Sonett "IV"
Sonett "IV"
99 tekniikkaan perustuvasta Sonett IV:stä oli 70-luvun puolenvälin aikaan tutkielmia, mutta kuten historia todistaa, ne eivät koskaan toteutuneet.
Sonett II ja III:han perustuvat lyhennettyyn Saab 96 pohjalevyyn. Kun katselin projektiosastolla olevaa "Putkirunko Saab" projektia ja näin siellä kuvan ysisatasen irtileikatusta keulaosasta ilman sisä- ja ulkolokareita, sain ihan mahottoman hajatelman, jota ei varmaan saisi katsastettua ainakaan Suomessa.
Otetaan yksi kappale OG-900:a. Ripataan siitä kaikki mahdolliset korin osat, jotta jäljelle jää samankaltainen runkokehikko kuin Sonett II/III:ssa. Lyhennetään kori 2+"2" paikkaiseksi. Jäykistetään helmat ja lisätään turvakaari sekä alkuperäistä voimakkaammin kallistetut A-pilarit. Tähän sitten lasikuidusta Sonett -henkinen kori, ikään kuin visio 70-luvun puolenvälin Sonett 4:stä.
No joo, tämä on luultavasti ihan älyvapaa idea, mutta jos jollakulla sattuu olemaan ylimääräistä rahaa ja mahottomasti vapaa-aikaa sekä kätten taitoja, niin siitä vaan!
Sonett II ja III:han perustuvat lyhennettyyn Saab 96 pohjalevyyn. Kun katselin projektiosastolla olevaa "Putkirunko Saab" projektia ja näin siellä kuvan ysisatasen irtileikatusta keulaosasta ilman sisä- ja ulkolokareita, sain ihan mahottoman hajatelman, jota ei varmaan saisi katsastettua ainakaan Suomessa.
Otetaan yksi kappale OG-900:a. Ripataan siitä kaikki mahdolliset korin osat, jotta jäljelle jää samankaltainen runkokehikko kuin Sonett II/III:ssa. Lyhennetään kori 2+"2" paikkaiseksi. Jäykistetään helmat ja lisätään turvakaari sekä alkuperäistä voimakkaammin kallistetut A-pilarit. Tähän sitten lasikuidusta Sonett -henkinen kori, ikään kuin visio 70-luvun puolenvälin Sonett 4:stä.
No joo, tämä on luultavasti ihan älyvapaa idea, mutta jos jollakulla sattuu olemaan ylimääräistä rahaa ja mahottomasti vapaa-aikaa sekä kätten taitoja, niin siitä vaan!
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Re: Sonett "IV"
Toimii hyvin. Ruotsissa eräs harrastaja osti n. 20vuotta sitten hirvikolarissa olleen sonett 2:sen tehden siihen huomattavat muutostyöt. Koko keulapala 900:sesta, 16v turbokone Trollhättänista tehtaan viritettynä n. 250 hv, Targa- katto, Sportin/900 navat jne. Pääsin ks. autoa koeajamaan, muistaakseni vuosi oli - 92. Ajokokemus oli mieleenpainuva, aiemmin, enkä koskaan sen jälkeenkään ole päässyt niin sukkelaan 0- 200 km/h. Elikkäs tehopainosuhde kohillaan. Täytyy vielä muistaa että n. 20v sitten 250hv tehot olivat omassa kastissaan. Tänä päivänähän päästäisiin ihan eri lukuihin. Eli ei muuta kun tekemään. Onnistuu hyvin.
Re: Sonett "IV"
900 avo voisi toimia lähtökohtana hyvin. Akselivälin muutos vaatii luvan. Kuinkahan kävisi sen saannin kanssa. Kaventaa/leventäähän saa sen 100mm.
Re: Sonett "IV"
OG-avo kävi itselläkin mielessä lähtökohdaksi. Kaltevampi tuuliasi ja raamittomat sivuikkunat auttavat asiaa. Toisaalta aivan sellaisenaan ei OG-avonkaan ikkunoita voi käyttää, kun Sonett on n. 20 senttiä OG-avoakin matalampi. Eri asia sitten, kuka raskii OG-avon teurastaa tällaista projektia varten.Mikael kirjoitti:900 avo voisi toimia lähtökohtana hyvin. Akselivälin muutos vaatii luvan. Kuinkahan kävisi sen saannin kanssa. Kaventaa/leventäähän saa sen 100mm.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Re: Sonett "IV"
Sattuiskohan kellään foorumilaisella olemaan kuvaa siitä ruotsin 16v turbo Targa sonetista ? Punainen väriltään. siinä joitain ihan mielenkiintoisia yksityiskohtia. Toi 900 cabbe tosiaan saattais olla hyvä lähtökohta viipaloinnille. Saattaisi olla lupien ym. kanssa helpoin, paksua peltia muokattavaksi, kantava runko, valmiiksi tehokas pata jne.
