V4:sen ahtaminen?

Wanhojen Saabien oma alue. Mallivuodet 1950-1980.
Saab.96
"Hölösuu"
Viestit: 4071
Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
Viesti:

V4:sen ahtaminen?

Viesti Kirjoittaja Saab.96 »

Aiheesta on täällä keskusteltu runsaasti ja ajattelin että nyt voisi asian vielä kerran nostaa esiin...
Mulla jäi yli tuollainen Garret GT17 ahdin ja sen voisi huivn ja urheilun vuoksi asentaa tuohon V4:sen kylkeen :lol:
Saako Kajakin muutoskatsastettua ahtimelle kun nyt olen kuullut että liikenteessä olisi parikin rekisterissä olevaa ahdetta Kajakkia?
Ajatus olisi ahtaa ensin ihan vakiokone ja sitten jos homman onnistuu niin rakentaa kone kokonaan uusiksi. Enkä ajatellut milllään ruiskuilla pelata vaan kaasariturbo oli ensin ajatuksena.
Eli ahtaminen ihan pienimmillä mahdollisilla muutoksille ja sitten kun on saanut muutoskatastuksne hoidettua tekee homman kunnolla...
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Suppari
"Hölösuu"
Viestit: 2178
Liittynyt: Su Tammi 25, 2004 20:02

Re: V4:sen ahtaminen?

Viesti Kirjoittaja Suppari »

Todellista faktaa olisi kiva tietää leimallisten v4 moottoristen turbojen määrästä.Yhden olen klubilehdessä nähnyt,ja toisen täällä jossain,mutta siinäkö ne on kaikki?Onko ne yli sata heppaisia?

Leiman saamiselle ei ole esteitä,jos on vaan tehot sallituissa.(penkki paperi)
Ens kesäksi tulee yksi lisää leimaan,parikesää on ilman leimaa jo ajeltu.

Nopeimmillaan tuollaisen ahtaa viikon iltapuhteina,jos siis tavoite on vaan sihinää ja puhinaa ilman tehoa.
-Sähköinen bp
-malpassi säädin
-kaasari weber dat tai strömberg+painekotelo
-öljynpaluu ja t haaralla öp anturin paikasta öljy
-muutama käyrä ja laippa sekä metrin verran putkea.
-alkuperäinen lämmityslaite kannattaa munmielestä heivata,tulee muuten senverta ahdasta.
-jakajaan myöhästävä kello esim. volvosta ja mahdollisuuksien mukaan kärjetön sytkä
-paineet maks nolla kolme viiva nolla viis niin saattaa vakiopuristuksilla ja kaasarilla hetken pysyäkkin nipussa
=100hv ja saa korjata jatkuvasti :lol:
///M
Designed by computer, built by robot, driven by moron. BMW.
Saab.96
"Hölösuu"
Viestit: 4071
Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
Viesti:

Re: V4:sen ahtaminen?

Viesti Kirjoittaja Saab.96 »

Suppari kirjoitti:Todellista faktaa olisi kiva tietää leimallisten v4 moottoristen turbojen määrästä.Yhden olen klubilehdessä nähnyt,ja toisen täällä jossain,mutta siinäkö ne on kaikki?Onko ne yli sata heppaisia?

Leiman saamiselle ei ole esteitä,jos on vaan tehot sallituissa.(penkki paperi)
Ens kesäksi tulee yksi lisää leimaan,parikesää on ilman leimaa jo ajeltu.

Nopeimmillaan tuollaisen ahtaa viikon iltapuhteina,jos siis tavoite on vaan sihinää ja puhinaa ilman tehoa.
-Sähköinen bp
-malpassi säädin
-kaasari weber dat tai strömberg+painekotelo
-öljynpaluu ja t haaralla öp anturin paikasta öljy
-muutama käyrä ja laippa sekä metrin verran putkea.
-alkuperäinen lämmityslaite kannattaa munmielestä heivata,tulee muuten senverta ahdasta.
-jakajaan myöhästävä kello esim. volvosta ja mahdollisuuksien mukaan kärjetön sytkä
-paineet maks nolla kolme viiva nolla viis niin saattaa vakiopuristuksilla ja kaasarilla hetken pysyäkkin nipussa
=100hv ja saa korjata jatkuvasti :lol:
No aluksi on tosiaan tavoitteena sihinää ja puhinaa max 90 hv :mrgreen: :lol:
Mineekö toi Webet dat kaasari suoraan esim suoerin imusarjaan tms?

