Sytytys pielessä?
Sytytys pielessä?
Nyt loppu ideat meikäläiseltä..
Ongelma on seuraavanlainen: Veenelkussani (-78) on ollut pitkään käyntiongelma. Auto toimii kyllä, mutta tuntuu kuin säädöt olisi hieman "pois kohdaltaan" ja puhti tuntuu olevan poissa. Sytytystä säätäessäni huomasin ajoituksen olevan aivan poissa kohdaltaan...mutta: sytkämerkin sitten ollessa kohdalla käynti oli TODELLA huono ja sammuttuaan auto ei enää lähtenyt käyntiin. Missäköhän vika? Hihnapyörä, jossa ajoitusmerkki on ei käsittääkseni voi olla akselin päässä kuin yhdessä asennossa, joten siinä tuskin vika. Strobo oli kiinni ykkössylinterin tulpassa ja virranjakajan alipaineletku irti (onko oikein?) Tulpat uudet, kaikki muut sytytysosat vaihdettu n. vuosi sitten (osat tosin Biltemasta..)
Jos jollakulla hyviä ideoita, niin hyvä..
Ongelma on seuraavanlainen: Veenelkussani (-78) on ollut pitkään käyntiongelma. Auto toimii kyllä, mutta tuntuu kuin säädöt olisi hieman "pois kohdaltaan" ja puhti tuntuu olevan poissa. Sytytystä säätäessäni huomasin ajoituksen olevan aivan poissa kohdaltaan...mutta: sytkämerkin sitten ollessa kohdalla käynti oli TODELLA huono ja sammuttuaan auto ei enää lähtenyt käyntiin. Missäköhän vika? Hihnapyörä, jossa ajoitusmerkki on ei käsittääkseni voi olla akselin päässä kuin yhdessä asennossa, joten siinä tuskin vika. Strobo oli kiinni ykkössylinterin tulpassa ja virranjakajan alipaineletku irti (onko oikein?) Tulpat uudet, kaikki muut sytytysosat vaihdettu n. vuosi sitten (osat tosin Biltemasta..)
Jos jollakulla hyviä ideoita, niin hyvä..
-
- "Saabisti"
- Viestit: 3983
- Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
- Paikkakunta: Jämsä
- Viesti:
Re: Sytytys pielessä?
Minulla oli aikoinaan yhdessä kajakissa hieman samaa tautia. Käynti oli mitä oli. Kone oli kuulemma kasattu pikkuisen pimeässä tallissa ja niinpä jakopyörissä oli muutaman hampaan heitto ja siinä se sitten oli.
Hihnapyörä menee vain yhdessä asennossa, mutta onko mahdollista, että jako olisi pielessä. Toisaalta, jos kone on aiemmin pelannut niin eihän se yleensä mihinkään muutu kuin fiiberipyörän hajoamisen myötä.
Hihnapyörä menee vain yhdessä asennossa, mutta onko mahdollista, että jako olisi pielessä. Toisaalta, jos kone on aiemmin pelannut niin eihän se yleensä mihinkään muutu kuin fiiberipyörän hajoamisen myötä.
# 419 Vesa Pohjalainen
- eegas
- "Hölösuu"
- Viestit: 1097
- Liittynyt: Pe Heinä 21, 2006 13:10
- Paikkakunta: Kauhava / Lapua / Liperi
Re: Sytytys pielessä?
Olisiko mahdollista, että hihnapyörä olisi joskus vaihdettu, muistelisin että noita oli ainakin kahdenlaisia, merkit eri kohdilla.
SAABeilla ajoa vuodesta -72 alkaen
rapakaari(at)gmail piste com, 0viisi04917511
Saab 9-5 2.3TA Aero sedan -07, Saab 9000i CS 2.0 man -98
MR-Saab 96L -77, Laikka-avo 99 -76, Dacia Logan Van 1.5 dCi -12
Jäsen #6056
rapakaari(at)gmail piste com, 0viisi04917511
Saab 9-5 2.3TA Aero sedan -07, Saab 9000i CS 2.0 man -98
MR-Saab 96L -77, Laikka-avo 99 -76, Dacia Logan Van 1.5 dCi -12
Jäsen #6056
Re: Sytytys pielessä?
Aika varmasti jostain pytystä kantaa vena. Tsekkaa ne ensin.
Tämänhetkiset räpsät:
Saab 96 V4 Super RS 1979
Saab 96 V4 Super RS 1979
-
- "Saabisti"
- Viestit: 3983
- Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
- Paikkakunta: Jämsä
- Viesti:
Re: Sytytys pielessä?
Joo, tämäkin on koettu.
Venttiilit säätöön, helppo homma.
Venttiilit säätöön, helppo homma.
# 419 Vesa Pohjalainen
Re: Sytytys pielessä?
Hei..
Toi vena-homma voi kyllä olla syy..on aiemmin kansirempan jälkeen oireillu samalla lailla kun oli venojen "jälkitarkastus" tekemättä.
Tsekkaan sen ennen kun käyn fiiberi-ja hihnapyörien kimppuun.
Kiitti vaan kaikille vinkeistä!
Toi vena-homma voi kyllä olla syy..on aiemmin kansirempan jälkeen oireillu samalla lailla kun oli venojen "jälkitarkastus" tekemättä.
Tsekkaan sen ennen kun käyn fiiberi-ja hihnapyörien kimppuun.
Kiitti vaan kaikille vinkeistä!
Re: Sytytys pielessä?
MOI !
Itse huomasin joskus aikoinaan , että strobolla sytytyksen säätö menee ainakin kymmenen astetta liikaa ennakolle.
