Tyhjäkäynti ongelma
Tyhjäkäynti ongelma
Jep, elikkä oltiin ajelemassa normaalia perjantai illan rinksaa sämpylällä ja yhtäkkiä yksinkertaisesti vaan tyhjäkäynti katos totaalisesti. Joku tyhjäkäynti ruuvi lentäny pois? Kaasutin taitaa olla se vanhemman mallin yks kurkkunen kun on vm. 75. Niin ja mistä tyhjäkäynti ruuvin paikantaa kaasuttimesta ja mistä sellaisia saisi uutena jos mahdollisesti se ruuvi on kävelemään lähteny?
Re: Tyhjäkäynti ongelma
Turbob kirjoitti:Jep, elikkä oltiin ajelemassa normaalia perjantai illan rinksaa sämpylällä ja yhtäkkiä yksinkertaisesti vaan tyhjäkäynti katos totaalisesti. Joku tyhjäkäynti ruuvi lentäny pois? Kaasutin taitaa olla se vanhemman mallin yks kurkkunen kun on vm. 75. Niin ja mistä tyhjäkäynti ruuvin paikantaa kaasuttimesta ja mistä sellaisia saisi uutena jos mahdollisesti se ruuvi on kävelemään lähteny?
Tuon linkin takaa löytyy kuva kaasarista.
Näyttääkö tutulta?
http://www.kotinet.com/ad/kaasari002.jpg
96GL -79 (MR)
900T16 Cabriolet -93
9-5 AERO A MY2004 BioPower, 9-5 2.0t A MY2006 BioPower
NG 9-5 2.0TiD MY2011 Jäsen nro 341 - "Kuupasta se kaikki alkoi..."
900T16 Cabriolet -93
9-5 AERO A MY2004 BioPower, 9-5 2.0t A MY2006 BioPower
NG 9-5 2.0TiD MY2011 Jäsen nro 341 - "Kuupasta se kaikki alkoi..."
Re: Tyhjäkäynti ongelma
Mulla on parikin kertaa jo kuupalla ajellessa käynyt noin ja aina on syynä ollut jonkun letkun halkeaminen. Yleensä virranjakajan alipainesäätimeen menevä letku on kadottanut tyhjäkäynnin.
Jos vaikka peräti tänään jaksaisi uusia kaikki letkut, kun ei näytä vettäkään satavan![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Jos vaikka peräti tänään jaksaisi uusia kaikki letkut, kun ei näytä vettäkään satavan
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
96GL V4 Super -78 ikuisuus projekti
99T16 Petro -81
9-3 1.8t SC man. BioPower -10
#2713
99T16 Petro -81
9-3 1.8t SC man. BioPower -10
#2713
Re: Tyhjäkäynti ongelma
Joo juuri kyseinen kaasutin, pitää ottaa ilmanputsarikotelo pois ja tarkistaa eka noi letkut ja sitten ruuvi, toivotaa että sillä selvitään. Kiitoksia vastauksista, pitääki huomenna käyä kahtoo mitä se sanoo ja ottaa hattuhyllystä mitat että voi tehdä uuden jossa on kaijuttimille paikat.
Re: Tyhjäkäynti ongelma
Ei oo vikaa löytyny... Letkut ok
Hoksattiin semmonen juttu että samantien kun ryyppy tippuu pois päältä niin auto sammuu. FoMoCo kaasari siis juuri kyseessä, oisko tyhjäkäynti suutin tukossa? Ainakin näin epäiltiin. Mutta kun käytettiin kansi auki ja puhdistettiin kohokammio ja joku suutin mikä siellä oli niin ei vaikuttanu käyntiin oikeastaan mitenkää.
Hoksattiin semmonen juttu että samantien kun ryyppy tippuu pois päältä niin auto sammuu. FoMoCo kaasari siis juuri kyseessä, oisko tyhjäkäynti suutin tukossa? Ainakin näin epäiltiin. Mutta kun käytettiin kansi auki ja puhdistettiin kohokammio ja joku suutin mikä siellä oli niin ei vaikuttanu käyntiin oikeastaan mitenkää.
Re: Tyhjäkäynti ongelma
Onko minkäänlaista apua antaa?
