Männänrenkaat kuuppaan
Männänrenkaat kuuppaan
Tervehdys,
Kävi niin köpelösti, että napsahti poikki pari männänrengasta niiden irroituksen yhteydessä, kun olivat jämähtäneet sen verran tiukasti uriinsa.
Kyselin rengassarjaa koneistamolta ja hintaa oli pitkälti toistasataa euroa. Nyt vaan ei oikein huvittaisi tuohon hintaan tuommosta settiä ostaa, kun nuo vanhat renkaat ovat vielä hyvässä kunnossa (lukuunottamatta kahta katkennutta).
Kattelin hotcarssissa kuplan männänrengassarjoja, joita saisi n.40eur hintaan, mutta niistä ei leveyksiltään sopivaa vaihtoehtoa kuitenkaan löytynyt.
Olisko jotain muuta paikkaa mistä metästää?
Jos jollakin on ylimääräisenä männänrengassarja tai hätätapauksessa vain pari hyväkuntoista kappaletta ylintä männänrengasta, niin saa tarjota. Halkaisija on se vakio 90mm ja renkaiden leveys on 2+3+4mm
Timppa
Kävi niin köpelösti, että napsahti poikki pari männänrengasta niiden irroituksen yhteydessä, kun olivat jämähtäneet sen verran tiukasti uriinsa.
Kyselin rengassarjaa koneistamolta ja hintaa oli pitkälti toistasataa euroa. Nyt vaan ei oikein huvittaisi tuohon hintaan tuommosta settiä ostaa, kun nuo vanhat renkaat ovat vielä hyvässä kunnossa (lukuunottamatta kahta katkennutta).
Kattelin hotcarssissa kuplan männänrengassarjoja, joita saisi n.40eur hintaan, mutta niistä ei leveyksiltään sopivaa vaihtoehtoa kuitenkaan löytynyt.
Olisko jotain muuta paikkaa mistä metästää?
Jos jollakin on ylimääräisenä männänrengassarja tai hätätapauksessa vain pari hyväkuntoista kappaletta ylintä männänrengasta, niin saa tarjota. Halkaisija on se vakio 90mm ja renkaiden leveys on 2+3+4mm
Timppa
Re: Männänrenkaat kuuppaan
Vanhemman mallin sarja löytyy siinä tuo öljyrengas 5 mm,mutta puristusrenkaat
samat.Hinta 40€ Riihimäellä
samat.Hinta 40€ Riihimäellä
Re: Männänrenkaat kuuppaan
Onko std männillä ? sittenhän niitä luulisi löytyvän vaikka hurumykkä käytettyjä ja käyttökelpoisia alan harrastajilta. Yleensä no V4 konee kesii muualta kuin männistä/männänrenkaista. Öljyn tupruttelukin monesti johtuu väljistä venttiilin ohjureista.
Re: Männänrenkaat kuuppaan
Hankin ylimääräisen varaosamoottorin, josta teurastin nuo puuttuvat renkaat. Nyt on kaikki tarvittavat palikat moottoripuolelle olemassa. Kaasari tekisi mieli myös kunnostaa, mutta saakohan tuohon ford-merkkiseen enää korjaussarjaa mistään?
Timppa
Timppa
Re: Männänrenkaat kuuppaan
Eli sulla on ykskurkkunen Solex/FoMoCo ? käsiryypyllä vai automaatti ? Yleensä noi em. kaasarit idioottivarmoja olleet. Kulutusosana lähinnä kiihdytyspumpun kalvo (kumia) joka jossain vaiheessa hapristuu/halkee ja rupeaa vuotamaan. Niitä varmasti saa vielä jostakin, kunhan vaivaa näkee. Uustuotantona Tukholmasta Erik Randalta. Katso vaikka ruotsin klubin sivulta linkki. Toinen kuluva osakokonaisuus noissa on kaasuvivulta tuleva välitanko/vipuvarsi kiihdytyspumpun kalvon käyttövivulle. Tuppaavat vanhemmiten kulumaan poikki. Mutta tässäkin päteen sääntö 1:3 , eli yhtä toimivaa autoa kohden tarvitaan noin kolme varaosa autoa.
