Tuulilasin 5-2009 Saab- rallitallin tarina

Wanhojen Saabien oma alue. Mallivuodet 1950-1980.
Vastaa Viestiin
tikkis
"Viggen"
Viestit: 562
Liittynyt: La Heinä 01, 2006 07:36
Paikkakunta: Lappeenranta

Tuulilasin 5-2009 Saab- rallitallin tarina

Viesti Kirjoittaja tikkis »

Laitetaan tämä Tuulilasin toimitukseen lähetetty oikaisu myös tänne kajakkifanienkin foorumille. Historiaahan tehdään nykyhetkessä, menneitä asioita ei voi jälkeen muuttaa, ne on faktaa. VM ja Tuulilasi rallitallin jutuista löytyi luvattoman paljon sinänsä mitättömän tuntuisi pikkuvirheitä, mutta jotka tarkemmin ajateltuna eivät niin pieniä olekaan. Varsinkaan henkilöille jotka ovat aiheeseen vasta tutustumassa ja näin lähtevät ns. väärälle ladulle. Alla oikaisu:

"Tuulilasin Saab- rallitallin tarina 5- 2009 / Vauhdin Maailman 3- 2009 Saab rallitallin tarina

Meille ”henkeen ja vereen” Saabisteille oli mukava yllätys lehdistön positiivinen suhtautuminen merkkiämme kohtaan menneenä talvena. Hienoja juttuja on ilmestynyt eri puolilla Suomea.
Itse kun harrastan SiniValkoisia ralli Saabbeja, koen tarpeelliseksi oikaista muutamat havaitsemani virheet yllämainituissa lehdissä ilmestyneisiin artikkeleihin. Sinänsä hienoihin juttuihin oli jäänyt ilmeisesti oikoluenta suorittamatta, siinämäärin oli ”historiaa kirjoitettu uudelleen”. Historialliset faktat ovat mielestäni tärkeitä tämänkaltaisissa jutuissa, joita voidaan käyttää lähdeainestona esim. tutkimuksiin- kukaties vuosikymmenien päästä.
Saabin tehdastallin toiminnastahan painettua faktaa on hyvin vähän. On täysin varmaa, että kyseinen Tuulilasin numero tulee jäämään varjelluksi erikoisnumeroksi monelle Saabistille. Olen huomannut jo nettikeskusteluissa joidenkin tahojen maininneen käyttävänsä kyseisiä Tuulilasin ja VauhdinMaailma- lehden artikkeleita lähdeaineistonaan !
Meille Vanhojen ralliautojen historiaa harrastaville oleellista on autoyksilöt; Mikä rekisterinumero, kuka ajanut, mitä kisoja ja mikä on ollut kisan kulku ? Teemme jatkuvasti selvitystyötä asian tiimoilta. Meitä on Suomessakin iso joukko- merkkiin katsomatta- ja uskon että muutkin kuin Saabistit lukivat suurella mielenkiinnolla kyseiset lehtijutut. Harmilliseksi tehdyt asiavirheet tekee se, että painetusta sanasta virheitä ei jälkikäteen saa pois.
Voi kun olis toimituskunta osannut ottaa esim. Saab Clubin kautta yhteyttä, olisi ollut helppo oikolukea teksti etukäteen. Talkoohenkeä ja asiantuntemusta asiaan olisi kyllä löytynyt.

Hienossa jutussa tekstiin oli jäänyt ainakin seuraavat virheet:

