Löytyisikö osia ja vinkkejä 96:seen (HKI:n lähistöltä)

Wanhojen Saabien oma alue. Mallivuodet 1950-1980.
Vastaa Viestiin
Smurffi
"Kaasari"
Viestit: 9
Liittynyt: Ma Maalis 15, 2010 11:28
Paikkakunta: HKI

Löytyisikö osia ja vinkkejä 96:seen (HKI:n lähistöltä)

Viesti Kirjoittaja Smurffi »

Hei, aloitin tuossa juuri uuden mahtavan harrastuksen ja hommasin uudestaan 96:sen mv-77 jota rupian kunnostelemaan.
Tästä johtuen kyselenkin olisiko kellään vinkkejä mistä kannattaa täällä Kehä III:sen kieppeillä kysellä osia.
Tarvetta on kaiken näköiselle pienelle, sisäpuhallin ja puhaltimen putket, ovipahveja, nopeusmittarin vaijeri, startti + solenoidi jne.
vaihdelaatikko ehkä jossain vaiheessa jos putsaaminen ja öljyjen vaihto ei auta vapaakytkimen toimintaan(Ei aina kytke vaihdetta takaisin irroituksen jälkeen). Joku vinkkasi että laatikon voisi putsata petrolilla tai dieselöljyllä ja sitten uudet öljyt sisään, onko kokemuksia.

Pahoittelen vajavaista termistön hallintaa mutta antakkee anteeksi opettelen vasta.
Viimeksi muokannut Smurffi, To Maalis 18, 2010 18:32. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
I let my brain wonder and it didn't come back . . .
Juha K
"Hölösuu"
Viestit: 1131
Liittynyt: Ma Tammi 15, 2007 13:48
Paikkakunta: Oulu

Re: Osia ja vinkkejä 96:seen (HKI:n lähistöltä)

Viesti Kirjoittaja Juha K »

Motonetistä saa tarvikeosia vielä aika hyvin.
Avatar
jt
"vanha pieru"
Viestit: 2215
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 13:03
Paikkakunta: Porvoon seutu

Re: Löytyisikö osia ja vinkkejä 96:seen (HKI:n lähistöltä)

Viesti Kirjoittaja jt »

Tekniikkavinkit vähissä, mutta mulla on vielä jonkin verran osavarastoa Porvoossa. Purkuosaliiterin ovet avoinna seur. kerran Äitienpäivän aattona.
Yst. tied. jari.talvela ät saab95.net
pirhomik
"Kaasari"
Viestit: 16
Liittynyt: Pe Tammi 09, 2004 19:17
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Löytyisikö osia ja vinkkejä 96:seen (HKI:n lähistöltä)

Viesti Kirjoittaja pirhomik »

"Joku vinkkasi että laatikon voisi putsata petrolilla tai dieselöljyllä ja sitten uudet öljyt sisään, onko kokemuksia."

Putsasin oman vm-77 laatikon valopetroolilla (lamppuöljy). Melkoisesti likaa irtosi, koska kirkas lamppuöljy oli lähes läpinäkymättömän mustaa ulos tullessaan. Tämän jälkeen halpisöljyt (TB EP 75W90) laatikkoon, käyttöä kaikilla vaihteilla ja sitten Teboil Hypoid 75W90 tilalle.

Synkronointi pelaa hyvin ja vaihteiston äänet hiljenivät. Öljy toimii hyvin talvella, mutta lämmettyään vapaakytkin saattaa välillä irrottaa. Eli yksiaste 75W toimisi, mutta eipä ole saatavilla...
- Saab 96 -77
- Fiat Bravo t-jet sport -08
- Fiat Croma i.e. -89
- Yamaha XT600E -90
tikkis
"Viggen"
Viestit: 562
Liittynyt: La Heinä 01, 2006 07:36
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Löytyisikö osia ja vinkkejä 96:seen (HKI:n lähistöltä)

Viesti Kirjoittaja tikkis »