Tähän voisi koota jonnekin sellaisen "palikkojen" paketin jonka helposti ymmärtää lapsikin ja siis myös minä :oops:
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Suppari
"Hölösuu"
Viestit: 2178
Liittynyt: Su Tammi 25, 2004 20:02

Re: V4:sen ahtaminen?

Viesti Kirjoittaja Suppari »

Datti taitaa olla yksikurkkuinen ja ainakin sovitepalalla mennee yksikurkkuisen sarjaan.Strömberg on ainakin halpa n.5eur ,ja toimii paineistettuna niin hyvin kun kaasari nyt voi toimia.Miinuksena ehkä aika iso koko,ja joutuu sovitekappaleella vetämään esim. kuskinpuolelle venakopan viereen.

Palikat luettelin jo yläpuolella,mitä jäi puuttumaan?Ehkä seosmittari ja lambda,nämä kannattaa heti ostaa kunnolliset laajakaista vehkeet,on sitten olemassa kun aletaan enemmän laittamaan.On tuon kaasari/jakajasytkä kompinaation kallein osa,niin ei kannata säästää.Noin satasella saa kuupan ahdettua,eikä tarvitse edes ihan paskaa käyttää osina.

Tuo näyttää löytyvän vielläkin,sieltä saat ehkä jotain vinkkejä.Tuossa oli kaikki vakiota kytkintä myöten ja ei pitänyt enää.(Eikä myöskään kansipahvi)
///M
Designed by computer, built by robot, driven by moron. BMW.
Ronska
"Hirsch"
Viestit: 910
Liittynyt: To Maalis 04, 2004 11:47

Re: V4:sen ahtaminen?

Viesti Kirjoittaja Ronska »

Dattia saa ainakin tuplakurkkuisena 32/32 vaiheittain aukeavana.
Pulttijako on hiukan pienempi kuin kuupan tuplakurkkuisessa, sovitelaipalla saa helposti tehtyä.
Saab.96
"Hölösuu"
Viestit: 4071
Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
Viesti:

Re: V4:sen ahtaminen?

Viesti Kirjoittaja Saab.96 »

Okei, kiitokset.

Jos vielä saisi varmempaa tietoa siitä että saako tuohon kajakkiin asentaa ahtimen pelkällä muutoskatsatuksella edellyttäen että tehot ei nouse liikaa? Ja mikä on tuo tehoraja 90 hv?
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Suppari
"Hölösuu"
Viestit: 2178
Liittynyt: Su Tammi 25, 2004 20:02

Re: V4:sen ahtaminen?

Viesti Kirjoittaja Suppari »

65 tai 68hv +20%,riippuen vuosmallista.
Mulla on se 1.7 90hv paperi,mutta en ole käynyt kysymässä kelpaako,tuskin kelpaa.
Moottorin vaihtoon rinnastettavia moottorin muutoksia:

- sylinterikannen vaihtaminen toisenlaiseen

- moottorin iskutilavuuden suurentaminen verrattuna alkuperäiseen yli 10 % (tehon katsotaan nousevan iskutilavuuksien suhteessa, ellei muuta osoiteta)

- ahtimen tai ahtoilman jäähdyttimen asentaminen

- ahtimella varustetun moottorin mikä tahansa muuttaminen

Yllä mainitut muutokset edellyttävät muutoskatsastusta. Koska kyseiset muutokset rinnastetaan moottorinvaihtoon, tulee kaikki moottorin vaihtoa koskevat 5 §:ssä mainitut edellytykset täyttyä.

