saab suomesta ja sitten ruotsista

Wanhojen Saabien oma alue. Mallivuodet 1950-1980.
Vastaa Viestiin
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7570
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

saab suomesta ja sitten ruotsista

Viesti Kirjoittaja mestari »

Onko kukaan törmännyt sellaiseen seikkaan että 96 saab olisi tehty uudessakaupungissa ja sitten myyty ruotsissa eli runkonumero alkaa kutosella mutta konehuoneessa kuiteskin ruotsalaiset tarrat, ei eturoiskeläppiä, ja muut ruotsalais varusteet.
auto siis ostettu uutena ruotsissa.
nykyään tosin suomessa taas
paljonkohan niitä vietiin suomeen
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Avatar
Rin-tin-tin
"Viggen"
Viestit: 604
Liittynyt: Su Joulu 12, 2004 00:32
Paikkakunta: Borgå

Re: saab suomesta ja sitten ruotsista

Viesti Kirjoittaja Rin-tin-tin »

No mutta Mestari hyvä, kyllä niitä on vuosien varrella viety Ruotsiin jolloin tarrat oli UKI autoissa ruotsiksi, ei liene edes kovi suuri harvinaisuus....Sama koskee 99 joita vietiin todistettavasti UKIsta sekä Ahvenanmeren toiselle rannalle että Tanskaan ja jopa Norjaan. Muistuu mieleen 70-luvulla erään toimittajan UKI 99 Köpenhaminassa jossa oli niin epäonnistunut maalipinta, että se lohkeili ja ruostui ovikahvojen kohdalla vuoden vanhana, meni sittemmin UKIlainen takuukorjaukssen muiden samanlaisten kanssa. Siihen aikaan kiitin luojaani että minulla oli ruostumaton :roll: Peugeot 504!
Where have all the 2-strokes gone?
SAAB 95/96 = Talviauto jonka kanssa pärjää kesälläkin!
Vinterbil med fina sommar egenskaper!
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7570
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: saab suomesta ja sitten ruotsista

Viesti Kirjoittaja mestari »

mutta et kiittelisi vissiin enää, meinaan pösöä, kun saabilla ajellaan...
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Avatar
Rin-tin-tin
"Viggen"
Viestit: 604
Liittynyt: Su Joulu 12, 2004 00:32
Paikkakunta: Borgå

Re: saab suomesta ja sitten ruotsista

Viesti Kirjoittaja Rin-tin-tin »

Näin on: 96-ikäisiä Peugeoteja ei näe edes Ranskassa enään, taisivat lopulta ruostua nopeammin kuin Kuupat 8)
Where have all the 2-strokes gone?
SAAB 95/96 = Talviauto jonka kanssa pärjää kesälläkin!
Vinterbil med fina sommar egenskaper!
kajakki
"Kaasari"
Viestit: 23
Liittynyt: To Elo 06, 2009 10:30

Re: saab suomesta ja sitten ruotsista

Viesti Kirjoittaja kajakki »

mestari kirjoitti:Onko kukaan törmännyt sellaiseen seikkaan että 96 saab olisi tehty uudessakaupungissa ja sitten myyty ruotsissa eli runkonumero alkaa kutosella mutta konehuoneessa kuiteskin ruotsalaiset tarrat, ei eturoiskeläppiä, ja muut ruotsalais varusteet.
auto siis ostettu uutena ruotsissa.
nykyään tosin suomessa taas
paljonkohan niitä vietiin suomeen

Isäni osti 96:n uutena -71, myöhemmin selvisi että koneena oli 1,7l ja korin läpivientikumit oli eri paikoissa kun muissa samanikäisissä 96.ssa.Konehuoneessa tarrat suomenkielellä.valmistekilvessä teksti Saab-Scania Aktiebolak,sweden.
Kotkan Saab-liikkeessä ihmeteltiin aikoinaan asiaa ja selvisi että ko. auto oli tehty ukissa ja Usa-vientimalli.myytiin kuitenkin isälleni normaalina uutena 96:na.Onko lie tällaisia heittoja tullut kotimaan markkinoille enemmänkin?
auto on ollut koko ajan alkuperäisissä kilvissä ja nyt ns. palannut kotiin mun nimiin.Jää siitä sitten harrasteautoa omille lapsilleni.Saabhan kestää isältä pojan pojalle.
tn
"Turbo"
Viestit: 220
Liittynyt: Su Helmi 15, 2004 10:59
Paikkakunta: joutsa

Re: saab suomesta ja sitten ruotsista

Viesti Kirjoittaja tn »

Oho. Muutamat aktiivit ovat kovasti yrittäneet todisteita 1700cc koneisesta Saabista, joka olisi rekisteröity uudesta pitäen Suomeen. Mitä "kajakin" autossa lukee moottoritilavuuden kohdalla rekisteriotteessa?
Avatar
Mikko_H
"Hirsch"
Viestit: 993
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 16:58
Paikkakunta: Äänekoski

Re: saab suomesta ja sitten ruotsista

Viesti Kirjoittaja Mikko_H »

