Kuupan pulttijako / Spacerit

Wanhojen Saabien oma alue. Mallivuodet 1950-1980.
Saab.96
"Hölösuu"
Viestit: 4071
Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
Viesti:

Kuupan pulttijako / Spacerit

Viesti Kirjoittaja Saab.96 »

Sain käsiini tiedon että kuupan pulttijako olisi 5 x 170 mm meinasin tänään sen itse vielä tarkistaa.
Voisiko joku muukin tehdä tarkistusmittauksen jotta voi uskoa että mitta on oikea.
Meinaan teettää spacerit kuuppaan niin olisi hyvä että tuo jako on sitten oikea.

Jos mitat täsmää niin mulla on sitten valmiiksi piirretty kuva mittoineen joka on skannattu koneelle, eli sen saa minulta jos joku muukin on kiinnostunut teettää pulttijaon muuttavat spacerit. Jos spacerin paksuus on 17 mm mahtuu alle esin 9-5 vakioalut vakio ET:llä. Jos sellainen ketään kiinnostaa....
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Neuni
"Aero"
Viestit: 343
Liittynyt: Ma Maalis 07, 2005 10:11
Paikkakunta: Kerava

Re: Kuupan pulttijako / Spacerit

Viesti Kirjoittaja Neuni »

kiinnostaa toki, mahtuukos alle esmes noi femman vanteet kun on vakiolokarit?
96 GL V4 Super -80 *Juhlis*, 95L -75, 900i 2.1 16v Classic -93, 99 turbo -79 & 99 Finlandia -77
Saab.96
"Hölösuu"
Viestit: 4071
Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
Viesti:

Re: Kuupan pulttijako / Spacerit

Viesti Kirjoittaja Saab.96 »

Neuni kirjoitti:kiinnostaa toki, mahtuukos alle esmes noi femman vanteet kun on vakiolokarit?
Kyllä näillä mitoilla mitä mulla on alle pitäisi menä 9-3/9-5 sen alut, Takana on toki vakio loksuilla ahdata mutta kuullema menee! Sain mitat ja kuvat Ruotsin klbin jäseneltä jolla on omassaan nämä ja alla pyörii 9-5:sen 16" alut ongelmitta...

Kuva

Kuva

Tossa kuvat joissa mitat spacerreista.
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Sonett73
"Hölösuu"
Viestit: 1254
Liittynyt: Su Huhti 17, 2005 19:41
Paikkakunta: Kuopio

Re: Kuupan pulttijako / Spacerit

Viesti Kirjoittaja Sonett73 »

Moikka Sympaattiset Saabistit!

Jotenkin minua epäilyttää, ettei tollaset ole laillisia Suomen tieliikenteessä. Voi olla, että katsastussedät eivät noista tykkää....

Ari
Ari #831 - Pidättekö minua ihan hulluna vai idioottina ?
Saab.96
"Hölösuu"
Viestit: 4071
Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
Viesti:

Re: Kuupan pulttijako / Spacerit

Viesti Kirjoittaja Saab.96 »

Sonett73 kirjoitti:Moikka Sympaattiset Saabistit!

Jotenkin minua epäilyttää, ettei tollaset ole laillisia Suomen tieliikenteessä. Voi olla, että katsastussedät eivät noista tykkää....

Ari
Olen siinä käsityksessä että jos levikepala kiinnitetään autoon auton omilla pulteilla saa se olla paikallaan myös katsastuksessa eikä katsastussetä sitä moiti. Tosin jos niin ei ole voi aina laittaa orkkisvanteet katsastukseen alle :wink:
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Neuni
"Aero"
Viestit: 343
Liittynyt: Ma Maalis 07, 2005 10:11
Paikkakunta: Kerava

Re: Kuupan pulttijako / Spacerit

Viesti Kirjoittaja Neuni »