Esimerkki:

Turboahtimen jälkiasennus

1) Edellyttää muutoskatsastusta. Poikkeuslupaa turbon asentamiselle ei vaadita jos moottorin vaihtoa koskevat yleiset edellytykset täyttyvät.

2) Ahdetun moottorin teho ei saa ylittää 20 % mallisarjan tehokkaimmasta versiosta. Omamassan suhde moottorin nettotehoon on oltava muutoksen jälkeen vähintään 7 kg/kW. Moottorin tehosta, vääntömomentista ja ahtopaineesta on esitettävä muutoskatsastuksessa luotettava kirjallinen auton valmistenumerolla yksilöity selvitys, josta ilmenee myös ahtimen tunnistetiedot. Eli teho ja vääntömomentti on mitattava ”tehopenkissä”.

Omamassalla tarkoitetaan ensisijaisesti tyyppihyväksynnässä määriteltyä, toissijaisesti valmistajan ilmoittamaa. Mikäli tällaisia tietoja ei ole käytettävissä, punnittua omamassaa, korjattuna moottorin vaihtoon tai ahtimen asentamiseen olennaisesti liittyvien rakennemuutosten aiheuttamalla massan muutoksella.

3) Pakokaasupäästönormien täyttymisestä on esitettävä luotettava selvitys. Ensimmäisen kerran ennen 1.7.1987 käyttöönotetun auton pakokaasupäästötason selvittämiseksi riittää kuitenkin normaali käytön aikainen pakokaasupäästömittaus (katsastuksen yhteydessä tehtävä mittaus).

Muulla dieselmoottorilla kuin vähäpäästöisellä dieselmoottorilla varustetun henkilöauton (ensimmäinen käyttöönotto 1.7.1987-31.12.1991) pakokaasujen vaatimustenmukaisuuden selvittämiseksi riittää käytönaikainen savutusmittaus (katsastuksen yhteydessä tehtävä mittaus).

Muissa tapauksissa muutoskatsastuksessa on esitettävä valmistajan tai sen valtuuttaman edustajan tai riippumattoman tutkimuslaitoksen kirjallinen todistus pakokaasupäästönormien täyttymisestä. Auton on siis täytettävä myös moottorin muutoksen jälkeen sen ensimmäisen käyttöönottoajankohdan Suomessa voimassa olleet päästönormit. Tämän katsotaan täyttyvän, mikäli tällaisessa autossa on tai autoon asennetaan moottorille sopiva katalysaattori.

Vähäpäästöisen auton päästöistä on kuitenkin aina esitettävä edellä mainittu selvitys, vaikka siinä olisi jo katalysaattori. Käytännössä tämä yleensä tarkoittaa pakokaasupäästöjen mittaamista puolueettomassa tutkimuslaitoksessa, esim. VTT.

4) Ahtimen asennuksen lisäksi, myös auton alusta tulee muuttaa vastaamaan ahtimen tuomaa lisätehoa: Toisin sanottuna jarrut, voimansiirto sekä akselistot on vaihdettava jos tehon lisäys sen edellyttää.

Esimerkki

Mallisarja käsittää 1.6 l (70 kW), 2.0 l (85 kW) sekä 2.2 l (120 kW) versiot.

Kun 1.6 l moottoriin asennetaan turboahdin ja teho nousee 80 kW:iin, tulee alusta muuttaa vastaamaan 2.0 l mallin alustaa. Jos teho nousee 100 kW:iin tulee alusta muuttaa vastaamaan 2.2 l mallia. Tällöin teho saa olla enintään 120 kW + 20%.

Jarrujen on oltava lukkiutumattomat, jos ne ovat esim. 2.0 l ja 2.2 l malleissa vakiona. Jos auton osia joudutaan vaihtamaan 35% tai sen yli, tulee auto esittää kanta-auton tarkastukseen ennen muutostöiden aloittamista. Alustan osien vaihtotarve voidaan selvittää esim. merkkiliikkeen antamalla varaosavertailulla.