Epäilisin että lukee "1,49 l". Eiköhän ne usa-varusteet ole menneet vahingossa ja autot rekisteröity normaalisti. Sitä paitsi: 1,7-usa-veenelkun tehoksi ilmoitettiin sama 65 hp, eli koneenvaihtolupien suhteen siitä ei juuri iloa ole.
Noita osien sekaannuksia kai jonkin verran tapahtui. Asiasta oli puhetta paikallisessa Saab-huollossa, kun ihmettelin mistä mun autoon oli kulkeutunut usa-mallin termostaattiohjattulla esilämmityksellä varustettu ilmanputsari. Alkuperäisen moottorin koosta ei ole todisteita jäänyt.
Avatar
Juha96
"Hölösuu"
Viestit: 2892
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 23:16
Paikkakunta: Helsinki

Re: saab suomesta ja sitten ruotsista

Viesti Kirjoittaja Juha96 »

Myöskin ääni 1,49l:lle, otteessaahan näkyy se tilavuus, jolle auto on tyyppikatsastettu, ei sitä tilavuutta, joka autossa todellisesti on (jos nämä ovat eri). Ja vahingossa vääränkokoisella koneella tullutta autoa on tuskin lähdetty kalliisti ja aikaavievästi tyyppikatsastamaan.

Mutta jos tuolta otteesta löytyykin isompi moottorikoko, niin se onkin todella arvokas asiakirja vielä isompaa moottoria kuuppaansa aikovalle.
9-5, 96, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
Petter
"Hirsch"
Viestit: 728
Liittynyt: Ti Tammi 18, 2005 08:41
Paikkakunta: Kerava

Re: saab suomesta ja sitten ruotsista

Viesti Kirjoittaja Petter »

Kyllä minulla ainakin tuo iskutilavuus (1,7) näkyy rekisteriotteessa.
9-5 Aero W -01
96 V4 1,7 -76
Chrysler Grand Voyager V6 LX -01
#2253
kajakki
"Kaasari"
Viestit: 23
Liittynyt: To Elo 06, 2009 10:30

Re: saab suomesta ja sitten ruotsista

Viesti Kirjoittaja kajakki »

Petter kirjoitti:Kyllä minulla ainakin tuo iskutilavuus (1,7) näkyy rekisteriotteessa.
Tarkistin rekisteriotteesta (alkuperäisestä) moottorin tilavuuden,siinä luki 1,49l.
Isäni sai aikoinaan isomman koneen olemassaolon selville 1978 kun autoon vaihdettiin vaihtomoottori Saabilla (ajettu tuolloin 182000km).Korjaamopäällikkö oli vielä kysynyt laitetaanko 1,7l vai normi 1,5l vaihtokoneena tilalle.Molempia tuolloin sai vaihtokoneena (Ford-kone).oli sitten valinnut sen 1,5l.voi kökkö!
tn
"Turbo"
Viestit: 220
Liittynyt: Su Helmi 15, 2004 10:59
Paikkakunta: joutsa

Re: saab suomesta ja sitten ruotsista

Viesti Kirjoittaja tn »

...ilmeisen oleellista on, että alkuperäisessä rekisteriotteessa ja sitä kautta AKE-tiedostoissa olisi 1,7. Minulla on mm. erään 96 moottoritilavuuden kohdalla ollut 2,3l, mutta alkup. on 1,49, josta tietysti maininta lisätietoja -kohdassa.
tikkis
"Viggen"
Viestit: 562
Liittynyt: La Heinä 01, 2006 07:36
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: saab suomesta ja sitten ruotsista

Viesti Kirjoittaja tikkis »

Näitä vientiin tarkoitettuja jenkkikoneisia on eri lähteiden mukaan myyty suomessa uutena, ilmeisesti ollut pulaa/toimitusongelmia normikoneen kanssa. Asiakkaille asiasta ei vaan ole mitään kerrottu. Yksi vihje koneesta on juuri em. termostaattiohjattu esilämmitys ilmanputsarissa ja mahdollisesti punainen jäähdyttäjän siivikko.
kajakki
"Kaasari"
Viestit: 23
Liittynyt: To Elo 06, 2009 10:30

Re: saab suomesta ja sitten ruotsista

Viesti Kirjoittaja kajakki »

tikkis kirjoitti:Näitä vientiin tarkoitettuja jenkkikoneisia on eri lähteiden mukaan myyty suomessa uutena, ilmeisesti ollut pulaa/toimitusongelmia normikoneen kanssa. Asiakkaille asiasta ei vaan ole mitään kerrottu. Yksi vihje koneesta on juuri em. termostaattiohjattu esilämmitys ilmanputsarissa ja mahdollisesti punainen jäähdyttäjän siivikko.

jep,mun omassa vielä tallella punainen jäähdyttäjän siivikko, vaikka kone vaihtuikin silloin.
tommij
"Hölösuu"
Viestit: 1376
Liittynyt: Ti Joulu 09, 2003 13:38
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: saab suomesta ja sitten ruotsista

Viesti Kirjoittaja tommij »

tikkis kirjoitti:Yksi vihje koneesta on juuri em. termostaattiohjattu esilämmitys ilmanputsarissa ja mahdollisesti punainen jäähdyttäjän siivikko.
Perskules, iskän kuupassa aikoinaan oli punane ropelli ja ilmanputsarin esilämmitys. Mutta eihän sieltä tieteskään kultajyvää löytyny kampikammiosta... :D
Ropelli on tallessa kuten myös saastepumppu on kaasarista.
Tommi Järvinen #253, Puh. 044 214 2552
93B 1959, 93F 1960, 96 '64, Sport '64, 96 ralli '69, 99 Turbo '78
Viimesintä projekteista: Saabisti.fi | Saabisti Facebookissa | Saab 96 rallisivut: SaabWorks.fi
Vastaa Viestiin