Ongelma ei oo korjautunu vieläkään, olen juuri kaasutinta irroittamassa, mutta en viitsisi hommaa turhaan tehdä jos jollain olisi jotain neuvoa antaa mikä vian saattaisi aiheuttaa. Elikkä siis letkut tarkistettu ja ne on ok, kohokammio ja suutin puhdistettu, pientä likaa mutta nyt ainakin puhdas. Tyhjäkäyntiä koitettu säätää ja joutuu nostamaan niin ylös että kone huutaa koko ajan pikkuisen liikaa jos haluaa että auto pysyy käynnissä. Pienemmällä tyhjäkäynnillä rupee käynti nykimään ja auto sammuu. Ajossa jos ollaan siinä rajoilla niin ajo todellakin tökkii ja nykii nytkyttäen autoa ikävästi, risteys tilanteessa yleensä sammuu. Käytän kaasuttimen kannen uudestaan auki ja kahtelen tuota tyhjäkäynti suutinta, mutta voiko vika olla siinä jos auto kuitenkin käy isommalle säädetyllä tyhjäkäynnillä? Muuten ajaessa kun käytetään kaasua toimii auto siis ihan normaalisti.
Ongelma ei oo korjautunu vieläkään, olen juuri kaasutinta irroittamassa, mutta en viitsisi hommaa turhaan tehdä jos jollain olisi jotain neuvoa antaa mikä vian saattaisi aiheuttaa. Elikkä siis letkut tarkistettu ja ne on ok, kohokammio ja suutin puhdistettu, pientä likaa mutta nyt ainakin puhdas. Tyhjäkäyntiä koitettu säätää ja joutuu nostamaan niin ylös että kone huutaa koko ajan pikkuisen liikaa jos haluaa että auto pysyy käynnissä. Pienemmällä tyhjäkäynnillä rupee käynti nykimään ja auto sammuu. Ajossa jos ollaan siinä rajoilla niin ajo todellakin tökkii ja nykii nytkyttäen autoa ikävästi, risteys tilanteessa yleensä sammuu. Käytän kaasuttimen kannen uudestaan auki ja kahtelen tuota tyhjäkäynti suutinta, mutta voiko vika olla siinä jos auto kuitenkin käy isommalle säädetyllä tyhjäkäynnillä? Muuten ajaessa kun käytetään kaasua toimii auto siis ihan normaalisti.
Re: Tyhjäkäynti ongelma
Vikaa vois olla tyhjäkäynnin ilmapuolella. Eli: tyhjäkäyntipiiri ottaa bensan pääsuuttimen kautta ja se kiertää kannesta takaisin kaasarin runkoon kurkun viereen. Rungossa on kiinteä suuttimen tapainen kavennus. Sen jälkeen kurkusta tulevaa kanavaa pitkin sekoittuu ilmaa bensan sekaan ja seos jatkaa matkaansa tyhjäkäynnin säätöruuvia kohti. Osa mikstuurasta purkautuu kurkkuun läpän kohdalla olevasta reiästä ja loput ruuvin neulan ohi. Yksinkertaista?
Siis jospa joku noista reiteistä on tukossa? Onko kurkku kuinka pikeentyneen näköinen? Ja onhan sytty kohdallaan?
Siis jospa joku noista reiteistä on tukossa? Onko kurkku kuinka pikeentyneen näköinen? Ja onhan sytty kohdallaan?
Re: Tyhjäkäynti ongelma
Kaasari on ulkopuolelta paskanen joo, mutta itse kurkku sisäpuolelta ei ainakaan pikaisella silmäyksellä ollut mitenkään likainen. Sytty on ok, eli joku tuossa tyhjäkäynti piirissä mättää? Se puhdistaessa täytyy ilmeisesti ottaa kaasutin irti jonka jälkeen joutuu jäähdytys järjestelmän ilmaamaan koska jäähdytin neste kiertää automaattiryypyn kautta? Kohokammiossa oli paskaa kyllä vaan se on puhdistettu, mutta mitä ilmeisemmin tyhjäkäynnin kiertoon on jäänyt jotain roskaa mikä estää sen kierron?
Re: Tyhjäkäynti ongelma
Ryypyn vesitilan, muistaakseni, saa kokonaisena irti. Ei pitäisi siis olla tarvetta laskea nesteitä pois.