Laatikon "pesu" toimii myös seuraavasti: Lisää vanhan öljyn sekaan moottorinpesuainetta, (aromaattista hiilivetyä :D eli ei mitään biokamaa) n. puolisen litraa. Sitten lootan lämpimäksi ajo ilman vedätyksiä tai vielä parempi jos keula ylhäällä siten että renkaat ei tapaa maata. Näin ei tule hammaskosketuksiin liian isoa pintapainetta joka ohennetulla öljyllä voisi olla kohtalokasta. Tärkeää on saada perän isoon lautaspyörään tarpeeksi "vauhtia" kauhomaan öljyä sivuakselille öljyä ohjaavalle muoviselle "syöttokaukalolle". Vartin ajon jälkeen öljyt ulos. Ja jos pedanttisesti toimii, niin kuten aikasempi vastaus totesi, niin välihuuhtelu peruslootaöljyillä.
Uteliaisuuttani olen pari kertaa vaihtanut öljyt läpinäkyvään astiaan valuttaen. On muuten aikamoista metallikiiltoöljyä, vaikka mittatikusta ovat vaikuttaneet aivan kirkkailta !
Smurffi
"Kaasari"
Viestit: 9
Liittynyt: Ma Maalis 15, 2010 11:28
Paikkakunta: HKI

Re: Löytyisikö osia ja vinkkejä 96:seen (HKI:n lähistöltä)

Viesti Kirjoittaja Smurffi »

Kiitos laatikon pesu ohjeista. Nyt on laatikossa uudet öljyt ja pienen testipyrähdyksen jälkeen tuntuisivat vaihteet toimivan hiukka jouheammin. Ainakin vanha öjly oli sen näköistä etten tiedä milloin on viimeksi vaihdettu.
Valitettavasti vapaa kytkimen toimintaan ei juuri auttanut varsinkaan kylmänä ei tahdo aina "kytkeä" vaihteita mutta pitää tutkia vielä mistä tuo johtuu.
I let my brain wonder and it didn't come back . . .
tommij
"Hölösuu"
Viestit: 1376
Liittynyt: Ti Joulu 09, 2003 13:38
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Löytyisikö osia ja vinkkejä 96:seen (HKI:n lähistöltä)

Viesti Kirjoittaja tommij »

Kuulostas, että jos oire on se, että kun antaa kaasua, niin vapaakytkin paukauttaa vaihteen "läpi" eli ei kytke, niin eiköhän se ole sen verran kulunut että rullat on kaivaneet ittelleen kuopan. Vaihto parempaan.
Tommi Järvinen #253, Puh. 044 214 2552
93B 1959, 93F 1960, 96 '64, Sport '64, 96 ralli '69, 99 Turbo '78
Viimesintä projekteista: Saabisti.fi | Saabisti Facebookissa | Saab 96 rallisivut: SaabWorks.fi
orava
"Turbo"
Viestit: 252
Liittynyt: To Touko 08, 2003 11:00
Paikkakunta: Joensuu

Re: Löytyisikö osia ja vinkkejä 96:seen (HKI:n lähistöltä)

Viesti Kirjoittaja orava »

tommij kirjoitti:Kuulostas, että jos oire on se, että kun antaa kaasua, niin vapaakytkin paukauttaa vaihteen "läpi" eli ei kytke, niin eiköhän se ole sen verran kulunut että rullat on kaivaneet ittelleen kuopan. Vaihto parempaan.
Vapaakytkimen keskiön voi myös korjata. Varovasti naputtelee keskiön päätylevyt irti, ja sitten hioo haluamallaan menetelmällä varovasti kiilapinnat tasaiseksi. Itse hioin pientä hiomarullaa porakoneessa käyttämällä. Poikittain kun hioo (siis porakoneen akseli on poikittain vaparin akseliin), niin saa sisänurkkia myöten hiottua. Pitää vaan olla vakaa käsi, ettei tee toisessa suunnassa kuoppia. Pieni nauhahiomakone vois olla parempi. Hiomapaperi pitää olla melko karkea, materiaali on sen verran karkaistua. Lisäksi kiilapinnat on alunperinkin hieman karheat, eli koneistusjälki näkyy, en sitten tiedä onko karheudella merkitystä toiminnalle.
Mutta joka tapauksessa, em. menetelmällä mulla tuli priima vapaakytkin.
t. Joni
99 EMS -73 (MR), 96 -75 (KR), 900 T16 -92 (KA), 9-5 Wagon Aero -04 (KA)
900 CD -84 (MR), 99T -78 (OE), 99 -71 (OE), 99 T16 A -76 (?),
Suzuki GSX1100 -81 (MR), Belarus 525 -80 (KA)
Smurffi
"Kaasari"
Viestit: 9
Liittynyt: Ma Maalis 15, 2010 11:28
Paikkakunta: HKI

Re: Löytyisikö osia ja vinkkejä 96:seen (HKI:n lähistöltä)

Viesti Kirjoittaja Smurffi »