Lopulta onnistui siten , että otti muut paitsi ykkösen tulpanjohdot irti .
Sitten toinen pyörittämään starttia ja toinen säätämään.
Kokeile silleen T:Mika
Itse huomasin joskus aikoinaan , että strobolla sytytyksen säätö menee ainakin kymmenen astetta liikaa ennakolle.
Lopulta onnistui siten , että otti muut paitsi ykkösen tulpanjohdot irti .
Sitten toinen pyörittämään starttia ja toinen säätämään.
Kokeile silleen T:Mika
Re: Sytytys pielessä?
Kärkivehkeet on helpoin kattoa niin,että kampuran merkki on halutussa merkissä,esim.10astetta eykk,testikynä puolan miinuksen ja maan välille ja sitten veivataan jakajaa kunnes lamppu syttyy/sammuu ja siihen rajapinnalle sitten jakaja piukkaan.
///M
Designed by computer, built by robot, driven by moron. BMW.
Designed by computer, built by robot, driven by moron. BMW.
Re: Sytytys pielessä?
Toimiiko jakajan keskipakosäätö?
Painot saattavat jumitella.
Painot saattavat jumitella.
Re: Sytytys pielessä?
ja olihan alipaine letkujen sijainti oikein eli kun seisoo apuk puolella niin letkut pitäs mennä sinne tonne ja tänne.
tarkasta ensi tilassa ne.
tarkasta ensi tilassa ne.
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
-
- "Turbo"
- Viestit: 261
- Liittynyt: To Loka 07, 2004 21:03
- Paikkakunta: Turku
Re: Sytytys pielessä?
kannattaa tosiaan tarkistaa venttiilien välykset ettei jää kantamaan.. koneen kierrosten seilaaminen tyhjäkäynnillä ja huonosti käynnissä pysyminen kylmänä voi johtua siitä..
Saab 9-3 Aero V6 Cab -08
#2439
#2439
Re: Sytytys pielessä?
No niin...
Venttiileistä useampikin kantoi. Nyt on välykset kohdallaan ja käynti hyvä
Sytkämysteeri kuitenkin edelleen selvittämättä ja jatkan tutkimuksia sillä saralla ( laitoin nyt sytkän korvakuulolla ja parilla koeajolla suurin piirtein kohdalleen)
Nykyautot ovat saaneet unohtamaan, että näitähän piti ennenvanhaan välillä säätää
Venttiileistä useampikin kantoi. Nyt on välykset kohdallaan ja käynti hyvä
Sytkämysteeri kuitenkin edelleen selvittämättä ja jatkan tutkimuksia sillä saralla ( laitoin nyt sytkän korvakuulolla ja parilla koeajolla suurin piirtein kohdalleen)
Nykyautot ovat saaneet unohtamaan, että näitähän piti ennenvanhaan välillä säätää
Re: Sytytys pielessä?
Nostanpa tämän vanhan aiheen esille, kun pitäisi saada '78 käyttöönotettuun viippaan päästöt kohdilleen. Jo silmät ja nenä sanoo, ettei pelkällä seoksen säädöllä pääse lähellekään.mikali kirjoitti:MOI !
Itse huomasin joskus aikoinaan , että strobolla sytytyksen säätö menee ainakin kymmenen astetta liikaa ennakolle.
Lopulta onnistui siten , että otti muut paitsi ykkösen tulpanjohdot irti .
Sitten toinen pyörittämään starttia ja toinen säätämään.
Kokeile silleen T:Mika
- Kaasutin on uusi DGV. Suuttimet on tehtaan jäljiltä, mutta ainakin yhden toisen veenelkun perusteella pitäisi olla passelit sellaisenaan tai mielummin vaihtaa isompaa tyhjäkäyntisuutinta.
-venttiilien välykset tarkistin tuon Weberin laiton yhteydessä.
-jakajassa ei ole kärkiä, strobon perusteella keskipakosäätö toimii jotakuinkin täsmällisesti ja alipainesäätäjän kalvo on ehjä.
Pitäiskö tuo strobon häiriöherkkyys tosiaan ottaa huomioon? Säädin ennakon kuuteen asteesen, kuten ennenkin katkojankärkien aikaan, ja kone vastaa kaasuun ja vetää hyvin tyhjäkäynniltä niin korkealle kuin uskaltaa kierrättää, kuudentonnin hujakoille.
...ajattelin kysyä ennen kuin lähden tekemään tieteellisiä kokeita
Re: Sytytys pielessä?
Paljonkos tyhjäkäyntikierrosluku? Jos on jossain 800:n hujakoilla, päästöarvot ovat melkoiset. Nostin itse viime katsastukseen kierrosluvun n. 950:een, jolloin kaikki arvot laskivat reilusti sallittujen rajojen sisäpuolelle.
Itse en ole ainakaan strobolla saanut ikinä syttyä täysin kohdalle. Merkeistä menee yleensä oikein.
Itse en ole ainakaan strobolla saanut ikinä syttyä täysin kohdalle. Merkeistä menee yleensä oikein.
Tämänhetkiset räpsät:
Saab 96 V4 Super RS 1979
Saab 96 V4 Super RS 1979
Re: Sytytys pielessä?
Voi olla, että kierrokset on lähempänä 800:aa. Ei ole kuin huipputarkka Sanpet-yleismittari, mikä näyttää yli tuhannen kierroksia, silloin kun ne kuulostaa suht sopivilta. Pitäis kytkeä kabiinissa olevan Yazakiin piuhat kiinni. Jos se näyttäis edes suunnilleen oikein.