Re: Tyhjäkäynti ongelma
Mun tarkistelujen perusteella sitä ei taida saaha irti kaasarin kannesta. Kaasuttimen kurkun sisäpinta oli mustunut jonkuverra tarkempien seurailujen jälkeen. Turhan monimutkainen laitos tuo kaasutin meikäläiselle kun ei aikaisemmin paljon vastaavien kans oo tarvinnu tapella
Volvon 2-kurkkuinen Solexi oli paljon helpompi purkaa ja laittaa kuin tämä, mutteiköhä tuoki luonnistu.
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
Re: Tyhjäkäynti ongelma
tarkasteleppas uudestaan . automaatti ryyppy on 3 ruuvilla kiinni kannessa ja voidaan kääntää sivuun kun kaasarin nyppää pois.
kaasarin irroittamiseen konepeiton avaamisen jälkeen meneen noin 5 minuuttia jos käsityökalut ovat vieressä.
kaasarin irroittamiseen konepeiton avaamisen jälkeen meneen noin 5 minuuttia jos käsityökalut ovat vieressä.
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Re: Tyhjäkäynti ongelma
Pikaensiapuna joskus on auttanut, kun ottaa putsarin kiesuttimen päältä pois, pistää kattilaan reilusti kierroksia ja iskee esim. soveliaan hanskan tiiviisti kaasarin päälle, jolloin kone alkaa tukehtumaan. Toistetaan pari kertaa ja jos rikat + roskat eivät poistu, tutkitaan ja puhdistetaan kapistus.
t. tn
t. tn
Re: Tyhjäkäynti ongelma
Ongelma ilmeisestikin aikoinaan ratkesi tuolla kaasarin läpikäymisellä ja putsaamisella? Meinaan tuli itselle juurikin samanlaisia vaivoja samanlaiseen FoMoCo kaasariin, kun sen yhden kerran pääsi tankki liian tyhjäksi ja ilmeisestikin jotain moskaa lähti kiertoon. Eli ryypyllä kone käy tyhjäkäyntiä normaalisti, mutta sitten kun ryyppy lähtee pois päältä (tai ottaa pois), kone sammuu (vissiinkin tukehtuu).
Suositeltiin tuota "pikaensiapua" toisestakin lähteestä, ja piti tietty testata, mutta eipä auttanut, joten onpahan tässä sitten vapaapäiville puuhaa. Onko tossa kaasarin putsaamisessa jotain juttuja mihin kannattais kiinnittää huomiota, ja missä kannattaa olla tarkkana? Nimim. ekaa kertaa sitä tekemässä. Kannattaako samalla vaihtaa kalvot ja tiivisteet tms., ja mistä niitä vois löytää FoMoCoon (pääkaupunkiseudulta)?
Suositeltiin tuota "pikaensiapua" toisestakin lähteestä, ja piti tietty testata, mutta eipä auttanut, joten onpahan tässä sitten vapaapäiville puuhaa. Onko tossa kaasarin putsaamisessa jotain juttuja mihin kannattais kiinnittää huomiota, ja missä kannattaa olla tarkkana? Nimim. ekaa kertaa sitä tekemässä. Kannattaako samalla vaihtaa kalvot ja tiivisteet tms., ja mistä niitä vois löytää FoMoCoon (pääkaupunkiseudulta)?
Ylermi, eli Saab 96 vm. -71
Re: Tyhjäkäynti ongelma
96GL -79 (MR)
900T16 Cabriolet -93
9-5 AERO A MY2004 BioPower, 9-5 2.0t A MY2006 BioPower
NG 9-5 2.0TiD MY2011 Jäsen nro 341 - "Kuupasta se kaikki alkoi..."
900T16 Cabriolet -93
9-5 AERO A MY2004 BioPower, 9-5 2.0t A MY2006 BioPower
NG 9-5 2.0TiD MY2011 Jäsen nro 341 - "Kuupasta se kaikki alkoi..."
Re: Tyhjäkäynti ongelma
sietäs kannen irrotuksen jälkeen poistaa kuula ja tappi kiihdytin piirin porauksesta ennenkuin ne tippuu lumihankeen.
teräsharjan säie on hyvä apu hoonatessa niitä röörejä joita ei oikein paljain silmin huomaa onko roskia eli ei
teräsharjan säie on hyvä apu hoonatessa niitä röörejä joita ei oikein paljain silmin huomaa onko roskia eli ei
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,