Mielenkiintoinen vika vaihteissa saab 96

Wanhojen Saabien oma alue. Mallivuodet 1950-1980.
Vastaa Viestiin
Viilettäjä
"Kaasari"
Viestit: 13
Liittynyt: La Maalis 27, 2004 10:13
Paikkakunta: Lahti

Mielenkiintoinen vika vaihteissa saab 96

Viesti Kirjoittaja Viilettäjä »

Nyt meni yli hilseen tää oikku mikä kultsia kiusaa (96 saab 79vm v4 super). Tämä ongelma: vaihde kekkuilee kun yrittää 1 tai pakkia silmään asettaa "korisee". Mutta kun 2 kautta livauttaa niin menee hyvin. No tuo ei nyt mitään kovin kummaa, mutta se jos korahtaa pahasti niin mikään vaihde ei enää ota "kiinni", mutta sit kun sammuttaa virran ja käynnistää uudelleen niin ottaa taas silmään (ei tarvitse edes vapaalla välillä käyttää antaa vaan olla esim toimimattoman 1 silmässä ja virrat pois ja takas niin eikun vaan kytkin ylös ja matkaan). Tämä on minua askaruttanut, että mites lähtis tutkimaan???
Mustanaamio kerhon alajaosto reilujen kerho.
Saab.96
"Hölösuu"
Viestit: 4071
Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Saab.96 »

Kuullostaa silta että joko synkronirekaissa olis vikaa tai sitten kytkin ei irrota kunnolla.
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Playboy
"Turbo"
Viestit: 264
Liittynyt: Ti Syys 23, 2003 22:47
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Playboy »

Kuulostaa vahvasti siltä että kytkin on loppu. Todennäköisesti levystä on tullut niitit liikaa esiin ja tehny uria asetelmaan.
Tämänhetkiset räpsät:
Saab 96 V4 Super RS 1979
kostape
"Hölösuu"
Viestit: 1249
Liittynyt: To Kesä 19, 2003 13:32
Paikkakunta: Nurmijärvi/Renko

Viesti Kirjoittaja kostape »

Se että ykkönen ja pakki rutisevat vaihdetta päälle kytkiessä, viittaa siihen että kytkin ei täysin irroita. Kakkosen synkrot pystyvät pysäyttämään hammasrattaat ja kytkemään vaikka kytkin hieman pyrkii pyörittämääänkin.
Se että auto ylimalkaa silloin tällöin vetää tai ei eli ei aina ole halukas lähtemään, viittaa vapaakytkimen ajoittaiseen häiriöön: välillä kytkee ja välillä ei. Itselläni on vastaavanlainen kiusa, epäilen sen johtuvan jäykästä rasvasta vapaakytkimessä ja harjoituksen (ajon) puutteesta.
pentti.kostamo2@luukku.com
040-5950109
96 -64... ja uudempiakin
V4-purkuvaraosia maan paras (?) valikoima
pirhomik
"Kaasari"
Viestit: 16
Liittynyt: Pe Tammi 09, 2004 19:17
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja pirhomik »

Kannattaa ilmata kytkinsylinteri. Ilmaus on helppoa, jos on paineilma ja -pistooli käytettävissä. Kytkinnestesäiliön kannessa on tulppa, jonka alla on reikä. Reiästä paineilmaa pistoolilla sisään ja ilma sekä kytkinneste poistuvat ilmausruuvista. Aikaa menee noin 5 min. :D
reisumies
"Kaasari"
Viestit: 26
Liittynyt: La Joulu 06, 2003 13:16
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja reisumies »

Ei perhana, itellä on ihan samanlaista vikaa tällä hetkellä Sabassa. Tuon pakin ja ykkösen karahtelun tiedän johtuvan siitä, että kytkimen hydrauliikkaan pääsee ilmaa. Olen nimittäin pari kertaa ilmannut kytkimen ja vaiva on aina poistunut sen jälkeen vähäksi aikaa. Tilasin jo uudet tiivisteet sekä pää- että työsylinteriin, maksoivat 9egeä/sylinteri, pitäisi vaihtaa ens viikonloppuna ja toivoa,että ilman tulo loppuu! Mutta tuohon vapaakytkimen hetkelliseen toimintahäiriöön en ole keksinyt vielä lääkettä...
Viilettäjä
"Kaasari"
Viestit: 13
Liittynyt: La Maalis 27, 2004 10:13
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja Viilettäjä »

reisumies kirjoitti:Ei perhana, itellä on ihan samanlaista vikaa tällä hetkellä Sabassa. Tuon pakin ja ykkösen karahtelun tiedän johtuvan siitä, että kytkimen hydrauliikkaan pääsee ilmaa. Olen nimittäin pari kertaa ilmannut kytkimen ja vaiva on aina poistunut sen jälkeen vähäksi aikaa. Tilasin jo uudet tiivisteet sekä pää- että työsylinteriin, maksoivat 9egeä/sylinteri, pitäisi vaihtaa ens viikonloppuna ja toivoa,että ilman tulo loppuu! Mutta tuohon vapaakytkimen hetkelliseen toimintahäiriöön en ole keksinyt vielä lääkettä...
Jeb jos keksit vian ilmoile mulle :):)
Mustanaamio kerhon alajaosto reilujen kerho.
Vastaa Viestiin