Mitä tarroja ysikuutosen vm 1969 konehuoneeseen kuuluu?

Wanhojen Saabien oma alue. Mallivuodet 1950-1980.
Vastaa Viestiin
marper
"Tuplakaasari"
Viestit: 82
Liittynyt: La Heinä 07, 2007 22:50
Paikkakunta: Raisio

Mitä tarroja ysikuutosen vm 1969 konehuoneeseen kuuluu?

Viesti Kirjoittaja marper »

Tervehdys, toverit.

Vuoden 1969 kajaakkini (valm.nro 96-545371, siniset venttiilikopat) konehuoneesta ovat aikojen saatossa (40 vuotta!) kaikki tarrat häipyneet. Puhaltimen kotelossa lienee ollut musta n. 15 cm ruotsinkielinen varoitus-tarra, mutta tietääkö kukaan, mitä muita tarroja tuon ikäluokan pelin konehuoneesta pitäisi löytyä museorekisteröintiä ajatellen. Pitäisikö esim. öljyntäyttöaukon viereen venttiilikoppaan löytää sellainen värikäs moottoria esittävä tarra jota joskus näkee 70-luvun vastaavissa? Entäs laturiin tai puolaan? Niissäkin näkee joskus esim. Boschin tarraa.

Vai välitetäänkö museokatsastuksessa ylipäänsä tuommoisista pikkuseikoista?
_________________
96-69,90-86
Avatar
Rin-tin-tin
"Viggen"
Viestit: 604
Liittynyt: Su Joulu 12, 2004 00:32
Paikkakunta: Borgå

Re: Mitä tarroja ysikuutosen vm 1969 konehuoneeseen kuuluu?

Viesti Kirjoittaja Rin-tin-tin »

Jep, sinne tuulettajan koppaan tulisi saada ruotsin - ja englanninkielinen varoitus. Boschin laturiin metalloitu tarra ja puolan tarra jos se on ollut Boschin. Tuo varikas tarra kopan paalle tuli vasta myohemmin kun tarpeeksi monta vaihdelaatikkoa oli hajoitettu tyhjentamalla ne ja moottorit taytetty tuplalla maaralla oljya. ( :wink: Nyt kun V4:n on taas harvinaisempi olisi ehka syyta liisteroida kyseinen tarra kaikkiin moottoreihin.... )Naita tarroja voi ostaa Ruotsin klubin kotisivun kautta. Jollei paikka loydy laheta yv niin homma hoituu kun paasen kotiin matkoilta.
Where have all the 2-strokes gone?
SAAB 95/96 = Talviauto jonka kanssa pärjää kesälläkin!
Vinterbil med fina sommar egenskaper!
Mikko Parikka
"Turbo"
Viestit: 212
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:50
Paikkakunta: AKAA

Re: Mitä tarroja ysikuutosen vm 1969 konehuoneeseen kuuluu?

Viesti Kirjoittaja Mikko Parikka »

Eli täältä niitä löytyy. http://www.saabstickers.com/
Mikko Parikka
#1057#
marper
"Tuplakaasari"
Viestit: 82
Liittynyt: La Heinä 07, 2007 22:50
Paikkakunta: Raisio

Re: Mitä tarroja ysikuutosen vm 1969 konehuoneeseen kuuluu?

Viesti Kirjoittaja marper »

Tervehdys teille, rin-tin-tin ja Parikka!

Ja kiitos tiedoista. Tuolla stickers-sivulla näyttää olevan tarjolla vaikka mitä, ja hinnatkin kohtuullisia.

Todennäköisesti ei ole olemassa mitään yksiselitteistä varmuutta siitä, mitä kuuluu olla ja mitä ei (paitsi tuo varoitus-tarra lienee selvä). Autoni v-kopassa ei näy mitään merkkejä mahd. tarrasta, mutta sininen väri on toisaalta hilseillyt pahasti ja läikittäin irronnutkin. Ohjekirjassa ei ole kunnon kuvaa moottorista, enkä ole löytänyt mistään valokuvaa tai esitettä jossa näkyisi juuri tuon vuosimallin kone. Outoa sinänsä, koska kuvia vm-68 ja vm-70 konehuoneista löytyy vaikkapa netistä pilvin pimein, ja molempien vuosimallien virallisissa kuvissa näkyy tarroja. Voisi siis epäillä, että sellainen olisi ollut myös vuonna -69 ? Mutta jälkiä ei siis ole eikä kuvavahvistusta asialle.

Myöhemmin, 70-luvulla, on kenties voinut olla vaihtelua Suomen ja Ruotsin välillä ja viralliset esitekuvat saattavat olla ruotsalaisia? Ajoin itse aikoinani monta vuotta Suomessa valmistetulla 70-mallisella, jonka mustassa v-kopassa ei varmasti ollut mitään tarroja. Siitä autosta on tallella kasa varaosia, mm. alkuperäinen omistajan käsikirja, ja siinä olevassa kuvassa (ruotsalainen alkuperäiskuva joka voi olla varhaisemmastakin koneesta??) taas on öljytarra!

Tässä tapauksessa kyseeseen tulee myös rajanveto siitä, mitä kannattaa tehdä ja mitä ei tapauksessa, jossa auto on tarkoitus pitää hieman patinoituneessa (mutta kuitenkin ruosteettomassa) alkuperäiskunnossa. Ei siis ole tarkoitus entisöidä uutuutta kiiltävään tehdastuoreeseen ulkoasuun. Jos merkit ovat ajan saatossa kulahtaneet tai hävinneet, niin onko sittenkään paikallaan uusia niitä, vai kannattaako säilyttää rippeet todistuksena ajan kulumisesta? Alkuperäinen vai entisöity -rajanvetoa, siis. Mitä museotarkastajat mahtavat sanoa?

Tuohon voisivat kenties ottaa kantaa ne, jotka ovat museorekisteröineet allkuperäiskuntoisen auton. Onko joukossa kenties vm.-69?

Terv. marper
_________________
96-69,90-86
utunpe-2
"Ruisku"
Viestit: 118
Liittynyt: Su Helmi 06, 2005 21:15

Re: Mitä tarroja ysikuutosen vm 1969 konehuoneeseen kuuluu?

Viesti Kirjoittaja utunpe-2 »

Hieman asian vierestä saivartelua:

Stickersin sivuilla ei ainakaan tuota D30 tarraa näy suomenkielisenä, vaikka ne lienevät olleet Suomessa tehdyissä autoissa suomenkielisiä?
Avatar
AnttiK
"Aero"
Viestit: 455
Liittynyt: Ma Heinä 18, 2011 11:03
Paikkakunta: Oulu

Re: Mitä tarroja ysikuutosen konehuoneeseen kuuluu?

Viesti Kirjoittaja AnttiK »

Onko mistään saatavilla Made in Finland by SAAB-VALMET Uusikaupunki -tarraa tai tarran mittakuvaa, jotta sen voisi vaikka teetättää? Kyseessä siis vm-73 96 ja mukava olisi autossa vielä konetilan maalauksenkin jälkeen 'made in Finland' -teksti olla.

Nykyinen tarra on noin huonossa kunnossa.

Kuva
96 V4i -73
Vastaa Viestiin