Nelipulttiset navat

Wanhojen Saabien oma alue. Mallivuodet 1950-1980.
HAPE
"Tuplakaasari"
Viestit: 90
Liittynyt: Su Marras 02, 2003 12:39

Nelipulttiset navat

Viesti Kirjoittaja HAPE »

Ei keltään lötys hyviä ohjeita kuinka tehä 99 navoista kuuppaan sopivat navat ja jos sais jonkunlaiset piirustukset kans niin olis hyvä.Eikö kukaan oo aatellut että rupeis tekeen noita valmiiks myyntiin luulen että olis kysyntää jonkun verran ohan toi kuupan pulttijako aivan älytön ja keski reikäkin on pään mentävä aukko
Tero_s
"Viggen"
Viestit: 688
Liittynyt: Ke Kesä 18, 2003 14:23
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Tero_s »

Tuon projektin toteuttaneena voin kertoa että kovin yksinkertainen juttu ei ole 99:n napojen istuttaminen 96:n. Piirustuksia ei ole koska minä ainakin tein homman kokeilemalla/ sovittamalla. Eikä tuolta ajalta ole juurikaan arkistoissani kuvamateriaalia.

Nelipultti napojen tuotantoa on suunniteltu. Ei 99:n pohjalta vaan uustuotanto napa 96:sta varten. Eteen terästä taakse alumiinia. Pulttijako 4x108 tai 4x114.3, jarruina käytettevä esim. 900 88-> levyjä ja satuloita. Löytyykö kiinnostusta vielä jos navat maksavat noin 200€/kpl etupäähän ja 150€/kpl taakse + satulan raudat 50-100€/kpl. Satulat, levyt, pultit yms. on vielä hankittava erikseen. Toimitusaika vähintään 8 viikkoa.
Saab.96
"Hölösuu"
Viestit: 4071
Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Saab.96 »

"Kalliilta" kuullostaa mutta kun muuten on tarjolla vain eioota, niin voisi kyllä toisaan kiinnostaa..... :?
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
kostape
"Hölösuu"
Viestit: 1249
Liittynyt: To Kesä 19, 2003 13:32
Paikkakunta: Nurmijärvi/Renko

Viesti Kirjoittaja kostape »

Ei se reikäjako mikään älytön ole. Kaikki autot vaan eivät ole samassa muotissa tehtyjä. Siinä tämän harrastuksen suola ja idea onkin että ollaan erilaisia ja omaperäisiä. Kyllä niitä aitoja vanteita riittää ja monet rengasliikkeet saavat ne tasapainoonkin.
pentti.kostamo2@luukku.com
040-5950109
96 -64... ja uudempiakin
V4-purkuvaraosia maan paras (?) valikoima
HAPE
"Tuplakaasari"
Viestit: 90
Liittynyt: Su Marras 02, 2003 12:39

Viesti Kirjoittaja HAPE »

Kalliilta kuulostaa mutta toki niissä varmaan on hommaa varsinkin ensimmäisissä kappaleissa.Mutta olisko halvempi tehä noista 99 navoista.Kumpi noista pulttijaosta olis parempi?Olisko ideaa että tekis yhdet 99 navat niin että tekis niistä samalla piirustukset taikka sullahan on Tero_s on jo valmiit navat olis niistä tehnyt piirustukset ohan siinä tietty oma hommansa ja kun ne on kerran laittanut kiini niin ei niitä tietty viitti repiä auki.Niin onhan toi erikoinen pulttijako kuupassa jos sama löytyy range roverista. Tietty ohan kuuppa melkonen maasto-auto kanssa.Ei noita alkuperäsiä erikoisvanteita kauheesti kuuppaan löydy ja vaihtoehdot ovat aika niukat siinä mielessä aika älytön pulttijako ei se erikoisuus aina joka asiassa oo hyvä toki se tuo harrastamiseen haastetta :D
Tero_s
"Viggen"
Viestit: 688
Liittynyt: Ke Kesä 18, 2003 14:23
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Tero_s »

No jos halvalla pitää päästä niin kannattaa hommata rangen vanteet tai kuupan omia. 99 navoilla hinta muodostuu koneistuksista, jos ne pystyy tekeen itse tai saa teetettyä halvalla, niin voi kannattaa. Kaupalliseksi sarjaksi niistä ei ole. Koneistusta tarvitaan olka-akseliin, napaan jarrulevyyn ja vetoakseliin, sekä satulan rauta täytyy valmistaa kokonaan. Lisäksi pitää etsiä sopiva 99 luovuttamaan osia. Takanapa ei käy kuin -79 -81 valmistetuista autoista. Tuntihinta koneistusfirmoissa jotka homman pystyy tekeen alkanee 30eurosta/ tunti ja tunteja 99->96 muutoksessa tärvääntyy. Koneistusten lisäksi joutuu maksamaan myös asetusajoista jota kuluu kun napoja tai muita hiluja kiinnitellään työstökoneisiin. Minä tein kaikki tarvitut koneistukset itse ja tunteja ei laskettu, voi olla että 100 riittää.

