Onko ketään käynyt katsomassa?

Wanhojen Saabien oma alue. Mallivuodet 1950-1980.
Avatar
jt
"vanha pieru"
Viestit: 2213
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 13:03
Paikkakunta: Porvoon seutu

Viesti Kirjoittaja jt »

Noita 77-78 -asioita tuli joskus selviteltyä tuonne

http://www.saabismionsairaus.net/index2.html

ja sieltä
tietopankki / vuosimallimuutokset. Pohjalaisen Vesa oli suurena apuna selvitystyössä.

terv. jt
Jari "jt" Talvela
http://www.saab95.net/ * 95 STW '75 * 95E '70 "Hra 47" (rojetti) * 96 '71 "Battered Beige" * 96 '73 rallitribuutti * 96 '65 2t "Skorpan" (rojetti) * 9000 CS '97 *
Isolohko
"Hirsch"
Viestit: 740
Liittynyt: La Helmi 14, 2004 16:50
Paikkakunta: Ylivieska

Viesti Kirjoittaja Isolohko »

jt kirjoitti:Noita 77-78 -asioita tuli joskus selviteltyä tuonne

http://www.saabismionsairaus.net/index2.html

ja sieltä
tietopankki / vuosimallimuutokset. Pohjalaisen Vesa oli suurena apuna selvitystyössä.

terv. jt

Juu, sieltä poimittua:
1979 - musta perälauta, mustin kehyksin ympäröidyt sivulasit, mustat pyörien keskiökuvut, mustat kylkiteipit metallihohtovärisissä autoissa.
Mustat kylkiteipit oli kaikissa koriväreissä.
Meille uutena hankitussa (2/79) ysikuutosessakin (väri pihkankeltainen) ne oli.
1977B- Kaksikurkkuinen kaasutin (super, kesken vuoden ), isot vilkut superiin loppuvuodesta, metallivärit hopea ja punainen

Niin, mitä tarkoittaa "loppuvuodesta"?
mallivuotta vai kalenterivuotta?
96GL -79 (MR)
900T16 Cabriolet -93
9-5 AERO A MY2004 BioPower, 9-5 2.0t A MY2006 BioPower
NG 9-5 2.0TiD MY2011 Jäsen nro 341 - "Kuupasta se kaikki alkoi..."
Avatar
jt
"vanha pieru"
Viestit: 2213
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 13:03
Paikkakunta: Porvoon seutu

Viesti Kirjoittaja jt »

Uskoisin että kalenterivuotta, joskin se on Saabilla aina ollut mallivuoden kanssa vähän sekaisin...

Vesapo tietää tarkemmin.



Nyt farmarin kimppuun, terv. jt
Jari "jt" Talvela
http://www.saab95.net/ * 95 STW '75 * 95E '70 "Hra 47" (rojetti) * 96 '71 "Battered Beige" * 96 '73 rallitribuutti * 96 '65 2t "Skorpan" (rojetti) * 9000 CS '97 *
kostape
"Hölösuu"
Viestit: 1249
Liittynyt: To Kesä 19, 2003 13:32
Paikkakunta: Nurmijärvi/Renko

Viesti Kirjoittaja kostape »

Vuosimallit ja valmistusvuodet ovat hieman eri asioita. Uusien mallien (seuraavan vuoden) valmistus alkoi aina syksyllä kun tultiin lomilta. Tehtaalla kun kesäloman aikana oli sopivasti aikaa muuttaa tuotantovehkeitä uusien mallien mukaiseksi. Historiakirja kertoo kuinka kesällä ennen lomille lähtöä 1966 tehtiin pihalle isompi määrä 2T-"kinnereitä" ilman moottoreita, oli muka moottorit myöhässä. Tehtaan taas lomien jälkeen käynnistyessä niihin koreihin asennettinkin sitten V4-moottorit ja markkinointirumba alkoi.
Eli Joulun pyhinä ei tehtailla aloiteltu seuraavan vuoden mallien tekoa.

Toinenkin "arvokas" tieto kesälomiin liittyen. Tutuksi tullut lomaltapaluuraha keksittiin Ruåtsin teollisuudessa joskus 60-70-luvulla kun piti saada houkutin, mikä vetäisi Suomeen lomille lähteneet takaisin tehtaille koneiden ääreen. Kannatti palata kun oli ylimääräinen tili odottamassa.
Tuli joskus käytyä sitäkin touhua kokeilemassa.
pentti.kostamo2@luukku.com
040-5950109
96 -64... ja uudempiakin
V4-purkuvaraosia maan paras (?) valikoima
Ville
Matalapaineturbo
Viestit: 168
Liittynyt: Ke Kesä 11, 2003 12:36
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Ville »

Pohjalaisen Vesa lähenteli aiheesta tyhjentävällä sähköpostilla.
Morjens Ville

Käyn joskus lukemassa Saab foorumia, vaikken siellä enää mukana olekaan.
Näyttää siltä, että meikäläinen on jotenkin profiloitunut kajakin
vilkkufilosofian dosentiksi ;)

Eli se iso-pikkuvilkkuhomma menee tarkkaanottaen näin.

-77
varsinainen eka -77 ,malli oli yksikurkkuisella kaasuttimella ja pienillä
vilkuilla ilman SUPERIA.

-77B
tuli alkuvuodesta = kalenterivuodesta -77 mallimerkinnällä SUPER.
varusteena mm. kaksikurkkuinen Solex ja ekat autot olivat hopeanharmaita.
Runkonumerointi lähti numerosta 96776006000, kuten Saabilla oli tapana
tehdä kesken mallivuoden tulleiden muutosten kanssa. Niin tuo 6 -alkuinen
siis Suomessa. Trollhättanin ja Arlövin tuotteilla oli eri alkunumerot.
Tästä mallimuutoksesta löytyy esite

-77B erikoismalli
Mallivuoden -77 lopussa ....kesä-heinäkuussa tuli markkinoille
isovilkkuinen pieni erikoissarja, jossa oli isot vilkut, takapaksin
spoileri mutta -77 verhoilut ja -77 runkonumero, eli kyse ei ole siten -77
vuoden puolella myydystä -78 mallista. Kaikki nuo erikoisautot olivat joko
metallipunaisia tai hopeanharmaita.

Jo kenellä on tuollainen -77B isovilkku, sitä voi pitää jonkinlaisena
harvinaisuutena. Valmistusmäärästä ei ole minulla tietoa, mutta veikkaan
ehkä mieluummin sataa kuin viittäsataa kappaletta. Hopea on näistä
harvinaisempi ilmestys.

Asiasta löytyy Scan-Auton oma sisäinen tiedote, joka dokumentoi asian
kiistattomasti.

Pistä tämä foorumille, jos juttu ketä kiinnostaa. Lisäinfoa tai sen
dokumentin kopion saa minulta.

terv. Vesa
pirhomik
"Kaasari"
Viestit: 16
Liittynyt: Pe Tammi 09, 2004 19:17
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

UHT-940/ Nettiauto

Viesti Kirjoittaja pirhomik »

Tuo kyselty -77 mallin ruskea 96 oli jo ehditty myydä, kun menimme sitä katsomaan 23.8. klo 11. Myyjä oli luonnollisesti epämääräinen jobbari. Auto meni Poriin. Tiedot oli siis Nettiautossa ja myynnissä Lohjalla.
Vastaa Viestiin