1. Talvella 1971 tallia perustettaessa valmistui 3 autoa ( BSX-11/Utriainen, BSX-12/Vilkas ja BSX-13/Gröndahl). Se teksissä mainittu neljäs auto (AYA-10) oli valmistunut jo kesällä 1970 Leo Kinnuselle Suurajoihin. Näistä autoista on varmuudella säilynyt 2 kpl, BSX-12 ja AYA-10, jolla allekirjoittanut nykyisin kilpailee Historic- ralleissa.
2. Tekstissä mainitaan virheellisesti 96:sen painavan normaali kisakunnossa 810-840 kg. Tämä on paino maksimi kevennysten jälkeen (Entinen viitosryhmä; lasikuitu lokasuojat, puskurit pois, alumiini ovet jne. Eli auto jolla Lampinen voitti Suurajot 1972). Kuvassa näkyvä Tapio Rainion lempiauto, AEC-501 painoi kilpailukunnossa Porvoon katsastusaseman vaàlla 940 kg suorittaessani vuosikatsastusta siihen –90 luvun alkupuolella.
3. Mestaruusvuonna 1975 Simo Lampinen ajoi tekstissä mainitulla ACN-402 autolla vain talven kisat. Huhtikuussa 1975 valmistui AEU-502, auto jolla oli vähällä voittaa Suurajot. Tällä autoyksilöllä hän myös ajoi kauden 1976. Tekstissä kerrotaan miksi voitto 1975 Suurajoissa meni. Hieno suoritus silti; Mikkolan Toyotassa tehokkaampi, nykyaikaisempi Moottori, paremmat jarrut ja pienempi paino. (Mielestäni paljon suurempi Legenda ajaa Ysikuutosella kisan voitosta vuonna 75 kuin Mikkolan voitto täysin eri planeetalta olleella Toyotalla). Virheellisesti tekstissä annetaan ymmärtää, että Suurajojen 1975 kakkostila olisi ajettu ACN-402:lla. Kumpikin auto on säilynyt tallessa meillä Saab Clubilaisilla.
4. Tekstissä kerrotaan Kajakin alitehoisista jarruista. Pitää täysin paikkaansa. Toimittajalta jäänyt tekstiin lapsus, josta saa käsityksen että 96:sessa olisi levyjarrut takana. Näinhän ei asia ole, vaan myös kaikissa tehdastallin ralliautoissakin käytettiin takana aivan perusmallin jarrurumpuja, asia joka ihmetyttää vieläkin.
5. Stig Blomqvistin Hankirallin voitto 1977 AEC-501:llä. Kyseinen autoyksilö oli Tapio Rainion käytössä 1974 RAC- rallista lähtien. Vielä vuosienkin jälkeen hän oli pahoillaan kun joutui luovuttamaan suosikkiautonsa Stigulle. Tämä voitto on sikälikin merkityksellinen, että se on viimeinen 96:sella ajettu kansainvälisen suurrallin voitto. AEC-501 autolla Rainio voitti mestaruusvuonnaan 1976 mm. Tunturi- ja Hankirallin. Kyseinen autoyksilö on säilynyt jälkipolville entisöimättömänä, patinoituneena yksilönä.

Saab terveisin
Tomi Tikanmäki"
tn
"Turbo"
Viestit: 220
Liittynyt: Su Helmi 15, 2004 10:59
Paikkakunta: joutsa

Re: Tuulilasin 5-2009 Saab- rallitallin tarina

Viesti Kirjoittaja tn »

Kerhon rallitietoniekat voisivat koota kattavan jutun Saabin rallitoiminnasta klubilehteen. Samassa voisi kalkuloida olemassa olevien rallisaabien olemassaolo ja esitellä kattava otos eri luokkien Saabeista sekä vertailla niitä "in action".

Jos katsaus ulotettaisiin Ruotsiin ja t-kaross v4, niin allekirjoittanut tarjoaisi mielellään alkuperäisen stdB -ryhmäläisen katsaukseen.

t. t
saab_99_rallye
"Turbo"
Viestit: 229
Liittynyt: Ma Maalis 21, 2005 21:58
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Re: Tuulilasin 5-2009 Saab- rallitallin tarina

Viesti Kirjoittaja saab_99_rallye »

Tästä voisi Saabisti lehteen tosiaan tehdä "koosteen" olemassa olevista sinivalkoisista kuvineen. Minun listan mukaan 96:a tehtiin 19 kpl ja 99:ä 2 kpl + 1 kpl 99 Turbo Antero Laineelle (tämä oli väriltään musta). Noita 96:sia taitaa n. puolet olla tallessa, 99:siä on kaikki.