5) Autoon, jonka sen käyttöönottoajankohtana on edellytetty olevan EY- tyyppihyväksytty (käyttöönotto 1.1.1998 alkaen), ei saa asentaa ahdinta, muuttaa moottoria muutoinkaan eikä vaihtaa auton osia siten, etteivät käyttöönottoajankohtana vaaditun EY-tyyppihyväksynnän edellyttämät vaatimukset tai niitä uudemmat vaatimukset täyty. Esimerkiksi jarru-, melu-, pakokaasupäästövaatimusten tulee ahtimen tai moottorin vaihdon jälkeen täyttää auton ensimmäisenä käyttöönottoajankohtana voimassa olleet vaatimukset. Vaatimusten täyttymisestä on tarvittaessa annettava kirjallinen vaatimustenmukaisuusselvitys. Selvityksen voi antaa ilmoitettu tutkimuslaitos, auton valmistaja tai valmistajan edustaja.

///M
Designed by computer, built by robot, driven by moron. BMW.
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7379
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: V4:sen ahtaminen?

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Mitä vakioissa lukee tehon kohdalla?

Itsellä on siis toi V6-projekti joka on muutoskatsastettu 2.0-litraiseille koneelle.
Sylinterimäärästä tai tehoista ei mitään mainintaa.

V4 turbossa siis saisi penkityksessä olla 81.6hepoa, eikö vain?
Mutta jos tuon projektin saan siihen vaiheeseen että voisi turbotustakin harkita niin mahtaako teho määritys mennä saman mukaan?
Tuntuisi jotenkin hassulta kun vakiona tuolla 2.0 V6:lle ilmoitetaan jo 90hv.

Vaateis ainakin pokkaa mennä konttorille sanoon että turbotuksen jälkeen tässä koneessa on vähempi voimaa mitä uutena. :mrgreen:
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Ronska
"Hirsch"
Viestit: 910
Liittynyt: To Maalis 04, 2004 11:47

Re: V4:sen ahtaminen?

Viesti Kirjoittaja Ronska »

tetammi kirjoitti:Vaateis ainakin pokkaa mennä konttorille sanoon että turbotuksen jälkeen tässä koneessa on vähempi voimaa mitä uutena. :mrgreen:
No näinhän se homma juuri toimii, kukaan ei väitä ettei viritys saisi olla epäonnistunut.

Sopiva kuristin wrc-tyyliin on oikotie onneen, mitottaa vaan sopivasti niin ei tehot kauhiasti pääse karkaamaan ja silti saa keskialueelle kivat väännöt ja lappuun saa sopivan maksimiahtopaineenkin.
Teho- ja vääntökäyristä kieltämättä tulee aika hassun näköset 8)
Suppari
"Hölösuu"
Viestit: 2178
Liittynyt: Su Tammi 25, 2004 20:02

Re: V4:sen ahtaminen?

Viesti Kirjoittaja Suppari »

''Helpoin'' on sytkä ajaa penkissä totaalisen perseelleen,ja soppa paksulle,tehot tippuu parhaimmillaan satoja hevosia oikeisiin arvoihin nähden.Jakajasytkällä ja ilman säädettävää moottorinohjausta voi olla tuskaista.Lukittu jakaja ja todella pieni perusennakko.

Niin,ja missään ei lue käsittääkseni että turbon pitäisi tuottaa ahtopainetta.

Toisaalta,jos muutenkin virittää kun vain pulttaamalla ahtimen kylkeen,niin teho nousee ilman ahtojakin helposti tuon 20%
///M
Designed by computer, built by robot, driven by moron. BMW.
Avatar
Juha96
"Hölösuu"
Viestit: 2892
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 23:16
Paikkakunta: Helsinki

Re: V4:sen ahtaminen?