Pulttijaolla ei ole lopulta paljon merkitystä. 4x108 on 900:n (-88 ->) jarrujen kannalta hieman helpompi.

Vertailun vuoksi: mk2 escort aluetunapa maksaa karvan alle 100euro/kpl ja niitä tehdään maailmalla paljon.
Saab.96
"Hölösuu"
Viestit: 4071
Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Saab.96 »

Hinta on varmasti hyvin perusteltu ja työtä tuossa on varmasti riittävävsti, lisäksi tarjolla on tuote jota ei voi normaalisti edes ostaa.
Hinta ei ole se mikä siinä hirvittää vaan se että kuinka sen perustelee Vaimolle :wink:

Eihän se kallis ole vaikka maksaa paljon rahaa 8)
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
qaw
"Saabisti"
Viestit: 1249
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:44
Paikkakunta: Kempele

Viesti Kirjoittaja qaw »

Tero_s kirjoitti:No jos halvalla pitää päästä niin kannattaa hommata rangen vanteet
Onko sulla tietoa kuin paljon nuo rangen vanteet oikeasti eroaa, ts. millä modifikaatioilla esim. ne komeat aero-tyyliset kolmepuolaiset menee kuupan alle?
9-3 -05, Grand Cherokee -05, Charger -74
HAPE
"Tuplakaasari"
Viestit: 90
Liittynyt: Su Marras 02, 2003 12:39

Viesti Kirjoittaja HAPE »

Kyllähän noi napojen vaihto kaikkein järkevin vaihtoehto olis.Kuupan alkuperäset vanteet on niin kaposia ettei niihin saa kunnon kumeja alle.Rangen vanteet voi levittää liikaa.Lueskelin tossa yhtä jenkki katalokia ja siinä oli jotain jenkkimaasturin vanteita ihankun olis olut sama pulttijako niissäkin keskireijästä ei ollut tietoo ja tosta kuinka paljon ne sitten levittää tuskin nekään suoraan sopii kuuppaan.Ohan se hienoa jos joku viittii ruveta tekeen noita napoja kunpa olis ittellä raha tilanne parempi :cry: niin tilaisin heti yhen satsin
Tero_s
"Viggen"
Viestit: 688
Liittynyt: Ke Kesä 18, 2003 14:23
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Tero_s »

qaw kirjoitti:
Tero_s kirjoitti:No jos halvalla pitää päästä niin kannattaa hommata rangen vanteet
Onko sulla tietoa kuin paljon nuo rangen vanteet oikeasti eroaa, ts. millä modifikaatioilla esim. ne komeat aero-tyyliset kolmepuolaiset menee kuupan alle?

Ei, mutta halvempi vaihtoeto se on takuulla kuin napojen vaihto, jos/ kun kerran jako on sama.


4-pultti napa asia etenee toivottavasti tällä viikolla jos saan varmistuksen hinnoille, loma-aikana asiat ei oikein etene.
Saab.96
"Hölösuu"
Viestit: 4071
Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Saab.96 »

Onko "napa-asia" eristynynnä???? :wink:
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Tero_s
"Viggen"
Viestit: 688
Liittynyt: Ke Kesä 18, 2003 14:23
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Tero_s »

Heikosti. Pari viikkoa Tanskassa jarrutti hieman. Ensiviikolla pitäisi saada taas jotain aikaan.
Tero_s
"Viggen"
Viestit: 688
Liittynyt: Ke Kesä 18, 2003 14:23
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Tero_s »

Ensimmäinen tarjous navoista saatu. Menee reippaasti yli arvioni etunapojen osalta. Etunavan poorin koneistus on työläs tai sitten on tehtävä kallis erikoistyökalu. Paketti eli etu ja takanavat yhteensä 1000euroo. Hinta oli kyllä pelkästään yhdelle sarjalle, isompi sarja pudottanee hintaa. Materiaali etunopoihin nuorrutusteräs 42CrMo4 ja taakse 6061 alumiini.
eltzi
"Turbo"
Viestit: 279
Liittynyt: Ti Heinä 13, 2004 23:42
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja eltzi »

eikö kellään ole sitten niitä 2t sportin napoja tai saisko niitä ruotsista,semmosetkin olis aika jees!
Jarski
"Aero"
Viestit: 312
Liittynyt: Su Touko 16, 2004 13:45
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja Jarski »

hyvä eltzi, jäbä on saanu kilvet. :wink:
Jos on korviaan myöten kusessa kannatta pitää suunsa kiinni.
Vastaa Viestiin