96
AYA-10
BSX-11 / BSX-12 / BSX-13
ADZ-21 / AFC-22 / AFC-23 / AFA-24
AAN-301 / AAN-302 / AAN-303 / AAN-304
ACB-401 / ACN-402 / ACN-403
AEC-501 / AEU-502 / AEU-503
AJN-701

99
AJB-601 / AJX-702

99 Turbo
TNN-359
# 99 EMS 1977 (tehtaan vanha kilpuri) #
http://www.saab99rallye.net
Avatar
Mikko_H
"Hirsch"
Viestit: 993
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 16:58
Paikkakunta: Äänekoski

Re: Tuulilasin 5-2009 Saab- rallitallin tarina

Viesti Kirjoittaja Mikko_H »

Mulla on jossain (vanhalla koneella) taulukko, mihin keräsin muittenkin kuin sinivalkoisten rallikäytössä olleitten Kajakkien rekkareita ja kuskeja. Muutamasta löytyy alustanumerokin. Tiedot hain 60-70 lukujen autolehtien (VM, PM, Moottori, Moottoriviesti, Tuulilasi, ym) kuvista ja istuinpa kerran muutaman tunnin Keski-Suomen Maakunta-arkistossa ja kävin Jyväskylän Suurajojen ilmottautumiset läpi. Sitten kyselin autojen vaiheista niillä ajaneilta ja muilta piireissä liikkuneilta, ketä kiinni sain. Ralf Pettersonilta sain myös aika paljon tietoja. Virka-apuakin sain :)
Yleisin selville tullut kohtalo autoille oli, että ne oli rallikauden jälkeen käytetty jokkiksessa paalikuntoon. Harva on säilynyt.
saab_99_rallye
"Turbo"
Viestit: 229
Liittynyt: Ma Maalis 21, 2005 21:58
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Re: Tuulilasin 5-2009 Saab- rallitallin tarina

Viesti Kirjoittaja saab_99_rallye »

Mikko_H kirjoitti:Mulla on jossain (vanhalla koneella) taulukko, mihin keräsin muittenkin kuin sinivalkoisten rallikäytössä olleitten Kajakkien rekkareita ja kuskeja. Muutamasta löytyy alustanumerokin.
Ohessa linkki listaan jossa kaikki suomessa Saab 99:llä ajetut kisat 1974-2003
http://www.saab99rallye.net/wp-content/Saab_99.pdf

Oliko muuten KS maakunta-arkistossa minkä verran Suurajomateriaalia, yhteen toiseen projektiin etsimme vanhoja matskuja Suurajoista....
# 99 EMS 1977 (tehtaan vanha kilpuri) #
http://www.saab99rallye.net
Avatar
Mikko_H
"Hirsch"
Viestit: 993
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 16:58
Paikkakunta: Äänekoski

Re: Tuulilasin 5-2009 Saab- rallitallin tarina

Viesti Kirjoittaja Mikko_H »

saab_99_rallye kirjoitti:Oliko muuten KS maakunta-arkistossa minkä verran Suurajomateriaalia, yhteen toiseen projektiin etsimme vanhoja matskuja Suurajoista....
Siellä oli ilmottautumislomakkeet (mistä näki ne rekkarit) ja muistaakseni osallistujalistat ja tulosluettelot. Aikaväliä en tiedä: minua kun silloin kiinnosti vuodet 67-71, eli g-ikäkauden veenelkut. Tahtareidenkin numeroita kyllä otin talteen.
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6513
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Tuulilasin 5-2009 Saab- rallitallin tarina

Viesti Kirjoittaja Eski »

saab_99_rallye kirjoitti:Tästä voisi Saabisti lehteen tosiaan tehdä "koosteen" olemassa olevista sinivalkoisista kuvineen.
Ehdottomasti kannatettava juttuidea. Tehkääpä juttu porukalla, kun täällä näyttää olevan useampia asiantuntijoita. Ehtii ja mahtuu hyvin vielä seuraavaan lehteen...

Eski
tikkis
"Viggen"
Viestit: 562
Liittynyt: La Heinä 01, 2006 07:36
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Tuulilasin 5-2009 Saab- rallitallin tarina

Viesti Kirjoittaja tikkis »

Pitää paikkansa että n. puolet sinivalkoisista 96:sista säilynyt jälkipolville. Selvitin asiaa intensiivisesti vuonna -99. Kunnoltaa autot ovat huippuentisöidyistä-> rullaaviin romuihin. Nämä mitä ei ole jäänyt talteen, ovat kohdanneet loppunsa hyvin varhaisessa vaiheessa 70-80 lukujen taitteessa. Kaikki jäljelle jääneet ovat ns. hyvissä käsissä, kunnostaan riippumatta, omistajiensa arvostamia yksilöitä.