Tuota vähän pelkäsinkin kyllä sen kanssa vielä toimeen tulee. Joka tapauksessa unohdin tarkistaa sen nopeusmittarin ratas systeemin laatikon päästä kun öljyt oli pihalla joten joudun sen laatikon kanssa kuitenkin leikkimään vielä. Mittari ei toimi ja vaijeri on kunnossa. Pitää kuitenkin odottaa vähän keväämmälle että pääsen pyörällä(polku) töihin ennen kuin otan tuon laatikon irti. Voipi mennä amatöörillä ilta jos toinen sitä ihmetellessä.
I let my brain wonder and it didn't come back . . .
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7570
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: Löytyisikö osia ja vinkkejä 96:seen (HKI:n lähistöltä)

Viesti Kirjoittaja mestari »

kiilapinnat jos nyt puhutaan rullasta, ovat kyllä hiottuja,eli sileitä, käytössä saattaa tulla karheammaksi
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
utunpe-2
"Ruisku"
Viestit: 118
Liittynyt: Su Helmi 06, 2005 21:15

Re: Löytyisikö osia ja vinkkejä 96:seen (HKI:n lähistöltä)

Viesti Kirjoittaja utunpe-2 »

Tuota yksiasteista 75W hypoidiöljyä saa Nesteeltä 20l astioissa, kannattaa ostaa, satsi ja purkittaa 2l astioihin ja myydä (voitolla) kerhon tapahtumissa.
Avatar
Mikko_H
"Hirsch"
Viestit: 993
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 16:58
Paikkakunta: Äänekoski

Re: Löytyisikö osia ja vinkkejä 96:seen (HKI:n lähistöltä)

Viesti Kirjoittaja Mikko_H »

Jos ei raaski ostaa koko pänikkää, niin omaan astiaan saa pienemmänkin määrän, ainakin mistä itse olen ostanut.
Ronska
"Hirsch"
Viestit: 910
Liittynyt: To Maalis 04, 2004 11:47

Re: Löytyisikö osia ja vinkkejä 96:seen (HKI:n lähistöltä)

Viesti Kirjoittaja Ronska »

En tiedä mitä kokemuksia muilla on kuupan lootasta ja em. Nesteen 75w Hypoidi MP:stä, tässä omani:

Toi oli ainoa öljy millä kulunut vapaakytkin pelasi...

Toisaalta loota oksensi nesteen litkut pihalle ~tunnin motariajelun jälkeen ja tietty kytkimen päälle.

Oksennusrefleksi ei muuten jäänyt yhteen kertaan, täysin uusi kytkinakselin stefakaan ei pidätellyt hylkimisreaktiota.
Laitoin öljyä, jota ei ole tarkoitettu "erittäin kylmiin" olosuhteisiin, mihin Neste tuota hypoidi MP:tä kauppaa.
Nesteen hypoidi on muuten kuumana todella ohutta.
tikkis
"Viggen"
Viestit: 562
Liittynyt: La Heinä 01, 2006 07:36
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Löytyisikö osia ja vinkkejä 96:seen (HKI:n lähistöltä)

Viesti Kirjoittaja tikkis »

Toi öljyn kytkimeen meno on aikamoinen ongelma loppujen lopuksi joka ilmenee vasta kovemmassa ajossa. Sama ongelma on itelläkin tullut joskus esiin motariajossa sekä ralleissa. Uusi kytkimen stefa ei välttämättä auta. Syy on se että kytkinakseli saattaa päästä "hölsymään" eli linjalla kampuran pronssiholkki silmälaakeri- kytkinakselin laakerointi kytkinkoppaan- kytkinakselin neulalaakeri vapaakytkimessä on välystä. Hankalin tilanne on heti stefan takana oleva iso akselin kuulalaakeri, joka usein on väljä pesässään. Ei ole uudest stefasta apua jos kytkin akseli pääsee liikkumaan säteittäis suunnassa kuluttaen uuden stefan nopeasti loppuun.
Korjaustoimenpiteenä esim. ostat Hofnarin Lilliput sikareita jonka ohutpeltisestä laatikosta saa leikattua laakerin ympärille "shimmirenkaan" poistamaan välys. Onnistuneen rempan jälkeen sitten sauhuttelet ne Hofnarit pois, luu ulkona kruissaillen Kaivarissa :D
Ronska
"Hirsch"
Viestit: 910
Liittynyt: To Maalis 04, 2004 11:47

Re: Löytyisikö osia ja vinkkejä 96:seen (HKI:n lähistöltä)

Viesti Kirjoittaja Ronska »

Jeps, mutta ongelmaa ei ole esiintynyt öljylaadun vaihdon jälkeen...
Vastaa Viestiin