Toi olis kyl hieno juttu kun tuollaiset saisi, vois suunnitella vähän jotain hienompaa vannetta kuupanki alle :D
96 GL V4 Super -80 *Juhlis*, 95L -75, 900i 2.1 16v Classic -93, 99 turbo -79 & 99 Finlandia -77
kromipuskuri
"Ruisku"
Viestit: 106
Liittynyt: Ti Huhti 05, 2005 11:48
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Re: Kuupan pulttijako / Spacerit

Viesti Kirjoittaja kromipuskuri »

Eikös tuo ole aika selkeästi sanottu tuossa:

Liikenneministeriön päätös
auton rakenteen muuttamisesta 779/1998
3 luku, 10 §
4. Auton pyörännavan ja vanteen väliin ei saa asentaa sovituskappaleita.


Tosin tiedän kyllä itsekin yhden kaverin joka ajelee viipalla kesät talvet spacerit alla, eikä ole ollut mitään ongelmia katastuksen kanssa.
Sopiiko tuohon kuupan omat pyöränpultit? Tuohon viippaan on muistaakseni etitty jostain jonkinlaiset kuusiokolopultit, ettei peräti uppokantaiset. Pultit taisikin olla kallein osuus tuossa "projektissa"....
# 2348
Saab 96 -75 (PR)
Saab 96 -70 (OE)
Saab.96
"Hölösuu"
Viestit: 4071
Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
Viesti:

Re: Kuupan pulttijako / Spacerit

Viesti Kirjoittaja Saab.96 »

kromipuskuri kirjoitti:Eikös tuo ole aika selkeästi sanottu tuossa:

Liikenneministeriön päätös
auton rakenteen muuttamisesta 779/1998
3 luku, 10 §
4. Auton pyörännavan ja vanteen väliin ei saa asentaa sovituskappaleita.


Tosin tiedän kyllä itsekin yhden kaverin joka ajelee viipalla kesät talvet spacerit alla, eikä ole ollut mitään ongelmia katastuksen kanssa.
Sopiiko tuohon kuupan omat pyöränpultit? Tuohon viippaan on muistaakseni etitty jostain jonkinlaiset kuusiokolopultit, ettei peräti uppokantaiset. Pultit taisikin olla kallein osuus tuossa "projektissa"....
Levikepala kiinnitetään kuupan omilla pulteilla kiinni napaanja tosiaan vanteen ja navan väliin ei saa levikepalaa laittaa mutta nämä napaan pultattavat ovat luku erikseen... Ja vaikka olisikin "laiton" on mun PAKKO saada uuden Aeron vanteet tohon mun kajakkiin! :twisted: :evil: :wink: :roll: 8) :mrgreen:
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
tommij
"Hölösuu"
Viestit: 1376
Liittynyt: Ti Joulu 09, 2003 13:38
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Kuupan pulttijako / Spacerit

Viesti Kirjoittaja tommij »

Joo, olen kans kuullut että noi omilla pulteilla napaan kiinnitettävät palikat hyväksytään, mutta pykälätietoa ei ole. Tiedän yhden kuupan, jossa tolla tekniikalla asennetut tykkivanteet alla ja on vuodesta toiseen hyväksytty katsastuksessa.
Tommi Järvinen #253, Puh. 044 214 2552
93B 1959, 93F 1960, 96 '64, Sport '64, 96 ralli '69, 99 Turbo '78
Viimesintä projekteista: Saabisti.fi | Saabisti Facebookissa | Saab 96 rallisivut: SaabWorks.fi
Vesa Pohjalainen
"Saabisti"
Viestit: 3983
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Re: Kuupan pulttijako / Spacerit

Viesti Kirjoittaja Vesa Pohjalainen »

Onhan kuuppaankin olemassa 114,3 X 4 jakoiset navat, mutta taitaa olla vaikea hankkia.
# 419 Vesa Pohjalainen
Suppari
"Hölösuu"
Viestit: 2178
Liittynyt: Su Tammi 25, 2004 20:02

Re: Kuupan pulttijako / Spacerit

Viesti Kirjoittaja Suppari »

Noi levyt kannattais ehkä vesileikata,vaan syvennykset,kierteet ja pulttien upotukset teettäis koneistamolla,tulis varmaan halvemmaksi.