Mikäli työkiireiltäni ehdin, teen lyhyen oikaisun Tuulilasi ja Vauhdin Maailma- lehtien jutuista seuraavaan klubilehteen.
Varsinainen rallitallin historian kirjoittaminen Klubilehteen ei mielestäni ole relevantti aihe. Aihe tuntuu helpolta ja "lyhyeltä", mutta kuten em. lehtien "historian uudelleen kirjoittamiset" osoittivat, virheiden tekemisen mahdollisuus liian nopealla aikataululla on suuri. Aineisto Klubilehteen tehden tulisi turhan suureksi.
Parempi ajatus voisi olla, että entisiä talliautoja omistavat tahot tekisivät klubilehteen jutun omasta harrastamisestaan ks. yksilön kanssa ja tähän liittäisivät mahdollisimman paljon tietoa, oikeata Faktatietoa, kyseisen yksilön aikakausihistoriasta.
Sonett73
"Hölösuu"
Viestit: 1254
Liittynyt: Su Huhti 17, 2005 19:41
Paikkakunta: Kuopio

Re: Tuulilasin 5-2009 Saab- rallitallin tarina

Viesti Kirjoittaja Sonett73 »

Hei

Hieno taulukko ralleista, missä Saabilla on päästelty isoa ja kovaa, mutta voisiko saada selvityken, että mitä mikäkin taulukon sarake tarkoittaa. siis, että tyhhmempikin ymmärtäisi oiken tulkita sitä

Ari
Ari #831 - Pidättekö minua ihan hulluna vai idioottina ?
saab_99_rallye
"Turbo"
Viestit: 229
Liittynyt: Ma Maalis 21, 2005 21:58
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Re: Tuulilasin 5-2009 Saab- rallitallin tarina

Viesti Kirjoittaja saab_99_rallye »

Sonett73 kirjoitti:Hei

Hieno taulukko ralleista, missä Saabilla on päästelty isoa ja kovaa, mutta voisiko saada selvityken, että mitä mikäkin taulukon sarake tarkoittaa. siis, että tyhhmempikin ymmärtäisi oiken tulkita sitä
Ari
Mikäli tuota minun listaa tarkoitat niin järjestys vasemmalta päin on seuraava:

Kisan nimi
Kuski
Kartturi
Auton malli
Sijoitus omassa luokassaan
Sijoitus kokonaiskilpailussa
Auton rekisterinumero

Löytyiskö Tikkikseltä vastaavaa 96:sta, omani sain Rafulta.

henri
# 99 EMS 1977 (tehtaan vanha kilpuri) #
http://www.saab99rallye.net
tikkis
"Viggen"
Viestit: 562
Liittynyt: La Heinä 01, 2006 07:36
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Tuulilasin 5-2009 Saab- rallitallin tarina

Viesti Kirjoittaja tikkis »

Omista autoista löytyy, mutta ei noin täydellistä kaikista 96:sista. Niitähän on ollut kuitenkin monikymmenkertainen määrä 99:hin verrattuna. Muistaakseni Rafun antaman listauksen mukaan yhden 90- luvun alun vuoden aikana oli n. 20 eri 96:sta sen vuoden ralleissa ollut. Siitä voi ajatella että 70- luvulla on eri yksilöiden määrä ollut kymmenissä, ellei sadoissa ? Monet sen ajan ralliautoista saattoi olla perheen ainoa auto, viikot käytiin töissä ja viikonloput ajettiin rallia.
Sonett73
"Hölösuu"
Viestit: 1254
Liittynyt: Su Huhti 17, 2005 19:41
Paikkakunta: Kuopio

Re: Tuulilasin 5-2009 Saab- rallitallin tarina

Viesti Kirjoittaja Sonett73 »

Kiitos Henrille selvennyksestä taulukon lukemiseksi

Ja kilpailijan edessä oleva numero varmaankin tarkoittaa lähtönumeroa

Ari
Ari #831 - Pidättekö minua ihan hulluna vai idioottina ?
Vastaa Viestiin