Muuten käytännön vinkkinä: kun ja jos otat kaasuttimen kannen irti, ei missään tapauksessa kannatan ruveta "pumppailemaan" kaasuvivusta. Vaarana että kiihdytyspumpun takaiskuventtiili (= kuula, halkaisija 4mm ja sen päällä oleva messinkininen painotappi) pomppaa ylös ja yleensä vielä putoaa kaasarin kurkusta imusarjan puolelle. (tämä pätee, mikäli kaasari on siis autossa, ja kohokammiossa bensaa). Kannattaa tutustua kormaamokäsikirjan räjäytyskuvaan !
Muuten käytännön vinkkinä: kun ja jos otat kaasuttimen kannen irti, ei missään tapauksessa kannatan ruveta "pumppailemaan" kaasuvivusta. Vaarana että kiihdytyspumpun takaiskuventtiili (= kuula, halkaisija 4mm ja sen päällä oleva messinkininen painotappi) pomppaa ylös ja yleensä vielä putoaa kaasarin kurkusta imusarjan puolelle. (tämä pätee, mikäli kaasari on siis autossa, ja kohokammiossa bensaa). Kannattaa tutustua kormaamokäsikirjan räjäytyskuvaan !
Re: Männänrenkaat kuuppaan
Jep, ykskurkkuinen ja käsiryypyllinenhän tuo on ja merkki on ihan pelkkä Ford ja siinä on esim. hieman erikokoinen kiinnityslaippa kuin 1-kurkkuisessa FoMoCossa. Tarvitsee tarkastaa sen kiihdytyspumpun kalvon kunto, jotta näkee onko kuinka hapero. Tuon kiihdytyspumpun vipumekanismin kulumisen jo havaitsinkin (melkein poikki).tikkis kirjoitti:Eli sulla on ykskurkkunen Solex/FoMoCo ? käsiryypyllä vai automaatti ? Yleensä noi em. kaasarit idioottivarmoja olleet. Kulutusosana lähinnä kiihdytyspumpun kalvo (kumia) joka jossain vaiheessa hapristuu/halkee ja rupeaa vuotamaan. Niitä varmasti saa vielä jostakin, kunhan vaivaa näkee. Uustuotantona Tukholmasta Erik Randalta. Katso vaikka ruotsin klubin sivulta linkki. Toinen kuluva osakokonaisuus noissa on kaasuvivulta tuleva välitanko/vipuvarsi kiihdytyspumpun kalvon käyttövivulle. Tuppaavat vanhemmiten kulumaan poikki. Mutta tässäkin päteen sääntö 1:3 , eli yhtä toimivaa autoa kohden tarvitaan noin kolme varaosa autoa.
Muuten käytännön vinkkinä: kun ja jos otat kaasuttimen kannen irti, ei missään tapauksessa kannatan ruveta "pumppailemaan" kaasuvivusta. Vaarana että kiihdytyspumpun takaiskuventtiili (= kuula, halkaisija 4mm ja sen päällä oleva messinkininen painotappi) pomppaa ylös ja yleensä vielä putoaa kaasarin kurkusta imusarjan puolelle. (tämä pätee, mikäli kaasari on siis autossa, ja kohokammiossa bensaa). Kannattaa tutustua kormaamokäsikirjan räjäytyskuvaan !
Täytyy pitää tuo kuulaa/tappia koskeva vinkki tulevaisuutta ajatellen mielessä.
Timppa
Re: Männänrenkaat kuuppaan
Kannattaisikohan lukea se alkuperäinen ilmoitus,ennen kuin siirtyy sinne, vastaa viestiin osioon.Siinä mielestäni on aika selkeesti ilmoitettutikkis kirjoitti:Onko std männillä ? sittenhän niitä luulisi löytyvän vaikka hurumykkä käytettyjä ja käyttökelpoisia alan harrastajilta. Yleensä no V4 konee kesii muualta kuin männistä/männänrenkaista. Öljyn tupruttelukin monesti johtuu väljistä venttiilin ohjureista.
vakiokoko 90mm.Sehän on tietysti toinen juttu jos haluaa,vain vastata kaikkeen.