Viesti Kirjoittaja Juha96 »

Ronska kirjoitti:
tetammi kirjoitti:Vaateis ainakin pokkaa mennä konttorille sanoon että turbotuksen jälkeen tässä koneessa on vähempi voimaa mitä uutena. :mrgreen:
No näinhän se homma juuri toimii, kukaan ei väitä ettei viritys saisi olla epäonnistunut.
Eihän maksimitehon lasku tarkoita, että viritys olisi epäonnistunut! :wink:

Riippuu täysin siitä, mitä virityksellä on tavoiteltu. Kun Saab esitteli ensimmäisen matalapaineturbonsa OG900:ssa 1990, pressimateriaalissa lueteltiin, mitä kaikkia muita hyötyjä kuin huipputehoa turbotuksella voi tavoitella: pienempi kulutus ja pienemmät päästöt (parempi hyötysuhde), pienempi melutaso, mukavammat käyttöominaisuudet, pienempi vaihtamistarve ja vaivattomampi kaupunkiajo (lisää vääntöä matalilla kierroksilla) ym. ym. Turbottamalla kutvosesi kannat oikeastaan kortesi kekoon ilmasto- ja energiansäästötalkoissa... :D

Ja löytyyhän Saabin mallistosta esimerkkitapauskin siitä, miten maksimiteho pienenee turbotettaessa: sama 3,0 V6-kone oli ensin 9000:ssa vaparina 210 hv, sitten 9-5:ssä matalapaineturbona 200 hv. Paremminhan se kone hengittää yläkierroksilla, kun ei ole solmua tukkeena :D
9-5, 96, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
ju96
"Kaasari"
Viestit: 43
Liittynyt: Ma Loka 13, 2008 20:33
Paikkakunta: imatra

Re: V4:sen ahtaminen?

Viesti Kirjoittaja ju96 »

Eikös se ole kiinni siitä millaset laput sieltä penkistä ottaa :wink: .

Tiedän erään ahdetun auton jossa leimalla on 110 hepoa koneessa ja paineen säätimen vaihtamalla on takapyöriltä mitattu 170hp.
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7379
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: V4:sen ahtaminen?

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Aika harvoin kaiketi muutoskatsastukseen käytetyllä dynopaperilla on ollu mitään tekemistä todellisuuden kanssa.
Ei taida auttaa selittelyt että vois dynossa ottaa tuon huimat 90hv koska sellanen kone sinne on aikoinaan hyväksytty. :roll:
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Saab.96
"Hölösuu"
Viestit: 4071
Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
Viesti:

Re: V4:sen ahtaminen?

Viesti Kirjoittaja Saab.96 »

Nostetaanpas tätä aihetta!
Nyt alkaa poltella toi koneen ahtaminen ihan toden teolla!
Ahdinta mulla ei vielä ole (sen GT17:n myin vara-osiksi) joten saa ehdottaa ja vaikka tarjota halpaa ahdinta jolla pääsisi alkuun. Tarkoitus on siis ottaa kone pois ja uusia tiivisteet siihen ja tiputtaa takaisin paikalleen ahdettuna :mrgreen:
Lämmityslaitetta en haluaisi uhrata joten kaikki vinkit siitä miten homman saa parhaiten toteutettua on tervetulleita!
Akun meinasin siirtää takaluukkuun ja sijoittaa ahtimen siltä vapautuvaan tilaan...

Koko ajan etsiskelen sopivaa (lue: halpaa ja ehjää) ahdinta.

Mulle tämä on ensimmäinen kerta kun tällaiseen ryhdyn ja etenen sokkona pimeässä :lol: Eli ei ole hajuakaan miten edetä.

Eiköhän se tästä :wink: etene...
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
vuorpe
"Hirsch"
Viestit: 992
Liittynyt: Ti Loka 07, 2003 10:58
Paikkakunta: Klaukkala

Re: V4:sen ahtaminen?

Viesti Kirjoittaja vuorpe »

Mulla olis hyllyssä 2 lapa-ahdinta.
Saksalaisia lisenssi vekottimia, remppaa tosin vaativat, mutta ovat kuitenkin lähes ilmaiset verraten oikeisiin amerikkalaisiin blowereihin.

Kyseisistä remmiahtimista oli Ahvenistolla sinun kanssa juttuakin muinoin...
Saabiton saabisti
#1470
Vastaa Viestiin