Re: Sonett "IV"
Vaikuttaapas mielenkiintoiselta projektilta.. Pitäiskö alkaa leepuilemaan, jos san vanhat rojektit alta poies ![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Aloin jo katsomaan cabben hintoja.
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Aloin jo katsomaan cabben hintoja.
#1909
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
Re: Sonett "IV"
Juuri kyseinen yksilö. täytyy sanoa et ihan aidon urheiluautofiiliksen antava laite.
Re: Sonett "IV"
Miksi 900 OG avo? Miksei 900 NG avo? Niitähän saa ulkomailta jo pilkkahinnalla ![Idea :idea:](./images/smilies/icon_idea.gif)
![Idea :idea:](./images/smilies/icon_idea.gif)
Re: Sonett "IV"
Koska visiona on 70-luvun lopun henkinen Sonett IV, joka perustuu käytettävissä olevaan tekniikkaan. OG 900 alusta sopii tähän. Avo olisi jäykemmän pohjalevynsä ja loivemmin kaartuvan tuulilasinsa myötä ihanteellinen mutta toisaalta ne ovat sen verran harvinaisia, että voi olla viisaampaa ottaa lähtökohdaksi umpikorinen.jnairism kirjoitti:Miksi 900 OG avo? Miksei 900 NG avo? Niitähän saa ulkomailta jo pilkkahinnalla
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Re: Sonett "IV"
miksei avo 99 nehän on valmiiksi jäykistetty ja osassa on turvakaari valmiina . ja on 70 lukulainen
-99 Turbo 1979-
-99 1969-
-99 1969-
Re: Sonett "IV"
Tässä vähän pikaista hahmotelmaa. Lähtökohtana kolmiovinen Saab 900, johon sovitettu sitten cabben tuulilasi ja sivulasit. Alustaa on lyhennetty akseleiden välistä ja toisaalta perästä. Keulaa on toisaalta pidennetty. Jätin tarkoituksella noita listoja ja muita luovuttajien detaljeja, jotta näkee mittasuhteita. Tosiasiassahan kori pitäisi suunnitella uusiksi. Combin takavalot mielestäni passaavat tuohon hyvin.
![Kuva](http://koti.mbnet.fi/tsaarela/TF/Sonett4_project_c.jpg)
![Kuva](http://koti.mbnet.fi/tsaarela/TF/Sonett4_project_c.jpg)
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 4071
- Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
- Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
- Viesti:
Re: Sonett "IV"
Tuollaisen toteutus kannattaisi varmasti tehdä ilman pohjalevyn lyhentämistä, sillon ei välttämättä tarvii AKE:n lupia, vielä kun käyttäisi cabriota aihiona ja tekisi siihen ns. carsontop:in. keulan muotoilu olisi sitten eri juttu, mistä sopiva elinten luovuttaja sen muodoille...tsaarela kirjoitti:Tässä vähän pikaista hahmotelmaa. Lähtökohtana kolmiovinen Saab 900, johon sovitettu sitten cabben tuulilasi ja sivulasit. Alustaa on lyhennetty akseleiden välistä ja toisaalta perästä. Keulaa on toisaalta pidennetty. Jätin tarkoituksella noita listoja ja muita luovuttajien detaljeja, jotta näkee mittasuhteita. Tosiasiassahan kori pitäisi suunnitella uusiksi. Combin takavalot mielestäni passaavat tuohon hyvin.
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
-
- Matalapaineturbo
- Viestit: 185
- Liittynyt: Pe Tammi 16, 2004 15:44
- Paikkakunta: Hämeenlinna
- Viesti:
Re: Sonett "IV"
Vaan silloinpa idea vähän vesittyisi, koska silloin ei olisi enää kyse pikkuruisesta urheiluautosta.
Re: Sonett "IV"
Oisko tuosta targaversiosta enempi kuvia?Risto kirjoitti:Olisiko se tämä?tikkis kirjoitti:Sattuiskohan kellään foorumilaisella olemaan kuvaa siitä ruotsin 16v turbo Targa sonetista ? Punainen väriltään. siinä joitain ihan mielenkiintoisia yksityiskohtia. Toi 900 cabbe tosiaan saattais olla hyvä lähtökohta viipaloinnille. Saattaisi olla lupien ym. kanssa helpoin, paksua peltia muokattavaksi, kantava runko, valmiiksi tehokas pata jne.
Meinaan välillä kun tuumailee minkälaisen kattojutskan tuohon omaan avoon duunais, niin targamalli ois todennäköisin vaihtoehto. Siitä vois saada edes siedettävän verrattuna itse tehtyihin kangaskattoihin.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992