Voin kysyä tarjousta leikkaajalta,moniko olis mukana?Jos leikkaus ei ole kovin kallista,niin voisin itsellekkin ottaa.Sorvissa ja jyrsimessä noiden tekeminen kestää pirun kauan vrt kaikki reiät yms olisi valmiina kaikki.

Eli 22mm tavarasta tarvis tehdä? Sopiiko nuo eteen ja taakse?
///M
Designed by computer, built by robot, driven by moron. BMW.
MNeva
"Viggen"
Viestit: 504
Liittynyt: Ti Kesä 03, 2003 18:25
Paikkakunta: Söörmarkku

Re: Kuupan pulttijako / Spacerit

Viesti Kirjoittaja MNeva »

Suppari kirjoitti:Noi levyt kannattais ehkä vesileikata,vaan syvennykset,kierteet ja pulttien upotukset teettäis koneistamolla,tulis varmaan halvemmaksi.

Voin kysyä tarjousta leikkaajalta,moniko olis mukana?Jos leikkaus ei ole kovin kallista,niin voisin itsellekkin ottaa.Sorvissa ja jyrsimessä noiden tekeminen kestää pirun kauan vrt kaikki reiät yms olisi valmiina kaikki.

Eli 22mm tavarasta tarvis tehdä? Sopiiko nuo eteen ja taakse?

Mua ainakin kiinnostais, mutta toi toinen pulttijako täytys olla eri. Menis sillain hyvin et olis toi kuupan jako sun muut vesileikattu ja ton toisen jaon tekis sorvari. Kun mulla on suunnitelmissa moparin isojako.
Suppari
"Hölösuu"
Viestit: 2178
Liittynyt: Su Tammi 25, 2004 20:02

Re: Kuupan pulttijako / Spacerit

Viesti Kirjoittaja Suppari »

Hyvä idea.

Eli tän viikon loppuun mennessä kaikki jotka tuollaiset aihiot haluaa,niin ottais yhteyttä.Leikkattaisiin siis ilman toista pulttijakoa.Jokainen saisi porata itse minkä tykkää.Tämä siis vaan alustava kysely,mitä enemmän tarvitsijoita,sitä huokeampia.

Sunnuntaina kysyn mitä maksaa ja sitten mietitään että otetaanko.

Yv:llä.
///M
Designed by computer, built by robot, driven by moron. BMW.
Saab.96
"Hölösuu"
Viestit: 4071
Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
Viesti:

Re: Kuupan pulttijako / Spacerit

Viesti Kirjoittaja Saab.96 »

Suppari kirjoitti:
Eli 22mm tavarasta tarvis tehdä? Sopiiko nuo eteen ja taakse?
17 mm paksuina menee edessä ja takana, mitat on noiss kuvissa, multa saa isommatkin kuvat sähköpostilla jos haluaa.
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Suppari
"Hölösuu"
Viestit: 2178
Liittynyt: Su Tammi 25, 2004 20:02

Re: Kuupan pulttijako / Spacerit

Viesti Kirjoittaja Suppari »

Juu,mutta 22 mm tavarasta tai paksummasta pitää leikata,että saa tuon 5mm keskityksen vanteelle.Eli sorvivara.

Riippuu varmaan vanteen keskiön muodosta,mutta näyttäis yhtäkkiä,ettei ainakaan peltivanteita saa noihin ruuvattua,jos spacerin kiinnitykseen käyttää vakiopultteja.Eli jotkut upotettavat kuusiokolopultit olis omiaan.
///M
Designed by computer, built by robot, driven by moron. BMW.
Vastaa Viestiin