Re: Männänrenkaat kuuppaan
sehän se pointti onkin. Vakiokoneita on nurkissa pilvin pimein. Niistä vain renkaita irrottamaan. Ja käsittääkseni foorumin tarkoitus on auttaa toisia kanssa harrastajia pulmatilanteissa, mm. tässä kiihdytyspumpun kalvo- asiassa.
Re: Männänrenkaat kuuppaan
Eikös sinne kuitenkin kannata laittaa ne uudet männänrenkaat + hoonata, ellei halua huohottavaa ja öljyä vievää konetta?
Eero Tiainen #2185 O4O7481428
Autokorjaamo- ja rengasliike, Saab Service Center ET-AutoTech
1.9TiD Saabien ohjelmointi ja egr tulppaus alk. 445€.
T7 & T8 JC softat alk. 250€. SID/ACC pikselikorjaus alk. 80€. Ilmastointihuollot.
Autokorjaamo- ja rengasliike, Saab Service Center ET-AutoTech
1.9TiD Saabien ohjelmointi ja egr tulppaus alk. 445€.
T7 & T8 JC softat alk. 250€. SID/ACC pikselikorjaus alk. 80€. Ilmastointihuollot.
Re: Männänrenkaat kuuppaan
eikösse selaisilla toimenpiteillä juuri tulekkin : uudet männänrenkaat ovat pyöreät ja sylinteri soikea, öljyä kuluu alussa...
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Re: Männänrenkaat kuuppaan
Pointti on siinä että vanhat renkaat ovat kuluneet muotoonsa vanhassa sylinterissä ja kulunut sylinteri on myös soikea. Noita tuskin saa sovitettua toisiinsa (ja ne eivät pyöri paikoileen siellä sylinterissä ...). Vanha kiillottunut männänrengas ei kulu siihen uuteen muotoonsa johtuen tuosta killottumisesta ja siitä että sen jännitys on myös pienentynyt ajan saatossa ja myös materiaalin määrä pienentynyt. Myös renkaan paksuus ja männän uran välys on hyvä huomioida.
Toki noita voi käyttää mutta ei ilman kevyttä työstöä. Eli se männänrenkaan killottunut tiivistyspinta pitää hioa... ite oon käyttänyt 800 vesihioma paperia ja sylinterin kevyt hoonaus.
Öljyrengasta jos uudelleen käyttää niin ei tarvi hoonausta tehdä ja jos on yksi osainen öljyrengas niin voi sen tiivistys pinnan kevyesti tuolla 800 hivasta. Jos on moni osainen öljyrengas niin sitä ei kannata/voi hioa.
Yksittäisiä männänrenkaita kantsii myös kysyä minulta... löytyy 20kg renkaita 40mm -> 140mm väliltä... uusia ja käytettyjä.
V-M
Toki noita voi käyttää mutta ei ilman kevyttä työstöä. Eli se männänrenkaan killottunut tiivistyspinta pitää hioa... ite oon käyttänyt 800 vesihioma paperia ja sylinterin kevyt hoonaus.
Öljyrengasta jos uudelleen käyttää niin ei tarvi hoonausta tehdä ja jos on yksi osainen öljyrengas niin voi sen tiivistys pinnan kevyesti tuolla 800 hivasta. Jos on moni osainen öljyrengas niin sitä ei kannata/voi hioa.
Yksittäisiä männänrenkaita kantsii myös kysyä minulta... löytyy 20kg renkaita 40mm -> 140mm väliltä... uusia ja käytettyjä.
V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
Re: Männänrenkaat kuuppaan
Ja sovittaa männänrengas tiiviiksi sylinteriin moottorin alku kilometreillä...Mimmi kirjoitti:Itse asiassa hoonaushan nimenomaan aiheuttaa öljynkulutusta (tosin minimaalista). Hoonaamisen tarkoitushan on tehdä pieniä epätasaisuksia sylinteriseinämään öljyn tarttumista varten.Coltti kirjoitti:Eikös sinne kuitenkin kannata laittaa ne uudet männänrenkaat + hoonata, ellei halua huohottavaa ja öljyä vievää konetta?
V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135