitten pois ja tietääkseni se on vielä(kin) ajossa. Terveisiä omistajalle jolla on varmasti haba kasvanut kun on tehostamatonta ohjausta käännellyt cittarin parkkiruutuun.

Sitten tuo -77 99 purettiin ja kori täytettynä muulla metalliromulla myytiin romunkerääjälle heinäkuussa.

Ja itse otsikon kuuppa, oli hetken aikaa nettiautossa kaupankin, mutta koska se ei sellainen kelvannut ajoissa kenellekään niin viime viikolla purin autosta kaiken hyödynnettävän konetta ja laatikkoa myöten talteen. Käytännössä jäljelle jäi vain tyhjä kori jonka täytin kanssa muulla metalliromulla ja tunti sitten romunkerääjä haki ko. raadon pois ja maksoikin vielä siitä.

Jäljelle jäi vain -75 oranssi 96 josta en luovu. Se tehdään vielä ajoon ja mr-kilpiin.
Vastaa Viestiin